News & Insights

  1. Digimeter.jpg

    Digimeter 2018: het jaar van de smartphone en de platformen

    • 20-02-19
    • Survey,

    Imec publiceerde de elfde editie van jaarlijkse Digimeter, een onderzoek van Imec bij 4547 representatieve Vlaamse respondenten van 16+.

    Lees meer over "Digimeter 2018: het jaar van de smartphone en de platformen"
  2. AudioVisual.jpg

    UBA pleit voor sterk televisielandschap

    • 18-02-19
    • Position Paper

    De commissie Media van het Vlaams Parlement organiseerde op 14 februari 2019 een hoorzitting over "de leefbaarheid van televisie in Vlaanderen". Chris Van Roey, CEO UBA, verkondigde er het standpunt van de adverteerder en definieerde de volgens UBA 3 grote uitdagingen voor het Vlaams televisielandschap.

    Lees meer over "UBA pleit voor sterk televisielandschap"
  3. unstereotype kantar.jpg

    Reclame en stereotypes: Kantar wijst op de perceptiekloof tussen marketeers en consumenten

    • 18-02-19
    • Survey

    Terwijl 90% van de marketeers denkt dat ze erin slagen gendergebonden stereotypes in de reclame te vermijden, vindt zowat de helft van de consumenten dat zulks niet het geval is. Dat geldt meer bepaald voor de manier waarop vrouwen worden voorgesteld. Aldus een van de vaststellingen in de laatste editie van de AdReaction-studie van Kantar (‘Getting Gender Right’).

    Lees meer over "Reclame en stereotypes: Kantar wijst op de perceptiekloof tussen marketeers en consumenten"
  4. OOH.jpg

    CIM integreert DOOH

    • 18-02-19
    • Survey,

    Het CIM meldt de publicatie van de eerste golf voor 2019 van zijn OOH-studie, de derde editie van de nieuwe versie.

    Lees meer over "CIM integreert DOOH"
  5. Nils-presentatie-2.jpg

    Opinie door Nils van Dam: thuisleveringen zijn milieuvriendelijk én goed voor de portemonnee

    • 18-02-19

    Iedere dag rijden er meer en meer bestelwagens rond om pakjes te bezorgen. Recente studies wijzen uit dat online boodschappen bestellen niet alleen milieuvriendelijk maar ook winstgevend is.

    Lees meer over "Opinie door Nils van Dam: thuisleveringen zijn milieuvriendelijk én goed voor de portemonnee"
  6. images-2.jpeg

    Het wordt een uniek jaar voor de Effie Awards

    • 18-02-19
    • News,

    De organisatie Effie Awards ontving op 31 januari 2019 de Merit Award voor haar continue opwaardering van het marketing- en communicatieberoep. Dit is meteen een feestelijke start van de viering van de 30ste verjaardag van de Effie Awards in ons land. Tijdens dit feestjaar speelt het getal 30 de hoofdrol. Er worden maximum 30 cases beoordeeld door een jury van 30 professionals. Er is een speciale feestkorting van 30% voor wie de eerste keer een case indient. De trouwe deelnemers krijgen 30% korting vanaf de tweede ingediende case. 

    Lees meer over "Het wordt een uniek jaar voor de Effie Awards"
  7. Julie-Van-Buylaere-3.jpg

    "Elektronisch betalen wordt toegankelijker en innovatiever"

    • 18-02-19

    Julie Van Buylaere, Senior Manager bij PwC, legt uit wat de PSD2-betalingsrichtlijn inhoudt en wat de impact ervan op de consument is.

    Lees meer over ""Elektronisch betalen wordt toegankelijker en innovatiever""
  8. identity.jpg

    Wat is Spoofing?

    • 18-02-19

    Spoofing is het frauduleus overnemen van een online identiteit

    Lees meer over "Wat is Spoofing?"
  9. Food

    Positieve vooruitgang rond de nieuwe reglementering op de RTBF over TV-reclame voor voedingsmiddelen

    • 15-02-19

    UBA heeft al haar gewicht in de schaal gelegd om de nieuwe reglementering die onlangs werd opgelegd door RMB te versoepelen (zie het artikel gepubliceerd op 12/02).

    Lees meer over "Positieve vooruitgang rond de nieuwe reglementering op de RTBF over TV-reclame voor voedingsmiddelen"
  10. DeLandsheer_Anja_7516-bewerkt-3.jpeg

    Een blik achter de schermen van de communicatiebureaus

    • 13-02-19
    • News,

    Door de recente lancering van de UBA Expert Community Agency Management, speelt de UBA in op de groeiende behoefte van adverteerders naar richtlijnen voor het verbeteren van hun relatie met hun communicatiebureaus.

    Lees meer over "Een blik achter de schermen van de communicatiebureaus"
  11. Food

    Nieuwe reglementering op de RTBF over tv-reclame en online video's voor voedingsmiddelen

    • 12-02-19
    • Position Paper,

    Vanaf 1 maart 2019 zullen de tv-spots voor voedingsmiddelen verplicht specifieke vermeldingen moeten bevatten. Een aantal adverteerders ontvingen hierover op 7 februari van de RMB een bericht waarin deze wijziging van het reglement over tv-reclame en online video's voor voedingsmiddelen werd aangekondigd.

    Lees meer over "Nieuwe reglementering op de RTBF over tv-reclame en online video's voor voedingsmiddelen"
  12. CHAUDOIR.jpg

    Opinie door François Chaudoir: decodeer de complexiteit

    • 11-02-19

    UBA identificeerde een reeks van uitdagingen voor merken en adverteerders in 2019. Het decoderen van de complexiteit in ons vakgebied is één van de belangrijke aandachtspunten. En daarin spelen mediabureaus een prominente rol. François Chaudoir, voorzitter van de UMA (United Media Agencies), kadert de problematiek.

     

    Lees meer over "Opinie door François Chaudoir: decodeer de complexiteit"
  13. BBD_5359_LR.jpg

    Opinie door Fons Van Dyck: Bestaat uw merk binnen vijf jaar nog?

    • 11-02-19

    Meer dan ooit is de toekomst van veel merken bedreigd. Een studie van mediabureau Havas wees enkele jaren terug al uit dat wereldwijd consumenten het niet erg zouden vinden als 74 procent van de merken zou verdwijnen. 

    Lees meer over "Opinie door Fons Van Dyck: Bestaat uw merk binnen vijf jaar nog?"
  14. Radio.jpg

    CIM RAM: StuBru opnieuw beter in de vijfde golf

    • 11-02-19
    • Survey,

    Het CIM publiceerde zopas de resultaten van de vijfde golf van zijn CIM RAM studie. Die betreft de periode van september tot december 2018.

    Lees meer over "CIM RAM: StuBru opnieuw beter in de vijfde golf"
  15. site web.jpg

    Wat is Ads.txt?

    • 11-02-19

    Ads.txt (Authorized Digital Sellers) is een eenvoudig tekstbestand dat uitgevers kunnen hosten op hun websites

    Lees meer over "Wat is Ads.txt?"
  16. trends.jpg

    De ACC buigt zich over de trends van 2019

    • 08-02-19
    • News,

    In 2019 bundelt de sector krachten, communiceren we op maat van de consument en zijn de ideeën creatief meetbaar.

    Lees meer over "De ACC buigt zich over de trends van 2019"
  17. gegevens.jpg

    Het gebruik van persoonlijke gegevens wekt nog steeds evenveel vragen

    • 08-02-19
    • Survey

    Twee derde van de burgers wereldwijd staat wantrouwig tegenover het gebruik van persoonlijke gegevens.

    Lees meer over "Het gebruik van persoonlijke gegevens wekt nog steeds evenveel vragen"
  18. Retargeting.jpg

    Addressable advertising op tv: waar staat België vandaag?

    • 04-02-19
    • News,

    SBS publiceerde een White Paper over addressable advertising op tv, wat ons de gelegenheid biedt om dit dossier van onder het stof te halen.

    Lees meer over "Addressable advertising op tv: waar staat België vandaag?"
  19. Jozefien Daelemans.jpg

    Opinie van Jozefien Daelemans: "Het wordt tijd dat we diversiteit zichtbaar maken in onze reclame”

    • 04-02-19
    • Insights

    Reclamespots die bol staan van clichés en gedateerde rollenpatronen? Als het van UBA afhangt, is dat binnenkort verleden tijd. Op 29 januari lanceerden zij het charter ‘Unstereotype Communication’ om adverteerders en reclamemakers aan te sporen werk te maken van diversiteit en inclusie in reclame. Een belangrijke stap in de goede richting.

    Lees meer over "Opinie van Jozefien Daelemans: "Het wordt tijd dat we diversiteit zichtbaar maken in onze reclame”"
  20. world-digital.jpg

    Digital Report 2019: de cijfers voor België

    • 04-02-19
    • News,

    Het internationale agentschap We Are Social en het beheerplatform voor social media Hootsuite publiceren hun Digital Report 2019, met daarin een overzicht van de nieuwste trends in digitale en mobiele technologie, social media en e-commerce in ruim 230 landen wereldwijd.

    Lees meer over "Digital Report 2019: de cijfers voor België"
  21. Marc Dupain.jpg

    Opinie door Marc Dupain: Beperk regulering en promoot zelfregulering

    • 04-02-19

    UBA identificeerde een reeks van uitdagingen voor merken en adverteerders in 2019. Het promoten van de zelfregulering in ons vakgebied, om aldus complexe regulering te vermijden, is één van de belangrijke aandachtspunten. En daarin speelt de Raad voor de Reclame (RvdR) een prominente rol. Marc Dupain, general manager WE MEDIA en voorzitter RvdR, kadert de problematiek.

    Lees meer over "Opinie door Marc Dupain: Beperk regulering en promoot zelfregulering"
  22. Influencer.jpeg

    UBA en acc publiceren Briefing Guidelines voor PR & Influencer Relations

    • 04-02-19
    • Contract & guideline

    Een goede briefing is half gewonnen. Waaruit moet een goede briefing bestaan zodat uw campagne een succes wordt? UBA en acc publiceren een handige guideline. Gratis downloadbaar voor leden.

    Lees meer over "UBA en acc publiceren Briefing Guidelines voor PR & Influencer Relations"
  23. Techno platform.jpg

    Wat is Supply-Side Platform?

    • 04-02-19

    Een Supply-Side Platform (SSP) of Sell-Side Platform is een technologisch platform waarop online uitgevers beschikbare advertentieruimtes (ad slots) op websites binnen hun portfolio aanbieden en verkopen

    Lees meer over "Wat is Supply-Side Platform?"
  24. diversity.jpg

    UBA publiceert charter "Unstereotype Communication"

    • 29-01-19
    • Position Paper, Contract & guideline, Publication, Insights

    UBA wil werk maken van diversiteit en inclusie in communicatie. De cijfers liegen er niet om. Eén Belg op vijf heeft een migratieachtergrond, het aandeel hoogopgeleide vrouwen overtreft stilaan het aantal hoogopgeleide mannen, en de ouderdomspiramide staat op z’n kop. De samenleving is de afgelopen decennia met andere woorden drastisch veranderd. Toch worden deze veranderingen vandaag nog te weinig weerspiegeld in reclameboodschappen.

    Lees meer over "UBA publiceert charter "Unstereotype Communication""
  25. media future.jpg

    Hanteert het mediabureau van de toekomst nog een menselijke filosofie?

    • 28-01-19
    • News,

    Sinds de doorbraak van digital en ondanks de steeds kleinere marges die te wijten zijn aan een voorbijgestreefd businessmodel, hebben de mediabureaus bijzonder veel geïnvesteerd in tools, technologieën en mensen om de interactie tussen consumenten en merken beter te begrijpen en om de efficiëntie van de plannen die ze aanbevelen beter te controleren

    Lees meer over "Hanteert het mediabureau van de toekomst nog een menselijke filosofie?"
  26. Keyen UBA 2019.jpg

    Opinie door Thierry Keyen: verbeter de meetsystemen

    • 28-01-19

    UBA identificeerde een reeks van uitdagingen voor merken en adverteerders in 2019. Het verbeteren van de actuele meetsystemen is één van de belangrijke aandachtspunten. En daarin speelt het CIM een prominente rol. Thierry Keyen, voorzitter CIM, kadert de problematiek.

    Lees meer over "Opinie door Thierry Keyen: verbeter de meetsystemen"
  27. pressconference.jpg

    De persconferentie sterft uit

    • 28-01-19
    • News,

    In Nederland organiseerde Corner-Stone ‘Het grote Woordvoerders- en Journalistenonderzoek’. Enerzijds om meer inzicht te krijgen in het profiel van de huidige woordvoerder en zijn/haar visie op het vak. Anderzijds om na te gaan hoe journalisten vandaag omgaan met hun beroep en hoe hun relatie evolueert met woordvoerders. Het onderzoek brengt een aantal trends aan het licht.

    Lees meer over "De persconferentie sterft uit"
  28. pub en ligne.jpg

    Wat is Demand-Side Platform?

    • 28-01-19

    Een Demand-Side Platform (DSP) is een online platform waar online advertentiecampagnes worden beheerd en ingekocht via programmatisch adverteren. Een DSP zorgt voor de mogelijkheid om online advertentiecampagnes -inclusief mobile, search en video- centraal te managen, optimaliseren en in te kopen

    Lees meer over "Wat is Demand-Side Platform?"
  29. Social Media.jpg

    Gebruik sociale media hoger bij marketeers

    • 23-01-19
    • News, Survey

    De Consumer Connection Survey toont aan dat 94% van de Belgische marketeers wekelijks sociale media gebruikt. 83% doet dit zelfs dagelijks. Marketeers denken dat voor de rest van de Belgen hetzelfde geldt en schatten het wekelijkse sociale media gebruik van de gemiddelde Belgen in op 95%. In realiteit liggen de werkelijke wekelijkse gebruikscijfers met 69% meer dan een kwart lager. Ruim de helft van de Belgen (54%) geeft aan dagelijks sociale media te gebruiken en bijna 1 op 5 Belgen (17%) gebruikt sociale media nooit.

    Lees meer over "Gebruik sociale media hoger bij marketeers"
  30. Burn out.jpg

    De CEO kampt met de blues volgens PwC

    • 23-01-19
    • Survey,

    Het jaarlijkse onderzoek van PwC over de gemoedstoestand van CEO’s wereldwijd waarvan de resultaten geopenbaard werden aan het begin van het Davos Forum, onthult dat 30% van de ondervraagden een vertraging van de wereldwijde groei verwacht in 2019

    Lees meer over "De CEO kampt met de blues volgens PwC"

Vragen of suggesties?