News & Insights

  1. Nils-muller-TD19.jpg

    UBA Trends Day Spreker : Nils Müller over de wereld in 2029

    • 19-04-19

    Vandaag werken we in silo's. De silo's zullen verdwijnen omdat de technologie horizontaal werkt.

    Lees meer over "UBA Trends Day Spreker : Nils Müller over de wereld in 2029"
  2. newspaper.jpg

    Kantar buigt zich over het nieuwe evenwicht tussen reclame en abonnementen

    • 18-04-19
    • Survey,

    Wat zijn de drivers die consumenten aanmoedigen om zich te abonneren in een media-omgeving waarin een nieuw evenwicht tot stand wordt gebracht tussen gratis modellen die worden gefinancierd door reclame en betalende modellen? Dat is een van de vragen die Kantar probeert te beantwoorden in de derde editie van zijn Dimension studie waaraan in totaal 58 CEO’s en CMO’s en 5.000 consumenten uit de vijf grootste communicatiemarkten ter wereld (Brazilië, China, VS, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk – via 1.000 CAWI interviews per land in oktober vorig jaar) deelnamen. 

    Lees meer over "Kantar buigt zich over het nieuwe evenwicht tussen reclame en abonnementen"
  3. Google.jpg

    Most Innovative Companies 2019: Google onttroont Apple

    • 18-04-19
    • Survey

    De Boston Consulting Group heeft een nieuwe editie van zijn rapport ‘The Most Innovative Companies’ gepubliceerd. Dat bundelt de meest innovatieve bedrijven van het voorbije jaar.

    Lees meer over "Most Innovative Companies 2019: Google onttroont Apple"
  4. Geert-debruyne.jpg

    De media manager is dood! Leve de media performance manager!, door Geert Debruyne, fma

    • 18-04-19

    De functie van media manager lijkt soms een uitstervende soort. Terwijl de nood aan mediacoördinatie en de link van media met de business groter dan ooit is. De oplossing? De media performance manager: de persoon die zich bezighoudt met het meten van de performance én de koppeling naar businessobjectieven.

    Lees meer over "De media manager is dood! Leve de media performance manager!, door Geert Debruyne, fma"
  5. Karen Nelson.jpg

    Karen Nelson-Field: "Het televisiescherm blijft magisch voor reclame"

    • 18-04-19
    • Survey

    De Australische Karen Nelson-Field (executive director Centre for Amplified Intelligence en professor Media Innovation aan de University of Adelaide) presenteerde de recentste resultaten van haar Benchmark Series. Ze illustreerde dat televisiereclame meer en langer impact heeft dan zijn digitale variant.

    Lees meer over "Karen Nelson-Field: "Het televisiescherm blijft magisch voor reclame""
  6. Marc Pritchard.jpg

    Marc Pritchard ijvert voor een nieuwe 'media supply chain'

    • 18-04-19
    • News,

    Het is nog maar eens een tirade tegen het digitale ecosysteem uitgesproken door een van de meest gerespecteerde adverteerders wereldwijd. Op de laatste conferentie van de Association of American Advertisers heeft Marc Pritchard er bij de industrie en meer bepaald bij de digitale reclamespelers op aangedrongen om te investeren in een nieuwe ‘media supply chain’ om aldus een efficiënter, aantrekkelijker en meer verantwoorde omgeving voor merken te creëren. 

    Lees meer over "Marc Pritchard ijvert voor een nieuwe 'media supply chain'"
  7. Radio.jpg

    Radiobereik: Radio 2 en Qmusic versterken hun positie

    • 18-04-19
    • Survey,

    Het CIM publiceerde zopas de laatste resultaten van zijn radio-onderzoek (november 2018-februari 2019). Als we aan Nederlandstalige zijde kijken naar de marktaandelen, staat Radio 2 nog steeds ongenaakbaar op de eerste plaats, met 31,28% (versus 30,22% tijdens de vorige golf).

    Lees meer over "Radiobereik: Radio 2 en Qmusic versterken hun positie"
  8. snapchat.jpg

    Wat is Ephemeral Content?

    • 18-04-19

    ‘Ephemeral’ is het Engelse woord voor ‘kortstondig’ of ‘vergankelijk’. 'Ephemeral Content' verwijst naar verschillende vormen van online content die slechts tijdelijk zichtbaar zijn en dan verdwijnen.

    Lees meer over "Wat is Ephemeral Content?"
  9. Marketer-week-UBA.jpg

    10 key learnings van de Global Marketer Week

    • 18-04-19
    • News,

    Het jaarlijkse WFA-congres (World Federation of Advertisers) is de gelegenheid om de wereldwijde visie van adverteerders, hun uitdagingen en kansen te krijgen.

    Lees meer over "10 key learnings van de Global Marketer Week"
  10. UTM-UBA.jpg

    Wat is een UTM-Code?

    • 08-04-19

    Een 'UTM-Code', de afkorting voor 'Urchin Tracking Module', geeft aan een URL extra informatie mee, waardoor Google Analytics de herkomst van de link kan detecteren.

    Lees meer over "Wat is een UTM-Code?"
  11. peter-Hinssen-trends-day.png

    UBA Trends Day Spreker Peter Hinssen over 'Trends in Society'

    • 08-04-19
    • News,

    "Als ik merkenbouwer was, zou ik graag willen begrijpen waarom attitude sneller verandert dan gedrag. Gedrag is wanneer de consument verandert. Maar hoe kun je de attitude beïnvloeden voor dat gebeurt? Alles draait om snelheid en alertheid."

    Lees meer over "UBA Trends Day Spreker Peter Hinssen over 'Trends in Society'"
  12. karen-petra.jpg

    Interview: Petra De Roos en Karen Corrigan over gendergelijkheid in de reclamesector

    • 08-04-19
    • News,

    In januari lanceerde UBA een charter om komaf te maken met stereotypen in reclame. Hangen we nog te veel vast aan ouderwetse rollenpatronen? En hoe zit het eigenlijk met de gendergelijkheid achter de schermen? Jozefien Daelemans praatte erover met twee leading ladies uit de reclamesector: Petra De Roos, managing director bij LDV United en Karen Corrigan, CEO van Happiness.

    Lees meer over "Interview: Petra De Roos en Karen Corrigan over gendergelijkheid in de reclamesector"
  13. Screenshot 2019-04-02 at 10.27.17.png

    De zwanenzang van Keith Weed, CMO Unilever

    • 08-04-19
    • News,

    Op het Global Marketing Congres in Lissabon deed Keith Weed zijn laatste presentatie als Chief Marketing Officer van Unilever. Hij was 35 jaar in dienst bij het fmcg-concern en blikte terug op de drie basislessen die hij tijdens deze periode leerde.

    Lees meer over "De zwanenzang van Keith Weed, CMO Unilever"
  14. cross-media-content.jpg

    7 tips voor een straffe contentmarketingcase

    • 05-04-19
    • News, Presentation

    Tijdens de laatste Expert Community Content Marketing van UBA, luisterden de leden naar twee inspirerende cases:  'Ons eerste huis’ van Engie en 'MediaZine' van MediaMarkt, elk met een eigen invalshoek. Wij bundelden de tips.

    Lees meer over "7 tips voor een straffe contentmarketingcase"
  15. barometer.jpg

    Belgische e-commerce goed voor 7 miljard euro

    • 04-04-19
    • Survey

    Voor het derde jaar op rij stelt marketingconsultingbureau The House of Marketing, in samenwerking met SafeShops.be, de E-commerce Barometer voor. Die geeft een beeld van de Belgische e-commerce in 2018.

    Lees meer over "Belgische e-commerce goed voor 7 miljard euro"
  16. Martin-Lindstrom-Interview.png

    UBA Trends Day Spreker Martin Lindstrom over trends in Strategy & Branding

    • 02-04-19
    • News,

    "Reclame zal amusement worden. Reclame wordt tegelijk educatief en amusant. De klassieke opdringerige banner of de klassieke tv-spot waarbij u wilt doorspoelen, zal niet meer bestaan."

    Lees meer over "UBA Trends Day Spreker Martin Lindstrom over trends in Strategy & Branding"
  17. 5G-impact.jpg

    Zal 5G de sector op zijn kop zetten?

    • 02-04-19
    • News,

    5G staat voor de deur, klaar om verschillende sectoren – waaronder marketing – op hun kop te zetten. Wij geven u een eerste overzicht van de potentiële gevolgen van het netwerk van de vijfde generatie.

    Lees meer over "Zal 5G de sector op zijn kop zetten?"
  18. Differencial-Privacy.jpg

    Wat is Differential Privacy?

    • 01-04-19

    'Differential Privacy' is een set wiskundige technieken om ‘big data’ analyses te doen zonder individuele gegevens bloot te geven. De techniek voegt een statistische 'ruis' (random data) toe aan de individuele gegevens vooraleer deze worden doorgestuurd.

    Lees meer over "Wat is Differential Privacy?"
  19. EFFIE measuring results.jpg

    Efficiëntie van marketing meten: wel willen, voorlopig niet echt kunnen

    • 01-04-19
    • Survey

    Marketeers zijn zich enorm bewust van het belang van het aantonen van de doeltreffendheid van de marketinginspanningen, maar slagen er niet in die op een consequente manier te meten. Deze situatie is de jongste tijd onveranderd gebleven, zo onthult de tweede editie van de Marketing Effectiveness Barometer, gerealiseerd door Profacts.

    Lees meer over "Efficiëntie van marketing meten: wel willen, voorlopig niet echt kunnen"
  20. Screenshot 2019-04-01 at 12.58.03.png

    Ik haat mijn geliefde, opinie door Harry Demey (LDV United)

    • 01-04-19

    Beste booking.com, wat was ik blij toen ik je jaren geleden leerde kennen. Een verademing was je! Een disruptor die én relevant én onderscheidend was. Hotels boeken was nooit zo eenvoudig, op reis gaan zonder op voorhand te moeten plannen, kon plotseling zomaar. En het was nog goedkoper ook! Je was een love brand voor me en je app zou nooit of te nimmer van mijn scherm verdwijnen.

    Lees meer over "Ik haat mijn geliefde, opinie door Harry Demey (LDV United)"
  21. Screenshot 2019-04-01 at 12.34.52.png

    Martin Lindstrom: "Reclamebureaus hebben te hard geprobeerd hun klanten te behagen"

    • 01-04-19
    • News,

    Dat de UBA Trends Day zijn bezoekers – 1500 van wie 80% adverteerders dit jaar, alweer een record – elke keer een prestigieus lijstje met bevlogen sprekers serveert, weten jullie natuurlijk al lang. Een van hen was op 21 maart de Deen Martin Lindstrom (chairman van Lindstrom Company), merkenbouwer, auteur en volgens Time een van de 100 invloedrijkste denkers van 2019. MM mocht hem interviewen tijdens een boeiend gesprek over zieltogende merken, uitstervende reclame en hoopvolle alternatieven.

    Lees meer over "Martin Lindstrom: "Reclamebureaus hebben te hard geprobeerd hun klanten te behagen""
  22. 1_Cyriel-Kortleven_hand-V2.jpg

    Anders kijken naar de wereld, door Cyriel Kortleven

    • 29-03-19
    • News, Insights

    Vaak bekijken we de wereld met dezelfde bril. De marketeer ziet overal mogelijkheden om een product of dienst te promoten; de HR-persoon denkt onmiddellijk aan het potentieel van mensen, en de accountant zal als eerste checken of de cijfers wel kloppen.

    Lees meer over "Anders kijken naar de wereld, door Cyriel Kortleven"
  23. dove.jpg

    Dove lanceert het project #ShowUs

    • 28-03-19
    • News,

    Op basis van een enquête waaruit blijkt dat 70% van de vrouwen in de wereld zich nog steeds niet herkent in de mediabeelden die ze dagelijks voorgeschoteld krijgen, lanceerde Dove het project #ShowUs. Dove creëerde daartoe een collectie van meer dan 5.000 beschikbare foto’s van vrouwen. Die vormt aldus de grootste beeldbank die door vrouwen is gecureerd. Doelstelling is de stereotypen rond schoonheid doorbreken, meer bepaald door vrouwen te tonen zoals ze zijn in plaats van zoals anderen hen zouden willen zien.

    Lees meer over "Dove lanceert het project #ShowUs"
  24. Responsability-Social-Network.jpg

    Adverteerders vragen sociale media om hun verantwoordelijkheid op te nemen

    • 28-03-19
    • News, Position Paper

    UBA roept samen met WFA (World Federation of Advertisers) sociale media ter verantwoording om gevaarlijke en haatdragende inhoud te blokkeren op hun platformen. Dit gebeurt naar aanleiding van een oproep van de ‘Association of New Zealand Advertisers’ (ANZA) bij de opening van de WFA Global Marketer Conference in Lissabon.

    Lees meer over "Adverteerders vragen sociale media om hun verantwoordelijkheid op te nemen"
  25. Chris Van Roey.jpg

    Chris Van Roey opnieuw verkozen als lid van het WFA Executief Comité

    • 27-03-19
    • News,

    Tijdens de jaarlijkse Algemene Vergadering van de WFA (World Federation of Advertisers) in Lissabon werd het Executief Comité 2019-2020 samengesteld. Raja Rajamannar, Chief Marketing and Communications Officer Mastercard en ‘Global Marketer of the Year 2018’ werd verkozen als voorzitter voor een mandaat van 3 jaar. Chris Van Roey, CEO UBA, werd herverkozen als lid van het WFA Executive Committee.

    Lees meer over "Chris Van Roey opnieuw verkozen als lid van het WFA Executief Comité"
  26. Matt Green_WFA.jpg

    De nieuwste trends in global media agency management - Matt Green (WFA)

    • 25-03-19
    • News, Publication, Survey,

    De WFA publiceerde onlangs een rapport met de nieuwste trends in de evolutie die grote mediabureaus doormaken inzake modellen en vergoeding. We stellen vast dat bedrijven maar al te graag hun tanden willen zetten in hun beleid met betrekking tot de 'huur' versus de 'aankoop' van diensten. Matt Green, Global Lead – Media & Digital Marketing, WFA – deelt zijn bevindingen met ons.

    Lees meer over "De nieuwste trends in global media agency management - Matt Green (WFA)"
  27. Joelle Desterbecq_CSA.jpg

    Unstereotype Communication bij CSA: Gelijkheid, diversiteit en inclusie

    • 25-03-19

    Gelijkheid, diversiteit en inclusie vormen de rode draad in de dagelijkse activiteiten van de CSA. Het zijn drie kernwaarden op basis waarvan de diensten van audiovisuele media worden gecontroleerd of gereguleerd, maar die eveneens een rol spelen in de verschillende activiteiten in de nasleep van die controle. Zo komt het dat in de onderzoeken van de CSA zoveel aandacht wordt besteed aan gelijkheid, diversiteit en inclusie, die de drijvende kracht vormen achter haar politiek van internationale samenwerking, sensibilisering en dialoog met andere actoren in de sector. Een opinie door Joëlle Desterbecq.

    Lees meer over "Unstereotype Communication bij CSA: Gelijkheid, diversiteit en inclusie"
  28. unconference.jpg

    Wat is unconference?

    • 25-03-19

    Een 'unconference' of 'onconferentie' is een alternatieve vorm van een conferentie, waarbij er geen vast programma is en waarbij het verloop ervan op de dag zelf bepaald wordt door de deelnemers.

    Lees meer over "Wat is unconference?"
  29. ranking.jpg

    UMA ranking 2018: GroupM en Space op kop

    • 25-03-19
    • News,

    United Media Agencies publiceerde zijn traditionele jaarlijkse rangschikkingen. Daaruit blijkt onder andere een globale omzetdaling van de aangesloten bureaus met bijna 1%, terwijl hun staff tegelijk steeg met 8% (864 FTE voor de 15 aangesloten bureaus).

    Lees meer over "UMA ranking 2018: GroupM en Space op kop"
  30. Bart Baeyens.jpg

    Opinie door Bart Baeyens: Kan mobile couponing de promo- en media paradox doorbreken?

    • 25-03-19

    Onlangs las ik voor het eerst een Harry Potter boek en het inspireerde me… op een professionele manier. Ik las namelijk “De steen der wijzen”, wat een legendarische alchemistische substantie is waarvan men geloofde dat men er gewone metalen in goud mee kon veranderen. De Steen werd tevens beschouwd als heelmiddel bij alle kwalen en voor sommigen zelfs als middel tot onsterfelijkheid. Wie zou nu niet op zoek willen gaan naar de Steen der Wijzen?

    Lees meer over "Opinie door Bart Baeyens: Kan mobile couponing de promo- en media paradox doorbreken?"

Vragen of suggesties?