Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

WARC studie over evoluties in martech

innovation.jpg

De wereldwijde markt voor marketing technologie kende vorig jaar een groei van 22% en bedraagt 121,5 miljard dollar. Dat zegt het rapport 'Martech: 2020 and beyond' van WARC en BDO. De studie is gebaseerd op een jaarlijks onderzoek waaraan meer dan 750 merken en bureaus in Noord-Amerika, het Verenigd Koninkrijk, Europa en Azië-Pacific deelnamen.

Hier zijn de belangrijkste bevindingen:

Martech budgetten stabiel

De meeste marketeers verwachten wereldwijd dat de martech-budgetten de komende 12 maanden gelijk zullen blijven, maar een aanzienlijk deel (43%) verwacht een stijging; slechts 4% verwacht dat de budgetten zullen dalen. Gemiddeld besteden merken in Noord-Amerika en het Verenigd Koninkrijk 26% van hun budgetten aan martech, vergeleken met 23% vorig jaar. Daarbij gaat de helft naar in-house en wordt de andere helft uitbesteed.
Marketingtechnologie helpt marketeers om hun mediabestedingen te optimaliseren. De meeste respondenten vinden dat de mediabestedingen niet zijn beïnvloed door martech-investeringen.

Marketeers beschikken nog over onvoldoende martech tools

Meer dan driekwart van de merken gebruikt martech om hen te helpen met e-mail en sociale media, en ongeveer twee derde van de merken gebruikt martech voor content, CRM en analyse.
Slechts 24% van de marketeers denkt dat ze alle martech tools hebben die ze nodig hebben.

De behoefte aan gegevensvaardigheden blijft bestaan

Wereldwijd heeft 68% van de merken en 83% van de bureaus een grotere behoefte aan data-vaardigheden. 49% van de merken vinden creativiteit belangrijker dan strategie en gegevens. Daarentegen vindt slechts 25% van de ondervraagde bureaus dat de creativiteit centraal moet staan en zij vinden strategie en gegevens prioritair.
Een belangrijke drijfveer om marketingtechnologische functies uit te besteden aan bureaus is een gebrek aan expertise aan de merkzijde.

Meer aandacht voor CX

Customer Experience (CX) is een strategische prioriteit voor bedrijven die in een omnichannel-wereld moeten vechten om de aandacht van de klanten. 96% van de ondervraagde merken geeft aan dat CX zowel offline als online belangrijk is. 73% vindt dat ze de technologie in huis hebben om de klantervaring over de meeste, zo niet alle, kanalen en touchpoints te optimaliseren.

Toekomstige groei ligt in de toepassing van de nieuwste technologie

Minder dan 40% van de ondervraagde merken maakt momenteel gebruik van het Internet of Things (IoT), en 36% heeft geen plannen om de technologie in de komende 12 maanden te gebruiken.
Kunstmatige intelligentie (AI) en apparaat-overschrijdende identificatie (XDID) zijn de opkomende technologieën die marketeers helpen bij de focus op de klantervaring. Biometrie en gezichtsherkenning staan bij marketeers vandaag het minst in de aandacht.