UBA Brand Building College

Wat is het UBA Brand Building College?

Een 4-daagse opleiding specifiek ontworpen voor junior marketeers. Alle aspecten van het bouwen van merken komen aan bod:

  • Merkstrategie en innovatie
  • Consumenteninzicht en klantenervaringen
  • Creativiteit en agency briefing
  • Mediaplanning en merkactivatie

De opleiding wordt gespreid over 3 maanden en zal volledig in het Engels worden gegeven.
Jaarlijks wordt er zowel in het voorjaar als in het najaar een Brand Building College georganiseerd.

Programma & trainings

Hieronder vindt u het programma per opleidingsdag en de te volgen video-opleidingen ter voorbereiding. 

Dag 1

Brand Strategy and Innovation

De focus tijdens de eerste opleidingsdag ligt op merkstrategie en innovatie. 
Er wordt dieper ingegaan op volgende onderwerpen:

  • Hoe ontwikkelt u een merk en hoe geeft u hier betekenis aan in onzekere tijden?
  • Hoe identificeert u de belangrijkste bronnen van groei en hoe ontwikkelt u een groeiplan voor uw merk?
  • Wat is de rol van merken in maatschappelijke uitdagingen zoals diversiteit, milieu en privacy?  

Sustainable brand building

Tijdens deze sessie komt u meer te weten over:

  • Hoe bouwt u een merk dat consumenten op een duurzame en authentieke manier aanspreekt?
  • Hoe wint u als merk het vertrouwen van de consument?
  • Hoe positioneert u uw merk met betrekking tot thema's als diversiteit, milieu en privacy?

Brand Growth Strategy Development

In deze workshop komen volgende aspecten aan bod:

  • Het vaststellen van groeidoelstellingen en doelen
  • Het identificeren van belangrijke bronnen van groei
  • Het ontwikkelen van specifieke groeistrategieën en plannen volgens het 'Who - What - How principe'.

21st Century Brands

Tijdens deze sessie wordt er ingegaan op volgende vragen:

  • Hoe ontwikkelt u een merk in een tijdperk van waanzin?
  • Hoe geeft u betekenis aan de gefragmenteerde oneindige niet-lineaire ruimte?
  • Hoe zorgt u ervoor dat klanten terugkeren naar uw diensten?
Innovation Strategy

Innovation Strategy

Hoe creëer ik succesvolle innovaties voor mijn merk?

  • Strategy
  • Strategy
Totale lesduur:
Lees meer
Brand Strategy

Brand Strategy

Hoe identificeer en bouw ik een sterk merk?

  • Strategy
  • Strategy
Totale lesduur:
Lees meer

Dag 2

Who - the target audience

Tijdens de tweede opleidingsdag ligt de focus op de vraag 'wie is ons doelpubliek'?
Er wordt dieper ingegaan op volgende onderwerpen:

  • Waarom en hoe een klantgerichte cultuur invoeren?
  • Hoe komen we van gegevens tot klantinzichten?
  • Wat zijn de principes van het klanttraject over de kanalen heen?
  • Hoe ontwerp en implementeert u een sterke klantervaringsstrategie en hoe meet u die?

A customer focus culture driven by insights

Deze vragen staan centraal in de workshop:

  • Wat is een klantgerichte organisatie?
  • Waarom is het belangrijk om de klant centraal te stellen in uw organisatie?
  • Hoe komt u tot overtuigende inzichten en behaalt u concurrentievoordeel in de markt?

Understanding the target group, from data to inspiration

Tijdens deze sessie leert u meer over:

  • De nieuwe beperkingen die de GDPR oplegt voor het verzamelen van informatie over personen
  • Welke gegevens gebruikt moeten worden om doelgroepen beter te begrijpen en hoe deze data moet worden gesegmenteerd
  • Hoe data in de praktijk te interpreteren om vervolgens beter met doelgroepen te communiceren

Customer Experience Strategy and Management

In deze workshop komen volgende aspecten aan bod:

  • Het ontwerpen en uitvoeren van een krachtige strategie voor consumentenervaring
  • Het meten en optimaliseren van de klantervaring
  • Het in kaart brengen van het klanttraject via verschillende kanalen 

Aanbevolen Training 24/7

Wij raden u aan onderstaande Training 24/7 te bekijken ter voorbereiding van de workshops.

Customer Journey

Customer Journey

Hoe de customer journey benutten voor digital marketing?

  • Strategy
Totale lesduur:
Lees meer
Targeting and Segmentation

Targeting and Segmentation

Hoe doelgroepen bepalen en segmenteren?

  • Media
  • Strategy
Totale lesduur:
Lees meer

Dag 3

What - Value proposition, role of communication & briefing preparation

Tijdens de derde opleidingsdag ligt de focus op de toegevoegde waarde van uw merk en welke rol communicatie hierin speelt.

Er wordt dieper ingegaan op volgende onderwerpen:

  • Hoe werkt communicatie en hoe kan het effect ervan worden gemaximaliseerd?
  • Hoe kan communicatie de consument overtuigen?
  • Hoe bouwt u een goede briefing voor een goede campagne?
  • Hoe bepaalt u een duidelijke strategie en hoe vertaalt u die in de praktijk?
  • Hoe vertaalt u uw marcom-doelstellingen op creatieve wijze naar mediadoelstellingen?

How does communication work?

In de workshop komen deze onderwerpen aan bod:

  • Communicatie theorieën
  • Communicatiemiddelen, media en boodschappen
  • De trechter omdraaien? Communicatie in het digitale tijdperk
  • Geïntegreerde marketingcommunicatie

Better briefings make better work

Tijdens deze workshop worden volgende vragen beantwoord :

  • Wat zijn de ingrediënten van een goede creatieve briefing? 
  • Waar eindigt de verantwoordelijkheid van de adverteerder & waar begint die van het agentschap? 
  • Hoeveel verantwoordelijkheid is eigenlijk gedeeld om straffe resultaten te behalen? 

Integrated strategic planning and creativity

De onderwerpen die aan bod komen tijdens deze sessie:

  • Hoe begint u een verhaal dat zowel sterk als open is?
  • Hoe een duidelijke strategie bepalen?
  • Hoe vertaalt u de strategie naar de praktijk?
  • Hoe ontwikkelt u een formule die werkt en met welke middelen?
  • Hoe op creatieve wijze uw marcom-doelstellingen naar mediadoelstellingen vertalen?

Aanbevolen Training 24/7

Wij raden u aan onderstaande Training 24/7 te bekijken ter voorbereiding van de workshops.

The building blocks of Successful Advertising

The building blocks of Successful Advertising

Hoe succesvolle advertenties uitwerken?

  • Agency
  • Media
  • Research & Insights
Totale lesduur:
Lees meer
Communication Strategy

Communication Strategy

Hoe bouw je een authentieke en doeltreffende communicatiestrategie?

  • Strategy
Totale lesduur:
Lees meer

Dag 4

How - Activation and Media Landscape

Tijdens de laatste opleidingsdag ligt de focus activering en het media-ecosysteem.

Er wordt dieper ingegaan op volgende onderwerpen:

  • Hoe kunnen de mediaprestaties worden gemeten en wat zijn de rapportagemogelijkheden?
  • Wat zijn de targetingmogelijkheden in digitaal, aankoopmodellen, prestatie-indicatoren, merkveiligheid?
  • Hoe haalt u het beste uit uw mediapartners?
  • Wat zijn de belangrijkste activeringsmethoden en hoe combineert u verschillende methoden?

Media Metrics

Tijdens deze sessie komt u meer te weten over:

  • De belangrijkste parameters voor het meten van de reclamedruk en het richten van een campagne (publiek, media-investeringen, enz.)
  • Hoe gebruikt u deze parameters? Uit welke studies komen ze? 
  • Focus op digitaal: targetingmogelijkheden, prijsmodellen en aankooptypes, key performance indicators, zichtbaarheid en merkveiligheid

Media Partners

Tijdens deze sessie komt u meer te weten over hoe u het beste uit uw mediapartners haalt en komen deze onderwerpen aan bod:

  • Wat is een eerlijke vergoeding voor een mediabureau?
  • Hoe evealueert u een mediabureau?
  • Hoe samenwerken met een mediabureau?
  • Wat zijn de belangrijkste sterke punten van elke medium?
  • Wat zijn de 10 tips om het beste uit uw media te halen?

From Digital over Social towards Marketing automation

Deze onderwerpen staan centraal in de workshop:

  • Hoe kan u het beste online en via social communiceren met uw klanten?
  • Hoe klanten segmenteren door gebruik van persona’s en/of inzichten van kopers?
  • Nog krachtiger communiceren door het inschakelen van ‘Brand Advocates’
  • Via content marketing en inbound tools evolueren richting marketing automation.

Brand Activation

Tijdens deze sessie leert u meer over:

  • Het belang van activering in het communicatieplan en de belangrijkste activeringsmethoden
  • Het activeringsplan in detail

Aanbevolen Training 24/7

Wij raden u aan onderstaande Training 24/7 te bekijken ter voorbereiding van de workshops.

Voor de Training 24/7 rond Facebook, Instagram en LinkedIn raden we u aan module 4 en 5 te bekijken. Voor Advertising formats betreft het module 3, 4, 5 en 6.

Online Targeting

Online Targeting

Hoe kan ik mijn doelgroep efficiënt bereiken via digitale media?

  • Media
Totale lesduur:
Lees meer
Advertising formats

Advertising formats

Hoe de juiste reclameformats kiezen?

  • Media
Totale lesduur:
Lees meer
Consumer media usage

Consumer media usage

Hoe kan ik het mediagedrag van mijn doelgroep inschatten?

  • Media
Totale lesduur:
Lees meer

Praktisch

  • Voor wie? Beginnende marketeers en junior brand managers.
    • Voor UBA-merkenleden is deelname gratis. Deze vierdaagse opleiding heeft een commerciële waarde van €3.440 (excl. btw)
    • Voor UBA-expertisepartners bedraagt de deelnameprijs € 1.720 (excl. btw)
    • Per editie mag een bedrijf max. één medewerker inschrijven. 
    • Het aantal plaatsen is beperkt. Uit respect voor de mensen die we moeten weigeren omwille van plaatstekort, vragen we de deelnemers zich te engageren voor het volledige programma. 
    • Enkel deelnemers die de 4 sessies gevolgd hebben, ontvangen na afloop een certificaat
  • Wanneer? Jaarlijks organiseren we 2 reeksen van 4 dagen, in het voorjaar en in het najaar.
  • Waar? On-site in de kantoren van UBA, aangevuld met online Training 24/7 die op eigen tempo gevolgd kunnen worden.
  • Taal? Elke sessie zal gegeven worden in het Engels.
  • Stuur uw inschrijvingsaanvraag via e-mail naar contact@ubabelgium.be.