WFA lanceert richtlijnen om genderstereotypering in reclame een halt toe te roepen

Contract & guideline Publication
iStock-143919742.jpg

“A Guide to Progressive Gender Portrayals in Advertising” is ontwikkeld om merken te helpen een progressiever beeld van beide seksen in reclame op te hangen. De gids wil senior marketeers inspireren om hun eigen marketingcampagnes in vraag te stellen.

De lancering maakt deel uit van WFA's engagement als stichtend lid van de #Unstereotype Alliance, het initiatief dat UN Women vorig jaar in Cannes opzette met de steun van wereldmerken zoals Unilever, Procter & Gamble, Mars, Diageo, Johnson & Johnson en Mattel. Via zijn netwerk van 60 nationale adverteerdersverenigingen wereldwijd, waaronder UBA, en de tienduizenden merken die zij vertegenwoordigen, hoopt WFA met zijn campagne om kleine en grote ondernemingen wereldwijd te overtuigen om af te stappen van stereotypen.

  • Bij Unilever stelde men vast dat merken die geen stereotiepe en progressieve reclame maken 25% meer impact en engagement hebben. Het is dus niet alleen een morele verplichting, maar ook een zakelijke prioriteit.
  • Uit een studie van het Amerikaanse ANA in het licht van haar initiatief #SeeHer blijkt dat consumenten maar liefst 25% meer geneigd zijn om te kopen van merken die progressieve reclame maken. Als we alleen naar vrouwen kijken, zien we zelfs een toename van 45%.
  • Ten slotte kunnen de gevolgen van een al te stereotiepe rolverdeling schadelijk zijn voor de reputatie van een merk. In een ultraverbonden wereld waar consumenten de klok rond hun mening over merken op sociale media spuien, kan een slecht uitgedachte campagne die blind blijft voor vrouwelijke emancipatie een langdurige negatieve impact hebben op de reputatie van een merk.

 “A Guide to Progressive Gender Portrayals in Advertising; the Case for Unstereotyping” bevat inzichten en initiatieven van senior marketeers van Johnson & Johnson, Unilever en Diageo, evenals innovatieve casestudy's van overal ter wereld met andere merken die geprobeerd hebben om genderstereotypen in reclame op een positieve manier aan te pakken.

De gids belicht de voordelen van een progressievere aanpak uit politiek en maatschappelijk oogpunt alsook de zakelijke voordelen voor merken, vooral gezien het aantal koopbeslissingen dat door vrouwen gemaakt of beïnvloed wordt.

Verder staan in de handleiding praktische tips over hoe marketeers daar in hun eigen organisatie op kunnen inspelen. Die tips leggen stap voor stap uit wat merken zouden moeten doen opdat hun organisatie nog minder in stereotypen zou denken, zoals: 

1. gediversifieerde teams hebben, zowel intern als bij externe partners
2. prestaties meten
3. een duidelijk doel stellen, waardoor een merk de kans krijgt om diversiteit te vieren
4. lange termijn denken
5. de ideeën in heel het bedrijf verspreiden, niet alleen in de marketingafdeling

De marketingsector staat niet stil en er zijn al een aantal sectorale initiatieven op komst.

Documenten

Strategy & Branding Advertising Branding Strategy