News > All News

  1. Sparkle17-UBA.png
      News Insight

    Hoe beter samenwerken op vlak van diversiteit, duurzaamheid en data?

    • 16-05-22

    Deze nieuwe editie van Sparkle behandelt essentiële kwesties voor adverteerders waar samenleven in een diverse en duurzame wereld het nieuwe paradigma lijkt te zijn.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Hoe beter samenwerken op vlak van diversiteit, duurzaamheid en data?"
  2. Inflatie _ Media
      News

    Algemene inflatie treft nu ook Belgische media

    • 16-05-22

    In de voorbije maanden kregen we te maken met een algemeen sterk stijgende inflatie. Consumptieprijzen zijn door het dak gegaan en mediaprijzen zijn hierbij niet gespaard gebleven. Eind vorig jaar kregen we een inzage in de voorspellingen die gemaakt werden door WFA, dankzij de input van talrijke media- en adviesbureaus. In een sterk gewijzigde economische context, werden deze voorspellingen nu herzien.

      Media
    Lees meer over "Algemene inflatie treft nu ook Belgische media"
  3. Social-listening-uba.jpg
      What is

    Wat is social listening?

    • 16-05-22

    Social listening of social media listening is de praktijk waarbij informatie over een bepaald onderwerp van sociale netwerken wordt geplukt. Dat onderwerp kan een merk zijn, een sector, of noem maar op.

      Content
    Lees meer over "Wat is social listening?"
  4. Ikea_revivre.png
      News

    Merken & Sustainability: Member case Ikea

    • 16-05-22

    In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Ikea aan Gregory Bauduin, Marketing Manager.

      Strategy
    Lees meer over "Merken & Sustainability: Member case Ikea"
  5. esport.jpg
      News

    Inkomsten uit esports zouden in 2022 met 22% stijgen

    • 12-05-22

    Volgens het laatste rapport van Newzoo heeft de esport-industrie vorig jaar 1,38 miljard dollar aan omzet gegenereerd, met een verwachte stijging van 21,8% dit jaar. Het grootste deel van de inkomsten komt uit sponsoring (837,3 miljoen dollar) en mediarechten (207,8 miljoen dollar).

      Data & Technology Content
    Lees meer over "Inkomsten uit esports zouden in 2022 met 22% stijgen"
  6. e-commerce-uba-trainingV2.JPG
      News

    Nieuw: Training 24/7 video opleiding over e-commerce

    • 09-05-22

    De marketeers van vandaag worden geconfronteerd met een multichannel digitale omgeving waarin e-commerce nu een onbetwiste plaats inneemt. Om uw merk verder te laten groeien is het essentieel om te weten hoe online verkoopplatforms werken.

    Lees meer over "Nieuw: Training 24/7 video opleiding over e-commerce"
  7. BMA.jpeg
      News Insight Announcement

    Belgian Marketing Awards starten zoektocht naar kandidaten

    • 09-05-22

    De editie 2022 van de Belgian Marketing Awards is op gang geschoten. De organisatoren (de 7 toonaangevende marketingvakverenigingen van ons land) zijn op zoek naar bedrijven en marketingpersoonlijkheden. Zij kunnen zich zelf aanmelden of door anderen aangemeld worden.

    Lees meer over "Belgian Marketing Awards starten zoektocht naar kandidaten"
  8. unique-uba.jpg
      What is

    Wat is een "unique user"?

    • 06-05-22

    In digitale marketing is een "unieke gebruiker" of "unieke bezoeker" een individu dat een website gedurende een bepaalde periode heeft bezocht.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is een "unique user"?"
  9. Trends in finance
      News Insight

    Financiële trends voor 2022

    • 06-05-22

    De businessmodellen van de bankensector stonden al onder zware druk voor COVID-19 de wereldwijde economie een halt toeriep. Maar door de vele lockdownmaatregelen die ervoor zorgden dat mensen een online-first mentaliteit aannamen, zagen banken en financiële instellingen zich genoodzaakt hun dienstenaanbod te herzien om beter te kunnen inspelen op de nieuwe consumentengedragingen en -verwachtingen.

    Deze blogpost maakt deel uit van een driedelige reeks over ons 2022 Consumer Trends report en focust op drie trends waarvan we denken dat ze de financiële sector het komende jaar zullen kenmerken.

      Content Research & Insights
    Lees meer over "Financiële trends voor 2022"
  10. saleschallenges.png
      Insight Survey

    Wat zijn dé challenges voor Belgische sales professionals?

    • 05-05-22

    Tijdens het SMA (Sales Management Association) Sales Festival van 22 maart werden de resultaten gepresenteerd van de 2de editie van de nationale sales survey. SMA, de kennis- en netwerkingsassociatie van Sales Professionals vindt het belangrijk om de vinger aan de ‘sales pols’ te houden en deelt graag vijf bevindingen uit de Sales Survey.

      Strategy
    Lees meer over "Wat zijn dé challenges voor Belgische sales professionals?"
  11. PPBenjaminDalle.jpg
      News

    Vlaamse mediasector bundelt krachten voor nieuw crossmediaal meetsysteem

    • 03-05-22

    De Vlaamse Regering investeert samen met de mediabedrijven in een nieuw crossmediaal meetsysteem dat beter zicht moet geven op het mediagebruik in Vlaanderen. Het nieuwe systeem zal bij dezelfde mediagebruiker de consumptie van audio, video, sites en socials meten op alle schermen. “Dit project is een echte gamechanger voor de Vlaamse mediagroepen", aldus Vlaams minister van media Benjamin Dalle.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Vlaamse mediasector bundelt krachten voor nieuw crossmediaal meetsysteem"
  12. gamechangers.png
      News Podcast

    Welke aflevering uit onze podcast 'Game Changers' hebt u gemist?

    • 03-05-22

    In deze podcast reeks kan u luisteren naar de gesprekken die we hadden met UBA-leden die elk op hun eigen manier het verschil maken en een belangrijke rol spelen, op communicatief en maatschappelijk vlak in deze steeds verder evoluerende digitale wereld vol uitdagingen. 

      Data & Technology Strategy
    Lees meer over "Welke aflevering uit onze podcast 'Game Changers' hebt u gemist?"
  13. Screenshot 2022-04-11 at 11.20.36.png
      News Insight

    Trends voor gezondheid en welzijn in 2022

    • 02-05-22

    Het einde van 2021 ging gepaard met een "collectieve heraanpassing". Na twee opeenvolgende jaren van lockdown-maatregelen begonnen we de voortdurende onzekerheid te aanvaarden, weigerden we ons erdoor te laten tegenhouden en probeerden we ons leven weer op te eisen en onze toekomst opnieuw uit te denken. Voor sommigen betekende dit belangrijke beslissingen op persoonlijk of professioneel vlak (verhuizing, herwaardering van een relatie of verandering van baan), terwijl anderen zich concentreerden op kleinschalige rituelen om het evenwicht te hervinden.

    Deze collectieve heroverweging van hoe we onze tijd en energie willen besteden, heeft onze focus op korte termijn verlegd, omdat we steeds meer in het nu willen leven en kleine momenten van vreugde willen omarmen. Tegelijkertijd worden we gekenmerkt door de behoefte om vooruit te plannen en doelen te stellen voor de toekomst om stabiliteit te vinden. En het is deze dualiteit - het balanceren tussen plezier en doel - die we proberen te vervullen om geluk en welzijn te bereiken.

    Ons trendrapport 2022 beschrijft tien trends die vorm geven aan de consument van 2022 en aan hun verwachtingen ten aanzien van merken. In een reeks van drie blogposts zullen we de implicaties van sommige van deze trends voor merken met u delen. In deze blogpost belichten we drie interessante trends die de gezondheids- en welzijnssector vormgeven.

      Research & Insights
    Lees meer over "Trends voor gezondheid en welzijn in 2022"
  14. Voice-Marketing.jpg
      What is

    Wat is Voice Marketing?

    • 02-05-22

    Voice Marketing is het gebruik van spraakgestuurde digitale apparaten om uw marketingstrategieën te ontwikkelen en uw publiek te bereiken.

      Data & Technology Content
    Lees meer over "Wat is Voice Marketing?"
  15. Influencer-guideline.jpg
      News Charter & Guideline

    Nieuwe aanbevelingen inzake influencers voor meer transparantie

    • 25-04-22

    Influencers worden steeds belangrijker bij de promotie van merken. Daarom heeft het Communicatie Centrum in samenwerking met andere organisaties in de sector, waaronder UBA, nieuwe aanbevelingen opgesteld om commerciële communicatie beter te kunnen identificeren.

      Content
    Lees meer over "Nieuwe aanbevelingen inzake influencers voor meer transparantie"
  16. Screenshot 2022-04-11 at 11.24.45.png
      News Insight

    Trends voor reizen & toerisme in 2022

    • 25-04-22

    In de context van de pandemie willen mensen hun leven opnieuw opeisen, ook op het gebied van reizen en toerisme. De voorbije twee jaar moesten mensen thuisblijven, van thuis werken en hun reisplannen opbergen. In 2022 zien we dat mensen ‘hun weerbaarheid herstellen en opnieuw een evenwicht vinden’, wat ook het thema is van ons 2022 Consumer Trends Report met tien trends voor het komende jaar.

    Welke trends geven consumenten en merken vorm? In dit artikel vertellen we je meer over drie trends om in de gaten te houden op het vlak van reizen en toerisme.

      Research & Insights
    Lees meer over "Trends voor reizen & toerisme in 2022"
  17. aude.png
      News Podcast

    Aude Mayence, Delhaize, een Game Changer

    • 25-04-22

    "Beter eten, beter bewegen" is ongetwijfeld het leidmotief van Aude Mayence, Vice-President Marketing en Digital bij Delhaize. In deze aflevering presenteert ze haar visie op de toekomst van retail en hoe Delhaize innoveert om nieuw consumentengedrag en de uitdagingen van duurzaamheid te ondersteunen.

      Data & Technology Strategy
    Lees meer over "Aude Mayence, Delhaize, een Game Changer"
  18. evergreen-content.jpg
      What is

    Wat is Evergreen Content?

    • 22-04-22

    Evergreen content is content die ook na verloop van tijd relevant en pertinent blijft.

      Content
    Lees meer over "Wat is Evergreen Content?"
  19. UBA Belgium_WFA President's Awards-2.jpg
      News Announcement

    UBA wint de President's Award van de WFA

    • 20-04-22

    Het eind 2021 gelanceerde aanbod 'Training 24/7' en 'Digital Bootcamp' is in de prijzen gevallen. De jaarlijkse President’s Awards van de WFA belonen initiatieven van landelijke sectorverenigingen die van grote waarde zijn gebleken voor het behartigen van de belangen van marketeers en het bijdragen aan de positieve verandering in de marketing en de samenleving.

    Lees meer over "UBA wint de President's Award van de WFA"
  20. Vergrootglas benchmark.jpg
      News

    Het volledige rapport van de Digital Benchmark 2021

    • 19-04-22

    Onlangs publiceerde UBA, in samenwerking met UMA, de Digital Benchmark. Deze biedt een uitgebreide kijk op de evolutie van het Belgische medialandschap en geeft ook aan hoeveel deze markt waard is. Vandaag is een uitgebreid rapport beschikbaar waarin enkele interessante sectoranalyses opgenomen zijn.

      Media
    Lees meer over "Het volledige rapport van de Digital Benchmark 2021"
  21. diversity.png
      News

    Diversiteit & Inclusie: een selectiecriterium voor een communicatiebureau

    • 19-04-22

    De maatschappelijke discussie over discriminatie rond o.a. gender, huidskleur, leeftijd, religie en invaliditeit is al jaren aan de gang. In de reclamewereld zien we vandaag een echte wereldwijde doorbraak op dat vlak. Diversiteit en inclusie is meer dan ooit belangrijk in communicatiecampagnes. En uiteraard wordt dit ook gereflecteerd in de eigen bedrijfscultuur en organisatie van merken en communicatiebureaus.

      Content
    Lees meer over "Diversiteit & Inclusie: een selectiecriterium voor een communicatiebureau"
  22. viessmann.png
      News

    Merken & Sustainability: Member case Viessmann

    • 19-04-22

    Het hoeft geen betoog meer dat Sustainability hoog op de agenda staat bij UBA. In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Viessmann aan Niels Vermylen, Marcom Manager.

      Strategy
    Lees meer over "Merken & Sustainability: Member case Viessmann"
  23. Trigger-marketing-UBA.jpg
      What is

    Wat is Trigger Marketing?

    • 15-04-22

    Trigger marketing bestaat uit het versturen van berichten of notificaties op een specifiek tijdstip in reactie op een gebeurtenis (event based marketing). Verschillende gebruikersacties leiden tot verschillende berichten om de personalisering te optimaliseren. Het belangrijkste is dat klanten op het juiste moment worden bereikt, waardoor de kans op conversie toeneemt.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Trigger Marketing?"
  24. Transactional-data-marketing.jpg
      What is

    Wat is Transactional Data?

    • 04-04-22

    Transactiedata zijn gegevens die opgeslagen worden uit het wisselverkeer van individuen en bedrijven. Ze kunnen gecategoriseerd worden onder de noemer financieel, operationeel, digitaal, commercieel of logistiek en betreffen diverse gebeurtenissen, gaande van aankopen door de klant tot inventarisbeheer.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Transactional Data?"
  25. collaboration.jpeg
      News Announcement

    UBA vervoegt organisatoren Belgian Marketing Awards

    • 04-04-22

    Voortaan werken alle marketingvakverenigingen samen voor de organisatie van de Belgian Marketing Awards. UBA vervoegt immers de initiatiefnemers. De Belgian Marketing Awards bekronen merken en marketeers die vanuit marketing de customer centric transformatie van bedrijven voeden en sturen.

    Lees meer over "UBA vervoegt organisatoren Belgian Marketing Awards"
  26. Zehra-Sayin-podcast-UBA.jpg
      News Podcast

    UBA Podcast: Zehra Sayin, Special Olympics, een Game Changer

    • 04-04-22

    Zehra Sayin is Chief Marketing Officer van Special Olympics. Haar dynamiek is feilloos in het aanmoedigen van atleten met een verstandelijke beperking en haar organisatie die sport promoot als een vector van sociale inclusie. In deze aflevering heeft ze het over hoe ze haar sponsors activeert voor het goede doel, de digitale kansen en de moeilijkheden bij het vinden van mediapartners.

      Data & Technology Strategy
    Lees meer over "UBA Podcast: Zehra Sayin, Special Olympics, een Game Changer"
  27. greenwashing.jpg
      News

    Consumenten geloven geen woord van wat we zeggen over duurzaamheid en daar kunnen we iets aan doen

    • 04-04-22

    We weten dat alsmaar meer merken investeren in hun duurzame transitie. We weten ook dat veel consumenten daar met een kritisch oog naar kijken. Duurzame campagnes maken we zoals we ze ook voor gewone producten maken. En dat werkt niet zo goed. Minder dan tien procent (9,7%) van de 100 duurzame campagnes die we hebben getest, blijken geloofwaardig te zijn. De media-investering in de campagnes die consumenten niet geloven, is meer dan 44 miljoen Euro. De vraag hoe we wel geloofwaardig communiceren over duurzaamheid dringt zich op.

      Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Consumenten geloven geen woord van wat we zeggen over duurzaamheid en daar kunnen we iets aan doen"
  28. new members2021.jpeg
      News Announcement

    UBA verwelkomt 5 nieuwe leden: Niko, Thomas More, Toneelhuis, Mediafin en Roularta

    • 28-03-22

    De UBA community is nu 3 nieuwe adverteerders-leden en 2 media expertiseleden rijker. Welkom aan alle medewerkers!  

    Lees meer over "UBA verwelkomt 5 nieuwe leden: Niko, Thomas More, Toneelhuis, Mediafin en Roularta"
  29. Screenshot 2022-03-25 at 11.22.01.png
      News

    Diversity & Inclusion Guide: “Weg met de bingo-diversiteit”

    • 28-03-22

    De Diversity & Inclusion Guide van UBA, UMA, ACC en VIA telt 12 stappen  voor een diversiteits- en inclusiebeleid, van creatief proces en merkpositionering tot campagneresultaten. PUB gaat hierover in gesprek met Yasmien Naciri (LDV) en Catherine Castille (Bonka Circus)

    Lees meer over "Diversity & Inclusion Guide: “Weg met de bingo-diversiteit”"
  30. kristof.png
      News

    Nieuwe video training 24/7: E-commerce anno 2022

    • 28-03-22

    Online kopen en verkopen was nooit actueler als vandaag. Tijd om alsnog de stap naar nieuwe, digitale verdienmodellen te zetten? Of u er nog verder in te verdiepen? Samen met onze expertisepartner iO, ontwikkelden we een nieuwe 5-delige Video Training “E-commerce” in de UBA Academy 24/7 online.

    Lees meer over "Nieuwe video training 24/7: E-commerce anno 2022"