News & Insights

  1. Six-hands-count-from-0-to-5-against-blue-background-168252971_2122x1415.jpeg

    Wat is Programmatic Buying?

    • 20-11-17

    Programmatic buying biedt via gespecialiseerde software in realtime op advertentieruimte om een specifieke advertentie te tonen aan een specifieke consument in een specifieke context.

    Lees meer over "Wat is Programmatic Buying?"
  2. UBA speaker  - Ross Bernstein LINKS.jpg

    Ontmoet Ross Bernstein. Trends in Sports & Business - How Companies Can Create a Culture of Excellence

    • 20-11-17
    • News,

    Bedrijven kunnen enorm veel opsteken van de successen van de professionele sport voor hun eigen business.

    Lees meer over "Ontmoet Ross Bernstein. Trends in Sports & Business - How Companies Can Create a Culture of Excellence"
  3. iStock-635759292.jpg

    GDPR gids voor Marketers

    • 20-11-17
    • Contract & guideline, Publication

    WFA (World Federation of Advertisers) publiceerde en GDPR gids voor marketers. GDPR of de ‘General Data Protection Regulation’ is de Europese verordening die vanaf 25 mei 2018 van kracht zal zijn. Zij behandelt de problematiek en het wettelijk kader van de verzameling, opslag en gebruik van persoonlijke gegevens in de Europese Unie.

    Lees meer over "GDPR gids voor Marketers"
  4. iStock-648158132.jpg

    Digital News Report 2017: over fake news, paywalls en sociale media

    • 17-11-17
    • News, Survey,

    De 2017-editie van het Digital News Report, een studie van Reuters Institute en de University of Oxford onder 70.000 online nieuwsconsumenten uit 36 landen waaronder België, is gepubliceerd. 

    Lees meer over "Digital News Report 2017: over fake news, paywalls en sociale media"
  5. iStock-638224864.jpg

    Franstalige lokale zenders treden toe tot de Grote Audimetrie

    • 17-11-17
    • Survey,

    Weldra zullen de 12 Franstalige zenders die lid zijn van de ‘Fédération des télés locales’ worden gemeten binnen de Grote Audimetrie.

    Lees meer over "Franstalige lokale zenders treden toe tot de Grote Audimetrie"
  6. iStock-183769938.jpg

    Position Paper: Digitale media ondermijnen zelfregulering commerciële communicatie

    • 14-11-17
    • Position Paper

    Zelfregulering is een essentieel onderdeel van de controle op reclame. In België wordt dit op succesvolle manier gecoördineerd door de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP). Digitale media zoals Google en Facebook zijn steeds belangrijkere spelers in de reclamewereld. Hun impact op de advertentiemarkt beroert alle stakeholders en kan niet worden overschat. Meer dan een derde van de consumentenklachten in Europa gaan ondertussen over digitale reclame. Toch dragen diezelfde digitale media niet bij aan de financiering van de zelfregulering. Ze brengen daardoor het hele systeem in gevaar.

    Lees meer over "Position Paper: Digitale media ondermijnen zelfregulering commerciële communicatie"
  7. UBA speaker  - Daniel.jpg

    Ontmoet Daniel Levine. Trends in Technology. Revolutionizing the Way We Work, Live and Consume.

    • 13-11-17
    • Publication,

    Weten wat er nú gebeurt, volstaat niet om een bedrijf te leiden. Wie niet weet wat de toekomst brengt, kan het wel schudden. 

    Lees meer over "Ontmoet Daniel Levine. Trends in Technology. Revolutionizing the Way We Work, Live and Consume."
  8. iStock-524031548.jpg

    Wat is Marketing Automation?

    • 13-11-17

    Marketing automation (MA) is de techniek die gebruik maakt van verschillende geautomatiseerde systemen om specifieke online marketing acties uit te voeren. Daarbij sturen we automatisch op het juiste moment relevante content naar de gebruiker.

    Lees meer over "Wat is Marketing Automation?"
  9. iStock-524538620.jpg

    Vertrouwen in marcom daalt in België

    • 13-11-17
    • Survey,

    Volgens de laatste Advertising Business Climate Index van de EACA ligt het dalende vertrouwen van bedrijven in de reclame- en marketingsector van de laatste maanden achter ons.

    Lees meer over "Vertrouwen in marcom daalt in België"
  10. iStock-596771608.jpg

    "Humans of Today is een onderzoek dat meer inzicht biedt in de consument bij elke etappe van zijn leven"

    • 12-11-17
    • Survey,

    In samenwerking met GfK presenteert Brightfish ‘Humans of Today’, een grootscheeps onderzoek dat de link legt tussen de persoonlijke motivaties en de waarden van de consumenten in vijf levensfasen. 

    Lees meer over ""Humans of Today is een onderzoek dat meer inzicht biedt in de consument bij elke etappe van zijn leven""
  11. iStock-504483836.jpg

    Eerste gebruik van Big Data bij het CIM in Out-of-Home

    • 08-11-17
    • Survey,

    Het was al een tijdje aangekondigd en nu is het eindelijk zover: het CIM publiceert de resultaten van de eerste hybride Out-of-Home studie. Publicatie van de wekelijkse verplaatsingen van 9,6 miljoenen Belgen en hun contacten met het medium affichage.

    Lees meer over "Eerste gebruik van Big Data bij het CIM in Out-of-Home"
  12. iStock-664246660.jpg

    Wat is Artificiële Intelligentie?

    • 06-11-17

    Artificiële Intelligentie (AI) of Kustmatige Intelligentie (KI) is de wetenschap die zich bezig houdt met het creëren van intelligente machines. Het begrip intelligentie heeft vele definities en omvat o.a.: leren uit ervaringen; bestaande kennis aanwenden voor nieuwe problemen; logisch denken; abstract denken.

    Lees meer over "Wat is Artificiële Intelligentie?"
  13. Henny van gerwen crop2.jpg

    Customerproof Copy: hoe speelt uw merk slim in op veranderend leesgedrag? Volgens Henny van Gerwen

    • 31-10-17
    • News,

    23 adverteerders namen onlangs deel aan de UBA Belgium workshop ‘Customerproof Copy’. Henny van Gerwen, head of direct marketing en partner BBDO Belgium, liet met voorbeelden en onderzoek zien hoe consumenten in een multichannelomgeving naar copy kijken. Het doel: hoe beoordeel je of je copy voldoende responskracht heeft? In deze bijdrage zet Henny 5 interessante insights op een rij.

    Lees meer over "Customerproof Copy: hoe speelt uw merk slim in op veranderend leesgedrag? Volgens Henny van Gerwen"
  14. Martine Ballegeer 2.png

    10 gouden pitch-regels voor adverteerders

    • 27-10-17
    • Contract & guideline, Publication,

    Er is voor alle betrokken partijen een wereld van verschil tussen een pitch die goed verloopt en een slechte. Uiteindelijk willen we op een zo efficiënt mogelijke manier het voor ons merk meest geschikte bureau selecteren. UBA en ACC hebben een aantal spelregels opgesteld om het pitchen in goede banen te leiden. Deze regels hebben te maken met het aantal bureaus dat u in de pitch betrekt, de doorlooptijd van het pitchproces en de betaling van de deelnemende bureaus.

    Lees meer over "10 gouden pitch-regels voor adverteerders"
  15. Diplomés.png

    Proficiat aan Guillaume Gobert (Belgian Paralympic Committee), Pieter Serkeyn (Muntpunt) en Clara Silkens (Gezinsbond)

    • 26-10-17
    • News,
    Ze behaalden het diploma “The Principles of Communication”.
    Lees meer over "Proficiat aan Guillaume Gobert (Belgian Paralympic Committee), Pieter Serkeyn (Muntpunt) en Clara Silkens (Gezinsbond)"
  16. Valerie.jpg

    De klantervaring als motor voor groei – hoe voegt u de daad bij het woord?

    • 23-10-17
    • News,

    We stellen vast dat er steeds meer onderzoek wordt gedaan naar de impact van een optimale klantervaring op de bedrijfsresultaten (met name omzetgroei en kostenverlaging). Ook managers lijken de ogen helemaal te hebben geopend. Toch is er een verschil tussen de klant een centrale plaats willen geven en dat ook effectief doen, via diverseklantinteracties. Hoe mengt u zich in de strijd?

    Lees meer over "De klantervaring als motor voor groei – hoe voegt u de daad bij het woord?"
  17. Privacy-Access-login-PERFORMANCE-Identification-Password-Passcode-and-Privacy-862176488_3869x2579.jp

    Welke rechten geeft GDPR aan de consument?

    • 23-10-17
    • News,

    De GDPR-wetgeving geeft de consument nieuwe rechten. UBA zet ze voor u in alle duidelijkheid op een rijtje.

    Lees meer over "Welke rechten geeft GDPR aan de consument?"
  18. Investigation-surveillance-of-cyber-crime-concept.-Curious-woman-looking-through-a-magnifying-glass-

    Wat is GDPR ?

    • 23-10-17

    GDPR of de ‘General Data Protection Regulation’ is de Europese verordening die vanaf 25 mei 2018 van kracht zal zijn. Zij behandelt de problematiek en het wettelijk kader van de verzameling, opslag en gebruik van persoonlijke gegevens in de Europese Unie.

    Lees meer over "Wat is GDPR ?"
  19. iStock-168531378.jpg

    Connected Life 2017: vertrouwen in merken niet stabiel

    • 23-10-17
    • Survey,

    De nieuwe editie van het Connected Life-onderzoek van Kantar TNS omvat alweer een hele reeks insights rond het vertrouwen van de consumenten in merken. De studie is opgebouwd rond vier thema’s: technologie, content, data en e-commerce. 

    Lees meer over "Connected Life 2017: vertrouwen in merken niet stabiel"
  20. 3 vragen aan Walter Torfs.png

    Drie vragen aan Walter Torfs, BNP Paribas Fortis, over creativiteit

    • 16-10-17
    • News,

    De digitalisering biedt nieuwe mogelijkheden voor creativiteit op vlak van reclame. Walter Torfs, Communicatiedirecteur bij BNP Paribas Fortis en Voorzitter van de UBA Expert Community Paid Media, geeft zijn kijk op deze veranderingen en op de evolutie van de relatie tussen adverteerders en hun bureau's.

    Lees meer over "Drie vragen aan Walter Torfs, BNP Paribas Fortis, over creativiteit"
  21. Young-woman-using-digital-tablet-outdoors.jpg

    Wat is Native Advertising?

    • 16-10-17

    Native advertising is een vorm van betaalde content marketing, waarbij een merk content aanlevert in de vorm en functie die hetzelfde is als die van de redactionele content. Het objectief is om mensen het lezen van nieuws te laten ervaren in plaats van het lezen van geadverteerde content.  

    Lees meer over "Wat is Native Advertising?"
  22. Christoph Ruys.jpg

    Drie redenen om een visual marketeer in dienst te nemen, volgens Christoph Ruys

    • 16-10-17
    • News,

    3 redenen om plaats te maken voor een visual marketeer.

    Lees meer over "Drie redenen om een visual marketeer in dienst te nemen, volgens Christoph Ruys"
  23. DSC5334-copie-550x350.jpg

    Zeven tips voor Native Advertising

    • 13-10-17
    • Presentation, Publication,

    Jesper Laursen, de stichter/CEO van het Native Advertising Institute sprak onlangs op de eerste Magazine Media conferentie “MAGnify 2017”. Native advertising zou tegen 2020 zowat 30 tot 40% van het totaal van de globale marketingbudgetten uitmaken. Dit zijn volgens Jesper de 7 tips om native advertising te laten werken:

    Lees meer over "Zeven tips voor Native Advertising"
  24. iStock-816900730.jpg

    Nieuwe Pers- en Bioscoopbereikstudie van het CIM

    • 13-10-17
    • Survey,

    De nieuwe Pers- en Bioscoopbereikstudie van het CIM is verschenen en werd gedoopt als "The National Readership Survey". Naast de kanttekeningen van het CIM, gepubliceerd in het persbericht, vatten we hierna kort enkele elementen samen die ons belangrijk lijken. Ze komen uit de methodologie van deze tactische studie die voortaan onder leiding staat van Ipsos.

    Lees meer over "Nieuwe Pers- en Bioscoopbereikstudie van het CIM"
  25. iStock-656402422.jpg

    De strijd tegen Ad Fraud loont stilaan

    • 09-10-17
    • Publication, Survey,

    In de Verenigde Staten beginnen de inspanningen van de industrie tegen frauduleuze reclame op het internet hun vruchten af te werpen, volgens een onderzoek van Ernst & Young voor de Trustworthy Accountabiliy Group (TAG). 

    Lees meer over "De strijd tegen Ad Fraud loont stilaan"
  26. iStock-465351438.jpg

    Korte formaten steeds populairder

    • 09-10-17
    • Publication, Survey,

    De nieuwste mode bij de Amerikaanse adverteerders zijn de tv-spots van 6" die ingevoerd werden door Fox en onlangs overgenomen werden door AMC. Dat gaat het formaat binnen enkele dagen integreren in het nieuwe seizoen van ’The Walking Dead’. In afwachting boog Nielsen zich over de evolutie van de spotduur en besloot dat de formaten steeds korter worden.

    Lees meer over "Korte formaten steeds populairder"
  27. anne-clo51895.jpg

    Drie vragen aan Anne-Clotilde Picot, IKEA, over Augmented Reality

    • 09-10-17

    Ikea lanceerde onlangs de AR-applicatie Ikea Place, die de gebruiker in staat stelt om allerlei meubels van Ikea virtueel in zijn huiskamer te plaatsen. Wij stelden Anne-Clotilde Picot, Marketing & Customer Experience Manager, IKEA Belgium, drie vragen over de impact van deze nieuwe applicatie op het merk.

    Lees meer over "Drie vragen aan Anne-Clotilde Picot, IKEA, over Augmented Reality"
  28. augmented reality.jpeg

    Wat is… ‘Augmented Reality’?

    • 06-10-17

    Augmented Reality -afgekort AR- voegt een kunstmatige digitale laag van informatie toe aan de reële zichtbare wereld. In de praktijk komt het erop neer dat er extra digitale content wordt toegevoegd aan wat je ziet. 

    Lees meer over "Wat is… ‘Augmented Reality’?"
  29. Philippe en Jeroen.jpg

    Opinie: De nieuwe definitie van Shoptypes die het leven van de adverteerders vergemakkelijkt

    • 02-10-17
    • News,

    Na enkele jaren vol vergaderingen zijn we tot een nieuwe definitie gekomen van de marktsegmentatie zoals Nielsen ze ziet. Die nieuwe definitie werd goedgekeurd door de voornaamste distributeurs en fabrikanten op onze laatste sessie van het Expert Community Research Panel van UBA.

    Lees meer over "Opinie: De nieuwe definitie van Shoptypes die het leven van de adverteerders vergemakkelijkt"
  30. I-have-a-question-512801864_3000x2000.jpeg

    'Wat is': woorden waar we niet omheen kunnen

    • 02-10-17

    Elke week zal UBA u een korte en relevante uitleg geven bij een woord dat we dagelijks tegenkomen in onze activiteitensector.

    Lees meer over "'Wat is': woorden waar we niet omheen kunnen"

Vragen of suggesties?