Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

News & Insights

  1. uba-facebook-exigence.jpg

    UBA eist concrete maatregelen van Facebook

    • 06-07-20
    • News, Position Paper

    UBA had op 3 juli een constructief gesprek met Facebook om de bezorgdheden van haar leden adverteerders te uiten en om duidelijkheid te krijgen over hoe het Facebook medium aan adverteerders een veilige en maatschappelijk verantwoorde merkomgeving kan bieden.

    Lees meer over "UBA eist concrete maatregelen van Facebook"
  2. Time-Technology-Innovation.jpg

    Marketeers besteden te weinig tijd aan innovatie en technologie

    • 29-06-20
    • News,

    Uit een nieuw rapport van ANA, de Amerikaanse organisatie van adverteerders, blijkt dat een grote meerderderheid van de marketeers ervan overtuigd is dat de toekomstige groei van merken zal afhangen van marketinginnovaties en -technologie. Toch houden zij zich nauwelijks bezig met te onderzoeken hoe ze de beschikbare tools kunnen inzetten.

    Lees meer over "Marketeers besteden te weinig tijd aan innovatie en technologie"
  3. gaming.jpg

    Wat is IGA?

    • 29-06-20

    In Game Advertising (IGA) refereert naar advertenties in computer- en videospellen. De integratie van de advertenties kan op vele manieren gebeuren. In zijn eenvoudigste vorm bestaat het uit een billboard op de achtergrond of een advertentie bij pauze-momenten in het spel, zoals bij het laden van het spel of bij overgang naar een nieuw level. In zijn meer complexe vorm maakt de advertentie integraal deel uit van het spel.

    Lees meer over "Wat is IGA?"
  4. Content-Control.jpg

    Adverteerders vragen inhoudscontrole van online-platforms

    • 29-06-20
    • News,

    Amerikaanse burgerrechtenorganisaties startten een campagne 'Stop Hate for Profit' waarbij zij adverteerders vragen om niet langer te adverteren op Facebook en Instagram. Op die manier drijven ze de druk op bij online-platforms om harder op te treden tegen racisme en haatdragende berichten. De organisaties nemen het Facebook o.a. kwalijk dat het berichten niet verwijdert die oproepen tot geweld tegen 'Black Lives Matter'. The North Face, Patagonia en Ben & Jerry's gaven aan dat zij in de maand juli geen advertenties zullen plaatsen op Facebook en Instagram.

    Lees meer over "Adverteerders vragen inhoudscontrole van online-platforms"
  5. digital sprint.jpg

    De 3 stappen van uw digitale disruptiesprint in Sales & Retail

    • 29-06-20
    • News,

    Heel wat bedrijven hebben de voorbije maanden hun digitalisering versneld gestart of uitgevoerd. Psychologische barrières tegen digitaal werken of het digitaal servicen van klanten werden vakkundig verwijderd door het coronavirus. Stilletjesaan versoepelen de maatregelen, maar hoe kunnen we deze disruptie nu aangrijpen om de goede zaken van de digitalisering te behouden? Aan de hand van de drie fases van een digitale disruptiesprint ontdekt, analyseert en concretiseert u op korte termijn de opportuniteiten die een blijvende impact kunnen hebben.

     

    Lees meer over "De 3 stappen van uw digitale disruptiesprint in Sales & Retail"
  6. SOSpatat_logo-NL_dark.png

    Member Case: Too Good To Go gaat de strijd tegen verspilling van aardappelen aan

    • 26-06-20
    • News

    De Belgische aardappel werd in coronatijd met een groot probleem geconfronteerd. Met de campagne "SOS Patat : red patatjes, eet frietjes" bundelen Too Good To Go en de belangrijkste partijen in de sector hun krachten om te voorkomen dat zo'n 750.000 ton Belgische aardappelen verloren gaan.

    Lees meer over "Member Case: Too Good To Go gaat de strijd tegen verspilling van aardappelen aan"
  7. investisseurs.jpg

    Investeerders bevestigen hun vertrouwen in scale-ups

    • 26-06-20
    • News, Insights

    Volgens het ‘Scale-up Investor’ onderzoek dat Deloitte met de steun van Scale-Ups.eu voerde bij een twintigtal (vooral Belgische) investeerders, hebben diegenen die hun vertrouwen schonken aan scale-ups hun investeringsstrategieën amper veranderd na Covid-19.

    Lees meer over "Investeerders bevestigen hun vertrouwen in scale-ups"
  8. car.jpg

    DAT Belgium haalt autospecialisten binnen

    • 26-06-20
    • News,

    Twee nieuwe uitgevers ontvangen net voor de zomerdeadline nog het DAT label voor display.

    Lees meer over "DAT Belgium haalt autospecialisten binnen"
  9. tv.jpg

    Global TV Group zet troeven televisie in de verf

    • 26-06-20
    • News, Insights,

    De Global TV Group, een informele groepering van zenders en regies in Europa, de Verenigde Staten, Canada, Australië en Latijns-Amerika die televisie wil promoten (en waartoe egta behoort), publiceerde zopas de derde editie van zijn Global TV Deck. Daarin werden gegevens betreffende 26 landen verzameld over de troeven van het medium: bereik, populariteit, veerkracht, impact en effectiveness. De gegevens voor België komen uit de CIM-studie, maar ook uit de Digimeter en het Re-Evaluating Media-onderzoek van Ebiquity.

    Lees meer over "Global TV Group zet troeven televisie in de verf"
  10. radio.jpg

    Radio-over-IP: Het CIM publiceert zijn Radio Stream Monitor

    • 25-06-20
    • News,

    Naast zijn Radio Audience Measurement (RAM) presenteert het CIM nu ook een nieuwe tool voor de meting van online radio: de Radio Stream Monitor die de uitzending van de radio's op alle streaming platformen volgt, zowel in België als in de rest van de wereld. Dat gebeurt op basis van traffic volumes (en dus niet aan de hand van gebruikers en hun profielen).  

    Lees meer over "Radio-over-IP: Het CIM publiceert zijn Radio Stream Monitor"
  11. comportement digital.jpg

    Yugo analyseert digitaal gedrag van de Belgen tijdens de lockdown

    • 23-06-20
    • News

    Uit onderzoek dat InSights eind mei in opdracht van Telenet en diens merk Yugo voerde bij een representatieve steekproef bestaande uit 800 Belgen van 18 tot 54 jaar, blijkt dat 61% van onze landgenoten tijdens de lockdown meer tijd online heeft doorgebracht. Slechts 10% van hen wijt de toename puur aan professionele bezigheden, de rest legt de verklaring voornamelijk bij hun veranderende vrijetijdsbesteding.

    Lees meer over "Yugo analyseert digitaal gedrag van de Belgen tijdens de lockdown"
  12. Benedicte Lobelle.jpg

    Bénédicte Lobelle wordt nieuwe voorzitter van Effie in 2021

    • 23-06-20
    • News,

    Dit jaar dingen maar liefst 28 cases mee naar een felbegeerde Gold, Silver of Bronze Effie Award. Daarmee is 2020 het meest succesvolle jaar in het meer dan 30-jarige bestaan van de prijzen die het belang van bewezen effectiviteit in marketingcommunicatie onderstrepen. 

    Lees meer over "Bénédicte Lobelle wordt nieuwe voorzitter van Effie in 2021"
  13. together.jpg

    Vakverenigingen: samen sterk

    • 23-06-20
    • News,

    Enkele dagen voor de derde fase van de lockdown van start ging, brachten we de bazen van ’s lands drie voornaamste bureau- en adverteerdersverenigingen samen voor een gesprek over de rechtstreekse gevolgen en de voornaamste lessen uit de coronaperiode.

    Lees meer over "Vakverenigingen: samen sterk"
  14. Melanie Decelle.png

    Mélanie Decelle (Spadel): "Het komt er als merk op aan denk ik om authentiek te blijven en meer dan ooit te denken in functie van de gemeenschap"

    • 23-06-20
    • News, Insights

    Om de (commerciële) zomer goed te maken lanceerde SBS in samenwerking met Happiness onder andere Het Belgisch Reclameblok, een reclameonderbreking die zoals haar naam al aangeeft enkel spots van nationale adverteerders bevat en die telkens ingeleid wordt door een kort gesprek met een Belgische CEO. Het concept werd afgetrapt door Spadel dat met zijn merken Spa en Bru tot ons nationaal erfgoed behoort. Tekst en uitleg door marketing director Mélanie Decelle.

    Lees meer over "Mélanie Decelle (Spadel): "Het komt er als merk op aan denk ik om authentiek te blijven en meer dan ooit te denken in functie van de gemeenschap""
  15. programmatic .jpg

    De programmatic waardeketen ontrafeld ?

    • 22-06-20
    • News,

    Onlangs stelde ISBA (UK) in samenwerking met PwC vragen omtrent de digitale waardeketen die nooit eerder werden gesteld. Ook in de meest transparante programmatic modellen is het voor veel adverteerders en agentschappen nog steeds niet duidelijk hoe de flow die leidt van adverteerder tot uitgever eruitziet.

    Lees meer over "De programmatic waardeketen ontrafeld ?"
  16. upskills.jpg

    Wat is upskilling?

    • 22-06-20

    Upskilling is het proces van het aanleren van nieuwe vaardigheden aan werknemers. De snel evoluerende technologie en de 'war for talent' op de arbeidsmarkt doet de behoefte aan bijscholing toenemen.

    Lees meer over "Wat is upskilling?"
  17. THEY MOVED AGAINST THE CORONAVIRUS.png

    Member Case: Securex spoort medewerkers aan om sportief uit hun kot te komen

    • 22-06-20
    • News, Insights

    Elk jaar lopen zo’n 50-tal werknemers van Securex mee met de 20 km van Brussel. Samen bewegen voor het goede doel is een goede gewoonte bij Securex. Maar door de coronacrisis werd de 20 km van Brussel afgelast. Om de goede gewoonte ook dit jaar te kunnen aanhouden, werd beroep gedaan op de Securex Stichting, in partnership met Rikolto, het vroeger Vredeseilanden, voor een creatief alternatief.

    Lees meer over "Member Case: Securex spoort medewerkers aan om sportief uit hun kot te komen"
  18. CMO.jpg

    WFA analyseert de rol van de CMO

    • 22-06-20
    • News,

    WFA (World Federation of Advertisers) en het onderzoeksbureau 2CV deden een onderzoek naar de rol van de Chief Marketing Officer (CMO). Zij interviewden 683 senior marketeers uit 31 landen en bundelden hun bevindingen in het rapport "The CMO conundrum and the search for the unicorn marketer".

    Lees meer over "WFA analyseert de rol van de CMO"
  19. inflation.jpg

    Mediavooruitzichten voor Q3 en Q4 2020

    • 22-06-20
    • News,

    De volledige impact van de Covid-19-pandemie op de media in 2020 en daarna is nog onbekend. Terwijl het bereik bij sommige media is gedecimeerd, is het bij andere media aanzienlijk toegenomen. Dit heeft geleid tot een aanzienlijke prijsinflatie op veel markten, met name in markten en media waar de prijsstelling rechtstreeks wordt beïnvloed door de dynamiek van vraag en aanbod.

    Lees meer over "Mediavooruitzichten voor Q3 en Q4 2020"
  20. art.jpg

    De kunst is het aantonen van de impact van de verschillende kanalen in een ecosysteem

    • 18-06-20
    • News,

    Het aantonen van de impact van je kanalen is een van de sleutelelementen bij een Effie-case. En dat is er de jongste jaren niet gemakkelijker op geworden. Mediaspecialist Bruno Liesse geeft raad.

    Lees meer over "De kunst is het aantonen van de impact van de verschillende kanalen in een ecosysteem"
  21. Local.jpg

    Laat je inspireren door consumenten: merkbeleving na COVID-19

    • 15-06-20
    • Survey, Insights

    JPCR lanceerde een kwalitatief 'co-creatie' onderzoek bij 45 Belgische consumenten van 22 tot 70 jaar oud, om merken te inspireren voor hun strategieën en actieplannen na COVID-19. Dit onderzoek vond plaats tussen 12 en 18 mei 2020 op het JPCR online kwalitatief platform Vox Populi®. Deze belangrijke onderwerpen werden besproken op de blog: hoe hebben consumenten de lockdown-periode ervaren, wat is er veranderd en wat zijn de lessen die men heeft geleerd. De deelnemers gaven ook hun mening over de merken/bedrijven die zich in deze periode positief konden onderscheiden en over wat ze bijzonder op prijs stelden.

    Lees meer over "Laat je inspireren door consumenten: merkbeleving na COVID-19"
  22. kookinuwkot.png

    Member Case: Unilever inspireert via unieke cross channel campagne

    • 15-06-20
    • News,

    Tijdens de lockdown-weken kon het best een uitdaging zijn om variatie in het weekmenu te brengen. Unilever verplaatste zich in de consument en besliste om de thuisblijvers een handje te helpen. Hoe? Op zeer korte tijd creëerden ze een #kookinuwkot receptenbingo. Het concept: 200 influencers ontvingen thuis een pakket met bijhorende recepten om creatief mee aan de slag te gaan. En dat het gewerkt heeft!

    Lees meer over "Member Case: Unilever inspireert via unieke cross channel campagne"
  23. Tim Van Doorslaer-v2.jpg

    Tijd voor een Belgische ‘North Star’, een opinie door Tim Van Doorslaer (DPG Media)

    • 15-06-20
    • News,

    150 mediaprofessionals van over heel de wereld bij elkaar. Ik kan het me nu bijna niet meer voorstellen, maar voor de coronacrisis kon het nog.

    Lees meer over "Tijd voor een Belgische ‘North Star’, een opinie door Tim Van Doorslaer (DPG Media)"
  24. Sparkle 13.png

    Sparkle 13. We hadden kunnen weten dat dit geen gewoon nummer zou worden.

    • 15-06-20
    • News,

    Op de eerste redactievergadering, ergens eind januari, klonk het nochtans allemaal nog als een heel strak plan: ‘We maken een editie waarin Teams en Teamwork centraal staan. En die valt in de bus op het moment dat onze Rode Duivels de rest van Europa voetballes aan het geven zijn. Tous ensemble!’.

    Lees meer over "Sparkle 13. We hadden kunnen weten dat dit geen gewoon nummer zou worden."
  25. Content-Marketing-Proximitt.jpg

    Naar meer nabijheid, samenwerking en opbrengst met Content Marketing

    • 15-06-20
    • News,

    Volgens de recentste studie van UBA bij haar leden werd 88% van de reclamecampagnes door de Covid-19-pandemie uitgesteld of geannuleerd. Uit een onderzoek van de ACC bleek dan weer dat de contentmarketingcampagnes buiten schot zijn gebleven. Maar wat is er dan veranderd op het vlak van contentmarketing? Welke lessen kunnen we trekken?

    Lees meer over "Naar meer nabijheid, samenwerking en opbrengst met Content Marketing"
  26. cosmetica.jpg

    Nieuwe reclamecode voor cosmetische producten

    • 15-06-20
    • News

    Het Communicatie Centrum, de voormalige Raad voor de Reclame, keurde een nieuwe 'Code inzake reclame en marketingcommunicatie voor cosmeticaproducten' goed. Deze zelfreguleringcsode werd uitgewerkt door de beroepsfederatie DETIC.

    Lees meer over "Nieuwe reclamecode voor cosmetische producten"
  27. Ruinart vierkant-1.jpg

    Opinie Laurent Lootens: Social TV of hoe als merk relevant blijven zonder te storen

    • 15-06-20
    • News,

    De mens overleeft dankzij het principe van “the most adapted”. Terwijl zowat de volledige wereldbevolking strijdt om immuniteit te ontwikkelen voor COVID-19, is diezelfde bevolking al een tijdje immuun voor reclame. Merken zitten daarom met de handen in het haar. Vòòr de Coronacrisis hadden merken al moeite om hun commerciële boodschap over te brengen op mensen. Wegens niet relevant en vaak te fel ruikend naar egocentrisme en opportunisme.

    Lees meer over "Opinie Laurent Lootens: Social TV of hoe als merk relevant blijven zonder te storen"
  28. boetry.jpg

    Wat is broetry?

    • 15-06-20

    Broetry is een vermenging van 'bro' (straattaal en afkorting van 'brother'; broer-vriend-maat) en 'poetry' (poezie). Het was een populaire vorm van storytelling, voornamelijk op sociale media en meer bepaald op LinkedIn. Het bestaat uit langere status-updates met paragrafen van 1 lijn lang. Daardoor lijken de publicaties qua vorm op een gedicht. De auteur tagt vervolgens zijn "bro's", die geselecteerd worden op basis van hun groot netwerk.

    Lees meer over "Wat is broetry?"
  29. Strategisch verbinden_iStock-583996412.jpg

    Vier praktische tips om ‘Strategisch te Verbinden’ door interne communicatie

    • 12-06-20
    • News,

    We vroegen aan Peter Op de Beeck wat zijn vier essentiële voorwaarden zijn voor interne communicatie die echt impact krijgt.

    Lees meer over "Vier praktische tips om ‘Strategisch te Verbinden’ door interne communicatie"
  30. iStock-1089973052.jpg

    Do's & don'ts van Ads & Age

    • 08-06-20
    • News, Survey, Insights

    Handelaars, retailers, merken maar ook marketeers en reclamemakers die hun neus ophalen voor de oudere consument zijn een uitstervend ras. De uitzonderingen bevestigen de regel. Het is intussen algemeen gekend dat het oudere marktsegment een groeiend segment is. In België is vandaag net geen 50% van de volwassen consumenten minstens 50 jaar. In Nederland is deze kaap al enkele jaren overschreden.

    Lees meer over "Do's & don'ts van Ads & Age"

Vragen of suggesties?