Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

News & Insights

  1. Corporate video.jpg

    Evoluties en trends op het vlak van Corporate Video’s

    • 25-02-20
    • News,

    Audiovisuele communicatie is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven, want de kracht van beeld en geluid valt niet te onderschatten.

    Lees meer over "Evoluties en trends op het vlak van Corporate Video’s"
  2. purpose-manifesto.jpg

    Het World Economic Forum publiceert een Manifesto over 'purpose'

    • 21-02-20
    • News,

    Al een halve eeuw brengt dit forum politici, zakenmensen en vertegenwoordigers van sociale en culturele organisaties samen om oplossingen te vinden voor de wereldproblemen. In 2020 werd een nieuw 'Davos Manifesto' gelanceerd met als doel een meer duurzame, inclusieve wereld op te bouwen. Wij brengen u hier de integrale versie.

    Lees meer over "Het World Economic Forum publiceert een Manifesto over 'purpose'"
  3. Simon Martin_cirkel.jpg

    Simon Martin transformeert het bureaulandschap

    • 21-02-20
    • News, Insights,

    Het klassieke 'roster'-bureaumodel waarbij een merk samenwerkt met verschillende marketing- en communicatie-bureau's staat onder druk. Verschillende merken begonnen vorige jaren zelf te investeren in een eigen in-house bureau. Maar ook deze insourcing bleek zijn nadelen te hebben, waaronder een beperkte flexibiliteit en een gebrek aan creativiteit.

    Lees meer over "Simon Martin transformeert het bureaulandschap"
  4. Screenshot 2020-02-21 at 12.04.52.png

    Digimeter 2019 over onze haat-liefde verhouding tot de technologie

    • 21-02-20
    • News, Insights,

    Naar jaarlijkse gewoonte publiceerde imec en UGent hun lijvige Digimeter voor de voorbije twaalf maanden. Die is ondertussen aan zijn twaalfde editie toe en peilde bij 2754 Vlamingen ouder dan 16 jaar naar hun uitrusting, consumptie en attitude ten opzichte van media, IT en technologie.

    Lees meer over "Digimeter 2019 over onze haat-liefde verhouding tot de technologie"
  5. VOD.jpg

    Wat is VOD?

    • 20-02-20

    De afkorting VOD staat voor Video On Demand, waarbij consumenten films, tv-series en tv-uitzendingen kunnen bekijken wanneer het hen uitkomt.

    Lees meer over "Wat is VOD?"
  6. on air.jpg

    CIM RAM: de radio studie publiceert de laatste golf van 2019

    • 20-02-20
    • News, Insights,

    Het CIM publiceerde de bereikcijfers voor de periode van september tot en met december 2019.

    Lees meer over "CIM RAM: de radio studie publiceert de laatste golf van 2019"
  7. gaming-knowledge-marketing.jpg

    Kennen de marketeers de opportuniteiten van de game-industrie wel?

    • 20-02-20
    • News,

    Uit het onderzoek Gaming Demystified van de World Federation of Advertisers (WFA) naar de game-industrie blijkt dat de meeste marketeers er mogelijkheden in zien, al is het nu vooral belangrijk om meer inzicht te verwerven in de wereld en effectiviteit van games.

    Lees meer over "Kennen de marketeers de opportuniteiten van de game-industrie wel?"
  8. David Mattin_cirkel.jpg

    Volg de exclusieve hands-on workshop “Trendwatching” tijdens de UBA Trends Day

    • 18-02-20
    • News,

    UBA Trends Day biedt dit jaar niet alleen inspirerende sessies op de Main Stage, maar ook een keuzemenu voor u in de namiddag. U kan bijvoorbeeld kiezen om deel te nemen aan de exclusieve hands-on workshop met David Mattin.

    Lees meer over "Volg de exclusieve hands-on workshop “Trendwatching” tijdens de UBA Trends Day"
  9. Niels_Vermylen_Viessmann-1.jpg

    Ontmoet Niels Vermylen (Viessmann), de nieuwe vice-voorzitter van de Expert Community Omnichannel & Sales

    • 17-02-20
    • News,

    Niels Vermylen is Marketing & Communications Manager bij Viessmann Belgium. Viessmann is een Duits familiebedrijf en wereldwijd het grootste merk in de productie en commercialisatie van verwarmingsoplossingen.

    Lees meer over "Ontmoet Niels Vermylen (Viessmann), de nieuwe vice-voorzitter van de Expert Community Omnichannel & Sales"
  10. Screenshot 2020-02-17 at 13.21.25.png

    There is no such thing as work life balance, door Petra De Roos (managing director, LDV United)

    • 17-02-20
    • News,

    Mijn rechtvaardigheidsgevoel is altijd nogal groot geweest, dat is een erfenis die ik van mijn verwekkers heb meegekregen en die ik koester. Maar ook de gedreven manier om, af en toe op het millitante af, op te komen tegen onrecht, zit in mijn genen.

    Lees meer over "There is no such thing as work life balance, door Petra De Roos (managing director, LDV United)"
  11. spot.jpg

    Ultra-korte reclamespots zijn effectief

    • 17-02-20
    • News,

    Neurologisch onderzoek van IPG Mediabrands en Sanoma wijst uit dat een ultrakorte reclamespot van slechts twee seconden in staat is om merk, product en boodschap effectiever over te brengen dan de eerste paar seconden van een gewone 30-seconden online spot.

    Lees meer over "Ultra-korte reclamespots zijn effectief"
  12. DATBelgium.png

    DAT Belgium: start audits 2020

    • 17-02-20
    • News,

    Uitgevers en bedrijven die het kwaliteitslabel DAT voor hun site willen ontvangen, kunnen vanaf nu hun aanvraag voor een audit indienen.

    Lees meer over "DAT Belgium: start audits 2020"
  13. Digital Transformation 2020.jpg

    The future is now. Digitaal het nieuwe normaal!

    • 17-02-20
    • News,

    Op de voorbije Marketing Technology EXPO (MTEX, London) gaf 35% van de ondernemingen aan vandaag nog geen digitaal tranformatietraject te hebben lopen. De complexiteit van digitale transformatie maakt het uiteraard niet eenvoudig. Maar wat is digitale transformatie? En wat betekent het voor de organisatie? 

    Lees meer over "The future is now. Digitaal het nieuwe normaal!"
  14. Multi agency.jpg

    Hoeveel communicatiebureaus wordt te veel?

    • 17-02-20
    • News,

    De toenemende complexiteit van het marketing- en communicatielandschap gaat vaak samen met een toenemend aantal bureaus waarmee bedrijven samenwerken voor het creëren en implementeren van hun plannen.

    Lees meer over "Hoeveel communicatiebureaus wordt te veel?"
  15. V-commerce.jpg

    Wat is V-commerce?

    • 17-02-20

    Via V-commerce (ook wel voice commerce of voice-powered commerce genoemd) kunnen consumenten met spraakopdrachten producten bestellen.

    Lees meer over "Wat is V-commerce?"
  16. better-ads-video.jpg

    De 'Coalition for Better Ads' identificeert storende advertentieformats voor short-form video

    • 10-02-20
    • News,

    De 'Coalition for Better Ads' identificeerde op basis van nieuw onderzoek een aantal storende advertentieformats voor short form video. Zij willen hiermee de online advertentie-ervaring voor consumenten verbeteren.

    Lees meer over "De 'Coalition for Better Ads' identificeert storende advertentieformats voor short-form video"
  17. super-bowl-uba-V2.jpg

    Mens en technologie centraal in de Super Bowl advertenties

    • 10-02-20
    • News,

    De Super Bowl is het grootste sportevenement in de Verenigde Staten en de absolute hoogmis voor adverteerders en media-agentschappen. Maar welke boodschappen wilden de toonaangevende techbedrijven dit jaar met hun reclamespots overbrengen?

    Lees meer over "Mens en technologie centraal in de Super Bowl advertenties"
  18. pwa.jpg

    Wat is PWA?

    • 10-02-20

    PWA of Progressive Web App is een app die via de browser toegankelijk is en die je ook offline kan gebruiken.

    Lees meer over "Wat is PWA?"
  19. instore.jpg

    Zeven gouden tips voor Instore Communicatie

    • 10-02-20
    • News, Insights

    In het digitale tijdperk, lijkt de fysieke winkel aan impact te verliezen.  Niets is minder waar. Fysieke winkels blijven een belangrijk contactpunt en dat is ook waarom ook heel wat e-retailers een fysieke winkel openen.  Waar in een online omgeving prijs vaak hoogtij viert, biedt de fysieke winkel meer vertrouwen aan shoppers en draagt die bij aan een authentieke winkel- én merkbeleving. Naast het aanbod en de service, is ook de instore communicatie én de winkelinrichting van cruciaal belang. Als shoppers willen we immers zo snel en intuïtief mogelijk beslissingen nemen. Beslissingen, die vaak onbewust genomen worden. Lees hier 7 gouden tips om maximaal impact te creëren met in-store communicatie.

    Lees meer over "Zeven gouden tips voor Instore Communicatie"
  20. CIM bevolking.jpg

    Het CIM publiceert de Golden Standard 2020

    • 07-02-20
    • News,

    Het CIM kondigt aan dat het opnieuw de beschrijving van de sociodemografische structuur van de Belgische populatie op zijn site ter beschikking stelt. Die dient als referentie voor alle studies.

    Lees meer over "Het CIM publiceert de Golden Standard 2020"
  21. Marc-Fauconnier-v2.png

    Creatieve bureaus helpen adverteerders te transformeren

    • 07-02-20
    • News,

    Het leven is er het laatste decennium niet makkelijker op geworden voor de adverteerder. Met de opmars van sociale media en nieuwe technologieën zijn de mogelijkheden tot interactie met de consument exponentieel toegenomen, maar het is wel een huzarenwerk om mee te zijn met de nieuwste ontwikkelingen, daarvoor de juiste partners in te schakelen en dan nog eens alle touchpoints op elkaar afgestemd te krijgen.

    Lees meer over "Creatieve bureaus helpen adverteerders te transformeren"
  22. esport-media.jpg

    Media-aandacht voor esports: een niet te missen kans voor merken

    • 03-02-20
    • News,

    Esports is de wereld aan het veroveren. De competities rijzen als paddenstoelen uit de grond en de media besteden er steeds meer aandacht aan. Hoe wordt in de Belgische media over esports bericht? 

    Lees meer over "Media-aandacht voor esports: een niet te missen kans voor merken"
  23. Headless.png

    Wat is headless commerce?

    • 03-02-20

    Bij headless wordt de frontend van een e-commerce applicatie losgekoppeld van de backend. De frontend is het gedeelte dat de gebruiker ziet. De backend is het gedeelte waar het volledige beheer plaats vindt. De meeste e-commerce systemen integreren beide delen in één geheel. Bij headless commerce is de backend een volledig aparte applicatie. De frontend wordt los daarvan ontwikkeld en communiceert via een API met de backend.

    Lees meer over "Wat is headless commerce?"
  24. balance.jpg

    Media – Het juiste evenwicht tussen korte- en langetermijn impact

    • 03-02-20
    • Survey

    Op basis van een studie bij zo'n 500 senior marketeers bij adverteerders, media- en creatieve agentschappen en mediabedrijven worden de kansen, uitdagingen en trends waarmee de sector te maken krijgt, besproken. In deze studie beschouwt 90% van de marketeers het meten en aantonen van de ROI als een belangrijke uitdaging. Uit de studie blijkt dat een groot deel van de sector (68%) het belang inziet van een juist evenwicht tussen kortetermijn- (d.w.z. verkoopresultaten) en langetermijnprestaties (d.w.z. merkgroei en merkvoorkeur).

    Lees meer over "Media – Het juiste evenwicht tussen korte- en langetermijn impact"
  25. EC Procurement_iStock-1127866568.jpg

    Zorg voor een goede band tussen Marketing en Procurement

    • 03-02-20
    • News,

    In 2019 publiceerde de WFA een interessante studie over de efficiëntie van agency management door adverteerders.

    Lees meer over "Zorg voor een goede band tussen Marketing en Procurement"
  26. fake news.jpg

    Trust Barometer: fake news als potentieel wapen baart zorgen

    • 30-01-20
    • News, Insights,

    De Edelman Trust Barometer die dit jaar aan zijn 20ste editie toe is, peilde in oktober en november vorig jaar op 28 markten naar het vertrouwen van burgers en consumenten.

    Lees meer over "Trust Barometer: fake news als potentieel wapen baart zorgen"
  27. Media-Security.jpg

    Top van de marketingwereld bindt de strijd aan met schadelijke content

    • 28-01-20
    • News,

    De Global Alliance for Responsible Media (GARM) heeft de ambitie om de digitale wereld verantwoorder en duurzamer te maken voor consumenten, de mediasector en de maatschappij. De organisatie ontwikkelde daarvoor een strategie, die in Davos is voorgesteld.

    Lees meer over "Top van de marketingwereld bindt de strijd aan met schadelijke content"
  28. heading.png

    Wat is header bidding?

    • 27-01-20

    Advertentie-banners op websites werden vroeger verkocht op een waterval-manier (daisy chaining). De uitgever zette een banner te koop aan een bepaalde prijs voor een eerste groep adverteerders. Als de advertentieruimte voor dat bedrag niet werd verkocht, werd de prijs verlaagd en te koop gezet voor een volgende groep adverteerders.

    Lees meer over "Wat is header bidding?"
  29. EFFIE-0004a.jpg

    Effie Awards Belgium openen de registraties

    • 22-01-20
    • News,

    Na het verjaardagsjaar van de Effie Awards Belgium - de 30ste editie in 2019 - zijn de meest prestigieuze marketingawards van het land alvast klaar voor een nieuwe knaleditie. 

    Lees meer over "Effie Awards Belgium openen de registraties"
  30. Screenshot 2020-01-21 at 10.45.29.png

    Welke toekomst voor de VRT? Lees hier de bevindingen van een stakeholdersbevraging

    • 21-01-20
    • News,

    In opdracht van de Sectorraad Media van de SARC voerde imec-SMIT (VUB) onder leiding van Prof. Tim Raats een VRT stakeholdersbevraging uit. UBA vat voor u de opmerkelijkste bevindingen samen.

    Lees meer over "Welke toekomst voor de VRT? Lees hier de bevindingen van een stakeholdersbevraging"

Vragen of suggesties?