News > All News

  1. NEW in ster.jpeg
      News Announcement

    UBA Academy breidt aanbod uit met Training 24/7 en Digital Bootcamp

    • 30-11-21

    We kondigen met trots onze vernieuwde UBA Academy aan. De nieuwe formats en het verrijkte aanbod hebben als doel onze leden verder te ondersteunen in het verrijken van hun kennis en hun zoektocht naar efficiëntie en het verhogen van hun slagkracht als merkenbouwers.

    Lees meer over "UBA Academy breidt aanbod uit met Training 24/7 en Digital Bootcamp"
  2. WFA-inflation2022.jpg
      News

    Wordt televisiereclame duurder?

    • 24-11-21

    Jaarlijks publiceert WFA "Outlook" waarin, dankzij de input van enkele globale media- en adviesbureaus, men een analyse maakt van de mediakosten in de voorbije twaalf maanden en waarin men vooruitblikt op de prijsverhogingen of verlagingen in het komende jaar.  

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Wordt televisiereclame duurder?"
  3. Sustainable foundation.jpg
      Insight Survey

    Kantar Sustainability Foundational: 5 sleutels voor een duurzame visie

    • 22-11-21

    De ‘Sustainability Foundational’ studie van Kantar, die in juli werd uitgevoerd bij iets meer dan 12.000 Europeanen (18+) uit 35 landen – onder wie duizend respondenten in België - haalt een aantal vooropgezette ideeën onderuit en biedt verschillende insights voor marketeers die hun merk willen engageren in een duurzame visie. Ook de relevantie van de merken komt aan bod. Op dat vlak verwachten Belgen, net zoals heel wat andere Europeanen, meer engagement van bedrijven. Corinne Mostaert, sustainability lead bij Kantar, legt uit.

      Research & Insights
    Lees meer over "Kantar Sustainability Foundational: 5 sleutels voor een duurzame visie"
  4. PII.jpg
      What is

    Wat is PII?

    • 19-11-21

    PII staat voor 'Personally Identifiable Information' of 'Persoonlijk
    Identificeerbare Informatie' en verwijst naar alle gegevens die gebruikt
    kunnen worden om een specifieke persoon te identificeren.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is PII?"
  5. outil d’analyse.jpg
      What is

    Wat is Attribution modelling?

    • 16-11-21

    'Attribution modelling' is een analyse-instrument om de effectiviteit van de verschillende contactmomenten van de klant tijdens zijn customer journey te bepalen.

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "Wat is Attribution modelling?"
  6. Medialandschap Belgie
      News

    UBA en UMA brengen het digitale medialandschap in België in kaart

    • 15-11-21

    Tot op heden hebben adverteerders toegang tot bruto media-investeringen in traditionele media (offline) via Nielsen. Nu slaan UBA en UMA de handen in elkaar om ook de netto investeringen te meten in het Belgische digitale medialandschap op exhaustieve wijze.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "UBA en UMA brengen het digitale medialandschap in België in kaart"
  7. e-commerce gap.jpg
      News

    Media gap #5: leidt e-commerce tot silo’s ?

    • 12-11-21

    Door de pandemie en de verschuiving van de consument naar e-commerce hebben veel merken en adverteerders behoefte aan (in-house) expertise op dit gebied. Volgens de Media Gap studie van WFA & Ebiquity blijkt dat geen enkele respondent tevreden was met de huidige e-commerce mogelijkheden.

      Media
    Lees meer over "Media gap #5: leidt e-commerce tot silo’s ?"
  8. Bookzine_ConsciousConsumption_3D_EU.png
      Survey

    Hoe duurzaam is duurzaamheid voor merken? Bookzine "Conscious Consumption"

    • 05-11-21

    Tijdens de klimaatconferentie in Glasgow eerder deze maand gebruikten heel wat wereldleiders straffe taal om hun bezorgdheid te uiten over de klimaatverandering.

      Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Hoe duurzaam is duurzaamheid voor merken? Bookzine "Conscious Consumption""
  9. Second Hands.jpg
      Survey

    Trends in fashion retail

    • 05-11-21

    De fashion markt beweegt als nooit tevoren. De lockdown heeft in 2020 gezorgd voor een e-commerce groei in België. Doordat de winkels moesten sluiten, gingen meer consumenten kleding online kopen. Grote buitenlandse webshops zagen hun verkopen stijgen. En wie nog geen webshop had, kwam in de verleiding een webwinkel op te starten.

      Research & Insights
    Lees meer over "Trends in fashion retail"
  10. Strong.jpg
      Survey

    Top 10 van de krachtigste Belgische merken, studie van Kantar

    • 05-11-21

    Tijdens een webinar presenteerde Kantar het Belgische gedeelte van zijn Brandz-studie. Die evalueert de kracht van merken aan de hand van drie criteria - Meaningful, Different en Salient. De Belgische top 10 wordt aangevoerd door Google, vóór vier lokale merken: Côte d'Or, Proximus, Jupiler en Colruyt. Netflix, YouTube, McDonald's, Telenet en - verrassend genoeg - de Belgische 'frituur' vervolledigen de top 10. 

      Research & Insights
    Lees meer over "Top 10 van de krachtigste Belgische merken, studie van Kantar"
  11. Legal aspects wedstrijd
      News Insight

    10 TIPS om uw wedstrijd vlot en vlekkeloos te laten verlopen

    • 04-11-21

    Meer en meer adverteerders organiseren wedstrijden op social media om hun producten en diensten te promoten. Het betreft een doeltreffende strategie die enerzijds visibiliteit creëert, en anderzijds er toe leidt dat adverteerders nieuwe data van consumenten bekomen, zoals bv. e-mailadressen en telefoonnummers. Slimme zet dus.

    Lees meer over "10 TIPS om uw wedstrijd vlot en vlekkeloos te laten verlopen"
  12. pitfall mediagap4.jpg
      News

    Media gap #4 : de ROI valkuil

    • 02-11-21

    De vierde en voorlaatste media gap wordt gedefinieerd als een tekortkoming op vlak van "media metingen, attributie en marketing mix modellen". Het internet verwoordt marketingmixmodellering, meestal aangeduid met de afkorting MMM, als een complex proces van modellering van de effecten van marketinginvesteringen, om deze te sturen en te optimaliseren. Maar leiden de inzichten die zulke modellen bieden niet tot oppervlakkige marketingbeslissingen?

      Media
    Lees meer over "Media gap #4 : de ROI valkuil"
  13. WFA Pledge
      News

    UBA onderschrijft de WFA Planet Pledge, een plan om marketing deel van de oplossing te maken

    • 28-10-21

    In november 2021 komen de wereldleiders bijeen in Glasgow, VK, voor COP26. Dit is de belangrijkste klimaattop sinds 2015. Vandaag nemen tal van bedrijven in uiteenlopende sectoren actie om de Sustainable Development Goals (SDG's) van de VN te verwezenlijken.

      Strategy
    Lees meer over "UBA onderschrijft de WFA Planet Pledge, een plan om marketing deel van de oplossing te maken"
  14. nouvelle normalité.jpg
      Survey

    Het 'nieuwe normaal' in de voorspellingen van Forrester voor 2022

    • 28-10-21

    'Twee jaar van beroering hebben bedrijfsleiders gedwongen zich aan te passen aan een nieuwe realiteit die gekenmerkt wordt door onzekerheid. Het spookbeeld van grote omwentelingen doemde al op sinds het begin van het digitale tijdperk, maar in 2020 is het geëxplodeerd in zowel intensiteit als reikwijdte', aldus de auteurs van het nieuwe Europese trendrapport van Forrester in hun bevlogen voorwoord.

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "Het 'nieuwe normaal' in de voorspellingen van Forrester voor 2022"
  15. look-alike.jpg
      What is

    Wat is look-alike audience?

    • 28-10-21

    Een 'look-alike audience' -in het Nederlands ook wel een 'vergelijkbare
    doelgroep' genoemd- definieert een groep leden van sociale netwerken die
    dezelfde kenmerken delen.

      Media
    Lees meer over "Wat is look-alike audience?"
  16. inhousing-mediagrap
      News

    Media gap #3 : Telenet pakt inhousing op hybride wijze aan

    • 25-10-21

    Als één van de grootste adverteerders op de Belgische markt, kan Telenet rekenen op een intern marketingteam. Het optimaal beheren van de marketing investeringen staat bijgevolg steeds helemaal bovenaan de agenda.

      Media
    Lees meer over "Media gap #3 : Telenet pakt inhousing op hybride wijze aan"
  17. target-advertising-Europe.jpg
      News

    Reactie van de WFA op de oproep van Europa om targeted advertising te bannen

    • 24-10-21

    De WFA (World Federation of Advertisers) bevestigt dat de CEO's van een groot aantal grote adverteerders gisteren een brief van een groep Europese Parlementsleden ontvingen met de vraag om te stoppen met targeted advertising op basis van persoonsgegevens.

      Data & Technology Strategy
    Lees meer over "Reactie van de WFA op de oproep van Europa om targeted advertising te bannen"
  18. BELGIAN MEDIA DATE.jpg
      News

    Optimale mediakeuzes maakten van Belhaize synoniem voor lokaal kopen

    • 22-10-21

    Quartier Papier was op 21 oktober het decor voor de UBA Belgian Media Date. Een razendsnel evoluerend medialandschap, het maken van de juiste mediakeuzes, en de impact van de communicatiekanalen op ROI werden er uiteengezet door enkele topsprekers.

      Media
    Lees meer over "Optimale mediakeuzes maakten van Belhaize synoniem voor lokaal kopen"
  19. Frederik Delaplace _ UBA Belgian Media Date
      News

    "Je kan de wind niet veranderen, wel de zeilen juist zetten"

    • 22-10-21

    De opnameploeg van de VRT tekende present tijdens de UBA Belgian Media Date op 21 oktober 2021. De speech, die VRT CEO Frederik Delaplace in primeur gaf, werd opgenomen en wordt nu beschikbaar gesteld.  

      Media
    Lees meer over ""Je kan de wind niet veranderen, wel de zeilen juist zetten""
  20. Results.jpg
      What is

    Wat is OKR?

    • 22-10-21

    OKR staat voor 'Objectives and Key Results'. Het is een methode waarbij organisatiedoelstellingen gekoppeld worden aan concrete en meetbare resultaten.

    Lees meer over "Wat is OKR?"
  21. Brand Health.jpg
      News

    Hoe meet u brand health en brand equity ?

    • 22-10-21

    Zonder een goed begrip van de huidige staat van zowel health als equity zal het moeilijk zijn voor de organisatie om KPI's te zetten en het merk naar de toekomst toe verder uit te bouwen.

      Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Hoe meet u brand health en brand equity ?"
  22. MediaGapsSustainability.jpg
      News

    Media gap #2 : duurzaam ondernemen

    • 18-10-21

    Als mediagroep die muzikale radiozenders verenigt is NGroup, met 1,4 miljoen luisteraars per week, ervan overtuigd dat zij een rol te spelen heeft in de evolutie van de wereld. Sinds hun stichting, kozen ze om dit op een positieve en geëngageerde manier te doen, op alle niveaus van het leven: maatschappelijk, ecologisch, economisch en sociaal.

      Media
    Lees meer over "Media gap #2 : duurzaam ondernemen"
  23. Rangarajan_Devarajan_2018_January.jpg
      News Survey

    Wat zijn de uitdagingen voor Belgische sales professionals?

    • 15-10-21

    We leven in een ‘VUCA-wereld’ vol onzekerheid en verandering, waar – versterkt door de impact van Covid-19 – de rol van Sales wordt uitgedaagd. De toenemende digitalisering, de beter geïnformeerde consument of koper, de opkomst van omnichannel, de noodzaak voor meer differentiatie, enz. maken het veel sales professionals niet makkelijk.  

      Research & Insights
    Lees meer over "Wat zijn de uitdagingen voor Belgische sales professionals?"
  24. privacy-dashboard-uba.jpg
      What is

    Wat is Privacy Dashboard?

    • 15-10-21

    Het "Privacy Dashboard" biedt toegang tot de persoonsgegevens die gebruikers delen of die het platform over hen verzamelt.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Privacy Dashboard?"
  25. istock-891600956.jpg
      News

    Vier trends binnen Fast Moving Consumer Goods

    • 13-10-21

    Tijdens de Expert Community Research Panels op 29 september kwamen NielsenIQ (retailpanel), GfK (consumerpanel)en Cake (geanonimiserde financiële bankgegevens) ons weer nieuwe inzichten verschaffen over de trends en ontwikkelingen in hun paneldata. In de verschillende presentaties kwamen een aantal zaken terug.

      Research & Insights
    Lees meer over "Vier trends binnen Fast Moving Consumer Goods"
  26. AddressableTvOnTheRise.jpg
      News

    Is televisiereclame weer in volle opmars ?

    • 11-10-21

    Addressable lineaire tv blijkt populairder bij adverteerders dan andere videoformaten zoals over-the-top/connected tv (OTT/CTV) en traditionele lineaire tv. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek onder bureaus en marketeers, uitgevoerd door advertentieplatform Xandr.

      Media
    Lees meer over "Is televisiereclame weer in volle opmars ?"
  27. MediaGapsSeries.jpg
      News

    UBA werpt licht op de #MediaGaps

    • 11-10-21

    Adverteerders staan voor 5 grote uitdagingen bij het realiseren van hun media-ambities. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van WFA in samenwerking met Ebiquity. 

      Media
    Lees meer over "UBA werpt licht op de #MediaGaps"
  28. Screenshot 2021-10-11 at 10.55.49.png
      News Survey

    Hoe duurzaam en relevant zijn onze merken? Studie van Havas

    • 11-10-21

    Havas Village publiceert de Belgische resultaten van zijn bekende studie Meaningful Brands. Ter herinnering, dat onderzoek meet de meaningfulness van merken aan de hand van drie pijlers: de functionele, persoonlijke en collectieve voordelen die ze consumenten en de samenleving in haar geheel bieden.

      Research & Insights
    Lees meer over "Hoe duurzaam en relevant zijn onze merken? Studie van Havas"
  29. Performance-Marketing-UBA.jpg
      What is

    Wat is Performance Marketing?

    • 08-10-21

    Performance marketing is dus niet zozeer een marketingtechniek als wel een betaalstructuur op basis waarvan bepaalde marketeers hun facturen opmaken.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Performance Marketing?"
  30. MediaGap3Transparency.jpg
      News

    Media gap #1 : Transparantie in media

    • 07-10-21

    Marketeers raken steeds meer ontstemd door het gebrek aan transparantie in hun bureaurelaties, zo blijkt uit onderzoek uitgevoerd door World Federation of Advertisers (WFA) bij eigen leden, in samenwerking met Ebiquity.

      Media
    Lees meer over "Media gap #1 : Transparantie in media"