Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

WFA analyseert de rol van de CMO

News
CMO.jpg

WFA (World Federation of Advertisers) en het onderzoeksbureau 2CV deden een onderzoek naar de rol van de Chief Marketing Officer (CMO). Zij interviewden 683 senior marketeers uit 31 landen en bundelden hun bevindingen in het rapport "The CMO conundrum and the search for the unicorn marketer".

82% van de CMO's vindt dat de rol van marketing wordt gewaardeerd in hun bedrijf en 92% is het ermee eens dat marketing van vitaal belang is voor het succes van hun bedrijf. Maar 20% is het er ook over eens dat de rol van de CMO over tien jaar niet meer zal bestaan. Dit is geen kwestie van semantiek, maar een gevoel van existentiële dreiging. Recent verschenen een aantal artikels dat de verantwoordelijkheid van de CM0 achteruit gaat. Uit een studie van de Economist blijkt dan weer dat veel marketeers klagen dat te weinig bestuurders de bijdrage van de marketingfunctie aan de bedrijfsprestaties correct inschatten. Marketeers focussen zich op strategie en merkopbouw voor de langere termijn, maar dit staat soms haaks op de manier waarop hun bedrijf steeds meer opereert.

De rol van CMO is zeer breed en divers. Meer dan de helft van de CMO's hebben een verantwoordelijkheid in volgende domeinen:

  • marketing strategy (79%)
  • people management & leadership (66%)
  • brand purpose (66%)
  • consumer insight (63%)
  • digital marketing tech and platforms (62%)
  • creative strategy (60%)
  • business growth / development / strategy (58%)
  • data analytics (54%)
  • innovation (53%)
  • customer experience / centricity (51%)
  • ROI & performance management (51%)

CMO's hebben vandaag 3 grote uitdagingen: de economische druk, de technologische complexiteit en de hoge consumentenverwachtingen. De studie bekijkt hoe de marketeers van vandaag daar mee omgaan. Verder analyseert het onderzoek de nodige vaardigheden die de CMO nodig heeft om zijn rol met succes in te vullen. En tot slot benadrukt het rapport hoe hij een invloed kan uitoefenen op positieve verandering in de onderneming en de maatschappij.

De volledige studie kan u hier downloaden (alleen voor leden).

Documenten

Strategy & Branding