-
De dubbele impact van DEI in advertising
Adverteerders die diversiteit hoog in het vaandel dragen, leveren een bijdrage aan een betere samenleving én mogen rekenen op een hoger marketingrendement. Een hoopvolle boodschap van specialist ter zake Isabel Massey (Diageo), die pleit voor een positieve wisselwerking tussen merken en media.
-
Het belang van showmanship in reclame
Een marketingonderzoeker gefascineerd door het menselijk brein. Zo kunnen we Orlando Wood het best omschrijven. Met zijn focus op showmanship advertising was hij de top of the bill van de UBA Media Date. We spraken ‘m na zijn presentatie.
-
Marketeers bezitten de superkracht om hun collega’s te vertellen wat de consument wil
Tom Denford is CEO van ID Comms, een wereldwijd actieve consultancyspeler die zich toelegt op media en advertising. Over het onderwerp duurzaamheid dat hij als spreker op de UBA Media Date mocht aansnijden, had hij ook na zijn passage op het podium nog heel wat te vertellen. Een boeiend gesprek over de spiegelfunctie van marketing, de gouden regel en de handige correlatie tussen verspilde energie en verspild geld.
-
Waarom worden belangrijke zaken nog steeds op papier verstuurd?
Aan het woord, Tatjana Raman van bpost. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe bereik ik mijn consument via zijn brievenbus?"
-
Consumenten blijven gehecht aan het postmoment
Uit de laatste editie van de Paper Reach Survey 2024, die de houding van de Belgen tegenover hun brievenbus onder de loep neemt, blijkt al snel dat de consument nog steeds erg gehecht is aan dit kanaal. In een alsmaar digitalere wereld blijft de rol van Paper Mail stevig verankerd bij je consumenten.
-
Is zelfkennis voldoende om inzichten in consumentengedrag te verwerven?
Aan het woord, Madeleine Janssens van Why5Research. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Wat drijft consumenten?"
-
Hoe AI marketing en communicatie transformeert
UBA biedt een brede waaier aan hulpmiddelen om marketing- en communicatieprofessionals te ondersteunen bij de implementatie en het gebruik van artificiële intelligentie (AI) binnen teams en organisaties. Ontdek wat we voor jou in petto hebben.
-
Het evenwicht tussen AI en de mens: de toekomst van retail
Artificiële intelligentie (AI) heeft een aanzienlijke impact op de retailsector. Het biedt innovatieve manieren om klantervaringen te verbeteren, operaties te optimaliseren, nieuwe inkomstenstromen te ontsluiten en groei te stimuleren. Terwijl retailers AI omarmen, ligt de uitdaging in het vinden van een balans tussen de technologische efficiëntie die AI biedt en de blijvende kracht van menselijke interactie. Iva Filipovic, Senior Experience Consultant bij Emakina, een EPAM company, deelt met ons de belangrijkste inzichten uit de whitepaper 'Retail revolution: powered by AI and spatial computing'.
-
Waarom de fysieke winkel nog toekomst heeft
In 1998 stond op de cover van Time Magazine “Kiss your mall goodbye – online shopping is faster, cheaper and better”. De voorspelling was dat fysieke winkels (en winkelcentra) zouden verdwijnen en dat online winkelen zou overheersen. Vandaag, meer dan 25 jaar later… is de fysieke winkel nog alomtegenwoordig maar ze staat wel onder druk en de vraag is, heeft de fysieke winkel nog een toekomst?
-
Direct-to-consumer kanalen: vriend of vijand?
De introductie van een online direct-to-consumer kanaal wordt vaak niet enthousiast onthaald door retailers. Maar zijn deze weerstand en zorgen van retailers terecht? Uit de resultaten van een grondige analyse naar het fenomeen van online direct-to-consumer kanalen blijkt dat deze inderdaad een negatieve impact kunnen hebben, maar ze bieden ook kansen. Belangrijk voor retailers is om ze niet als vijand te zien en er al zeker niet naar te handelen. De sleutel voor de toekomst ligt in samenwerking tussen producenten en retailers.
-
WFA kondigt het einde van GARM aan
De beslissing kwam kort nadat Elon Musk's X (voorheen Twitter) een antitrustzaak had aangespannen tegen GARM, waarbij het beschuldigd werd van het oneerlijk onder druk zetten van adverteerders om het platform te boycotten. Dit roept veel zorgen op in de industrie, omdat men vreest dat zonder GARM er minder waarborgen kunnen zijn om te voorkomen dat advertenties naast schadelijke inhoud verschijnen, wat zou kunnen leiden tot reputatierisico's voor merken.
-
Wat is een customer activation strategy en waarom is het belangrijk?
Aan het woord, Jonathan Wuurman van Actito. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe kan je jouw consumenten activeren met behulp van data en technologie?
-
Wat moet je weten over Google's nieuwe strategie met betrekking tot 3rd-party cookies?
Op 22 juli 2024 kondigde Google een verrassend nieuwtje aan, bijna vijf jaar na de introductie van de Privacy Sandbox: third-party cookies, die worden gebruikt om gebruikers op verschillende websites te volgen om gerichte advertenties te tonen, zullen uiteindelijk niet worden afgeschaft, en de prioriteit zal nu liggen op het 'versterken van de positie van gebruikers.
-
Leer de kneepjes van value-based pricing
Stijgende materiaalprijzen en arbeidskosten, dalende koopkracht, hevige concurrentie en hoge promotionele druk: geen wonder dat veel bedrijven in de huidige economie worstelen met hun prijsstelling. Helaas bestaat er niet iets als een kant-en-klare formule om op terug te vallen. Inzicht in je merken, producten, markt en klanten is onontbeerlijk als je je prijzen precies juist wil zetten. Een prijsstrategie ontwikkelen zonder die kennis is als een huis bouwen op drijfzand. Een op inzicht gebaseerde methode zoals value-based pricing is niet de makkelijkste om te implementeren, maar is op langere termijn zeker de moeite waard. Hierdoor kun je je prijspotentieel maximaliseren, vooral als je een sterk merk hebt, met een lagere prijselasticiteit tot gevolg. Een succesvolle merk- en prijsstrategie op de lange termijn in 5 stappen? Ontdek hieronder hoe.
-
Olympische Spelen 2024: wat je als merk moet weten
Binnenkort is het weer zover: de Olympische Spelen zullen plaatsvinden van 26 juli tot en met 13 augustus 2024 in Parijs. Dit grootse evenement brengt mensen van over de hele wereld samen en biedt officiële sponsors een unieke kans om hun merk te promoten. In aanloop ervan is het nuttig om de regels even te herhalen die gerespecteerd moeten worden in commerciële campagnes.
-
Virtuele influencers winnen terrein
Digitale influencermarketing krijgt een nieuwe vorm. Dankzij vooruitgangen in artificiële intelligentie, augmented reality, virtual reality en 3D-modellering neemt een nieuw soort influencer het voortouw: virtuele influencers. Iva Filipovic, Senior Experience Consultant bij Emakina, een EPAM-bedrijf, vertelt je meer over dit topic aangevuld met relevante cases voor merken.
-
Wat zijn de belangrijkste drijfveren voor vraagkracht?
Aan het woord, Sana Hussain van Kantar. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Welke belangrijke brand equity pijlers moet je meten en tracken om je merkprestaties te beoordelen?"
-
UBA verwelkomt 4 nieuwe leden: BSH Home Appliances, CFE Group, Digi Belgium en Groupe SEB
Deze vier bedrijven kozen ervoor om de dynamische UBA-community te vervoegen. Wat onze leden gemeen hebben, is de ambitie om te bouwen aan de groei van hun merk en het verlangen om te connecteren met andere bedrijven. De aantrekkingskracht van de UBA Academy en de inspiratie die gehaald wordt uit onze evenementen en communities staat buiten kijf.
De UBA community telt vandaag 384 lidbedrijven. -
Is groei ook een van je bedrijfsobjectieven?
Uit recent onderzoek van de Lions State of Creativity 2024 blijkt dat bedrijven met sterke bureaurelaties 4,6 keer betere groei voorspellen in 2024 dan bedrijven met zwakkere bureaurelaties. Het begrijpen en verbeteren van de samenwerking met je bureau is dus essentieel voor het bereiken van groei.
-
Het CIM wordt "customer centric"
Het jaar 2024 markeert een keerpunt voor het CIM, met een diepgaande transformatie. “Onze missie is herzien met als doel onze stakeholders - media, adverteerders en bureaus - te ondersteunen bij het realiseren van hun impact en groei, met als belangrijkste doel waarde toe te voegen aan het lokale ecosysteem”, legt Stefan Lameire, voorzitter van het CIM, uit.
-
ToVA (CIM) ondersteunt het lokale ecosysteem met video
Eind 2022 introduceerde het CIM ToVA (Total Video Advertising), een strategische planner voor video. Het doel? Het integreren van TV en online video in één tool voor het plannen van reclamecampagnes.
-
CIM ONE: beter meten in vijf stappen
Tegen 2026 zal het CIM evolueren van afzonderlijke mediastudies naar één centrale crossmedia-studie: CIM ONE. Het doel is om een holistisch en geïntegreerd begrip van mediaconsumptie te bieden. Het CIM volgt hiervoor de filosofie van het “Northstar”-project van de World Federation of Advertisers (WFA), waaraan het actief deelneemt via UBA.
-
Het CIM, scheidsrechter van het bereik van de media in België
Sinds de oprichting in 1971 heeft het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) als doelstelling betrouwbare en onpartijdige bereikgegevens te verstrekken voor verschillende media: de pers, radio, televisie, internet, out-of-home en digitaal. Binnenkort zal ook de bioscoop zich weer bij deze lijst voegen. Deze essentiële taak voor de sector wordt ondersteund door de 150 leden van het CIM, afkomstig uit drie groepen: adverteerders, media en media agentschappen.
-
Orlando Wood over creativiteit in reclame op UBA Media Date
Orlando Wood, toonaangevend expert in creativiteit in reclame, zal een van onze hoofdsprekers zijn op UBA Media Date op 27 augustus in Dolce La Hulpe. Zijn presentatie, "The learnings on creative effectiveness", zal onderzoeken hoe verschillende reclamebenaderingen de aandacht van het publiek trekken en zakelijke resultaten bevorderen.
-
Hoe integreer je artificiële intelligentie succesvol in jouw team en organisatie?
Op 12 juni 2024, tijdens de Exchange Community Data & Technology, deelden Iva Filipović, Senior Experience Consultant bij Emakina, en David Grunewald, AI Strategist en trainer in digitale strategie, hun inzichten over de integratie van AI in marketing- en communicatieteams en organisaties. Deze experts bespraken met adverteerders de beste praktijken om optimaal gebruik te maken van AI en hoe je de uitdagingen die inherent zijn aan de implementatie ervan kan overwinnen.
-
Nieuwe educatieve slogan van kracht in de alcoholsector
Vanaf 1 juli 2024 is de nieuwe educatieve boodschap " Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid" verplicht in commerciële communicatie voor dranken die alcohol bevatten. Dit initiatief is ontstaan uit een samenwerking tussen de alcoholsector, het Communicatie Centrum, UBA, Comeos, Horeca Brussel, Horeca Vlaanderen en Horeca Wallonië.
-
5 mediatrends voor winst bij sportevenementen
Nu het Europees Kampioenschap Voetbal 2024 is begonnen en de Olympische Spelen van Parijs voor de deur staan, presenteren Publicis Groupe en Dynata de eerste resultaten van het onderzoek 'Summer of Sports'. Een onderzoek uitgevoerd bij meer dan 3.000 Belgen, dat de verwachtingen op sportgebied voor deze zomer onderzoekt, de redenen voor deze verwachtingen en de manieren waarop de belangrijkste evenementen zullen worden gevolgd. Cruciale informatie voor merken om een succesvolle mediastrategie te ontwikkelen.
-
Wanneer is instore communication relevant?
Aan het woord, Valerie Vander Haeghen. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe overtuig je je shoppers met sterke instore communicatie?"
-
De Cannes Lions 2024: een jaar van overgang
Het is moeilijk om "Cannes" samen te vatten vanwege de diversiteit en de fragmentatie van de steeds toenemende prijzen. Het is ook onmogelijk om alle prijzen op te sommen en dat is sowieso niet erg interessant, maar de conferenties en sessies bieden boeiende inhoud met enkele rode draden die deze onderwerpen verbinden. Bruno Liesse, terug van de Croisette, geeft een overzicht van de meest opvallende thema’s.
-
Jury Belgian Marketing Awards bekendgemaakt
De jury die dit jaar de Belgian Marketing Awards zal verkiezen, is bekend. Ze telt 13 leden en staat onder leiding van Koen Verwee, CEO van Mediahuis en man met een rijk marketingverleden.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 64
- Volgende pagina