News & Insights

  1. Voice Marketing.jpg

    WFA buigt zich over voice marketing

    • 24-06-19
    • Survey,

    De WFA (Wereldfederatie van Adverteerders) voerde een enquête in samenwerking met Fast-Up Partners en BVA over het huidige gedrag van consumenten die een Alexa smartspeaker in huis hebben. Bovenop meerdere denktanks in New York ondervroeg de studie 1.500 respondenten in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

    Lees meer over "WFA buigt zich over voice marketing"
  2. process-coherence.jpg

    Technologie kan bijdragen tot betere processen en coherentie

    • 17-06-19
    • News,

    Bepaalde technologieën kunnen bijdragen tot meer coherentie en een verbetering van processen. Bekijk  onze videoserie "Decoding technology" die deze aspecten belicht.

    Lees meer over "Technologie kan bijdragen tot betere processen en coherentie"
  3. direct-to-consummer.jpg

    Wat is D2C?

    • 17-06-19

    D2C of DTC staat voor 'Direct to Consumer'. Het betekent dat merken rechtstreeks aan hun consumenten verkopen zonder te passeren via een tussenpersoon zoals detailhandelaar, distributeur, groothandelaar of een ander verkooppunt.

    Lees meer over "Wat is D2C?"
  4. Suykens.jpeg

    Luc Suykens, P&G, Alumnus van het jaar

    • 17-06-19
    • News,

    Luc Suykens (P&G) werd verkozen tot Alumnus van het Jaar 2019-2020 van de Universiteit Antwerpen. Dit geldt als een erkenning voor zijn carrière bij ‘s werelds grootste adverteerder. Hij werd in 2004 verkozen tot Marketeer van het Jaar en in 2008 tot Master Marketeer en draagt sinds 2009 de begeerde titel van Harley Procter Brand Director bij P&G, als enige in West-Europa. Hij is vice-voorzitter bij UBA en lid van de raad van bestuur van de Franse adverteerdersvereniging (UDM).

    Lees meer over "Luc Suykens, P&G, Alumnus van het jaar"
  5. chris-van-roey-unstereotype.png

    "Reclame moet beelden en verhalen brengen die representatief zijn voor de maatschappij"

    • 17-06-19
    • News,

    Chris Van Roey, CEO van UBA, vertelt tijdens een interview in de uitzending Z-talk van Kanaal Z over de aanpak van adverteerders rond niet-stereotiepe reclame en heeft het ook over de toekomst van de media.

    Lees meer over ""Reclame moet beelden en verhalen brengen die representatief zijn voor de maatschappij""
  6. programmatic.jpg

    79% van de Belgische adverteerders doet een beroep op programmatic

    • 14-06-19
    • Survey

    Gamned! en Media Marketing onthulden de resultaten uit de eerste Programmatic Barometer die in België gevoerd werd van maart tot april. Er namen 122 vakmensen uit de sector deel aan de online enquête: 69% adverteerders versus 31% bureaus en publishers.

    Lees meer over "79% van de Belgische adverteerders doet een beroep op programmatic"
  7. amazone.jpg

    BrandZ: Amazon stoot Google en Apple van de troon

    • 12-06-19
    • Survey

    Nadat Google en Apple de afgelopen twaalf jaar om beurten het BrandZ-onderzoek van Kantar overheersten, moeten ze de eerste plaats nu afstaan aan Amazon. Dat voert voortaan dus de rangschikking van de krachtigste merken in alle sectoren samen aan. De waarde van Amazon steeg met 52% ten opzichte van 2018 tot een bedrag van 315 miljard dollar. Daarmee gaat het merk Apple (+3% tot 309,5 miljard dollar) en Google (+2% tot 309 miljard dollar) vooraf.

    Lees meer over "BrandZ: Amazon stoot Google en Apple van de troon"
  8. technology-relevance.jpg

    Waarom we de technologie moeten omarmen om meer relevantie en vertrouwen te creëren

    • 11-06-19
    • News,

    De integratie van technologieën in een marketingstrategie laat ons toe om het hoofd te bieden aan enkele uitdagingen. In onze videoreeks 'Decoding Marketing Technology' geven onze experten hun eigen kijk op de mogelijkheden. Zo krijgt u een idee van hoe bepaalde technologieën kunnen bijdragen tot de relevantie voor en het vertrouwen van de consument.

    Lees meer over "Waarom we de technologie moeten omarmen om meer relevantie en vertrouwen te creëren"
  9. Captcha-UBA.jpg

    Wat is CAPTCHA?

    • 06-06-19

    Een CAPTCHA is een systeem om online te achterhalen of websitebezoekers mens of robot zijn. CAPTCHA staat voor 'Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart' en werd geïntroduceerd in 2000.

    Lees meer over "Wat is CAPTCHA?"
  10. UN_Women_Partner_UBA.png

    UBA partner van UN Women 'Unstereotype Alliance'

    • 06-06-19
    • News,

    New York, 5 juni 2019 -  Op de hoofdzetel van de United Nations in New York werd UBA officieel als partner aanvaard van de 'Unstereotype Alliance'.

    Lees meer over "UBA partner van UN Women 'Unstereotype Alliance'"
  11. Stop-pub-UBA.jpg

    De 'Geen Reclame'-sticker blijft behouden

    • 06-06-19
    • News,

    De 'Geen Reclame'-sticker bestaat reeds geruime tijd en reguleert de ongeadresseerde reclame. Wanneer een consument deze sticker op zijn brievenbus kleeft, ontvangt hij geen ongeadresseerde reclame en geen gratis magazines.

    Lees meer over "De 'Geen Reclame'-sticker blijft behouden"
  12. lenteur.jpg

    België hinkt achterop in de Adex Benchmark van IAB Europe

    • 06-06-19
    • News,

    Volgens de Adex Benchmark 2018 van IAB Europe die de jaarlijkse evolutie van digitale reclame meet, registreerde België de laagste groei van de 28 bestudeerde landen, met een beperkte toename van 1,5% versus 13,9% gemiddeld. Dat zou naar verluidt een nieuw record voor de Europese markt zijn die aangedreven wordt door het Verenigd Koninkrijk met een billing van 18,399 miljard euro (+15%) vs. 1,005 miljard voor België.

    Lees meer over "België hinkt achterop in de Adex Benchmark van IAB Europe"
  13. Gert-IoT-UBA.jpg

    Decodering Marketing Technology: Internet of Things

    • 04-06-19

    "IoT biedt de mogelijkheid om tijdens de hele product life cyclus in contact te blijven met de consument', met Gert Pauwels, Orange, Sales & Marketing Manager IoT & M2M

    Lees meer over "Decodering Marketing Technology: Internet of Things"
  14. checklist-programmatic.jpg

    Een checklist van 8 punten voor programmatische transparantie

    • 03-06-19
    • News,

    Adverteerders gaan steeds vaker zonder tussenpersoon met aanbieders van digitale technologieën en adtech in zee. Of een merk nu transparantie of geheimhouding nastreeft, de checklist van 8 punten, opgesteld tijdens de recentste WFA Programmatic Workshop in april 2019 in Singapore, biedt een hulpmiddel voor adverteerders om zelf hun bestaande model te evalueren.

    Lees meer over "Een checklist van 8 punten voor programmatische transparantie"
  15. predictif-marketing-UBA.jpg

    Wat is Predictive marketing?

    • 03-06-19

    Predictive (voorspellende) marketing voorspelt -op basis van big data en specifieke wiskundige, statistische en datamining algoritmes- welke marketing strategieën en acties het meeste kans op succes hebben.

    Lees meer over "Wat is Predictive marketing?"
  16. Andy Hancock.jpg

    Het sponsorcontract: nut en noodzaak - door Andy Hancock

    • 03-06-19
    • News,

    Veel marketeers zien een sponsorcontract als een 'noodzakelijk kwaad'. Soms wordt een sponsorcontract ondertekend na de start of zelfs het einde van de gesponsorde activiteit – in bepaalde gevallen zelfs lang nadat het sponsorgeld is overgemaakt. Maar eigenlijk zou het contract beter gebruikt worden als een leidraad naar de deliverables.

    Lees meer over "Het sponsorcontract: nut en noodzaak - door Andy Hancock"
  17. media.jpg

    Meer dan 50% van de mediabestedingen via internet tegen 2020

    • 29-05-19
    • Survey

    Volgens een nieuw WARC-onderzoek vertegenwoordigt internetreclame vandaag wereldwijd bijna 48% van de mediabestedingen (in de 96 geanalyseerde landen).

    Lees meer over "Meer dan 50% van de mediabestedingen via internet tegen 2020"
  18. Tom-Rumes-Mixed-realityV2.jpg

    Decodering Marketing Technology: Virtual Reality en Augmented Reality

    • 27-05-19
    • News,

    Waarom VR en AR blijvers zijn en deel zullen uitmaken van uw marketing mix. Met Tom Rumes, 
    Thomas Moore Mechelen.

    Lees meer over "Decodering Marketing Technology: Virtual Reality en Augmented Reality"
  19. gokken.jpg

    Resolutie betreffende een geïntegreerd gokreclamebeleid

    • 27-05-19
    • News,

    In de resolutie die op 24 april 2019 werd aangenomen door het Vlaamse Parlement ligt het accent vooral op zelfregulering en het maken van duidelijke concrete afspraken, met name rond sportweddenschappen en gokreclame.

    Lees meer over "Resolutie betreffende een geïntegreerd gokreclamebeleid"
  20. Focus-Content-Marketing.jpg

    Focus op de uitdagingen in Content Marketing

    • 27-05-19
    • News,

    Op 20 mei hebben onze leden de voornaamste uitdagingen besproken waarmee adverteerders worden geconfronteerd op vlak van content marketing. 

    Lees meer over "Focus op de uitdagingen in Content Marketing"
  21. beschermen.jpg

    Wat is ePrivacy?

    • 27-05-19

    ePrivacy is een Europese verordening (ePV) en heeft tot doel de privacyrechten van personen bij online communicatie te beschermen. De ePV voert nieuwe regels in voor cookies, e-mail marketing en telecommunicatie. Het is een aanvulling op de GDPR verordening.

    Lees meer over "Wat is ePrivacy?"
  22. retail.jpg

    Retail Barometer: alles verandert, maar alles blijft hetzelfde

    • 27-05-19
    • Survey

    Altavia Act presenteerde de resultaten uit de derde editie van zijn Retail barometer. Het onderzoek wordt gevoerd in samenwerking met Shoppermind en Opinion Way. Net zoals vorig jaar werden dit jaar 3.000 respondenten 18+ online ondervraagd over hun verwachtingen in negen sectoren: food en pet food, cosmetica, DIY, textiel, opticiens, binnenhuisinrichting, hightech en low-end retail. 150 merken werden geanalyseerd.

    Lees meer over "Retail Barometer: alles verandert, maar alles blijft hetzelfde"
  23. Michel Rozenberg.jpg

    Wanneer en hoe toegevingen doen tijdens onderhandelingen? Michel Rozenberg

    • 24-05-19
    • News,

    Progress Consulting deelt 9 gouden onderhandelingstips naar aanleiding van de Master Class aan de UBA Academy.

    Lees meer over "Wanneer en hoe toegevingen doen tijdens onderhandelingen? Michel Rozenberg"
  24. influencer.jpg

    Influencer marketing in Vlaanderen: hot of has been?

    • 24-05-19
    • Survey

    Aan de Gentse Arteveldehogeschool maakten Jeroen Naudts, Stefaan Anrys en Nicky Malfliet een stand van zaken op betreffende de populariteit, perceptie en rol van influencer marketing. Het onderzoek bevroeg enerzijds meer dan 1800 jongeren tussen 15 en 24 jaar, aangevuld met focusgroepen, interviews met de voornaamste Vlaamse mediamerken, een aantal influencers en influencer bureaus.

    Lees meer over "Influencer marketing in Vlaanderen: hot of has been?"
  25. entertainment.jpg

    Entertainment is een vitale behoefte voor de Prosumers

    • 24-05-19
    • Survey

    Volgens de nieuwe editie van het Prosumers-onderzoek van Havas dat gevoerd wordt bij consumenten die vooruitlopen op trends (17.000 respondenten in 37 landen) en dat de positionering van de groep inzake Advertainment versterkt, beschouwt 83% van hen entertainment als een vitale behoefte.

    Lees meer over "Entertainment is een vitale behoefte voor de Prosumers"
  26. Antoine_Collard.jpg

    Proficiat aan Antoine Collard (Belgian Paralympic Committee) en Yade Truijens (Bebat)

    • 23-05-19
    • News,

    Ze behaalden het diploma van de UBA Academy “The Principles of Communication”.

    Lees meer over "Proficiat aan Antoine Collard (Belgian Paralympic Committee) en Yade Truijens (Bebat)"
  27. Koen-AI.jpg

    Decodering Marketing Technology: Artificial Intelligence

    • 21-05-19
    • News,

    "We overschatten wat er allemaal mogelijk zal zijn met AI in de toekomst, maar we onderschatten wat er vandaag al mogelijk is." Met Koen Verstrepen, CEO Froomle.

    Lees meer over "Decodering Marketing Technology: Artificial Intelligence"
  28. Sven-gatz-UBA.jpg

    UBA bij kabinet Gatz voor AVMS

    • 20-05-19
    • News,

    Minister Gatz nodigde UBA uit om de visie van adverteerders te formuleren in verband met de Europese AVMS regelgeving. Op de vergadering van 14 mei gaf Chris Van Roey als UBA-vertegenwoordiger toelichting bij het adverteerders-standpunt.

    Lees meer over "UBA bij kabinet Gatz voor AVMS"
  29. tv deck.jpg

    Wat is AVMS?

    • 20-05-19

    AVMS staat voor de Audio Visual Media Services richtlijn van de Europese Unie. De richtlijn werd op 28 november 2018 gepubliceerd.

    Lees meer over "Wat is AVMS?"
  30. DIGITAL.jpg

    Digital vertegenwoordigt meer dan 15% van de verspreiding van de dagbladen

    • 20-05-19
    • Survey,

    De recente CIM Press Brand Reports die zich buigen over de (betalende en gratis) verspreiding van de kranten in 2018, wijzen op een heel duidelijk toename van het aandeel dat afkomstig is uit digital: van +30% tot +62% voor respectievelijk de Nederlandstalige en Franstalige titels.

    Lees meer over "Digital vertegenwoordigt meer dan 15% van de verspreiding van de dagbladen"

Vragen of suggesties?