Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Whyte buigt zich over de geloofwaardigheid van nieuwsbronnen in coronatijden

Insights Media
iStock-107429862.jpg

Aan de hand van een onderzoek dat GfK in april voerde bij iets meer dan 1000 Belgen, boog Whyte Corporate Affairs zich over de geloofwaardigheid van de nieuwsbronnen en de mening van de Belgen hierover binnen de context van de gezondheidscrisis.

In het algemeen blijkt dat de gezondheidscrisis de geloofwaardigheid van meerdere eersterangsspelers aantast en de polarisering van de meningen versterkt. Zoals ook uit andere enquêtes blijkt, wijzen de resultaten erop dat de spelers die als het geloofwaardigst beschouwd worden, de experts zijn (universitairen, wetenschappers), gevolgd door de collega's en gelijken, de instellingen, NGO's en verenigingen, voor de media.

"Ondanks de opmars van kritische stemmen waarmee de media sinds enkele jaren geconfronteerd worden, onthult deze nieuwe studie dat een ruime meerderheid van de Belgen de traditionele media nog steeds als geloofwaardige informatiebronnen beschouwen", aldus de auteurs van de studie.  
De radio staat op de eerste plaats van de traditionele mediarangschikking: via dat kanaal vindt het grootste aantal Belgen (69,5%) dat ze (eerder) betrouwbare informatie krijgen; die score loopt zelfs op tot 74% in Vlaanderen.   Print overtuigt 62% van de Belgen, een niveau dat nauw aansluit bij TV. Ook hier liggen de cijfers iets hoger in Vlaanderen dan in Brussel en Wallonië.  
"Deze resultaten zijn interessant als je ze vergelijkt met de zwakke scores van de sociale media die de algemene mediarangschikking naar beneden halen", aldus Whyte.

Amper 17,5% vindt de informatie die daar gedeeld wordt geloofwaardig - een niveau dat aansluit bij dat van reclame (18%).  
"Belgen staan bijzonder kritisch tegenover de informatie die op Twitter en Facebook circuleert: respectievelijk slechts 15,75% en 14,3% van de Belgen vertrouwt ze (min of meer). Deze zeer lage cijfers lijken het groeiende wantrouwen te bevestigen jegens deze twee platformen, die de jongste tijd hard zijn getroffen door het fenomeen fake news. »  
LinkedIn onderscheidt zich hiervan: de info die daar gedeeld wordt, wordt door 37,7% van de bevolking als geloofwaardig beschouwd.  
Volgens Eveline De Ridder, Partner bij Whyte Corporate Affairs, "is het mogelijk dat recente gebeurtenissen de doorslag hebben gegeven: de gezondheidscrisis was een uitgelezen kans voor de verspreiding van fake news op deze platformen, toch gaf de voorbije periode een gelegenheid voor de traditionele media om ondanks de onzekerheid en de gezondheidsrisico's de burgers te informeren. Deze uitzonderlijke context maakte het mogelijk dat de opgesloten burger die op zoek is naar informatie, de toegevoegde waarde van journalistiek heeft ingezien. De inspanningen van de traditionele media werden dus in zekere zin beloond."

Documenten

Insights Media