Training 24/7: Video opleidingen die altijd en overal beschikbaar zijn zodat u op uw eigen ritme kan bouwen aan uw kennis

Ontdek het aanbod

News > All News

  1. NFT.jpg
      News

    Generatie Z neemt cryptocurrencies over

    • 02-08-22

    Gen Z groeit op in de nasleep van de financiële crisis van 2008 en in de recessie na COVID-19. Geen wonder dat deze generatie haar eigen geldregels wil stellen. Zo wil 50% van de Belgische Gen Z een eigen bedrijf opstarten en op die manier zijn toekomst in eigen hand nemen. In tegenstelling tot millennials wordt deze generatie niet gedreven door prestatiedrang maar wel door passie. Ze flirt met TikTok- en YouTube-algoritmes en weet als geen ander socialemediabijdragen te vertalen in een businessplan. Maar deze post-millennials zijn ook hun eigen meester als het aankomt op hun financiële planning en ze staan te trappelen om hun geld te laten rollen.

    Dus, wat verwacht Gen Z van merken tegen die achtergrond? In dit laatste artikel uit een reeks van drie nemen we de financiële mentaliteit van Gen Z en de rol die merken hierin spelen onder de loep.

      Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Generatie Z neemt cryptocurrencies over"
  2. Screenshot 2022-06-07 at 13.06.15.png
      What is

    Wat is ecocide?

    • 01-08-22

    De grote ecologische uitdagingen van vandaag doen heel wat vraagtekens reizen over de verantwoordelijkheid van bedrijven en onze consumptiemaatschappij. Wie krijgt de 'schuld' voor de slechte staat van onze planeet?

    Lees meer over "Wat is ecocide?"
  3. Gen Z sunglasses inclusion.jpg
      News

    Hoe kijkt generatie Z naar diversiteit?

    • 04-07-22

    Gen Z is de meest diverse generatie en dat beperkt zich niet tot etnische achtergrond. Post-millennials zijn niet bang om maatschappelijke thema's aan te snijden en met gendernormen nemen ze het niet te nauw. Belgisch sportjournalist Aster Nzeyimana zei onlangs nog in DS Weekblad dat "de macho's van hun voetstuk zijn gevallen". Hij verwees daarmee naar de opkomst van de 'antimacho', een meer non-binaire voorstelling van schoonheid die het hart van generatie Z heeft veroverd. Als geen ander uit generatie Z zich in in elkaar overvloeiende gendergrenzen, etnische diversiteit, niet-traditionele relaties, andersvaliden en ga zo maar door.

      Strategy
    Lees meer over "Hoe kijkt generatie Z naar diversiteit?"
  4. community.jpg
      News

    Van customer-centric naar community-centric

    • 04-07-22

    Een inclusieve werkplek zorgt voor een beter consumenteninzicht en een betere consumentenreflectie en helpt merken zich als dusdanig beter positioneren. Duidelijk? Niet voor iedereen. PUB laat daarom het woord aan Havas, TBWA, Happiness en 20Something. En zij willen koste wat kost bewijzen dat merken en bureaus weldegelijk inspanningen leveren op dit gebied.

      Strategy
    Lees meer over "Van customer-centric naar community-centric"
  5. consumerChoice.jpg
      News

    Bent u nog op dezelfde golflengte als uw consument?

    • 04-07-22

    Enkele jaren geleden kreeg de marketingindustrie ontnuchterend nieuws. Uit een onderzoek dat destijds in opdracht van Thinkbox werd uitgevoerd, bleek dat er een aanzienlijke afstand is tussen de marketeers in onze sector en degenen met wie zij communiceren.

      Media
    Lees meer over "Bent u nog op dezelfde golflengte als uw consument?"
  6. ALDH_21
      News Announcement

    Anne-Laure de Hults vervoegt het UBA-team

    • 04-07-22
    Anne-Laure start bij UBA als Domain Strategy Lead. Ze wordt verantwoordelijk voor strategische projecten en zal zich specifiek toespitsen op thema’s zoals duurzaamheid, diversiteit & inclusie en privacy.
    Lees meer over "Anne-Laure de Hults vervoegt het UBA-team"
  7. Screenshot 2022-06-07 at 10.55.13.png
      What is

    Wat is Chief Disaster Officer?

    • 04-07-22

    CEOs kijken uit naar nieuwe functies om groei mee te co-piloteren. Met de naschokken van de wereldwijde pandemie, verwachten we in 2025 een herschikking van de hele C-suite. Eén van de trends is het investeren in een Chief Disaster Officer om crisissen te voorspellen en meer elasticiteit in te bouwen in de bedrijfsstructuur.

      Strategy
    Lees meer over "Wat is Chief Disaster Officer?"
  8. transmedia storytelling.png
      News

    Digital Bootcamp: een opleiding om digitale marketing beter te beheersen

    • 01-07-22

    Het Digital Bootcamp is terug met twee nieuwe cycli die lopen van september tot december.

      Content Strategy
    Lees meer over "Digital Bootcamp: een opleiding om digitale marketing beter te beheersen"
  9. Diversity.jpg
      News

    Marktonderzoek met aandacht voor D&I leidt tot effectievere reclame

    • 28-06-22

    Merken wordt vaak verweten dat ze de realiteit van de samenleving niet voldoende zouden weerspiegelen. Inderdaad, het tonen van slanke, blanke mensen was lang de norm in reclamecampagnes. Intussen is er al heel wat aan het evolueren, maar niet alle merken staan voldoende stil bij het effect van hun communicatie op de individuele consument. In dit artikel bekijken we het thema vanuit de hoek van het marktonderzoek en geven we enkele “best practices” over hoe ook marktonderzoek kan bijdragen tot de effectiviteit van reclame.

      Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Marktonderzoek met aandacht voor D&I leidt tot effectievere reclame"
  10. Gen Z mental health.jpg
      News Insight

    Gen Z en mentaal welzijn

    • 28-06-22

    U hebt vast al gehoord van post-millennials, de i-generatie, Zoomers of Gen(eratie) Z ... Welke naam u er ook op plakt: deze generatie is te groot om ze over het hoofd te zien. Vandaag is Gen Z de grootste generatiegroep ter wereld. Ze is goed voor een derde van de wereldbevolking en beschikt over het snelst groeiende besteedbaar inkomen, dat naar verwachting 33 biljoen dollar zal bedragen over tien jaar.

      Research & Insights
    Lees meer over "Gen Z en mentaal welzijn"
  11. Screenshot 2022-06-07 at 13.18.00.png
      What is

    Wat is purpose washing?

    • 27-06-22

    We spreken van 'purpose washing' -naar analogie met 'greenwashing'- wanneer een organisatie enerzijds claimt te werken vanuit een purpose-gedreven denk- en werkwijze, en anderzijds dit niet daadwerkelijk doorheen heel de bedrijfsvoering uitdraagt.

    Lees meer over "Wat is purpose washing?"
  12. AttentionInMedia.jpg
      News

    Meer dan 80% van reclame heeft geen impact op onze aandacht

    • 27-06-22

    Vijfentachtig procent van de advertenties haalt niet de 'aandachtsdrempel' die nodig is om een blijvende impact te hebben vanuit het oogpunt van merkopbouw, zo meldt WARC, dat de onderzoeksresultaten van Amplified Intelligence oppikte op het Festival of Creativity 2022 in Cannes.

      Media
    Lees meer over "Meer dan 80% van reclame heeft geen impact op onze aandacht"
  13. Screenshot 2022-06-17 at 10.47.52.png
      News Insight Announcement

    3de editie van de Belgian Marketing Awards kondigt zich aan als een succes

    • 24-06-22

    Awards maken ook jury bekend.
    Brussel, 15 juni 2022. Met 183 bedrijven en marketeers die genomineerd werden voor de Belgian Marketing Awards tekent de derde editie een eerste record op. Tegelijkertijd is ook de voltallige jury bekend. Let the games begin…

    Lees meer over "3de editie van de Belgian Marketing Awards kondigt zich aan als een succes"
  14. Content-marketing-study.jpg
      News

    7 lessen die Belgische contentmarketeers kunnen leren van het Statista-onderzoek

    • 24-06-22

    Het Statista-onderzoek geeft ons een goed beeld van hoe contentmarketing evolueert. Althans op wereldschaal. 7 lessen voor Belgische contentmarketeers (bij uitstek in B2B).

      Content
    Lees meer over "7 lessen die Belgische contentmarketeers kunnen leren van het Statista-onderzoek"
  15. Influencer-infosession-Guideline.jpg
      News

    Nieuwe aanbevelingen inzake influencer marketing

    • 13-06-22

    Het Communicatie Centrum heeft, in samenwerking met andere organisaties uit de communicatiesector waaronder UBA, nieuwe aanbevelingen inzake influencer marketing opgesteld om commerciële boodschappen beter te identificeren. U kan de infosessie hierover volgen op 23 juni. 

      Content
    Lees meer over "Nieuwe aanbevelingen inzake influencer marketing"
  16. new members_june2022.jpg
      News Announcement

    UBA verwelkomt 3 nieuwe leden: Le Pain Quotidien, Cofinimmo et Brasserie d'Orval

    • 10-06-22

    De UBA community verwelkomt 3 nieuwe adverteerders-leden. Welkom aan alle medewerkers!  

    Lees meer over "UBA verwelkomt 3 nieuwe leden: Le Pain Quotidien, Cofinimmo et Brasserie d'Orval"
  17. Care line woman.jpg
      News

    UBA Care: advies inbegrepen in uw lidmaatschap

    • 10-06-22

    Een vacature bekend maken of een freelancer recruteren, legaal advies inwinnen, een pitch organiseren, mediacijfers opvragen... UBA zet u graag op weg. Onze 'eerstelijns' diensten zijn er voor u. Ontdek snel UBA Care.

      Content Strategy
    Lees meer over "UBA Care: advies inbegrepen in uw lidmaatschap"
  18. Screenshot 2022-06-09 at 15.46.22.png
      News

    Merken & Sustainabilty: Member case Matexi

    • 10-06-22

    In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Matexi aan Marie-Ann De Wilde, Marketing Manager

      Strategy
    Lees meer over "Merken & Sustainabilty: Member case Matexi"
  19. Screenshot 2022-06-07 at 10.59.44.png
      What is

    Wat is bland?

    • 10-06-22

    Voor een consument is er niets frustrerender dan naar twee producten te kijken en niet te begrijpen hoe ze van elkaar verschillen. Bland is de Engelse term voor smakeloos, flauw. Diverse marketingpublicaties lanceerden de woordspeling 'from Bland to Brand'.

    Lees meer over "Wat is bland?"
  20. merken.jpg
      News

    Merken worden de motor voor transformatie

    • 10-06-22

    Consumenten kijken vandaag voorbij de façade van reclameboodschappen en branded content.  Alle ogen zijn gericht op de interne werking van het bedrijf. Men prikt door de marketing en kijkt hoe een bedrijf zich kan aanpassen.

      Strategy
    Lees meer over "Merken worden de motor voor transformatie"
  21. Screenshot 2022-05-30 at 14.22.48.png
      News

    Digitale inclusie en minimaal datagebruik zijn de stokpaardjes van itsme®

    • 02-06-22

    Meer dan tachtig procent van de Belgen ouder dan achttien jaar gebruikt de itsme®-app. Goed voor zo’n 35 miljoen handelingen per maand. De grote troef van itsme®? Gegevensbeheer maakt ons leven makkelijker. Veiligheid, digitale inclusie en minimaal datagebruik zijn de stokpaardjes van het Belgische bedrijf.

      Data & Technology Strategy
    Lees meer over "Digitale inclusie en minimaal datagebruik zijn de stokpaardjes van itsme®"
  22. food label.jpg
      News

    Tijdelijke tolerantie voor vermelding van ingrediënten wegens tekort aan zonnebloemproducten

    • 30-05-22

    Het conflict in Oekraïne leidt tot een tekort aan bepaalde grondstoffen, met name zonnebloemproducten. Dit zorgt ervoor dat de samenstelling van levensmiddelen en dus ook de etikettering moet aangepast worden. Uiteraard is dit voor veel producenten geen evidentie. De FOD Economie heeft daarom een tijdelijke uitzonderingsprocedure voor voedingsmiddelen uitgewerkt.

      Content
    Lees meer over "Tijdelijke tolerantie voor vermelding van ingrediënten wegens tekort aan zonnebloemproducten"
  23. JOSE_D'Ieteren.jpg
      News Video

    "Data is de sleutel voor de marketing van de toekomst", José Fernandez, D'Ieteren

    • 30-05-22

    Tijdens de laatste Expert Community Data & Technologie op 25 mei 2022 bespraken we het belang van het juiste digitale ecosysteem om uw datastrategie uit te voeren. José Fernandez, Chief Customer Experience, Marketing & Digital Officer bij D'Ieteren, spreekt in een korte video over de uitdagingen van marketing in het licht van de veelheid aan gegevens en het belang van '1st party data', met name in reactie op het aanstaande einde van het gebruik van cookies van derden.

      Data & Technology
    Lees meer over ""Data is de sleutel voor de marketing van de toekomst", José Fernandez, D'Ieteren"
  24. Aude-Mayence.png
      News

    Beter eten en beter leven dankzij data

    • 30-05-22

    Kan data de relatie tussen consument en merk versterken? Zeker, maar alleen als die data maar op de juiste manier wordt gebruikt. Voor Delhaize is data veel meer dan een handig middel om promoties kenbaar te maken. ‘De prijs blijft een grote factor voor elke handelaar, maar hiermee alleen kom je er niet’, bevestigt Aude Mayence,
    VP marketing & digital bij Delhaize. ‘Je hebt ook sterke merkwaarden nodig waarin de klant zich herkent. Dankzij slim datagebruik kunnen we klanten tips geven om (nog) beter te eten.’

      Data & Technology Strategy
    Lees meer over "Beter eten en beter leven dankzij data"
  25. North-Star-Metric-UBA.jpg
      What is

    Wat is North Star Metric?

    • 27-05-22

    De 'North Star Metric' (NSM) is een indicator die bedrijven kunnen gebruiken om richting te geven aan hun groei.  

      Data & Technology Strategy
    Lees meer over "Wat is North Star Metric?"
  26. Sparkle17-UBA.png
      News Insight

    Hoe beter samenwerken op vlak van diversiteit, duurzaamheid en data?

    • 16-05-22

    Deze nieuwe editie van Sparkle behandelt essentiële kwesties voor adverteerders waar samenleven in een diverse en duurzame wereld het nieuwe paradigma lijkt te zijn.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Hoe beter samenwerken op vlak van diversiteit, duurzaamheid en data?"
  27. Inflatie _ Media
      News

    Algemene inflatie treft nu ook Belgische media

    • 16-05-22

    In de voorbije maanden kregen we te maken met een algemeen sterk stijgende inflatie. Consumptieprijzen zijn door het dak gegaan en mediaprijzen zijn hierbij niet gespaard gebleven. Eind vorig jaar kregen we een inzage in de voorspellingen die gemaakt werden door WFA, dankzij de input van talrijke media- en adviesbureaus. In een sterk gewijzigde economische context, werden deze voorspellingen nu herzien.

      Media
    Lees meer over "Algemene inflatie treft nu ook Belgische media"
  28. Social-listening-uba.jpg
      What is

    Wat is social listening?

    • 16-05-22

    Social listening of social media listening is de praktijk waarbij informatie over een bepaald onderwerp van sociale netwerken wordt geplukt. Dat onderwerp kan een merk zijn, een sector, of noem maar op.

      Content
    Lees meer over "Wat is social listening?"
  29. Ikea_revivre.png
      News

    Merken & Sustainability: Member case Ikea

    • 16-05-22

    In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Ikea aan Gregory Bauduin, Marketing Manager.

      Strategy
    Lees meer over "Merken & Sustainability: Member case Ikea"
  30. esport.jpg
      News

    Inkomsten uit esports zouden in 2022 met 22% stijgen

    • 12-05-22

    Volgens het laatste rapport van Newzoo heeft de esport-industrie vorig jaar 1,38 miljard dollar aan omzet gegenereerd, met een verwachte stijging van 21,8% dit jaar. Het grootste deel van de inkomsten komt uit sponsoring (837,3 miljoen dollar) en mediarechten (207,8 miljoen dollar).

      Data & Technology Content
    Lees meer over "Inkomsten uit esports zouden in 2022 met 22% stijgen"