News & Insights

  1. Alexa.jpg

    Slechts 2% van Alexa-gebruikers bestelt via hun PA op Amazon

    • 13-08-18
    • Publication,

    Volgens een verslag verschenen op de site The Information, doet slechts 2% van de Alexa-gebruikers een beroep op de vocal assistant van Amazon om bestellingen op de e-commerce site te plaatsen. Negen van de tien gebruikers die iets via Alexa gekocht hebben, doen dat vervolgens niet opnieuw.

    Lees meer over "Slechts 2% van Alexa-gebruikers bestelt via hun PA op Amazon"
  2. Facebook.jpg

    Daalt het engagement op Facebook aanzienlijk?

    • 13-08-18
    • Survey

    Buffer en BuzzSumo voerden een uitgebreid onderzoek op basis van meer dan 43 miljoen Facebook-posts van 20.000 merken op het sociaal netwerk. Doelstelling: de gevolgen van het aangepaste Facebook-algoritme analyseren. Zoals verwacht, werd onder andere vastgesteld dat het engagement blijft dalen en dat de pagina’s bijgevolg meer content publiceren.

    Lees meer over "Daalt het engagement op Facebook aanzienlijk?"
  3. Gafa-definition.jpg

    Wat is GAFA?

    • 10-08-18

    GAFA is een acroniem dat verwijst naar Google, Apple, Facebook en Amazon, de 4 Amerikaanse internet-giganten. Soms voegt met hier Microsoft aan toe en gebruikt men de afkorting GAFAM. OP en enkele plaats wordt ook nog IBM aan het lijstje toegevoegd (GAFAMI).

    Lees meer over "Wat is GAFA?"
  4. Marketing Budget.jpg

    Zes op de tien marketeers verwacht zich aan een stijging van hun budgetten

    • 08-08-18
    • Survey

    De laatste editie van de ‘CMO Survey’ van Dentsu Aegis Network, waarbij het bureau zowat 1000 directeurs en marketingverantwoordelijken in verschillende landen ondervraagt, constateert dat zes op de tien marketeers zich verwachten aan een stijging van hun budgetten tijdens de volgende twaalf maanden.

    Lees meer over "Zes op de tien marketeers verwacht zich aan een stijging van hun budgetten"
  5. iStock-1007850144.jpg

    Twee derde van de Belgen voelt zich vertrouwd met AI

    • 08-08-18
    • Survey,

    OMD publiceerde zopas een whitepaper over de manier waarop consumenten tegenover artificiële intelligentie staan en de manier waarop deze de retail sector kan beïnvloeden. De conclusies zijn gebaseerd op een onderzoek gevoerd door het mediabureau, het researchteam van Goldsmiths en de Universiteit van Londen. Dat omvatte onder andere een kwalitatief en kwantitatief luik met online interviews in dertien Europese landen (waaronder België) bij meer dan 16.000 representatieve respondenten.

    Lees meer over "Twee derde van de Belgen voelt zich vertrouwd met AI"
  6. supernova.png

    Win een gratis dagticket voor de Supernova Conference in Antwerpen

    • 02-08-18
    • News,

    Van 27 tot en met 30 september 2018 strijkt in Antwerpen het festival SuperNova neer. SuperNova is een ambitieus internationaal event volledig in het teken van de toekomst, georganiseerd door Flanders DC en Scale-Ups.eu met de steun van de Vlaamse overheid. Het vierdaagse festival wordt de grootste ontmoetingsplek in Vlaanderen voor ambitieuze ondernemers, bedrijven, investeerders, onderzoekers en creatievelingen om de toekomst vorm te geven onder het motto: Tomorrow is unstoppable.

    Lees meer over "Win een gratis dagticket voor de Supernova Conference in Antwerpen"
  7. amazonification-amazonificatie.jpg

    Wat is Amazonificatie?

    • 30-07-18

    'Amazonificatie' verwijst naar de internet-gigant Amazon die sinds jaren de retail-sector op zijn kop zet. 

    Lees meer over "Wat is Amazonificatie?"
  8. Screenshot 2018-07-30 11.13.23.png

    Marketing gaat over emotie, niet over technologie

    • 27-07-18
    • Publication,

    In deze negende editie van Sparkle* snijden we het thema technologie voor mens en merk aan. Ofwel: wat is de impact van technologie op marketing en communicatie? Hoe kunnen we innoveren en tegelijk de menselijke emotie en beleving behouden? 

    Lees meer over "Marketing gaat over emotie, niet over technologie"
  9. Daisy-bloc-bpost.jpg

    Drie vragen aan Daisy Bloc, bpost media over sampling

    • 27-07-18

    Daisy Bloc, Senior Media Expert bij bpost media, voert posttests uit voor klanten van bpost. Voor haar lijdt het geen twijfel: een envelop waar iets extra's in zit, heeft een exponentieel grotere impact voor het merk dat de mailing uitstuurt.

    Lees meer over "Drie vragen aan Daisy Bloc, bpost media over sampling"
  10. plainte-jep.jpg

    Interesse om een active rol te spelen in de JEP? Vacature voor een functie in de jury van de JEP

    • 26-07-18
    • News,

    Het huidige mandaat loopt ten einde en er komt nu een plaats vrij voor een functie in de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) - eerste aanleg. 

    U wenst zich te investeren in reclame-ethiek en hebt interesse om actief te zijn in de JEP? Dan is dit misschien iets voor u.

    Lees meer over "Interesse om een active rol te spelen in de JEP? Vacature voor een functie in de jury van de JEP"
  11. AV-richtlijnen-directice-AV.jpg

    EU geeft nieuwe AV-richtlijnen

    • 16-07-18
    • News,

    Op 11 juli 2018 keurde het Europees Parlement de actualisering van de richtlijn audiovisuele mediadiensten (AVMD-richtlijn) goed. De overeenkomst is vanuit het oogpunt van de adverteerders over het algemeen positief en weerspiegelt de meeste aanpassingen die door adverteerdersorganisaties (o.a. UBA en WFA) gevraagd werden. Wij vatten hier de belangrijkste elementen samen.

    Lees meer over "EU geeft nieuwe AV-richtlijnen"
  12. sustainable-communication.jpg

    Werk met UBA mee aan maatschappelijk verantwoorde communicatie

    • 12-07-18
    • News,

    UBA staat voor duurzame merken. Zowel onze visie als missie reflecteert dat. Onze ledenlijst straalt dat eveneens uit. Toch zien we aan consumentenkant een steeds kritischere houding tegenover marketing- en communicatie-acties. Vandaar dat UBA het initiatief neemt om extra aandacht te besteden aan maatschappelijk verantwoord communiceren.

    Lees meer over "Werk met UBA mee aan maatschappelijk verantwoorde communicatie"
  13. ad-fraud.jpg

    Wat is Ad Fraude?

    • 09-07-18

    Bij Online Ad Fraude worden impressions, clicks, conversies of data op een foutieve manier gerapporteerd, voornamelijk met de bedoeling om op een frauduleuze manier inkomsten te genereren.

    Lees meer over "Wat is Ad Fraude?"
  14. iStock-985990160.jpg

    De Amerikaanse Generation Z onder de loep van Business Insider

    • 04-07-18
    • Survey

    Business Insider voerde een enquête bij een honderdtal Amerikaanse teenagers van 13 tot 19 jaar. Aan de hand van diverse andere studies rond dezelfde doelgroep maakte het een robotfoto van Generation Z die omschreven wordt als de grootste in de geschiedenis van de Verenigde Staten en tevens de etnisch meest heterogene.
     

    Lees meer over "De Amerikaanse Generation Z onder de loep van Business Insider"
  15. iStock-691710260.jpg

    Brand Awareness en Sales Conversion voornaamste redenen om influencer marketing in te zetten

    • 04-07-18
    • Survey,

    In de marge van de huidige discussies die momenteel zowel in België als in het buitenland gevoerd worden rond influencer marketing, wijst een onderzoek dat Activate in maart voerde bij 800 influencers en een honderdtal adverteerders, uit dat de grote meerderheid (62%) van deze laatsten dit jaar hun budgetten voor influencer marketing zullen optrekken. 

    Lees meer over "Brand Awareness en Sales Conversion voornaamste redenen om influencer marketing in te zetten"
  16. influencer-uba.jpg

    UBA geeft aanbevelingen voor social influencers

    • 03-07-18
    • Position Paper,

    Gebruikers van social media communiceren meningen, visies en ervaringen via diverse digitale kanalen. Dit gebeurt al dan niet in samenwerking met merken. Voor de consument is het echter niet altijd duidelijk of de social influencers hun eigen mening of dat van een merk vertolken. Ook voor de social influencers zelf en voor de merken is het zinvol om meer duidelijkheid en transparantie te creëren.

    De FOD Economie publiceerde in mei 2018 in dit verband eenzijdig het document 'Guidelines voor online influencers'. Het bracht echter meer verwarring dan verduidelijking. Er kwam hierop veel kritiek zodanig dat Minister Kris Peeters het document terugtrok en overleg met de sector vroeg. Dit UBA position paper vertegenwoordigt de mening van de adverteerders in dit verband en zal door UBA gebruikt worden als uitgangspunt voor het overleg met het kabinet, FOD Economie en de Raad voor de Reclame.

    Lees meer over "UBA geeft aanbevelingen voor social influencers"
  17. Sylvie-vandevelde.jpg

    Drie vragen aan Sylvie Vandevelde, Belgian Mobile ID

    • 02-07-18

    Sylvie Vandevelde, Head of Marketing and Communication bij Belgian Mobile ID, vertelt over het authenticatiesysteem itsme® en de veranderingen voor de consument.

    Lees meer over "Drie vragen aan Sylvie Vandevelde, Belgian Mobile ID"
  18. iStock-172516953.jpg

    Radio: Het CIM presenteert zijn nieuwe RAM studie

    • 02-07-18
    • Survey,

    CIM presenteerde de eerste golf luistercijfers voor de radio’s in België, de eerste lading die gebaseerd is op een nieuwe methodologie. CIM RAM – wat staat voor Radio Audience Measurement - zal voortaan zes keer per jaar luistercijfers publiceren.

    Lees meer over "Radio: Het CIM presenteert zijn nieuwe RAM studie"
  19. iStock-499424066.jpg

    Het einde van zorgeloos consumeren

    • 02-07-18
    • Survey,

    Het tijdperk van de zorgeloze consumptie loopt op zijn einde. De bekommernissen van de mensen overal ter wereld zijn geëvolueerd en merken moeten zichzelf blijven heruitvinden als ze betekenisvol willen blijven voor de consumenten van morgen. 

    Lees meer over "Het einde van zorgeloos consumeren"
  20. brand-safety-uba.jpg

    Wat is Brand Safety ?

    • 29-06-18

    Adverteerders willen hun boodschap tonen in de juiste context. Merken werken consistent aan hun imago en willen niet aangetast worden door verkeerde associaties.

    Lees meer over "Wat is Brand Safety ?"
  21. New-techno-expert-community.jpg

    Hoe nieuwe technologieën integreren?

    • 26-06-18
    • Insights

    Hoe kan u de integratie van nieuwe technologieën best aanpakken? Specialisten in digitale transformatie Invisible Puppy en MultiMinds gaven hun visie tijdens de Expert Community Marketing & Technology van 20 juni.

    Lees meer over "Hoe nieuwe technologieën integreren?"
  22. alex-thore-wendy-van-den-broeck.jpg

    Interview met Alex Thoré en Wendy Van den Broeck, 2 nieuwe juryleden van de Effie Awards

    • 25-06-18
    • News, Insights

    Zoals elk jaar telt de prestigieuze jury van de Effie Awards enkele nieuwkomers. Dit keer stellen we er u twee onder hen voor. We vroegen Alex Thoré (Proximus) en Wendy Van den Broeck (VUB en imec-smit) naar hun belangrijkste inspiratiebronnen.

    Lees meer over "Interview met Alex Thoré en Wendy Van den Broeck, 2 nieuwe juryleden van de Effie Awards"
  23. iStock-526126514.jpg

    Stef Peeters (CIM) over de nieuwe radiostudie

    • 25-06-18
    • Publication, Survey,

    Woensdag worden de eerste resultaten van de vernieuwde CIM Radiostudie gepresenteerd. Die onderscheidt zich vooral door een aangepaste manier van rekruteren. En door de nieuwe naam. Vaarwel CIM Radio. Say hi to CIM RAM. Stef Peeters, General Manager van het CIM, geeft uitleg bij de nieuwe CIM Radio Audience Measurement.

    Lees meer over "Stef Peeters (CIM) over de nieuwe radiostudie"
  24. hackvertising-uba.jpg

    Wat is hackvertising ?

    • 22-06-18

    Hackvertising is een contaminatie van de woorden 'hacking' en 'advertising'. Het is een vorm van guerilla-marketing, waarbij merken conventionele regels breken en de grenzen aftasten om buzz te creëren.

    Lees meer over "Wat is hackvertising ?"
  25. UBA-WFA-Digital-Media-Charter.jpg

    UBA vraagt een fundamentele hervorming van de digitale advertentiewereld

    • 21-06-18
    • News,

    Vanuit het oogpunt van de adverteerder blijft er bezorgdheid bestaan over heel wat elementen in het digitale ecosysteem. Deze problemen zijn globaal en vergen tegelijkertijd een wereldwijde en een lokale aanpak. Onder coördinatie van WFA schreven adverteerders verenigingen en adverteerders uit verschillende landen het Global Media Charter.

    Lees meer over "UBA vraagt een fundamentele hervorming van de digitale advertentiewereld"
  26. iStock-920497502.jpg

    Influencers: Unilever roept op voor meer transparantie en integriteit

    • 20-06-18
    • Publication,

    Eergisteren kondigde Unilever in Cannes aan dat het niet (meer) zal werken met influencers die volgers kopen. 

    Lees meer over "Influencers: Unilever roept op voor meer transparantie en integriteit"
  27. Amauri-Rosier.jpg

    Digitale technologieën: intern ontwikkelen of uitbesteden?

    • 18-06-18

    Of digitale technologieën intern ontwikkeld moeten worden of beter kunnen worden uitbesteed, is voor elke onderneming een belangrijke strategische vraag.  Amaury Rosier, Co-founder & Managing Partner G-convert, geeft ons zijn mening over de verschillende modellen.

    Lees meer over "Digitale technologieën: intern ontwikkelen of uitbesteden?"
  28. droit-communication.jpg

    UBA vindt het een recht om vrij te kunnen communiceren

    • 18-06-18

    Het dreigement van 'verbod op reclame' voor diverse producten en diensten komt regelmatig terug. Deze week nog vroeg de Hoge Gezondheidsraad om alle reclame te verbieden in verband met alcohol. 

    Lees meer over "UBA vindt het een recht om vrij te kunnen communiceren"
  29. web-4-UBA.jpg

    Wat is Web 4.0?

    • 18-06-18

    We zitten ondertussen aan de vierde generatie van het web.

    Lees meer over "Wat is Web 4.0?"
  30. iStock-505988254.jpg

    Dentsu Aegis stelt zijn groeivoorspellingen bij in de hoogte

    • 18-06-18
    • Survey,

    Dentsu Aegis Network publiceerde nieuwe vooruitzichten voor de reclamebestedingen van 2018. Die voorzien nu een globale groei van 3,9% in plaats van 3,6% in januari. Volgens de groep is deze opklaring vooral te danken aan de goede resultaten van de Wereldbeker voetbal die meer enthousiasme lijkt te wekken dan voorzien.

    Lees meer over "Dentsu Aegis stelt zijn groeivoorspellingen bij in de hoogte"

Vragen of suggesties?