Fraude in digitale advertising : The bot baseline

Survey
iStock-504573074.jpg

De ANA (Association of National Advertisers, de Amerikaanse zusterorganisatie van de UBA) publiceerde de update van 'The Bot Baseline: Fraud in Digital Advertising'. Het is de afkorting voor robots en staat voor intelligente computerprogramma's die op autonome manier diverse taken kunnen uitvoeren… zoals in hoog tempo op internet-advertenties klikken. 

ANA berekende dat adverteerders wereldwijd 7,2 miljard dollar nodeloos spenderen aan advertenties die nooit bekeken worden. Het ANA/White Ops rapport concludeert dat digitale adverteerders in 2015 werden geconfronteerd met een fraude percentage tussen de  3 en 37% versus 2 tot 22% in 2014. Ongeveer 11% van de display ads werd niet gezien door mensen maar door bots. Bij videoadvertenties steeg dit percentage naar zo’n 23%. De adverteerder betaalt bijgevolg voor advertenties die nooit gezien worden. 

De meeste bots zijn voornamelijk actief op door diezelfde bots gehackte thuiscomputers. Wat het opsporen ervan niet evident maakt. Meer dan 67 procent van de bot-trafiek komt van residentiële IP adressen. De bots infiltreren thuiscomputers van 'echte' mensen en analyseren hun gedrag. Op die manier kunnen ze doelgericht hun activiteiten plannen. Ze klikken op advertenties, zetten items tijdelijk in winkelwagentjes, genereren cookies en zorgen voor profielen die aantrekkelijk zijn voor uitgevers en adverteerders. En dit alles zonder dat de gebruiker er ook maar iets van merkt. 

Adverteerdersorganisaties waarschuwen hun leden momenteel wereldwijd over dit fenomeen en de bewustwording groeit. UBA heeft hieromtrent een werkgroep opgericht. 

27/1/2016

Documenten

Paid Media Research, Data & ROI Research Data & ROI Digital Media & Touchpoints