News > All News

  1. 12 Trends 2022 _ UBA
      News Insight

    Welke 12 trends zullen volgens de WFA bepalend zijn in 2022?

    • 21-01-22

    Elk jaar geeft de World Federation of Advertisers een overzicht van de 12 trends voor het komende jaar. UBA biedt u enkele tips om mee te zijn.

      Data & Technology Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Welke 12 trends zullen volgens de WFA bepalend zijn in 2022?"
  2. MattBrittin_quote.jpg
      News

    UBA Trends Day: Trends in Data & Ethics. Private by Design

    • 20-01-22

    De weldaden van gepersonaliseerde online advertenties die de consument effectief meerwaarde bieden versus uw terecht gewaardeerde privacy. 

      Data & Technology Content Media Strategy
    Lees meer over "UBA Trends Day: Trends in Data & Ethics. Private by Design"
  3. Merken als katalysator _ UBA
      News Insight

    Merken als katalysator van verandering

    • 20-01-22

    Wie een merk beschouwt als louter een communicatiemiddel, doet het potentieel ervan oneer aan. Merken kunnen een katalysator zijn, een bedrijf mobiliseren en de kans bieden om zich als gamechanger in de maatschappij te positioneren. In een wereld die voortdurend in verandering is, tellen enkel uw zienswijze en hoe u bijdraagt aan verandering.

      Strategy
    Lees meer over "Merken als katalysator van verandering"
  4. 2021-special-olympics-belgium.jpg
      News

    Effie Case Special Olympics Belgium: The road to sustained success

    • 20-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "the road to sustained success" van Special Olympics Belgium. Naast een Gold was deze case goed voor een Grand Sustained Award, als gevolg van het langetermijnsucces dat dit merk op het Effie-podium boekt.

     

      Media Strategy
    Lees meer over "Effie Case Special Olympics Belgium: The road to sustained success"
  5. Remuneration_1153252986.jpg
      News Charter & Guideline

    Nieuwe guideline: Remunerating for success

    • 18-01-22

    Het juiste remuneratiemodel kan de samenwerking bureau-adverteerder ten goede komen.

    Lees meer over "Nieuwe guideline: Remunerating for success"
  6. Sparkle16.png
      News

    David Hockney verenigt als geen ander Hard & Soft data - Sparkle 16

    • 18-01-22

    De ondertussen 84-jarige meester combineert zijn talent en drang naar kleur tegenwoordig met iPad-technologie. Hij heeft zich ook als geen ander in de kunstgeschiedenis verdiept om daar vervolgens eigenzinnig zijn eigen ding mee te doen.

      Data & Technology Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "David Hockney verenigt als geen ander Hard & Soft data - Sparkle 16"
  7. RitsonFinal5.jpg
      News

    Ritsons 10 marketing momenten van 2021 (deel 2/2)

    • 17-01-22

    Mark Ritson blikt terug op het jaar 2021 en pikt 10 momenten uit die we als adverteerders niet snel zullen vergeten. Dit is het tweede deel.

      Media
    Lees meer over "Ritsons 10 marketing momenten van 2021 (deel 2/2)"
  8. Metaverse-marketing.jpg
      What is

    Wat is Metaverse?

    • 14-01-22

    Als er één concept is waar de marketingmanagers niet omheen kunnen, is het wel het metaverse. Het vermogen om de fysieke en virtuele wereld in elkaar te laten overvloeien.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Metaverse?"
  9. CrystalWashington_quote.jpg
      News

    UBA Trends Day: Trends in Strategy. Shape the Workplace of the Future

    • 14-01-22

    Alsof we nog niet voldoende aan ons hoofd hadden met voortdurende technologische innovaties en disrupties, met Generatie Z die aan zet kwam, met een veranderende wereld en nog sneller veranderende consumenten…Verschijnt daar wel 2020 op de kalender, zeker – een jaar dat alles compleet op zijn kop zet. 

      Data & Technology Media Strategy
    Lees meer over "UBA Trends Day: Trends in Strategy. Shape the Workplace of the Future"
  10. Olympische spelen - rechten adverteerders
      News Insight

    Fair-Play geldt ook voor adverteerders tijdens Olympische spelen van Peking 2022

    • 13-01-22

    De Olympische winterspelen Spelen staan in Peking gaan dit jaar door van 4 tot en met 20 februari. Fair-Play wordt hoog in het vaandel gedragen voor de atleten, maar ook adverteerders en creatieve agentschappen moeten zich aan de regels houden in het kader van hun commerciële communicatiecampagnes. Tijd dus voor een korte opfrissing.

      Strategy
    Lees meer over "Fair-Play geldt ook voor adverteerders tijdens Olympische spelen van Peking 2022"
  11. 2021-torfs-nl.jpg
      News

    Effie Case Torfs: #SamenSterk

    • 13-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case #SamenSterk van Torfs.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Effie Case Torfs: #SamenSterk"
  12. plane earth.jpg
      Insight Survey

    Ipsos Global Predictions 2022: de Belgen maken zich ongerust over de economie en de toestand van de planeet

    • 13-01-22

    Zoals gebruikelijk bij het begin van het nieuwe jaar heeft Ipsos de resultaten gepubliceerd van een groot wereldwijd onderzoek dat op zijn Global Advisor-platform werd gevoerd bij meer dan 22.000 mensen in 33 landen, waaronder België (een duizendtal respondenten tussen 16 en 74 jaar in ons land). Het doel van de studie is het heersende maatschappelijke klimaat in kaart brengen. Uit de resultaten blijkt dat onze medeburgers niet erg optimistisch zijn over de economie en dat ook de toestand van de planeet een bron van ongerustheid is.

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "Ipsos Global Predictions 2022: de Belgen maken zich ongerust over de economie en de toestand van de planeet"
  13. ZandloperRitson.jpg
      News

    Ritsons 10 marketing momenten van 2021 (deel 1/2)

    • 10-01-22

    Mark Ritson blikt terug op het jaar 2021 en pikt 10 momenten uit die we als adverteerders niet snel zullen vergeten. Dit zijn de eerste 5.

      Media
    Lees meer over "Ritsons 10 marketing momenten van 2021 (deel 1/2)"
  14. 2021lookingback.jpeg
      News Announcement

    UBA kijkt terug op scharnierjaar 2021

    • 10-01-22

    Onze blik staat al op de lente van 2022, maar toch kijken we even achterom. Ondanks het feit dat alles nog volop in het teken stond van Covid19, was dit voor UBA een jaar met veel vernieuwingen: een nieuw management team, inspirerende evenementen, een nieuw aanbod UBA Academy, Diversiteit, Inclusie & Duurzaamheid op de agenda en 370 leden voor wie we het allemaal doen.  

    Lees meer over "UBA kijkt terug op scharnierjaar 2021"
  15. MiriRodriguez_quote.jpg
      News

    UBA Trends Day: Trends in Branding. Storytelling for Influence

    • 08-01-22

    U werkt voor een merk. U bent zelf ook een merk. Storytelling is een erg krachtige business tool in dit digitale tijdperk en levert een meerwaarde voor zowel uw brand als uw personal branding. 

      Content Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "UBA Trends Day: Trends in Branding. Storytelling for Influence"
  16. Domain-Authority.jpg
      What is

    Wat is Domain Authority?

    • 06-01-22

    Domain Authority (DA) is een metric die door Moz werd ontwikkeld en die voorspelt hoe waarschijnlijk het is dat een domein in de resultaten van de zoekmachines zal verschijnen en hoe goed een website scoort vergeleken met andere websites.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Domain Authority?"
  17. Data-ethics.jpg
      News

    Het belang van ethiek in datastrategie

    • 06-01-22

    Werken met data is een echte kans. Sommigen gaan zelfs zover dat ze het de meest sexy job van de 21e eeuw noemen! En het is niet moeilijk te begrijpen waarom: data spelen een enorme rol van betekenis in wetenschap, geneeskunde, beveiliging, innovatie, het bedrijfsleven en tal van andere toepassingsgebieden. Maar die almacht brengt veel verantwoordelijkheden voor ons mee.

      Data & Technology Strategy
    Lees meer over "Het belang van ethiek in datastrategie"
  18. 2021-polestar.jpg
      News

    Effie Case Polestar: lancering van een automerk op de Belgische markt

    • 06-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "Lancering van een automerk op de Belgische markt" van Polestar.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Effie Case Polestar: lancering van een automerk op de Belgische markt"
  19. TransparencyIDComms.jpg
      News Survey

    Naar een helderder 2022

    • 05-01-22

    Transparantie in media blijft een prioriteit voor de meeste adverteerders, zo meldt ID Comms in hun Global Media Transparency Report 2021.  Dit onderzoek staaft eens te meer dat mediatransparantie nog hoog op de agenda staat omdat er ruimte voor verbetering is, zoals ook besproken in Media Gap #1 . 56 respondenten, verantwoordelijk voor een gezamenlijk globaal budget van meer dan 10 miljard dollar in media, marketing en procurement, hebben dit rapport vormgegeven. Met een toenemende shift die adverteerders maken naar digitale media, nemen in het bijzonder ook de zorgen rond transparantie toe.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Naar een helderder 2022"
  20. WFA Digitla benchmark.jpg
      News

    België bij Europese top inzake viewability

    • 03-01-22

    Sinds enkele jaren werkt WFA samen met de belangrijkste stakeholders in de media-industrie om, dankzij het combineren van talrijke datasets, een benchmark te publiceren voor digitale media. De Digital Media Benchmark is een geanonimiseerd rapport dat inzichten geeft op vlak van viewability, ad fraud en brand safety. De data zijn beschikbaar voor meer dan 60 markten en er zijn cijfers beschikbaar voor video, display en mobile apps. België doet het uitstekend.

      Media
    Lees meer over "België bij Europese top inzake viewability"
  21. planning agenda.jpg
      News Announcement Video

    Minder vergaderingen aan het eind van het jaar? Meer tijd om te leren!

    • 20-12-21

    Onze videotrainingen worden gegeven door de beste experts in de Marcom-sector. Ze zijn altijd beschikbaar, zodat u op uw eigen tempo kan leren.

    Lees meer over "Minder vergaderingen aan het eind van het jaar? Meer tijd om te leren!"
  22. Screenshot 2021-12-20 at 10.33.00.png
      News

    Reclame in 2022: drie digitale trends in het marketingvak, door Tom De Block (Google België)

    • 20-12-21

    Consumenten lopen vaak een stukje voor op marketeers, die hen wel steeds in het vizier houden. Alleen trok de consument vorig jaar ineens een sprint op digitaal vlak, met 60% meer internetgebruik direct na de pandemie. Als resultaat is de reclamewereld zichzelf opnieuw aan het uitvinden. Wat zijn de lessen uit 2021, wat beklijft en wat kunnen marketeers verwachten volgend jaar? De drie grootste ontwikkelingen in digitale marketing op een rij:

      Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Reclame in 2022: drie digitale trends in het marketingvak, door Tom De Block (Google België)"
  23. Location-Intelligence.jpg
      What is

    Wat is Location Intelligence?

    • 20-12-21

    'Location Intelligence' is een term die steeds meer aan belang wint in de marketing. Consumenten eisen immers pertinentere content en aanbiedingen. 

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Location Intelligence?"
  24. tv media trust.jpg
      Survey

    Traditionele media blijven populair bij de Belgische consument

    • 17-12-21

    Volgens de Nielsen Trust in Advertising 2021-studie van afgelopen september hebben twee op drie Belgische consumenten vertrouwen in reclameboodschappen die via zogenaamde "traditionele" kanalen worden uitgezonden. Dit is 20% meer in vergelijking met digitale kanalen en deze bevinding blijft dezelfde ongeacht de leeftijdscategorie.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Traditionele media blijven populair bij de Belgische consument"
  25. Freedom-and-coffee-1168627174_1256x838.jpeg
      News Announcement

    UBA verwelkomt 3 nieuwe leden: Matexi, Pairi Daiza en Pearle

    • 17-12-21

    Deze 3 bedrijven hebben ervoor gekozen om zich bij de UBA Community aan te sluiten. We heten alle medewerkers van harte welkom!

    Lees meer over "UBA verwelkomt 3 nieuwe leden: Matexi, Pairi Daiza en Pearle"
  26. Diversity & Inclusion.png
      Insight Survey

    Diversity & Inclusion: waar staan we in de Belgische marketing sector?

    • 16-12-21

    In het land der blinden is eenoog koning
    De D&I Census peilt naar de status van diversiteit en inclusie binnen de marketing- en communicatiebranche. De Belgische resultaten werden recent bekend gemaakt. Het onderzoek brengt belangrijke uitdagingen aan het licht op het gebied van gezinssituatie, leeftijd en geslacht, maar ook geaardheid, etniciteit en handicap. Op veel vlakken is er nog altijd sprake van discriminatie en ongelijkheid in de wereld, ook in de Belgische marketingindustrie.

      Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Diversity & Inclusion: waar staan we in de Belgische marketing sector?"
  27. D&I_4_Diversity Pitch-1268719270.jpg
      News Charter & Guideline

    Nieuwe Guideline: Maak werk van diversiteit en inclusie in het creatieve proces

    • 16-12-21

    Diversiteit en Inclusiviteit: iedereen in de marketingwereld heeft er de mond van vol en beseft dat we er dringend werk van moeten maken. Weinigen weten hoe ze er concreet aan moeten beginnen. Met de “Diversity & Inclusion Guide willen UBA, ACC en UMA u hiermee graag helpen.

    Lees meer over "Nieuwe Guideline: Maak werk van diversiteit en inclusie in het creatieve proces"
  28. NEW in ster.jpeg
      News Announcement

    UBA Academy: 5 tips om het maximum uit het nieuwe aanbod te halen

    • 06-12-21

    UBA Academy breidt haar opleidingsaanbod uit met nieuwe formats en actuele content. Zo spelen we in op de meest uiteenlopende behoeften van merkenbouwers. Dit aanbod is toegankelijk voor alle medewerkers van de bij UBA aangesloten bedrijven.

    Lees meer over "UBA Academy: 5 tips om het maximum uit het nieuwe aanbod te halen"
  29. womanBillboardOOH.jpg
      News

    Vertrouwen is belangrijker dan ooit

    • 06-12-21

    Vertrouwen is vandaag de grootste prioriteit van elke marketeer. Slechts 34% van de consumenten zegt dat ze de merken die ze gebruiken wel degelijk vertrouwen, terwijl 81% zegt dat merkvertrouwen een beslissende factor is in hun aankoop. Zo melden JCDecaux en Clear Channel in een gezamenlijk onderzoek bij meer dan 1000 respondenten in het Verenigd Koninkrijk. Reclamemakers voelen hier intuïtief al een opportuniteit om de vertrouwenskloof te dichten in de nasleep van een pandemie dat het vertrouwen heeft beschadigd. 

      Media
    Lees meer over "Vertrouwen is belangrijker dan ooit"
  30. Affiliate-Marketing-uba.jpg
      News Insight

    Mythes en feiten over Affiliate Marketing

    • 03-12-21

    Affiliate Marketing is een marketing techniek waarbij de adverteerder een commissie betaalt wanneer promotieactiviteiten van een website, mailing of ander kanaal een vooraf bepaalde actie opwekken, zoals een verkoop, een lead of een klik.

      Content Media
    Lees meer over "Mythes en feiten over Affiliate Marketing"