UBA/ACC Multi-Agency Guidelines (2015): Hoe managet u verschillende bureaus?

Contract & guideline
Resized_Assigning-tasks-529057812_6046x4035.jpg

Als adverteerder krijgt u een steeds grotere keuze tussen bureaus uit steeds meer verschillende disciplines. Op het eerste gezicht lijkt het een snoepwinkel. Maar in de praktijk moet u vooraf uw noden en het aanbod goed analyseren.
De Multi Agencies Task Force van UBA en ACC heeft hiervoor een leidraad uitgewerkt. Helaas is dit geen gemakkelijke of passe partout oplossing. De bedoeling is een betere coördinatie tussen de disciplines te realiseren, de verantwoordelijkheden af te bakenen, de financiële voordelen te bepalen, een positieve wedijver tussen de partners tot stand te brengen, enz.

5 belangrijke vereisten voor een vlotte samenwerking:

  1. Bepaal uw budget, inclusief bonus voor gemeenschappelijke doelstellingen, op voorhand;
  2. Stel een senior besluitvormer aan die het proces coördineert van begin tot eind. Idealiter is het iemand met een aangeboren talent om relaties op te bouwen;
  3. Eerst een team, daarna de taak: neem voldoende tijd om een team samen te stellen en zorg dat rollen en verantwoordelijkheden duidelijk zijn;
  4. Doe één briefing en één briefingsessie voor iedereen;
  5. Voorzie voldoende tijd om eerst fouten te maken en het dan direct goed te doen.

Documenten

Agency Management