Richtlijnen regies omtrent Native Advertising

Contract & guideline
41.jpg

Tijdens de zomer 2016 publiceerden we het UBA Position Paper omtrent “Native Advertising”, waarin we een aantal aanbevelingen formuleerden. Hierbij riepen we de regies op om een technische fiche op te maken zodat we de richtlijnen op een transparante manier met onze leden kunnen delen.

De magazine mediaregies zijn duidelijk fan van het initiatief
http://www.magazinemedia.be/nl/uitgevers-juichen-aanbevelingen-uba-rond-native-advertising-toe/

Het is goed om te zien dat een aantal regies reeds werk heeft gemaakt van duidelijke geïntegreerde richtlijnen zowel in print als digitaal. Meestal wordt de branded content geschreven in samenspraak met het merk door journalisten, die los staan van de redactie. Vaak wordt "powered by/aangeboden door" + het merk erbij vermeld en is de lay-out ook verschillend van de redactionele inhoud. 

We roepen dan ook de andere regies op om dit initiatief te volgen. De grens tussen redactionele inhoud, native advertising en commerciële communicatie wordt immers flinterdun en is afhankelijk van de context en van het medium.  Vandaar dat het belangrijk is om hiervoor duidelijke afspraken te maken tussen de verschillende partijen, zodat het ook duidelijk herkenbaar is voor de consument.

Mediahuis geeft de richtlijnen in hun “Native Advertising Charter 2016”. Voor de lezer moet het duidelijk zijn dat native advertising content brengt in samenwerking met een adverteerder, en niet is verbonden met de redactie. Dit doen ze onder andere door duidelijke richtlijnen over een verschillend kleur gebruik, disclaimer (aangeboden door…) en online native advertenties die alleen via native banners toegankelijk zijn. Onderaan iedere native print advertentie staat een call to action. 
http://www.mediahuisconnect.be/nl/onze-aanpak/native-advertising

De Persgroep Advertising werkt met 3 duidelijke types van branded content, die herkenbaar zijn aan: “ondersteund door” (geschreven door redactie, alleen financiering door partner/adverteerder), “aangeboden door” /"powered by"(geschreven door een redactie samengesteld door Brandtales in opdracht van een partner/adverteerder “native advertising pur sang”) en “advertorial” (geschreven door partner/adverteerder).

In een recent onderzoek van De Persgroep in samenwerking met de Universiteit van Antwerpen blijkt dat een duidelijke labeling, waarin vermeld staat wie de aanbieder is van de inhoud van het artikel, een absolute noodzaak is om het vertrouwen van de consument en lezer te behouden. Een lage merkprominentie, in combinatie met een label (u aangeboden door…) zowel boven als in het midden van de tekst kan op de beste waarderingsscores rekenen van de lezer. 
http://www.persgroepadvertising.be/nl/blog/native-advertising-zeg-wie-je-bent-maar-praat-niet-te-veel-over-jezelf

Bij Roularta Media brengen ze hun native advertising formules onder de noemer: “Information Services” en in print wordt de adverteerder erbij vermeld dmv “powered by…”. Cruciaal voor een native campagne is de credibiliteit, het brengen van een verhaal, branded content, op een journalistieke manier, zodat het geloofwaardig overkomt op de doelgroepen. De branded content wordt geschreven door Custom media.
http://www.roulartamedia.be/nl/merken/native

Brightfish formuleerde haar voorwaarden voor native advertising in de cinema: geïntegreerd in de bioscoopbeleving, passend in de context van een filmavond, niet misleidend en met duidelijke vermelding van het merk.

IPM: Technische fiches betreffende native advertising bij IPM:
http://www.ipmadvertising.be/nl/oplossingen-partner-content.cfm

Documenten

Paid Media Strategy & Branding Cinema Press Content Marketing_