Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

News & Insights

  1. bad relations.jpg

    De relaties tussen de mediagroepen en de platformen verslechteren

    • 15-10-19
    • News, Insights,

    Volgens een onderzoek van de International News Media Association (INMA) dat vorige lente gevoerd werd bij 90 mediagroepen, waren de relaties tussen uitgevers en platformen nooit zo slecht als nu. In vergelijking tot de situatie drie jaar geleden, geeft 44% aan dat hun globale houding ten opzichte van platformen negatiever is en 28% aanzienlijk negatiever.

    Lees meer over "De relaties tussen de mediagroepen en de platformen verslechteren"
  2. spotify.jpg

    Spotify goed voor 14,5% Vlaams extra audiobereik

    • 15-10-19
    • News,

    Om de nieuwste trends inzake muziekconsumptie in kaart te brengen en de traditionele media (radio) te vergelijken met muziekstreaming in België, voerde Kantar TNS op verzoek van Spotify een online onderzoek bij meer dan 2000 Belgische respondenten (16-64 jaar).

    Lees meer over "Spotify goed voor 14,5% Vlaams extra audiobereik"
  3. cookies.jpg

    Google vangt ontbreken van cookies op dankzij AI

    • 15-10-19
    • News,

    Omdat steeds meer internetgebruikers en de browsers zelf cookies van derden blokkeren, heeft Google een artificial intelligence oplossing voorgesteld die via Google Ad Manager de frequentie van een advertentie kan optimaliseren wanneer cookies van derden niet beschikbaar zijn.

    Lees meer over "Google vangt ontbreken van cookies op dankzij AI"
  4. Facebook.jpg

    Facebook gaat 40 miljoen dollar storten aan de Amerikaanse adverteerders wegens overschatting van zijn videobereik

    • 15-10-19
    • News,

    Facebook gaat 40 miljoen dollar storten.

    Lees meer over "Facebook gaat 40 miljoen dollar storten aan de Amerikaanse adverteerders wegens overschatting van zijn videobereik"
  5. agency-london.jpg

    5 nieuwe trends in de bureauwereld voor 2020

    • 14-10-19
    • News,

    Dit najaar gingen we naar Londen om de laatste trends in de bureauwereld te observeren. In 3 dagen tijd ontmoetten we het management van 19 toonaangevende communicatiebureaus en holdings*. 

    Lees meer over "5 nieuwe trends in de bureauwereld voor 2020"
  6. Els-Breugelmans-klein.jpg

    Staat de traditionele winkel in de uitverkoop?

    • 14-10-19
    • News,

    Nee, we shoppen binnenkort echt niet enkel op het web, zegt Els Breugelmans. Zij is retail­expert en doet onderzoek naar consumentengedrag en e-commerce. “Dan denk je dat er twee groepen consumenten bestaan: de online- en de offline­consument, en dat de ene groep groeit en de andere verdwijnt. Maar zo werkt het niet. De meesten van ons zijn vandaag omni-channel: we doen allebei.”

    Lees meer over "Staat de traditionele winkel in de uitverkoop?"
  7. Collaborer.jpg

    Als bedrijf samenwerken met startups

    • 14-10-19
    • News,

    Innovaties zijn vaak weggelegd voor grote bedrijven. Soms is het interessant om samen te werken met startups die een volledig andere dynamiek hebben. Op ad:tech in september 2019 in Londen vertelde Benni Lickfett, hoofd technologie en innovatie, hoe ze dit bij Diageo aanpakken. Hij formuleerde 4 tips om als bedrijf succesvol samen te werken met startups.

    Lees meer over "Als bedrijf samenwerken met startups"
  8. Yves-del-frate.jpg

    Yves Del Frate (CSA): "Media met een redactionele meerwaarde zijn een troef, de redactionele kwaliteit zal het verschil maken"

    • 14-10-19
    • News,

    Die media die door de consumenten als het efficiëntst worden beschouwd, zien in verhouding minder van de reclame-investeringen. Dat is het besluit van het Media Impact-onderzoek dat CSA in Frankrijk voerde om de media-efficiëntie inzake reclame en redactionele content te meten, in elke fase van het consumentenparcours (*). 

    Lees meer over "Yves Del Frate (CSA): "Media met een redactionele meerwaarde zijn een troef, de redactionele kwaliteit zal het verschil maken""
  9. Darwinnisme.jpg

    Wat is Digital Darwinism?

    • 13-10-19

    Het is niet evident voor bedrijven om zich aan te passen aan het snelle tempo waarin alles verandert. De consument evolueert snel en gebruikt nieuwe technologieën. 

    Lees meer over "Wat is Digital Darwinism?"
  10. Dr Maria Darmi Ph.D.png

    Hoe zorgt u dat uw merk creatief en effectief is? Opinie door Maria Darmi

    • 11-10-19

    De tekenen zijn er al een hele poos. Merken moeten een evenwicht vinden tussen doeltreffendheid op korte termijn en groei op lange termijn. Dat is de logica zelve; alle marketeers zijn het erover eens. Maar luisteren ze ook echt?

    Lees meer over "Hoe zorgt u dat uw merk creatief en effectief is? Opinie door Maria Darmi"
  11. fake-bicky.jpg

    UBA distantieert zich van elke communicatie die ingaat tegen de elementaire integriteit van personen

    • 10-10-19
    • News,

    Meer nog, UBA publiceerde in 2018 een charter rond ‘Maatschappelijk Verantwoord Communiceren' en ging dit jaar nog een stap verder met de publicatie van het charter ‘Unstereotype Communication'.

    Lees meer over "UBA distantieert zich van elke communicatie die ingaat tegen de elementaire integriteit van personen"
  12. Podcast.jpg

    Een podcast maken: 4 cruciale stappen voor een hoge ROI

    • 09-10-19
    • News,

    Hebt u besloten een podcast te maken? Met de expertise en het advies van Wearethewords hebt u goud in handen.

    Lees meer over "Een podcast maken: 4 cruciale stappen voor een hoge ROI"
  13. Conférence.jpg

    Een voordracht organiseren... om te verkopen. De 4 basisbeginselen

    • 09-10-19
    • News,

    De commerciële voordracht is een stijl apart. Ze heeft als doel een product, service, idee of persoon voor te stellen. Ze moet tegelijk informeren, amuseren, beïnvloeden en vooral... de kooplust aanwakkeren. Nochtans schieten de meeste voordrachten van dit type hun doel - business genereren - compleet voorbij.

    Lees meer over "Een voordracht organiseren... om te verkopen. De 4 basisbeginselen"
  14. super_tree-3.jpg

    Kantar en UBA nodigen u uit voor een sessie van het Institute for Real Growth op 21/10

    • 08-10-19
    • News, Survey

    Waarin schuilt reële groei? Luister naar en bespreek de conclusies van Belgische en internationale growth leaders. Kantar en UBA nodigen u met veel plezier uit voor een gratis ontbijtsessie waar u in primeur zult ontdekken hoe u uw zaak duurzaam kunt laten groeien door uw strategie, structuur en leadership te herdefiniëren.

    Lees meer over "Kantar en UBA nodigen u uit voor een sessie van het Institute for Real Growth op 21/10"
  15. meting.jpg

    WFA lanceert project crossmediale metingen

    • 08-10-19
    • News,

    WFA (World Federation of Advertisers waar UBA deel van uitmaakt) heeft een wereldwijd initiatief gelanceerd om de stem van de adverteerder te laten horen op het gebied van crossmediale metingen. De kern van de 'Cross Media Working Group' wordt gevormd door de belangrijkste adverteerders van WFA's Global Media Board, waaronder EA, Mastercard, P&G en Unilever. Dit gebeurt in samenwerking met de verschillende adverteerdersverenigingen binnen WFA. Ook omroepen, digitale platformen en researchbedrijven zijn bij het initiatief betrokken.

    Lees meer over "WFA lanceert project crossmediale metingen"
  16. Philippe-Wallez-UBA.jpg

    Expertise en verbondenheid als efficiëntie booster

    • 07-10-19
    • News,

    Philippe Wallez, Voorzitter van UBA, vertelt welke ambities UBA koestert voor de toekomt en belicht de relevantie van UBA voor merken en adverteerders die willen blijven evolueren en succesvol willen zijn.

    Lees meer over "Expertise en verbondenheid als efficiëntie booster"
  17. Airport_travel.jpg

    Een glimlach voor authenticiteit

    • 07-10-19
    • News,

    Hét vraagstuk waar menig marketeer momenteel mee worstelt, draait rond “purpose” en authenticiteit. Een existentiële identiteitscrisis over de bestaansreden van zijn of haar merk, ingegeven door een veranderend maatschappijbeeld waarbij corporate responsability meer behelst dan “je best doen”. 

    Lees meer over "Een glimlach voor authenticiteit"
  18. la protection des données.jpg

    UDM start rechtszaak over gegevensbescherming

    • 07-10-19
    • News,

    Het Europese Hof van Justitie heeft eind september 2019 geoordeeld dat bedrijven geen gebruik mogen maken van vooraf aangevinkte vakjes om toestemming te krijgen voor het plaatsen van cookies (of andere soorten trackers) op de apparaten van gebruikers. Dit ongeacht of de verzamelde gegevens al dan niet als 'persoonlijk' worden beschouwd.  De uitspraak bepaalt ook dat bedrijven de gebruikers altijd moeten informeren of derden al dan niet toegang hebben tot cookies en hoe lang de cookies actief zullen zijn.

    Lees meer over "UDM start rechtszaak over gegevensbescherming"
  19. Screenshot 2019-10-07 at 13.22.55.png

    There is no such thing as a free lunch, een opinie door Harry Demey

    • 07-10-19

    Een paar weken geleden schreef ik een column in Media Marketing* met de redelijk uitdagende titel: “partnergeweld”. Ik beschrijf daarin de moeilijke relatie tussen media, hun interne en externe creatieve en productie- afdelingen en de creatieve bureaus. Ze komen vaak op ons terrein en niet altijd op een even marktconform en strategisch/creatief niveau.

    Lees meer over "There is no such thing as a free lunch, een opinie door Harry Demey"
  20. additional services.jpg

    Wat is Freemium?

    • 07-10-19

    Freemium is een samentrekking van de woorden 'free' en 'premium'. Het is een business model waarbij men eerst het product of de dienst gratis aanbiedt, en waar men vervolgens geld vraagt voor extra mogelijkheden. 

    Lees meer over "Wat is Freemium?"
  21. Albert Derasse.png

    Marketing automation en predictive marketing: echt van vals onderscheiden

    • 07-10-19
    • News,

    Een prospect, de marketingdirecteur van een restaurantketen, vroeg ons ooit... 'Vertel nu eens: waarin verschilt predictive marketing nu precies van marketing automation en hoe worden beide oplossingen geïntegreerd?'. We baseerden onze antwoorden op de activiteit van de prospect.

    Lees meer over "Marketing automation en predictive marketing: echt van vals onderscheiden"
  22. Screenshot 2019-10-07 at 11.38.26.png

    Lars Silberbauer (Viacom): "Je kunt de ruimte niet bereiken in een zeilboot"

    • 07-10-19
    • News,

    Op de UBA Media Date een maand geleden genoot MM het voorrecht van een gesprek met Lars Silberbauer (senior vice president, Viacom Digital Studios). Over de miljardenfusie tussen CBS en Viacom wilde hij het onder geen beding hebben, over het belang van verandering en hoe je die best tegemoetziet wel. Het werd een fijne ontmoeting.

    Lees meer over "Lars Silberbauer (Viacom): "Je kunt de ruimte niet bereiken in een zeilboot""
  23. m3OyDCxr_400x400.jpg

    Benjamin Dalle, de nieuwe Vlaamse minister van Media

    • 07-10-19
    • News,

    Benjamin Dalle wordt Vlaams minister van Media in de regering van Jan Jambon. Wat zijn zijn prioriteiten?

    Lees meer over "Benjamin Dalle, de nieuwe Vlaamse minister van Media"
  24. Bart-Swings

    De drie uitdagingen voor een marketeer volgens Bart Swings, Luminus

    • 27-09-19

    "De grootste taak van marketeers is ervoor te zorgen dat het merk in balans is met de markt qua purpose en de evoluties volgt."

    Lees meer over "De drie uitdagingen voor een marketeer volgens Bart Swings, Luminus"
  25. Pogosticking.jpg

    Wat is pogosticking?

    • 27-09-19

    Pogosticking betekent dat een online gebruiker een zoekopdracht uitvoert, op het zoekresultaat klikt en zo op een website terechtkomt, vervolgens onmiddellijk terugkeert naar de pagina met zoekresultaten, om naar een nieuwe website te gaan via dezelfde zoekresultatenpagina.

    Lees meer over "Wat is pogosticking?"
  26. 2019-09-25-Effie-0160.jpeg

    Effie Gold Award voor Special Olympics en Telenet

    • 26-09-19
    • News,

    Op de ceremonie van de prestigieuze Effie Awards – die dit jaar hun 30ste verjaardag vierden – vielen 14 cases in de prijzen. Daaronder maar liefst 4 Silver (voor Delhaize, De Standaard, Jupiler en Ketnet). Twee cases kregen een Gold: Special Olympics en Telenet.

    Lees meer over "Effie Gold Award voor Special Olympics en Telenet"
  27. TV en ligne.jpg

    GlobalWebIndex: 39% van de televisietijd wordt online besteed

    • 25-09-19
    • News, Survey,

    Het laatste rapport van de GlobalWebIndex dat gewijd is aan online televisie (gebaseerd op bijna 140.000 respondenten uit 45 landen die bevraagd werden tijdens het eerste trimester) toont dat de tijd die daaraan besteed wordt, zoals verwacht aanzienlijk stijgt. Hij vertegenwoordigt vandaag 39% van het dagelijkse televisietotaal (versus 26% in 2013).

    Lees meer over "GlobalWebIndex: 39% van de televisietijd wordt online besteed"
  28. le droit.jpg

    Recht om te worden vergeten enkel in Europa van toepassing

    • 25-09-19
    • News,

    Als Google verplicht wordt berichten betreffende bepaalde personen uit zijn zoekresultaten te verwijderen, zal dat enkel op sites binnen de EU moeten gebeuren. Aldus de conclusie van een arrest van het Europees Gerechtshof dat van oordeel is dat het recht om te worden vergeten – dat het zelf enkele jaren geleden bekrachtigd had – geen wereldwijde draagwijdte heeft.

    Lees meer over "Recht om te worden vergeten enkel in Europa van toepassing"
  29. EC Employer Website Attention iStock-899969014.jpg

    Artificiële intelligentie tilt de efficiëntie van uw communicatie naar een heel ander niveau

    • 25-09-19
    • News,

    Terugblik op de UBA Expert Community Employer Branding van 18 september.

    Lees meer over "Artificiële intelligentie tilt de efficiëntie van uw communicatie naar een heel ander niveau"
  30. palmares.jpg

    Het Global Creativity Report van Cannes 2019

    • 24-09-19
    • News, Survey,

    De organisatoren van de Cannes Lions kondigen de online lancering aan van de 2019-editie van het Global Creativity Report.

    Lees meer over "Het Global Creativity Report van Cannes 2019"

Vragen of suggesties?