Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Drie vragen aan Davy Kestens, CEO en founder van Cake

Davy_landscape.jpg

De Belgische techondernemer Davy Kestens, die in Silicon Valley hoge ogen gooide met zijn vorige bedrijf, vertelt over zijn nieuw bedrijf, Cake.

Wat is Cake? 

Cake is een gratis banking app die rekeningen terug doet opbrengen. We doen het anders, we herschrijven de regels. We zijn geen bank, maar 1 gebruiksvriendelijke en neutrale app met de doelstelling om de financiële gezondheid van onze gebruikers te verbeteren. 

Enerzijds analyseren we de financiële data en gewoontes van gebruikers en geven we hen individueel geautomatiseerd persoonlijk advies. Door op een intuïtieve manier een beter overzicht te geven van hun financiën willen we hen er meer controle over geven en hun financiële geletterdheid verbeteren. Wij geloven er sterk in dat betere inzichten en financiële geletterdheid op termijn zorgen voor een groter financieel welzijn.

Maar anderzijds willen we de bankrekeningen van onze gebruikers eindelijk terug geld doen opbrengen. We verkopen globale statistieken van geanonimiseerde transactiegegevens van groepen van Cake-gebruikers aan derde partijen. In ruil geven we de consument een stukje van de taart terug door stortingen op hun rekening, elke keer als hun data verwerkt wordt in verkochte statistieken.

Zo kunnen ook bedrijven inzage krijgen in statistieken en rapporten op basis van de transactiedata van de Cake gebruikers. Uiteraard steeds op basis van ruime groepen van gebruikers en geanonimiseerd. Accurate en realtime inzichten in de markt, concurrenten en klantensegmenten zijn enorm waardevol voor bedrijven. 

Consumenten kennen de waarde van hun data steeds beter. Sinds de implementatie van GDPR zijn ze overspoeld met verzoeken om toestemming te geven voor cookies en het ontvangen van mailings. Daardoor groeit bij de consument het besef dat zijn persoonlijke gegevens waarde hebben. Als data het nieuwe goud is, dan moet dat goud ook gaan naar de mensen die hun data afstaan. 

Bedrijven kunnen ook gericht, op basis van transactiepatronen, aanbiedingen (cashbacks) doen aan segmenten van gebruikers, of hen korte micro-bevragingen voorleggen (bijvoorbeeld een tevredenheidsvraag na een aankoop). Ook met deze gerichte acties kunnen de Cake gebruikers weer geld verdienen. 

Cake kreeg in juli 2019 een vergunning van de Nationale Bank van België (NBB) als betalingsinstelling. Momenteel loopt er een ruime betatest met bijna 2000 test-gebruikers. Deze werden geselecteerd uit de bijna 8000 mensen die reeds op onze wachtlijst staan. In januari plannen we publiek te lanceren. Dan zou iedereen de app kunnen downloaden. 

Vanwaar komt de naam?

Dat is een zeer goede vraag want sinds de eerste ideeën over Cake begonnen opborrelen eind 2018 zijn er wel wat werknamen de revue gepasseerd: het begon met Dino en nadien werd het Spencer. Maar we waren nooit helemaal happy met de naam, en onze eigen shortlist voor een definitieve naam bracht ons niet veel verder.

We hadden van bij het begin een helder idee over onze missie, ons business model en de manier waarop we onze app technisch wilden ontwikkelen. Het team achter Cake heeft veel ervaring in software ontwikkeling en banking. Maar dat technische verhaal in begrijpbare taal en op een overtuigende manier brengen naar de consument voelde toch als een uitdaging. Elk zijn expertise natuurlijk. Dus zijn we gaan aankloppen bij LDV United. Zij hielpen ons aan onze naam, logo, slogan en positionering. 

LDV kwam met een kleine selectie van namen op de proppen, maar de knoop werd tijdens deze  meeting zelf nog doorgehakt. We waren meteen verkocht toen Cake op het scherm verscheen.

De naam is op vele vlakken een fit. Ten eerste is het een knipoog naar ons businessmodel: de consument krijgt een eerlijk deel van de cake terug van wat zijn data opbrengen. Maar hij bekt ook goed in alle Europese talen, wat een must was omdat we ook plannen om snel uit te rollen naar andere landen. Cake is bovendien niet meteen een naam die je linkt met banken, en zo willen we het ook. En last but not least; er is een eindeloze zee van creatieve woordspelingen en visuele mogelijkheden met Cake: van piece of cake, slagroom op de taart tot taartdiagrammen. 

Jullie manier van werken is verschillend van de meeste bedrijven (geen kantoren, weinig meetings, vakantie wanneer je wilt). Hoe zorgen jullie ervoor dat dit werkt met inmiddels 24 medewerkers?

We zijn inderdaad anders op vele vlakken. En dat komt van binnenuit. De open start-up mentaliteit zit in het DNA van Cake. We hebben deze bedrijfscultuur niet verzonnen. Dat is wat we zijn.  

“Keep it simple” is ons motto. Kleine flexibele teams kunnen de meest verbazingwekkende resultaten creëren door minder beter en sneller te doen. Dat is ons voordeel in deze markt van grote mastodonten met logge processen. We nemen alleen extra mensen aan wanneer het echt noodzakelijk is en waar mogelijk automatiseren we elk proces door middel van technologie. 

De mensen die bij ons werken hebben willen die extra stap zetten en willen op een oprechte manier waarde creëren voor anderen. Ze nemen ownership over de projecten waar ze mee bezig zijn. Werk maakt een deel uit van ons leven en geeft ons voldoening. Wij spreken niet van work-life balance maar van life-balance. Werk staat niet naast je leven maar maakt er integraal deel vanuit. 

We hebben bewust geen fysiek kantoor, hoewel we intussen al 24 mensen tellen. Niet alleen omdat we af willen van het idee van een bank als een hermetisch marmeren kantoor waar je niet binnengeraakt, maar ook omdat het onze medewerkers (die van gelijk waar ter wereld kunnen werken) dwingt om extreem transparant te communiceren. De technologie van vandaag is daarin een belangrijk hulpmiddel: slack, monday, zoom, alle documenten in de cloud, … maar wat vooral belangrijk is, is om direct en duidelijk te communiceren. Wij winden nergens doekjes om. Als je een probleem hebt dan spreek je dat één op één uit en blijf je er niet mee rondlopen. Die interne transparantie trekken we ook extern door. Onder andere door op onze website heel open te praten over key milestones, strategieën, enzovoort. Lead in the open noemen wij dat.

Maar bovenal maken wij vooral veel plezier. Niet enkel van op afstand. Geregeld lassen we ook team momenten in (on-sites) en doen we leuke dingen samen, zoals een BBQ of een bowling. Lekker eten en drinken is daarbij altijd de rode draad.

Marketing Technology Omnichannel & Sales Strategy & Branding Research Data & ROI 3 questions