Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Peter Buelens (Royal Swinkels Family Brewers): "Op basis van goed overleg zijn de retailers bereid de gemaakte afspraken na te komen"

News Insights
Peter Buelens .png

Sinds op 13 maart de lockdown afgekondigd werd, is de horeca gesloten. De impact van die beslissing is niet alleen dramatisch voor de vele cafés en restaurants die ons land rijk is, ook de brouwerijen zijn een afzetmarkt kwijt. Hoe gaan ze daarmee om en hoe kijken ze naar de toekomst? We vroegen het aan Peter Buelens, public relations & communication manager bij Brouwerij Palm, De Hoorn & Rodenbach, onderdeel van Royal Swinkels Family Brewers.

Hoe ziet de dagelijkse realiteit er momenteel uit bij de brouwerij? Wordt er nog gebrouwen?
Heel vroeg, met name reeds vanaf 2 maart, hebben we voor onze productiesites Brouwerij Palm - De Hoorn in Steenhuffel, Rodenbach te Roeselare, voor onze medewerkers én externe bezoekers een streng protocol ingevoerd. Dat behelst een strenge toegangscontrole met screening, hygiënemaatregelen en verplichte omgangsvormen. En we laten zoveel mogelijk mensen in niet-werkplek-gebonden functies telewerken.

Verder hebben we heel snel beslist om onze commerciële buitendienst geen klanten meer te laten bezoeken. Onze besteldienst en distributie blijven uiteraard verzekerd. Voor de andere diensten bekijken we dag na dag hoe we deze optimaal kunnen organiseren. Door de verminderde volumes is ook het werk van een gedeelte van onze werknemers weggevallen en zijn we genoodzaakt voor hen Tijdelijke Werkloosheid in te roepen. De medewerkers in de productie zijn helaas niet elke dag aan de slag.
 
De horeca ligt stil en dat zal wellicht nog een tijdje zo blijven. Hoe zit het met jullie andere afzetkanalen?
Op 14 maart werden in België alle restaurants en cafés verplicht gesloten. De verkoop aan dit kanaal in binnen- en buitenland is voor ons, maar ook voor al onze collega brouwers, volledig opgedroogd. Supermarkten blijven het relatief goed doen. Contacten tussen de retailers, drankencentrales en onze accountmanagers, alsook onze distributie, blijven we verzekeren, weliswaar vanop afstand.

Op basis van goed overleg zijn de retailers bereid de gemaakte afspraken na te komen, zo werden onlangs displays voor ons sterk blond bier Cornet door hen in hun supermarkten uitgezet, maar ook slagen we er in extra introducties zoals ons fruitbier Rodenbach Fruitage en Palm Session IPA te realiseren. #blijfinuwkot kan dus ook #lekkerinuwkot betekenen!
 
Jullie collega’s van ABInbev en Alken-Maes pakten uit met solidariteitsacties om de horeca een hart onder de riem te steken. Worden bij jullie soortgelijke initiatieven genomen?
Als familiebedrijf voelen we het als onze plicht om onze partners en relaties te ondersteunen, solidair te zijn en onze verantwoordelijkheid op te nemen. We spannen ons dus inderdaad in om de horeca effectief te ondersteunen. Er bestaat een grote vrees dat als er geen financiële tegemoetkomingen richting de horeca-huurders zal worden geboden, deze coronacrisis voor vele uitbaters tot nefaste effecten kan leiden, met sluitingen en faillissementen tot gevolg.

Palm NV verhuurt zelf om en bij de 110 horecazaken die gehuurd worden van Diepensteyn NV. Bij het ingaan van de lockdown beslisten beide samen om positieve maatregelen voor de huurders te nemen, eerst in de vorm van een maand kwijtgescholden huur. Inmiddels hebben we dit met een maand uitgebreid. Met deze positieve maatregel, die ook zwaar op het bedrijfsresultaat van Palm NV zal wegen, wil de brouwerij haar huurders moed geven en een warm hart onder de riem steken. Verder bekijken we hoe de horeca binnenkort kan heropgestart worden en hoe we hieraan ons steentje kunnen bijdragen.

Daarnaast ondersteunen we via de federatie van de Belgische Brouwers de actie #horecacomeback. Via dit platform worden waardebonnen aan consumenten verkocht die ze later in de horeca kunnen omruilen, zo wordt nu snel ademruimte aan de horeca gegeven die noodgedwongen werd gesloten.

In een ander register willen we onze dankbaarheid tonen aan de mensen in de zorg die elke dag het beste van zichzelf geven. Omdat in de woonzorgcentra grote nood aan hygiënische hulpmiddelen is, starten we kortelings met de distributie van +/- 4.000 units ontsmettingsalcohol in woonzorgcentra in en rond Londerzeel en Roeselare.
 
Iets anders. Ondertussen werd aangekondigd dat er geen festivals zullen plaatsvinden deze zomer. Hoe zien jullie de komende maanden?
Onze brouwerijen zijn steeds goed verankerd met regionale evenementen en festivals. Nu de overheid heeft beslist dat er geen grote events of festivals tot 31 augustus kunnen doorgaan zullen we ook deze omzet uit onze prognoses moeten, schrappen. Op Vlaams en Nederlands niveau zijn we ook partner van het ‘grootste dichtbij Festival’ Parkies. Vandaag is er nog geen beslissing gevallen of Parkies al dan niet zal doorgaan. In elk geval hebben we ons eigen Palm Hoppluk event eind augustus met een 5.000 tal bierliefhebbers alvast geannuleerd.

Weet je, de impact van het coronavirus is enorm voor onze sector, maar wij kennen weinig of geen sectoren en mensen die niet geraakt zijn. Naast het menselijke drama dreigen ook financiële rampen. Brouwerij Palm, De Hoorn en Rodenbach wil alles in het werk stellen om haar medewerkers, businesspartners en consumenten gezond door deze crisis te loodsen. Iedere dag overleggen we met het management de stand van zaken en bepalen we de te ondernemen acties.

Het spreekt voor zich dat we continu een gezonde bedrijfsvoering nastreven. Dit houdt in dat we ons zo moeten inrichten dat we op vlak van kostenstructuur en organisatie competitief en slagvaardig zijn en blijven. We houden er tijdens deze crisis meer dan ooit dus een strikte budgetbeheersing op na en we bekijken alle uitgaven – van alle divisies - zodat we als bedrijf intact uit deze crisis kunnen komen.

Insight Strategy & Branding Data & ROI media