Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

News & Insights

  1. iStock-1138420319.jpg

    Hoe gaan de Belgische regies en uitgevers om met de vragen van adverteerders: UBA zocht het voor u uit

    • 31-03-20
    • News,

    Het Belgische medialandschap bevindt zich in deze ongeziene crisis in een zeer uitdagende periode.  Sommige spelers voorspellen nu al een terugval van de trimesteriële omzet van 10%, een cijfer dat wellicht nog zal aandikken in de komende weken. 

    Lees meer over "Hoe gaan de Belgische regies en uitgevers om met de vragen van adverteerders: UBA zocht het voor u uit"
  2. recruter.jpg

    Een nieuw bureau zoeken in COVID-19 tijden

    • 31-03-20
    • News,

    TrinityP3, een marketing management consultant, deed een onderzoek naar de impact van de COVID-19 crisis op het pitch proces. De resultaten geven enkele interessante inzichten over hoe we ons als industrie snel aanpassen en over de verschillende perspectieven tussen merken en bureaus.

    Lees meer over "Een nieuw bureau zoeken in COVID-19 tijden"
  3. Agile-Marketing.jpg

    Agile marketing in onzekere tijden volgens Gartner

    • 30-03-20
    • News,

    In een onderzoek dat Gartner op 16 en 17 maart 2020 uitvoerde, zei amper 16% van de 833 ondervraagde marketingverantwoordelijken dat ze tijdens de coronacrisis zouden vasthouden aan hun normale manier van werken.

    Lees meer over "Agile marketing in onzekere tijden volgens Gartner"
  4. VISUAL Media Key Facts 2019.jpg

    UBA Media Key Facts: de media investeringen in een handig overzicht

    • 30-03-20
    • Publication, Survey,

    We zetten voor u de informatie over de bruto media investeringen 2019 in een handig overzicht. Uit onderzoek blijkt dat adverteerders nood hebben aan goede en toegankelijke informatie over media. Er is vanuit verschillende bronnen heel wat informatie beschikbaar. Om u te helpen perfect geïnformeerd te zijn heeft UBA deze informatie voor u gestructureerd.

    Lees meer over "UBA Media Key Facts: de media investeringen in een handig overzicht"
  5. jep-plainte-klacht.jpg

    JEP krijgt klachten ivm de corona-crisis

    • 30-03-20
    • News,

    De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) krijgt een stijgend aantal klachten die verband houden met de corona-crisis. Deze klachten hebben vaak betrekking op campagnes die onder normale omstandigheden niet problematisch zouden zijn, maar die momenteel door een aantal consumenten als ongepast worden ervaren.

    Lees meer over "JEP krijgt klachten ivm de corona-crisis"
  6. post-corona

    10 opkomende consumententrends radicaal versneld door de crisis

    • 30-03-20
    • News, Insights

    David Mattin, Global Head van Trends en Insights bij Trendwatching, één van onze sprekers op de UBA Trends Day, deelt alvast enkele trends met u die we mogen verwachten in het post-Covid-tijdperk.

    Lees meer over "10 opkomende consumententrends radicaal versneld door de crisis"
  7. UBA_corona_landscape_MF.jpg

    Wat kan UBA nu voor u blijven betekenen?

    • 30-03-20
    • News

    Ons land wordt geconfronteerd met een uitzonderlijke situatie, zowel vanuit gezondheids- als economisch oogpunt. Welke bijdrage levert UBA om u te helpen deze periode zo goed mogelijk door te komen? Hoe kan u uw kennis nu blijven ontwikkelen? Hoe zorgt u ervoor dat u merk soepel opveert na de crisis?

    Lees meer over "Wat kan UBA nu voor u blijven betekenen?"
  8. e-commerce.jpg

    COVID-19 stimuleert e-commerce

    • 30-03-20
    • News,

    Door de uitbraak van het coronavirus zijn steeds meer mensen thuis geïsoleerd. In heel de wereld worden scholen en universiteiten gesloten, werken werknemers van thuis uit, worden evenementen afgelast en worden reizen geannuleerd. Door deze drastisch veranderende context veranderen uiteraard ook de consumentengewoonten. Ipsos deed er een wereldwijd onderzoek naar en publiceerde 'Tracking the Corona virus'.

    Lees meer over "COVID-19 stimuleert e-commerce"
  9. logo-effie-2.gif

    Covid-19 zorgt voor verlenging deadlines Effie Awards 2020

    • 27-03-20
    • News,

    Covid-19 zorgt wereldwijd voor ongeziene hinder en ook de Effie Awards ontsnappen daar niet aan. Zo wordt de Info Class een webinar en worden de deadlines voor registratie en indienen materiaal verlengd.

    Lees meer over "Covid-19 zorgt voor verlenging deadlines Effie Awards 2020"
  10. Screenshot 2020-03-27 at 11.05.59.png

    Sophie Souied (Unilever): "We houden onze mediaplannen agile en onze merken zullen aanwezig blijven"

    • 27-03-20
    • News,

    Unilever onthulde zijn wereldwijde steunplan in de strijd tegen de pandemie. Dus namen we nog eens contact op met Sophie Souied, general manager Belux van de groep. Natuurlijk had ze het over het management van haar teams, de marketingplannen en mediabestedingen, maar ook over de noodzakelijke lessen die we uit deze crisis getrokken zullen hebben.  

    Lees meer over "Sophie Souied (Unilever): "We houden onze mediaplannen agile en onze merken zullen aanwezig blijven""
  11. robts-txt-uba.jpg

    Wat is een robots.txt?

    • 24-03-20

    Een Robots.txt is een tekstbestand met instructies voor zoekmachine-crawlers. Het definieert welke gebieden van een website niet mogen doorzocht worden. Op die manier wordt voorkomen dat die content in de zoekresultaten verschijnt of dat uw server wordt overbelast door onnodige zoekacties van crawlers. Het Robots-protocol kan ook ingezet worden om specifieke webspiders te blokkeren.

    Lees meer over "Wat is een robots.txt?"
  12. olympiques.jpg

    Rechten op olympische ‘eigendommen’ zijn beschermd

    • 24-03-20
    • News,

    Blijft 2020 het jaar van de Olympische Spelen? Van 24 juli t.e.m. 9 augustus zouden onze Belgische atleten in Tokio het beste van zichzelf geven. Maar de kans is groot dat het Corona-virus roet in het eten gooit. Het Olympisch Comité neemt eerstdaags een beslissing. Ondertussen is het afwachten en geven we alvast informatie mee over de te respecteren rechten van het evenement.

    Lees meer over "Rechten op olympische ‘eigendommen’ zijn beschermd"
  13. webshop.jpg

    Radio vormt front ter ondersteuning van Belgische webshops

    • 23-03-20
    • News,

    ’s Lands vier grootste regies - IP Belgium, RMB, DPG Media en de Var – slaan de handen in elkaar om de Belgische merken te helpen en bij te dragen tot het in stand houden van onze economische structuur. Aldus gaan ze in op de oproep die 26 lokale merken en ketens deden naar de consumenten om te shoppen via lokale webshops.

    Lees meer over "Radio vormt front ter ondersteuning van Belgische webshops"
  14. cim-2010-logo-rvb.jpg

    CIM rapporteert boost in Belgische media

    • 23-03-20
    • News,

    Zoals verwacht leidt de corona crisis tot een indrukwekkende groei in het verbruik van de Belgische media. De TV en internet cijfers van de afgelopen vier weken liegen er niet om.

    Lees meer over "CIM rapporteert boost in Belgische media"
  15. micro.jpg

    Wat is Micro-moment?

    • 23-03-20

    Tijdens een micro-moment zoekt een consument impulsief een snelle oplossing voor een probleem. Hij wil direct over gaan tot actie en daarvoor gebruikt hij vandaag verschillende digitale communicatie-middelen. In de meeste gevallen is dat zijn smartphone.

    Lees meer over "Wat is Micro-moment?"
  16. online commerce china.jpg

    Lessen uit China: hoe als merk omgaan met COVID-19?

    • 20-03-20
    • News,

    De uitbraak van het COVID-19 coronavirus heeft in China sinds januari 2020 een belangrijke impact op consumentengedrag, media-consumptie en e-commerce platformen. Merken in China hebben tijdens de epidemie hun marketingboodschappen en hun mediamix grondig aangepast. In Europa worden we twee maand later met deze crisis geconfronteerd en kunnen we dus leren van de opgedane ervaring in China. Wat zijn nu belangrijke veranderingen? Hoe kunnen merken reageren op een crisis van deze omvang? Gartner publiceerde er een rapport over waaruit UBA de belangrijkste bevindingen distilleerde.

    Lees meer over "Lessen uit China: hoe als merk omgaan met COVID-19?"
  17. Catherine Closset.png

    We vechten niet voor marktaandeel, maar voor een uitdaging die ons overstijgt en de hele mensheid aanbelangt - Catherine Closset (Renault)

    • 19-03-20
    • News,

    De coronapandemie is niet de eerste crisis die we doormaken, maar het is wel diegene die met grote voorsprong de grootste impact heeft op de hele samenleving en alle sectoren tegelijk. Daarom leggen we ons oor - virtueel, natuurlijk - te luisteren bij adverteerders om te zien hoe zij omgaan met de gevolgen van deze noodsituatie.

    Lees meer over "We vechten niet voor marktaandeel, maar voor een uitdaging die ons overstijgt en de hele mensheid aanbelangt - Catherine Closset (Renault)"
  18. Events.jpg

    Eventsector vraagt acht concrete steunmaatregelen aan overheid

    • 19-03-20
    • News,

    ACC Belgium, BECAS (de Belgian Event Catering Association), BESA (de Belgian Event Supplier Association) en Febelux (de vereniging van alle locaties en beurzen) vragen samen met 2600 freelancers die zich online in de groep ‘Event & Entertainment Freelancers SOS’ hebben verzameld, concrete steun aan de federale en regionale overheid.

    Lees meer over "Eventsector vraagt acht concrete steunmaatregelen aan overheid"
  19. iStock-1208344297.jpg

    De impact van het coronavirus op de consumptie in China

    • 18-03-20
    • News, Survey, Insights

    De snelle verspreiding van het coronavirus in China leidde tot ongeziene taferelen: lege straten, gesloten scholen en bedrijven, geen vliegverkeer… iedereen werd aangeraden zoveel mogelijk thuis te blijven. Om het consumentengedrag tijdens en meteen na de pandemie te bestuderen, organiseerde Kantar tussen 6 en 9 februari een globaal onderzoek in China. Deze vier opvallende resultaten willen we u niet onthouden.

    Lees meer over "De impact van het coronavirus op de consumptie in China"
  20. EC Employee Advocacy.jpg

    Hoe engageren we onze collega's om onze employer branding-boodschap uit te dragen?

    • 18-03-20
    • News,

    Terugblik op de UBA Expert Community over Employee Advocacy

    Lees meer over "Hoe engageren we onze collega's om onze employer branding-boodschap uit te dragen?"
  21. gdpr listing event.png

    Deelnemerslijsten delen bij events en opleidingen: wat mag en wat niet?

    • 16-03-20
    • News,

    Goed -lees: GDPR-compliant- omgaan met deelnemerslijsten is voor veel bedrijven een prangende vraag.

    Lees meer over "Deelnemerslijsten delen bij events en opleidingen: wat mag en wat niet?"
  22. tax-mumeric.jpg

    Wat is Digital Services Tax?

    • 16-03-20

    De Digital Service(s) Tax (DST), soms ook GAFA tax genoemd, is een voorstel uit 2018 van de Europese Unie om belastinginkomsten uit bepaalde digitale activiteiten van multinationals te belasten.

    Lees meer over "Wat is Digital Services Tax?"
  23. Viessmann-stand.jpg

    Hebben beurzen nog zin in het digitale tijdperk?

    • 13-03-20
    • News, Insights

    In de Expert Community Omnichannel & Sales van 5 maart j.l. namen we de rol van beurzen binnen de marketingcommunicatie-mix onder de loupe. Welke marketingobjectieven kunt u behalen middels een beursdeelname? Hoe meet u de ROI van beurzen? En welk budget verdienen beurzen binnen de totale marketingcommunicatiemix? Drie open vragen waarop enkele experts hun licht hebben laten schijnen.

    Lees meer over "Hebben beurzen nog zin in het digitale tijdperk?"
  24. Covid-19-UBA-Belgium.jpg

    COVID-19: Maatregelen UBA

    • 13-03-20
    • News,

    Bij UBA volgden we de ontwikkelingen met betrekking tot het Corona-virus (Covid-19) op de voet. 

    In het licht van de beslissing van de federale overheid gisterenavond, zien wij ons genoodzaakt om alle activiteiten tot na de paasvakantie op te schorten. De deuren van ons kantoor en opleidingscentrum blijven tot en met die datum gesloten.  

    Lees meer over "COVID-19: Maatregelen UBA"
  25. Caroline Chabier.png

    3 vragen aan Caroline Chabier, Vandemoortele

    • 12-03-20
    • News, Insights

    Caroline Chabier is de nieuwe voorzitter van de UBA Expert Community Research CMI. Naar aanleiding van dit voorzitterschap stelden we haar enkele vragen. 

    Lees meer over "3 vragen aan Caroline Chabier, Vandemoortele"
  26. Resized_Close-up-of-businessmen-shaking-hands-610117816_3868x2578.jpg

    Draag samen met UBA uw steentje bij aan het “Agency Contract” voor creatieve bureaus en mediabureaus

    • 12-03-20
    • Contract & guideline,

    In 2019, publiceerden we de eerste gezamenlijke gedragscode voor bureauselecties, samen met de drie representatieve beroepsverenigingen: UBA, ACC en UMA.

    Lees meer over "Draag samen met UBA uw steentje bij aan het “Agency Contract” voor creatieve bureaus en mediabureaus"
  27. UBA-TrendsDay_NewsInsight_540x360pixels_01.png

    UBA Trends Day verplaatst naar 17 september

    • 11-03-20
    • News,

    Naar aanleiding van de beslissing van de regering rond Covid-19 delen we u mee dat we tot onze spijt genoodzaakt zijn om de UBA Trends Day van 26 maart te verplaatsen naar 17 september 2020.

    Lees meer over "UBA Trends Day verplaatst naar 17 september"
  28. 5G-Marketing.jpg

    Vijf gevolgen van 5G voor marketing

    • 10-03-20
    • News,

    Anders dan in andere Europese landen wordt de lancering van 5G nog altijd tegengehouden in België. Deze technologie, die alles in zich heeft om een disruptieve technologie te zijn, moet marketingmanagers blijven boeien, want het is hun taak om de technologie in hun strategie in te passen.

    Lees meer over "Vijf gevolgen van 5G voor marketing"
  29. Joeri Van Den Bergh_cirkel.jpg

    Joeri Van den Berg bekijkt duurzaamheid kritisch

    • 10-03-20
    • News,

    U kunt haast de deur niet uit, geen nieuwsbrief doorscrollen, geen magazine of krant openslaan… of u wordt als consument met iets ‘duurzaam’ om de oren geslagen. Duurzaamheid dreigt een hol begrip te worden omdat het als USP naar voor geschoven wordt, terwijl het dat niet is. Wat is duurzaamheid wel? Een aanjager van innovatie.

    Lees meer over "Joeri Van den Berg bekijkt duurzaamheid kritisch"
  30. DAT-Belgium.jpg

    Mediahuis België nu ook gecertificeerd met het Digital Ad Trust label

    • 09-03-20
    • News,

    Na een uitvoerige en geslaagde audit worden de websites van Het Nieuwsblad, De Standaard, Het Belang van Limburg en de Gazet van Antwerpen officieel gecertificeerd met het Digital Ad Trust label. 

    Lees meer over "Mediahuis België nu ook gecertificeerd met het Digital Ad Trust label"

Vragen of suggesties?