News & Insights

  1. Screenshot 2017-09-25 15.55.44.png

    Consumenten trends in 2017

    • 26-09-17
    • Presentation, Survey,

    Tijdens de Expert Community Panels gaf GfK een aantal interessante Consumer Insights.

    Lees meer over "Consumenten trends in 2017"
  2. 15063476936256048-1506076540-aguza-miguel-ikea.jpg

    Miguel Aguza (Ikea): "In kwaliteit investeren geeft een audiovisuele productie een andere dimensie"

    • 25-09-17
    • Publication,

    Op 3 oktober is Miguel Aguza, de Country External Communication Manager van Ikea Belgium, een van de vele sprekers op Tell a Vision 2017. Bij wijze van voorsmaakje vroegen we hem om het belang van de audiovisuele media voor een merk als Ikea toe te lichten.

    Lees meer over "Miguel Aguza (Ikea): "In kwaliteit investeren geeft een audiovisuele productie een andere dimensie""
  3. Fred Colantonio.jpg

    Leader attitude & marketing professional: actie als katalysator

    • 25-09-17
    • News,

    "Marketing is about values", zei Steve Jobs. Dat klopt: marketingfuncties zijn min of meer gebonden aan de waarden waar een merk zijn klanten, gebruikers en ambassadeurs rond wil verenigen. Om daarin te slagen, moet een merk zich als een leider profileren en gedragen.

    Lees meer over "Leader attitude & marketing professional: actie als katalysator"
  4. Overstrained-child-stucks-head-in-sand-168729460_2128x1413.jpeg

    Wat indien ik als bedrijf met GDPR geen rekening hou?

    • 25-09-17
    • News,

    De Privacy Commissie zal de toepassing van de GDPR-wetgeving controleren. Overtreders kunnen zich verwachten aan fikse boetes. Maar ook bedrijven die data voor andere bedrijven verwerken hebben hun verantwoordelijkheden.

    Lees meer over "Wat indien ik als bedrijf met GDPR geen rekening hou?"
  5. 1505465832_1505410737-marcp-20170130053936527.jpg

    Marc Pritchard (P&G) doet 'wake-up call' aan de digitale advertising industrie

    • 19-09-17
    • Presentation,

    Op dmexco, het jaarlijkse global business en innovatieplatform voor de digitale economie, lanceerde Marc Pritchard, Chief Brand Officer van Procter & Gamble als een van de prestigieuze sprekers een “wake-up call voor de digitale advertising industrie”. 

    Lees meer over "Marc Pritchard (P&G) doet 'wake-up call' aan de digitale advertising industrie"
  6. Close-up-of-businessmen-shaking-hands-610117816_3868x2578.jpeg

    Verplicht GDPR mij altijd om toestemming te vragen voor gebruik persoonsgegevens?

    • 15-09-17
    • News,

    Wanneer u als bedrijf persoonsgegevens gebruikt of verwerkt bent u in principe verplicht de toestemming hiervoor te vragen aan de betreffende personen (opt-in).

    Lees meer over "Verplicht GDPR mij altijd om toestemming te vragen voor gebruik persoonsgegevens?"
  7. Geert Debruyne.jpg

    Iedereen lijkt wel een media pitch uit te schrijven, moet ik dat dan ook doen?

    • 15-09-17

    De gespecialiseerde pers staat er bol van! Ofwel wordt er aangekondigd hoe de shortlist eruit ziet voor een nakende pitch, ofwel lezen we welke helft afvalt in het vervolg van een bepaalde media pitch of nog, en dat zijn de leukste berichten, wordt de winnaar meegedeeld, zonder te vergeten de verliezers nog eens te vermelden uiteraard. 

    Lees meer over "Iedereen lijkt wel een media pitch uit te schrijven, moet ik dat dan ook doen?"
  8. FotoJuanSenor.png

    “Print is haute couture, digital is prêt-à-porter”

    • 11-09-17
    • Presentation, Publication,

    Hij is allicht de grootste expert in magazine media-innovaties. Juan Señor, Partner bij de Britse Innovation Media Consulting Group, heeft een duidelijke boodschap voor adverteerders. “De kans is groter dat je door de bliksem geraakt wordt dan dat je op een banner klikt.”

    Lees meer over "“Print is haute couture, digital is prêt-à-porter”"
  9. iStock-646485232.jpg

    Stemherkenning biedt merken nieuwe mogelijkheden

    • 11-09-17
    • Survey,

    ‘Speak Easy’ heet de grootscheepse multidisciplinaire studie van J.Walter Thompson die de manier analyseert hoe merken zich kunnen aanpassen aan een wereld die bepaald wordt door ‘smart voices’.
     
    Volgens het verslag ontwikkelen consumenten een sterkere emotionele band met merken als die stemherkenning gebruiken. Het onderzoek dat onder andere steunt op een neurologische analyse die gevoerd werd door Neuro-Insight, toonde aan dat de emotionele activiteit twee keer hoger ligt als de consumenten merken luidop in plaats van schriftelijk een vraag stellen.

    Lees meer over "Stemherkenning biedt merken nieuwe mogelijkheden"
  10. effie award.png

    15 finalisten voor Effie Awards 2017

    • 08-09-17
    • News,

    In de aanloop naar de Effie Awards op 28 september maakt Effie Belgium haar finalisten van 2017 bekend. Een recordaantal van 15 cases maakt kans op een felbegeerde trofee. “Het gevolg van het gestegen niveau van de inzendingen.”

    Lees meer over "15 finalisten voor Effie Awards 2017"
  11. Resized_Door-Lock-&-Key-478363288_3869x2580.jpg

    Wat zijn de vier basisprincipes in de nieuwe GDPR wetgeving?

    • 06-09-17

    De Europese GDPR wetgeving is gebaseerd op 4 pijlers inzake privacy en gegevensbescherming: transparantie, verantwoording, consumentenrechten en meldplicht.

    Lees meer over "Wat zijn de vier basisprincipes in de nieuwe GDPR wetgeving?"
  12. marc_frederix.jpg

    Waarom hecht UBA veel belang aan Effie?

    • 04-09-17
    • News,

    "Vanuit UBA zien we veel waarde in het verspreiden van best practices op vlak van communicatie en marketing. Daarbij hebben we als vereniging van adverteerders altijd al veel aandacht besteed aan de efficiëntie van campagnes." Interview met Marc Frederix, UBA vice-voorzitter en Effie-voorzitter

    Lees meer over "Waarom hecht UBA veel belang aan Effie?"
  13. woman-reading-notes_4460x4460.jpg

    Het GDPR verklarend woordenboek

    • 01-09-17
    • News,

    De GDPR-wetgeving bevat nogal wat nieuwe termen en definities. UBA zet ze voor u in alle duidelijkheid op een rijtje.

    Lees meer over "Het GDPR verklarend woordenboek"
  14. iStock-656173688.jpg

    Nielsen heeft een nieuwe methodologie om de media investeringen in internet te meten

    • 28-08-17
    • Survey,

    Nielsen publiceerde zojuist de reclame-investeringen van de maand juni. Voor Internet beschikken we nu over 6 maanden cijfers die aan de hand van de nieuwe methodologie verzameld werden. Ter herinnering, tot en met december 2016 werden de Internet-investeringen aan Nielsen gedeclareerd door de regies die lid waren van de DMA. Het betrof een beperkte lijst van Belgische websites en het ging met name om investeringen van display advertenties.

    Sinds januari van dit jaar worden de investeringen niet langer door de regies gedeclareerd, maar zijn de cijfers afkomstig van een crawling van een lijst met url’s waarvoor Nielsen samenwerkt met de firma Pathmatics.

    Lees meer over "Nielsen heeft een nieuwe methodologie om de media investeringen in internet te meten"
  15. iStock-180762507.jpg

    CIM Radio: stabiele marktaandelen, maar minder luisteraars

    • 25-08-17
    • Survey,

    De tweede Golf van de CIM Radiostudie 2017, gevoerd door GfK, is verschenen. Ze betreft de bereikmetingen van april tot juni. VRT-zender Radio 2 blijft marktleider met een marktaandeel van 31,8% op de doelgroep 12% (ipv 31,3% bij de vorige golf). Daarmee bereikt het station elke dag 1.332.000 luisteraars (ipv 1.340.000 in golf1).

    Studio Brussel behoudt zijn tweede plaats met een marktaandeel van 12,5 % (tegenover 12,4% bij de vorige golf) en bereikt dagelijks 657.000 luisteraars (ipv 684.000 bij Golf 1).

    Lees meer over "CIM Radio: stabiele marktaandelen, maar minder luisteraars"
  16. iStock-174816561.jpg

    'Offline' bestedingen dalen met 5%

    • 21-08-17
    • Survey,

    De offline mediabestedingen van Nielsen vertonen op basis van dezelfde perimeter en volgens de analyses van Space een daling van 5% tijdens het eerste semester in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar. Dat komt overeen met een bedrag van 107 miljoen euro dat in rook is opgegaan (in bruto mediawaarde). Die negatieve evolutie zou te wijten zijn aan de krimpende budgetten van FMCG-adverteerders en de slechte cijfers van televisie.
     

    Lees meer over "'Offline' bestedingen dalen met 5%"
  17. iStock-531920138.jpg

    Verplicht gebruik van de ‘Bel-me-niet-meer’ lijst

    • 17-08-17
    • Publication,

    Sinds 31 mei 2014 verleent het Belgische Wetboek van Economisch Recht elke abonnee van telefoniediensten, zowel natuurlijke personen als rechtspersonen, de mogelijkheid om zich te verzetten tegen het gebruik van zijn of haar telefoonnummer(s) voor direct marketing. Daartoe volstaat het dat hij of zij zich inschrijft op de ‘Bel-me-niet-meer’ lijst.

    Wat betekent dat voor u als bedrijf?

    Bedrijven die aan telemarketing doen, mogen de nummers in de ‘Bel-me-niet-meer’ lijst niet opbellen. De lijst telt al meer dan een miljoen telefoonnummers en wordt nog elke dag langer.

    Doet u wel eens aan telemarketing? De kans is groot dat uw bestand met klanten en prospecten ook mensen bevat die zich op die lijst hebben ingeschreven. Neem niet het risico dat u hen opbelt. Recent kreeg een twintigtal bedrijven, waaronder ook kmo’s en zelfstandigen, forse boetes opgelegd omdat ze de ‘Bel-me-niet-meer’ lijst niet in acht namen. De huidige wetgeving bestraft een inbreuk met boetes tot 80.000 euro.

    Lees meer over "Verplicht gebruik van de ‘Bel-me-niet-meer’ lijst"
  18. Screen Shot 2017-08-17 at 14.15.29.png

    Wereldwijd betalen merken miljarden voor online advertenties en video’s die geen consument ooit te zien krijgt

    • 16-08-17
    • Survey,

    Online criminelen vangen geld voor impressies op sites die geen mens bezoekt. Ze laten bots en fraud farms waardeloze clicks en fictieve sitebezoeken genereren. De Association of National Advertisers (ANA) schat dat de fraude in de VS 7,2 miljard dollar bedroeg in 2016. En in België? Sparkle* trok naar het UBA-hoofdkwartier in Grimbergen voor tekst, uitleg en cijfermateriaal.

    Lees meer over "Wereldwijd betalen merken miljarden voor online advertenties en video’s die geen consument ooit te zien krijgt"
  19. iStock-639266532.jpg

    Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten

    • 10-08-17
    • Publication,

    Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we de gevaren van de chatrevolutie inschatten?

    Lees meer over "Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten"
  20. iStock-621936988.jpg

    Unilever schroeft in eerste semester de agentschapsinvesteringen terug met 17%

    • 10-08-17
    • Publication,

    Net zoals concurrent P&G heeft Unilever een rationalisatie doorgevoerd met betrekking tot de reclame-investeringen die meer bepaald een inperking van het aantal agentschappen en de productiekosten tot gevolg heeft. 

    Lees meer over "Unilever schroeft in eerste semester de agentschapsinvesteringen terug met 17%"
  21. iStock-157473567.jpg

    Hoe is het gesteld met de marketingvaardigheden in uw bedrijf?

    • 31-07-17
    • Survey

    62% van de bedrijven beschouwt marketing als de drijvende kracht achter groei (vs. 71% in 2014). 59% claimt een “marketingteam van wereldklasse” te hebben. Dit is een duidelijke toename vergeleken met de 46% in 2014. En de strategie komt voornamelijk van globale teams, maar lokaal begint een belangrijkere rol te spelen (ten koste van regionaal). P&G, Unilever en Google worden genoemd als “best-in-class” op het gebied van “marketing capability” programma’s. De World Federation of Advertisers (WFA) ondervroeg haar leden over de opleidingsprogramma's voor marketeers. 

    Lees meer over "Hoe is het gesteld met de marketingvaardigheden in uw bedrijf?"
  22. Hands-Clapping-in-Crown-Outdoors-108272677_2440x2953.jpeg

    Events en sponsoring activiteiten efficiënt integreren in uw content strategie, hoe pakt u dat aan?

    • 28-07-17
    • Presentation,

    Events en sponsoring activiteiten zijn een opportuniteit voor adverteerders om inhoud te creëren die uw merk naar uw doelgroep kan versterken. Hoe kan men relevante inhoud produceren die de merkstrategie verbetert? Via welke kanalen wordt deze inhoud best gecommuniceerd? Het is nuttig om deze vragen eerst te stellen vooraleer men zich halsoverkop in een merkenavontuur stort.

    Lees meer over "Events en sponsoring activiteiten efficiënt integreren in uw content strategie, hoe pakt u dat aan?"
  23. werken aan merken.jpg

    Hoe maakt u van uw bedrijf een aantrekkelijke werkgever?

    • 27-07-17
    • Presentation,

    Wat is employer branding? En waarom speelt een sterk werkgeversmerk een steeds belangrijkere rol? Zijn de meest aantrekkelijke werkgevers ook de beste? Of ligt het imago van werkgevers ver van hun ware identiteit? Het boek 'Werken aan merken' biedt de meest volledige gids in de manier waarop bedrijven met hun identiteit en hun imago kunnen omgaan.

    Lees meer over "Hoe maakt u van uw bedrijf een aantrekkelijke werkgever?"
  24. Sven-gatz-UBA.jpg

    UBA op gesprek bij kabinet Gatz

    • 17-07-17
    • News

    Chris Van Roey en Walter Torfs werden als UBA-vertegenwoordigers uitgenodigd op het kabinet van Minister Gatz. Het gespreksonderwerp was voornamelijk de Europese AVMS regelgeving die in een finale fase komt. Daarnaast werden de uitdagingen besproken waarmee de televisie-omroepen vandaag geconfronteerd worden.

    Lees meer over "UBA op gesprek bij kabinet Gatz"
  25. calculator-612631894.jpg

    Balans van het afgelopen mediaseizoen en de vooruitzichten

    • 17-07-17
    • News, Presentation,

    Aan het einde van elk mediaseizoen wordt de balans opgemaakt. De media-investeringen zijn verder geëvolueerd. En nu de merken hun nieuwe mediastrategieën aan het opmaken zijn, is het interessant om met onze specialisten te praten over de opportuniteiten en bedreigingen.

    Lees meer over "Balans van het afgelopen mediaseizoen en de vooruitzichten"
  26. Facebook-UBA.jpg

    Welke boodschap gaf UBA aan Facebook?

    • 17-07-17
    • News,

    UBA had deze week een meeting met Martin Ott, Managing Director Central Europe (inclusief Benelux) bij Facebook. Chris Van Roey nam -op basis van een korte rondvraag bij UBA-leden- de gelegenheid te baat om de moeilijke verhouding tussen adverteerders en Facebook omstandig toe te lichten.

    Lees meer over "Welke boodschap gaf UBA aan Facebook?"
  27. gritty-wowan.jpg

    Wat zijn de fotografische trends in reclameland ?

    • 14-07-17
    • News,

    Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Vandaar dat communicatie er zo gretig gebruik van maakt. Het gebruik van beelden is ook onderhevig aan trends. Wat gisteren een hippe foto was, is het vandaag niet meer. Databanken van beeldmateriaal, waar reclamemakers uitgebreid beroep op doen, kunnen op basis van de 'big data' van opzoekingen en aankopen die trends detecteren.

    Lees meer over "Wat zijn de fotografische trends in reclameland ?"
  28. effie award.png

    Burger King wint de Effie Award in de Verenigde Staten. Wie wordt de winnaar in België?

    • 14-07-17
    • News,

    In de States werden begin deze maand de Effie Awards uitgereikt. Burger King kaapte er een Grand Effie weg met ‘The McWhopper Proposal’. De hamburgerketen wilde hiermee de strijd met concurrent McDonald’s beëindigen… 

    Lees meer over "Burger King wint de Effie Award in de Verenigde Staten. Wie wordt de winnaar in België?"
  29. Daren-Poole.jpg

    Hoe kan reclame effectiever zijn?

    • 03-07-17
    • Survey,

    De 5 beginselen van goede reclame volgens Kantar.

    De Australiër Daren Poole, global brand director van Kantar Millward Brown, was vorige week in ons land om de resultaten te delen van Kantar’s laatste onderzoek: “Advertising. Make a lasting impression”.

    De nieuwe studie toont aan welke factoren engagement kunnen opwekken en reclame aldus effectiever kunnen maken. Dit is gebaseerd op een analyse van duizenden geteste advertenties uit de database van KMB. 

    Lees meer over "Hoe kan reclame effectiever zijn?"
  30. New-Oud-Televiosn.jpg

    "Oude" tv is dood, leve de "nieuwe" tv !

    • 03-07-17
    • Publication

    Twintig jaar geleden voorspelden heel wat zelfverklaarde guru’s de definitieve dood van televisie. Internet zou het ‘oude’ medium overbodig maken. Niet is minder waar gebleken. Digitale media blijken uiteindelijk niet de capaciteit te hebben om voor adverteerders genoeg mensen snel te bereiken. Anderzijds keken nog nooit zoveel mensen naar visuele content.

    Lees meer over ""Oude" tv is dood, leve de "nieuwe" tv !"

Vragen of suggesties?