Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Digital Report 2019: de cijfers voor België

News
world-digital.jpg

Het internationale agentschap We Are Social en het beheerplatform voor social media Hootsuite publiceren hun Digital Report 2019, met daarin een overzicht van de nieuwste trends in digitale en mobiele technologie, social media en e-commerce in ruim 230 landen wereldwijd.

We vatten voor u de belangrijkste cijfers en trends voor België samen:

Internetpenetratiegraad

94% van de Belgische bevolking gebruikt internet. Daarmee doet België het even goed als de rest van West-Europa. De internetpenetratiegraad in de VS ligt op 95%, die in Oost-Azië op 60%.

Verbindingstijd op mobiele toestellen

In België zit een gebruiker gemiddeld 1u43 online op een mobiel toestel. Het wereldwijde gemiddelde ligt op 3u14. België zit in de top 4 van landen met de laagste verbindingstijd. Thai die het internet gebruiken zouden het langst verbonden zijn, met een gemiddelde van 5u13.

Spraakgestuurd zoeken

In België gebruikt 18% van de gebruikers spraakgestuurde zoekmachines of spraakopdrachten. Het wereldwijde gemiddelde ligt op 39%. Nergens anders dan in India wordt meer een beroep gedaan op spraakbediening.

Adblockers

36% van de Belgische gebruikers zou adblockers gebruiken om reclame van hun scherm te weren. Ongeveer de helft van alle gebruikers ter wereld heeft adblockers.

Social media

De penetratiegraad van social media bedraagt 65% in België (alle toestellen samen). Dat percentage ligt hoger in de meeste Aziatische landen, behalve in India waar de penetratiegraad amper 23% bedraagt.

Belgen brengen gemiddeld 1u31 per dag door op social media. Dat cijfer ligt in de lijn van het Europese gemiddelde. Het wereldwijde gemiddelde ligt op 2u16.

De penetratiegraad van enkele sociale media in België:

  • Facebook: 65%
  • Instagram: 36%
  • Twitter: 11%
  • Snapchat: 30%
  • LinkedIn: 39%

E-commerce op mobiele toestellen en uitgaven

België staat op de voorlaatste plaats voor aankopen op mobiele toestellen met een penetratiegraad van 29%, net voor Frankrijk (26%).

Koplopers zijn Indonesië en China met bijna 76%.

In 2018 zou een internetgebruiker in België gemiddeld USD 825 uitgegeven hebben (alle toestellen samen). Dat bedrag ligt net boven het wereldwijde gemiddelde.

Lees het volledige rapport hier

Marketing Technology