UBA logo

Trusted Brands

In een wereld vol verandering is merkvertrouwen geen nice-to-have meer, maar een absolute voorwaarde voor duurzame én winstgevende groei. Merken die vandaag bewust inzetten op transparantie, verantwoordelijkheid, duurzaamheid en inclusie, creëren niet alleen sterke relaties met consumenten, maar versterken ook hun relevantie, veerkracht en concurrentiekracht. 
Trusted Brands zijn merken die meebouwen aan de toekomst, en daar ook de vruchten van plukken. Ze verbinden overtuiging met strategie, waarden met resultaten.

Verantwoorde, duurzame en inclusieve communicatie

Klik hier

Kwalitatieve, lokaal verankerde mediakeuzes

Klik hier

Ethisch omgaan met data en technologie

Klik hier

Trusted Brands is een UBA Focus topic

Trusted brands is onderdeel van UBA Focus: ons kader voor alles wat vandaag relevant is, en wat onze sector van morgen zal vormgeven. Want de wereld verandert snel, dus als merkenbouwer mag je niet blijven stilstaan. UBA Focus helpt je inzoomen op wat belangrijk is.

Verantwoorde, duurzame en inclusieve communicatie

Verantwoord communiceren is vooral een kans om vertrouwen op te bouwen. Door duurzaam engagement op een transparante, coherente en eerlijke manier te delen, versterken merken hun geloofwaardigheid en geven ze meer zichtbaarheid aan hun inspanningen. In plaats van moeilijke thema’s te vermijden uit angst voor kritiek (greenhushing) of ze oppervlakkig te benaderen (greenwashing), winnen merken die hun verhaal met authenticiteit brengen aan respect én betrokkenheid. Inclusieve communicatie opent ook nieuwe markten. Ze helpt merken om een breder publiek te bereiken én meer doelgroepen te betrekken.

Responsible comm.jpg

Kwalitatieve, lokaal verankerde mediakeuzes

Vertrouwen bouw je ook via de context waarin je merk verschijnt. Door te investeren in kwalitatieve en lokaal verankerde media, versterken merken de geloofwaardigheid van hun boodschap. Ook samenwerkingen met influencers moeten authentiek, transparant en ethisch zijn. Een doordachte mediastrategie draagt bij aan zowel het merkimago als aan concrete businessresultaten.

Local newspaper.jpg

Ethisch omgaan met data en technologie

Verantwoord datagebruik is essentieel om vertrouwen te behouden. Privacy beschermen, transparant zijn over het gebruik van AI, en ethische keuzes maken in digitale toepassingen zijn vandaag niet optioneel. Merken die hierin integer handelen, versterken hun legitimiteit én hun groeicapaciteit op lange termijn.

GDPR.jpg

Kennis & inzichten

  1. Reclame voor voedingsmiddelen: vooruitblik naar 2026

    Vanaf 1 januari 2026 treedt de Belgian Food Advertising Code in werking. Adverteerders, agen...
    2 december 2025 om 09:00
    UBA Focus News
    Food_Advertising_Teens.jpg
  2. Duurzame consumptie: bewustmaking is niet genoeg

    Merken, overheden en ngo’s investeren elk jaar miljoenen om consumenten bewust te make...
    21 oktober 2025 om 09:00
    UBA Focus News
    251021_Fred Dorsimont_Article_Intention to action.jpg
  3. Lancering van de certificering voor influencers in België

    Influencer Marketing Alliance, Raad voor Reclame en de sectorverenigingen waaronder UBA lanc...
    7 oktober 2025 om 09:00
    UBA Focus News
    Influencercertificate-2.png
Ontdek alle artikelen

Opleidingen

  1. Responsible AI for advertisers

    Hoe kunnen merken artificiële intelligentie creatief, veilig en effectief gebruiken zonder vertrouwen, compliance of reputatie in gevaar te brengen?

    Offline English
    UBA Focus
    Responsible AI.jpg
    Show event
Ontdek alle opleidingen

Onze Trusted Brands Expert is Anne-Laure

Anne-Laure selecteert regelmatig het belangrijkste nieuws, inzichten en tools over merkstrategie, duurzaamheid, DGI en employer branding voor jou. Blijf op de hoogte van Anne-Laure’s topselectie door je voorkeuren aan te passen in My UBA.

Anne-Laure.jpg

Blijf op de hoogte over Trusted Brands

Met onze wekelijke nieuwsbrief houden we je op de hoogte van wat beweegt in de sector. Je kan je voorkeuren beheren in MyUBA.

UBA logo

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijke cookies 22 cookies

Deze cookies zijn nodig om onze website correct te laten werken en worden daarom geplaatst zonder uw toestemming. We gebruiken ze bijvoorbeeld om onze website te beveiligen. Deze cookies laten u toe om te navigeren tussen de verschillende onderdelen van de website, om formulieren in te vullen. Indien u deze cookies blokkeert, is het mogelijk dat bepaalde onderdelen van de website niet optimaal werken. We verzamelen geen persoonsgegevens met deze cookies en geven de verzamelde informatie nooit door aan derde partijen. Naast onderstaande cookies, worden er ook cookies geplaatst door onze partner Vimeo wanneer u gebruik maakt van ons aanbod Training 24/7.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren cookies 1 cookies

Deze cookies vergemakkelijken het functioneren van onze websites en maken het aangenamer voor de bezoeker en ervoor zorgen dat u een meer gepersonaliseerde surfervaring krijgt. Het zijn bijvoorbeeld cookies die bijhouden of u reeds gevraagd werd om deel te nemen aan een enquête zodat we u niet telkens opnieuw dezelfde enquête voorleggen of een cookie die u een gepersonaliseerde opmaak aanbiedt naar aanleiding van een vorig bezoek.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Analytische cookies 7 cookies

We gebruiken analytische-cookies om informatie te verzamelen over het gebruik dat bezoekers maken van onze website met de bedoeling de inhoud van onze website te verbeteren, meer aan te passen aan de wensen van de bezoekers en om het gebruiksgemak van onze website te vergroten.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Marketing cookies 6 cookies

Deze cookies worden geplaatst voor marketingdoeleinden en worden gebruikt om je surfgedrag te volgen nadat je onze website hebt bezocht en/of om je gepersonaliseerde advertenties te tonen. Deze cookies kunnen door ons of door derden op onze website worden geplaatst. Je bepaalt zelf of je toestemming geeft voor het plaatsen van dergelijke marketing cookies.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Externe cookies 8 cookies

Sommige cookies worden met instemming van UBA geplaatst door derde partijen met het doel bepaalde producten en diensten onder uw aandacht te brengen of om u rechtstreeks toegang te geven tot social media. Voor de cookies die deze externe partijen plaatsen, de informatie die ze daarmee verzamelen en het doel waarvoor die informatie wordt gebruikt, verwijzen wij naar de privacy verklaringen van deze partijen op hun eigen websites. Deze verklaringen kunnen regelmatig wijzigen en UBA heeft daar geen enkele zeggenschap over.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd