UBA logo

Marketing Effectiveness for brand builders

In de complexe en competitieve omgeving van vandaag speelt marketing een cruciale rol in het bouwen van sterke merken die zorgen voor langdurige bedrijfsgroei. Een merk is meer dan een logo of campagne. Het is een mentaal anker, een emotionele connectie en een strategisch kapitaal.

Performance marketing levert snelle resultaten en realtime data, maar een te sterke focus op kortetermijnwinst doet vergeten wat écht telt: het vermogen om duurzaam impact te maken. En dat vermogen ligt in de kracht van het merk.

Om succesvol te zijn, moeten marketeers een effectiviteitscultuur ontwikkelen die focust op betekenisvolle KPI’s en meetbare resultaten, om zo blijvende waarde en relevantie te waarborgen in een voortdurend evoluerend landschap.

Measuring What Matters

" What gets measured gets done." Deze bekende uitspraak geldt des te meer in de marketingwereld. Maar met honderden prestatie-indicatoren (KPI’s) die marketingactiviteiten meten, blijft de kernvraag: hoe meten we de werkelijke impact van marketing en communicatie?

Het KPI-framework van UBA voor brandbuilders biedt een gestandaardiseerde aanpak om de impact van marketing, en vooral marketingcommunicatie, te begrijpen en aan te tonen. Het wil een gemeenschappelijke standaard vastleggen met relevante KPI’s om de effecten van marketingcommunicatie te meten en rapporteren. Het doel: duidelijk maken hoe communicatie merk en business beïnvloedt.

Measuring what matters_topic

Master Classes on Effectiveness

Om marketingeffectiviteit te versterken, lanceerde UBA nieuwe masterclasses binnen haar Academy-programma. Deze sessies zijn opgebouwd rond drie centrale pijlers: Businessstrategie (het koppelen van marketing aan bedrijfsresultaten), Merkstrategie (langetermijn­merkgezondheid via vertrouwen, bekendheid en differentiatie) en Communicatiestrategie (de kwaliteit en impact van communicatieplannen evalueren).

Ondersteund door een praktische gids, biedt deze gestructureerde aanpak marketeers de tools om de langetermijnimpact van hun marketing- en communicatiemaatregelen te meten en te versterken.

Marketing Effectiveness_MC.jpg

Marketing Effectiveness is een UBA Focus topic

Marketing effectiveness is onderdeel van UBA Focus: ons kader voor alles wat vandaag relevant is, en wat onze sector van morgen zal vormgeven. Want de wereld verandert snel, dus als merkenbouwer mag je niet blijven stilstaan. UBA Focus helpt je inzoomen op wat belangrijk is.

Kennis & inzichten

  1. Promoties: vriend of vijand?

    Zijn fabrikanten en retailers beter af met of zonder promoties? Om deze vraag te beantwoorde...
    18 november 2025 om 09:00
    UBA Focus News
    retail media woman.jpg
  2. Durf opnieuw te geloven in "showmanship"

    Tijdens de UBA Media Date op 26 augustus deelde Andrew Tindall (System1) zijn inzichten over...
    3 november 2025 om 10:00
    UBA Focus News
    Newsletter_20251104_Andrew_Tindall_picture.jpg
  3. Waarom marketeers lef én geduld nodig hebben

    Tijdens de UBA Media Date op 26 augustus sprak Magda Nenycz-Thiel van het Ehrenberg-Bass Ins...
    21 oktober 2025 om 09:00
    UBA Focus News
    Magda Nenycz-Thiel.jpg
Ontdek alle artikelen

Opleidingen

  1. Media strategy evaluation

    Hoe evalueer ik best een jaarlijkse mediastrategie?

    Offline French
    UBA Focus
    Media Strategy Evaluation
    Show event
  2. Media & creativity

    Wat zijn de hoofdingrediënten van effectieve communicatie?

    Online Dutch
    UBA Focus
    entertainment & media.jpg
    Show event
  3. Total Video Advertising

    Hoe beheers je het video-ecosysteem om campagnes beter te optimaliseren?

    Offline French Dutch
    UBA Focus
    Corporate video.jpg
    Show event
Ontdek alle opleidingen

Onze Marketing Effectiveness expert is Luc

Luc Eeckhout, media-expert, trad in januari 2024 toe tot UBA en brengt een uitgebreide expertise mee op het gebied van mediastrategie en -onderzoek. Gedurende zijn carrière heeft Luc zich gericht op media-analyse en data-gedreven strategieën. Hij bekleedde eerder verschillende leidinggevende functies in de media-industrie en was nauw betrokken bij het meten van bereikcijfers, in nauwe samenwerking met het CIM (Centrum voor Informatie over de Media).

Luc 1 final.jpg

Blijf op de hoogte over Marketing Effectiveness

Met onze wekelijke nieuwsbrief houden we je op de hoogte van wat beweegt in de sector. Je kan je voorkeuren beheren in MyUBA.

UBA logo

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijke cookies 22 cookies

Deze cookies zijn nodig om onze website correct te laten werken en worden daarom geplaatst zonder uw toestemming. We gebruiken ze bijvoorbeeld om onze website te beveiligen. Deze cookies laten u toe om te navigeren tussen de verschillende onderdelen van de website, om formulieren in te vullen. Indien u deze cookies blokkeert, is het mogelijk dat bepaalde onderdelen van de website niet optimaal werken. We verzamelen geen persoonsgegevens met deze cookies en geven de verzamelde informatie nooit door aan derde partijen. Naast onderstaande cookies, worden er ook cookies geplaatst door onze partner Vimeo wanneer u gebruik maakt van ons aanbod Training 24/7.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren cookies 1 cookies

Deze cookies vergemakkelijken het functioneren van onze websites en maken het aangenamer voor de bezoeker en ervoor zorgen dat u een meer gepersonaliseerde surfervaring krijgt. Het zijn bijvoorbeeld cookies die bijhouden of u reeds gevraagd werd om deel te nemen aan een enquête zodat we u niet telkens opnieuw dezelfde enquête voorleggen of een cookie die u een gepersonaliseerde opmaak aanbiedt naar aanleiding van een vorig bezoek.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Analytische cookies 7 cookies

We gebruiken analytische-cookies om informatie te verzamelen over het gebruik dat bezoekers maken van onze website met de bedoeling de inhoud van onze website te verbeteren, meer aan te passen aan de wensen van de bezoekers en om het gebruiksgemak van onze website te vergroten.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Marketing cookies 6 cookies

Deze cookies worden geplaatst voor marketingdoeleinden en worden gebruikt om je surfgedrag te volgen nadat je onze website hebt bezocht en/of om je gepersonaliseerde advertenties te tonen. Deze cookies kunnen door ons of door derden op onze website worden geplaatst. Je bepaalt zelf of je toestemming geeft voor het plaatsen van dergelijke marketing cookies.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Externe cookies 8 cookies

Sommige cookies worden met instemming van UBA geplaatst door derde partijen met het doel bepaalde producten en diensten onder uw aandacht te brengen of om u rechtstreeks toegang te geven tot social media. Voor de cookies die deze externe partijen plaatsen, de informatie die ze daarmee verzamelen en het doel waarvoor die informatie wordt gebruikt, verwijzen wij naar de privacy verklaringen van deze partijen op hun eigen websites. Deze verklaringen kunnen regelmatig wijzigen en UBA heeft daar geen enkele zeggenschap over.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd