Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Negen vragen aan Lander Janssens, Intracto

News E-commerce & Sales Strategy
lander janssens-9vragenAan.jpg

In deze rubriek laten we een UBA-lid aan het woord over zijn/haar merk en passies. Wat drijft hen? Wat inspireert hen?  Vandaag stellen we onze 9 vragen aan Lander Janssens, Industry Lead bij Intracto Group.

Wie is 'Lander Janssens'?

Lander Janssens is een echte familieman en trotse papa van 2 ongelofelijk energieke zonen.  Hij is heel sportief en een gepassioneerd fietser. En hij zegt zelf: “een West-Vlaming die in Antwerpen gaan wonen is. Go figure...” (en lacht)

Professioneel is hij van alle markten thuis. Generalist tot in de kist, zegt hij zelf. Lander omschrijft zichzelf als “Formerly known als "ambetant bijterke die onophoudelijk vecht voor goede ideeën" heeft hij zichzelf de laatste jaren heruitgevonden en omgedoopt tot "hulpvaardige collega in dienst van de organisatie en haar klanten". Hij heeft ook als auteur zijn eerste stapjes gezet want hij mocht onlangs een stukje meeschrijven aan het nieuwe boek van Herman Konings. Vandaag is hij vooral actief als Industry Lead bij Intracto Group in België, Nederland, Zweden en Bulgarije.. 

Waarvoor staat 'Intracto Group' en wat doen jullie precies?

Bij Intracto Group zijn onze vele bedrijven verbonden in eenzelfde doel. Wij willen de bedrijven van hier en voor hier helpen om groot en sterk te worden. Dat “hier” is Europa. Het verhaal van David & Goliath speelt zich namelijk niet af binnen de muurtjes van Vlaanderen of België. We moeten realistisch zijn, een markt van 11 miljoen mensen is een piepklein vijvertje. Wij vinden dat ondernemers van hier sterk genoeg moeten zijn om de vele waardevolle initiatieven waar ze hun schouders onder zetten uit te dragen. 

Wij helpen bedrijven met hun digitalisering. Het digitaliseren van onder andere hun marketing & sales activiteiten, rekrutering van talent, e-commerce, branding, betalingen, klantenbinding, enzovoort. Het is ons doel om bedrijven die hier actief zijn te helpen hun Digital Maturity Index verhogen. Ook onze maatschappelijke bijdrage – vzw Digidak - zoeken we in die hoek: Het doel is om 200 speciale tablets, die specifiek voor gebruik in ziekenhuizen werden ontworpen, te schenken aan Ziekenhuisnetwerk Kempen. Zo willen we meehelpen om toegang tot digitale kennis en toestellen te vergemakkelijken voor ouderen en kwetsbaren. En kunnen patiënten die niet over schermen beschikken ook videochatten met hun dierbaren.  Wij willen immers dat iedereen de kans krijgt om mee te surfen op de digitale golf die ons anders onvermijdelijk overspoeld.

Wat zijn jullie grootste uitdagingen voor 2021?

Onze rijke talentpool helpen met hun zelfontplooiing. After all, it's a people's business. Onze talenten helpen groeien, dat is onze prioriteit en meteen ook onze grootste uitdaging. Goede mensen verdienen alle aandacht die ze nodig hebben om elke dag een beetje beter te worden. Wij willen er zijn voor al onze mensen. Voor de vele mensen die al heel lang hun schouders onder ons project zetten. Maar ook voor de vele nieuwe mensen die we nog zoeken om ons groeiverhaal voort te zetten. Onze mensen tevreden houden, beter maken, helpen groeien en de juiste nieuwe mensen vinden en overtuigen, dàt is onze grootste uitdaging.  

Op welke realisatie(s) van uw bedrijf of merk bent u het meeste trots?

De constante transformatie die wij doormaken is een hele uitdaging voor de hele organisatie. Ten opzichte van het marktgemiddelde op vlak van talent churn rate hebben wij een heel beperkt verloop. Dat is een enorme verwezenlijking. De meeste managers kennen ons pas recent, maar wij zijn al jaren aan het bouwen aan ons groeiverhaal. In het begin met een beperkt aantal kleinere overnames maar steeds met de grootste zorg en aandacht voor de mensen die aan boord zijn en komen. Het is niet vanzelfsprekend om een verschroeiende groei te realiseren en tegelijkertijd iedereen te blijven enthousiasmeren, inspireren en ondersteunen om te blijven bijleren. Dat is echt iets waar wij apetrots op zijn.

Wie of wat is uw grootste inspiratiebron? Of waar put u energie uit?

Mijn persoonlijke energie en inspiratie komt vooral uit mijn vele boeken en de natuur. Als je jezelf eerst ondergedompeld hebt in een stevige brok lectuur en vervolgens een paar uur met de fiets gaat rijden, dan zakt dat lekker in en kom je tot enorm veel nieuwe ideeën en inzichten. De boeken van onder andere Malcolm Gladwell zijn voor mij een belangrijke bron van inspiratie geweest in het verleden. Mijn Masterclass.com account heeft mij ook al heel veel plezier bezorgd. 

Welke ontmoeting of gebeurtenis heeft een grote impact gehad op uw professioneel leven?

In het begin van mijn carrière was ik wat aan het jobhoppen tussen bureaus omdat ik vond dat ik niet op mijn plaats zat. Als Designer haalde ik geen energie uit mijn werk. Als Creatief was ik gefrustreerd dat ik geen interactie had met de klant. En als Planner vond ik dat ik onvoldoende betrokken was in het besluitvormingsproces over wat er met het marketingbudget moest gebeuren. Het is pas toen ik plots een klein team moest gaan leiden en ook klanten op sleeptouw nam dat ik heb ingezien dat ik eigenlijk veel mensen het leven moeilijk gemaakt heb. Daar ben ik tot inzicht gekomen dat ik liever in dienst sta van mijn collega's. Dat ik dààr mijn energie en voldoening uit haal. En sowieso was Gert Pauwels iemand die mij heel vroeg in mijn carrière de juiste kansen heeft gegeven. Uiteraard heb ik van heel veel mensen veel geleerd en kansen gekregen: Dirk, André, Ignace, Kris, Erwin, Marc, Paul, Tim,... Super waardevolle ontmoetingen maar ik moest er eentje kiezen hé. Je hebt dat nodig: een mentor die zegt "jij bent een ruwe diamant en ik ga je slijpen ook al snijden de splinters in mijn handen". Als iemand steevast zijn hoofd op het blok legt voor joun dan kun je niet anders dan dat even te benoemen. 

Wat is uw favoriete hobby en waarom?

Gepassioneerd fietser, tennisser en voetballiefhebber. Fietsen zal mijn favoriet zijn dan. Voetballen mag ik niet meer, helaas. Tennissen doe je vaak niet in team. Fietsen is een erg veelzijdige sport. Het kan kort of lang. Je gaat ver of blijft dichtbij. Je kunt de natuur in of gewoon de platgetreden paden volgen. Alleen of in groep. Fantastisch.   

Welk boek/welke film/museum moet iedereen volgens u gelezen/gezien hebben? 

Ik geef even mijn persoonlijke input: 
Boek: Predictably Irrational van Dan Ariely 
Film: Big Fish van Tim Burton
Museum: Van Abbemuseum in Eindhoven

Welke levenswijsheid of gouden tip wilt u onze leden nog meegeven?

Blink twice & remember that your truth is not necessarily thé truth.

We danken Lander van harte voor zijn bijdrage. Wilt u ook deelnemen aan deze rubriek? Mail dan naar Kristin Hannon, Sales & Loyalty Manager via kristin@ubabelgium.be 

News E-commerce & Sales Strategy