Resources > Surveys & Insights

  1. Affiliate-Marketing-uba.jpg
      News Insight

    Mythes en feiten over Affiliate Marketing

    • 03-12-21

    Affiliate Marketing is een marketing techniek waarbij de adverteerder een commissie betaalt wanneer promotieactiviteiten van een website, mailing of ander kanaal een vooraf bepaalde actie opwekken, zoals een verkoop, een lead of een klik.

      Content Media
    Lees meer over "Mythes en feiten over Affiliate Marketing"
  2. Sustainable foundation.jpg
      Insight Survey

    Kantar Sustainability Foundational: 5 sleutels voor een duurzame visie

    • 22-11-21

    De ‘Sustainability Foundational’ studie van Kantar, die in juli werd uitgevoerd bij iets meer dan 12.000 Europeanen (18+) uit 35 landen – onder wie duizend respondenten in België - haalt een aantal vooropgezette ideeën onderuit en biedt verschillende insights voor marketeers die hun merk willen engageren in een duurzame visie. Ook de relevantie van de merken komt aan bod. Op dat vlak verwachten Belgen, net zoals heel wat andere Europeanen, meer engagement van bedrijven. Corinne Mostaert, sustainability lead bij Kantar, legt uit.

      Research & Insights
    Lees meer over "Kantar Sustainability Foundational: 5 sleutels voor een duurzame visie"
  3. Bookzine_ConsciousConsumption_3D_EU.png
      Survey

    Hoe duurzaam is duurzaamheid voor merken? Bookzine "Conscious Consumption"

    • 05-11-21

    Tijdens de klimaatconferentie in Glasgow eerder deze maand gebruikten heel wat wereldleiders straffe taal om hun bezorgdheid te uiten over de klimaatverandering.

      Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Hoe duurzaam is duurzaamheid voor merken? Bookzine "Conscious Consumption""
  4. Second Hands.jpg
      Survey

    Trends in fashion retail

    • 05-11-21

    De fashion markt beweegt als nooit tevoren. De lockdown heeft in 2020 gezorgd voor een e-commerce groei in België. Doordat de winkels moesten sluiten, gingen meer consumenten kleding online kopen. Grote buitenlandse webshops zagen hun verkopen stijgen. En wie nog geen webshop had, kwam in de verleiding een webwinkel op te starten.

      Research & Insights
    Lees meer over "Trends in fashion retail"
  5. Strong.jpg
      Survey

    Top 10 van de krachtigste Belgische merken, studie van Kantar

    • 05-11-21

    Tijdens een webinar presenteerde Kantar het Belgische gedeelte van zijn Brandz-studie. Die evalueert de kracht van merken aan de hand van drie criteria - Meaningful, Different en Salient. De Belgische top 10 wordt aangevoerd door Google, vóór vier lokale merken: Côte d'Or, Proximus, Jupiler en Colruyt. Netflix, YouTube, McDonald's, Telenet en - verrassend genoeg - de Belgische 'frituur' vervolledigen de top 10. 

      Research & Insights
    Lees meer over "Top 10 van de krachtigste Belgische merken, studie van Kantar"
  6. Legal aspects wedstrijd
      News Insight

    10 TIPS om uw wedstrijd vlot en vlekkeloos te laten verlopen

    • 04-11-21

    Meer en meer adverteerders organiseren wedstrijden op social media om hun producten en diensten te promoten. Het betreft een doeltreffende strategie die enerzijds visibiliteit creëert, en anderzijds er toe leidt dat adverteerders nieuwe data van consumenten bekomen, zoals bv. e-mailadressen en telefoonnummers. Slimme zet dus.

    Lees meer over "10 TIPS om uw wedstrijd vlot en vlekkeloos te laten verlopen"
  7. nouvelle normalité.jpg
      Survey

    Het 'nieuwe normaal' in de voorspellingen van Forrester voor 2022

    • 28-10-21

    'Twee jaar van beroering hebben bedrijfsleiders gedwongen zich aan te passen aan een nieuwe realiteit die gekenmerkt wordt door onzekerheid. Het spookbeeld van grote omwentelingen doemde al op sinds het begin van het digitale tijdperk, maar in 2020 is het geëxplodeerd in zowel intensiteit als reikwijdte', aldus de auteurs van het nieuwe Europese trendrapport van Forrester in hun bevlogen voorwoord.

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "Het 'nieuwe normaal' in de voorspellingen van Forrester voor 2022"
  8. Rangarajan_Devarajan_2018_January.jpg
      News Survey

    Wat zijn de uitdagingen voor Belgische sales professionals?

    • 15-10-21

    We leven in een ‘VUCA-wereld’ vol onzekerheid en verandering, waar – versterkt door de impact van Covid-19 – de rol van Sales wordt uitgedaagd. De toenemende digitalisering, de beter geïnformeerde consument of koper, de opkomst van omnichannel, de noodzaak voor meer differentiatie, enz. maken het veel sales professionals niet makkelijk.  

      Research & Insights
    Lees meer over "Wat zijn de uitdagingen voor Belgische sales professionals?"
  9. Screenshot 2021-10-11 at 10.55.49.png
      News Survey

    Hoe duurzaam en relevant zijn onze merken? Studie van Havas

    • 11-10-21

    Havas Village publiceert de Belgische resultaten van zijn bekende studie Meaningful Brands. Ter herinnering, dat onderzoek meet de meaningfulness van merken aan de hand van drie pijlers: de functionele, persoonlijke en collectieve voordelen die ze consumenten en de samenleving in haar geheel bieden.

      Research & Insights
    Lees meer over "Hoe duurzaam en relevant zijn onze merken? Studie van Havas"
  10. Sustainability study.jpg
      Survey

    Sustainability is nog onvoldoende geïntegreerd in de merkstrategie

    • 13-09-21

    Duurzaamheid staat bij veel merken bovenaan de agenda. Om de standpunten en bevindingen van marketeers over duurzaamheid in kaart te brengen lanceerde UBA samen met de WFA een internationaal onderzoek. De studie werd dit jaar uitgevoerd in 34 landen, waaronder België en Nederland.

      Research & Insights
    Lees meer over "Sustainability is nog onvoldoende geïntegreerd in de merkstrategie"
  11. AffiliateMarketing.jpg
      Insight

    Affiliate marketing: waardevolle piste voor adverteerders?

    • 10-09-21

    Laat ons onmiddellijk beginnen met de hamvraag : wat is affiliate marketing precies?

      Media
    Lees meer over "Affiliate marketing: waardevolle piste voor adverteerders?"
  12. effie-info-class.jpg
      News Survey

    Effie Awards 2021: 22 finalisten maken kans op prestigieuze Bronze, Silver of Gold Effie in Brusselse Event Lounge

    • 09-09-21

    De jury van de Effie Awards maakt bekend dat nog een mooie 22 cases kans maken op een felbegeerde Bronze, Silver of Gold Effie. Nooit eerder waren er zoveel finalisten. Met 34 cases kon de editie van 2021 ook op het vlak van inschrijvingen rekenen op een recordaantal. De winnaars worden bekendgemaakt op 30 september tijdens een Gala Dinner in de Brusselse Event Lounge.

      Data & Technology Content Media Research & Insights
    Lees meer over "Effie Awards 2021: 22 finalisten maken kans op prestigieuze Bronze, Silver of Gold Effie in Brusselse Event Lounge"
  13. Screenshot 2021-09-09 at 11.13.17.png
      Survey

    Google analyseert privacy 'say-do' gap bij consumenten

    • 09-09-21

    Om marketeers te helpen om te gaan met de groeiende mate waarin consumenten zich online zorgen zeggen te maken over privacy en hen tegelijk te helpen digitaal matuur te worden, publiceerde Google twee uitgebreide rapporten.

      Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Google analyseert privacy 'say-do' gap bij consumenten"
  14. cinema.jpg
      Survey

    Bioscoop, podcasts en TikTok zijn de kampioenen in Ad Equity volgens Kantar

    • 03-09-21

    Kantar publiceerde een nieuwe editie van zijn Media Reactions-onderzoek; dat meet de houding van het publiek ten opzichte van reclame in verschillende situaties en biedt gedetailleerde diagnoses om adverteerders te helpen inzicht te krijgen in de impact die de verschillende platformen kunnen hebben op hun advertenties en merken. Het onderzoek onthult een ranglijst van de best presterende merken en mediakanalen wereldwijd en op belangrijke markten over de hele wereld.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Bioscoop, podcasts en TikTok zijn de kampioenen in Ad Equity volgens Kantar"
  15. 32_GlobalDEICensus_V5.jpg
      News Survey Announcement

    Neem deel aan de allereerste wereldwijde meting van diversiteit en inclusie in de marcomsector

    • 21-06-21

    De drie sectorverenigingen UBA, ACC en UMA moedigen de marcomsector aan deel te nemen aan het wereldwijde onderzoek naar diversiteit en inclusie, op initiatief van de World Federation of Advertisers (WFA).

      Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Neem deel aan de allereerste wereldwijde meting van diversiteit en inclusie in de marcomsector"
  16. UBA_Banking&insurances_WithoutLogo.jpg
      News Survey

    Trends 2021: banken & verzekeringen

    • 21-06-21

    In deze artikelreeks illustreert Joeri Van den Bergh, Future Consumer expert bij InSites Consulting voor een aantal sectoren welke trends zich sterk manifesteren. Deze week de laatste editie, de “banksector”.

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "Trends 2021: banken & verzekeringen"
  17. UBA_Trends 2021 - Fashion_no logo.jpg
      News Survey

    Trends 2021: fashion

    • 14-06-21

    In deze artikelreeks illustreert Joeri Van den Bergh, Future Consumer expert bij InSites Consulting voor een aantal sectoren welke trends zich sterk manifesteren. Deze week: “fashion”.

      Research & Insights
    Lees meer over "Trends 2021: fashion"
  18. UBA_Trends 2021 - Retail_no logo.jpg
      News Survey

    Trends 2021: retail

    • 07-06-21

    In deze artikelreeks illustreert Joeri Van den Bergh, Future Consumer expert bij InSites Consulting voor een aantal sectoren welke trends zich sterk manifesteren. Deze week: “de retail sector”.

      Research & Insights
    Lees meer over "Trends 2021: retail"
  19. mealbox.jpg
      News Survey

    Leveranciers van maaltijdboxen beleven gouden tijden

    • 02-06-21

    Onder impuls van de coronacrisis kent de Belgische markt van maaltijdboxen in 2020 een stevige groei. Het aandeel van maaltijdboxen in het totale gemiddelde gezinsbudget is meer dan verdubbeld ten opzichte van 2019. Dit laat zich voor het grootste deel verklaren door een verdubbeling van het aantal gebruikers. Die gebruikers situeren zich meer dan gemiddeld bij de 30- tot 44-jarigen. Al verschilt de gemiddelde leeftijd van de gebruikers ook naargelang het merk.

      Research & Insights
    Lees meer over "Leveranciers van maaltijdboxen beleven gouden tijden"
  20. Influencermarketing.jpg
      Survey

    Eén jongere op 4 laat zich bij aankoop leiden door een influencer

    • 02-06-21

    Influencermarketing is bij Belgische jongeren het stadium van ‘hype’ ontgroeid. 85% volgt minimaal één influencer. Dat is een stijging van 5% in vergelijking met de Vlaamse cijfers van vorig jaar. Bovendien geeft meer dan één op vier van de Belgische jongeren aan tijdens de voorbije drie maanden iets gekocht te hebben door toedoen van een influencer. Ook dat getal stijgt. De beperking van fysieke sociale interacties door Covid19 is meer dan waarschijnlijk de grote versneller.

      Content Media Research & Insights
    Lees meer over "Eén jongere op 4 laat zich bij aankoop leiden door een influencer"
  21. UBA_Trends 2021 - Food & Beverages_no logo.jpg
      News Survey

    Trends 2021 eten & drinken

    • 21-05-21

    In deze artikelreeks illustreert Joeri Van den Bergh, Future Consumer expert bij InSites Consulting voor een aantal sectoren welke trends zich sterk manifesteren. Deze week: “de voedingssector”.

      Research & Insights
    Lees meer over "Trends 2021 eten & drinken"
  22. UBA_Trends 2021 - Beauty & personal care InSites.jpg
      Survey

    Trends 2021 gezondheid & schoonheid: Ik DH gewoon lekker Z

    • 17-05-21

    In deze artikelreeks illustreert Joeri Van den Bergh, Future Consumer expert bij InSites Consulting voor een aantal sectoren welke trends zich sterk manifesteren. Deze week: “Beauty & Personal Care”.

      Research & Insights
    Lees meer over "Trends 2021 gezondheid & schoonheid: Ik DH gewoon lekker Z"
  23. Shoppingtrends
      News Survey

    Winkelgedrag en Fast Moving Consumer Good Trends

    • 06-05-21

    NielsenIQ, retailpanel en GfK, consumentenpanel presenteerden de tendenzen van het afgelopen jaar en blikten vooruit op hetgeen we dit jaar kunnen verwachten. Tijdens de Expert Community Research Panels van 28/4 brachten zij een rijkelijk overzicht hoe verschillende zaken de consumenten en shoppers beïnvloeden en dat is meer dan enkel COVID-19.

      Research & Insights
    Lees meer over "Winkelgedrag en Fast Moving Consumer Good Trends"
  24. iStock-1151170177.jpg
      News Survey

    Campagneverificatie : wat denken UBA-leden?

    • 27-04-21

    Op 26 maart organiseerde UBA een Expert Community rond campagneverificatie. Stef Peeters, algemeen directeur van het CIM, schetste wat de toegevoegde waarde en beperkingen zijn van een lokale tool die campagne -en doelgroepvalidatie mogelijk maakt. Deze tool zou steunen op het internetpanel dat het CIM vandaag in zijn internetstudie gebruikt. Maar... wat denkt u hiervan?

      Media
    Lees meer over "Campagneverificatie : wat denken UBA-leden?"
  25. Media Key Facts 2020.jpg
      Insight

    UBA Media Key Facts: de media investeringen in een handig overzicht

    • 19-04-21

    We zetten voor u de informatie over de bruto media investeringen 2020 in een handig overzicht. Uit onderzoek blijkt dat adverteerders nood hebben aan goede en toegankelijke informatie over media. Er is vanuit verschillende bronnen heel wat informatie beschikbaar. Om u te helpen perfect geïnformeerd te zijn heeft UBA deze informatie voor u gestructureerd.

    U wenst een handig naslagwerk? Benieuwd welke sector of adverteerder het meest investeert in media? We maakten voor u, in samenwerking met UMA, een referentiedocument met historieken over de media-investeringen.

    In bijlage vindt u een overzicht van de bruto-media investeringen per medium, per sector voor heel België. UBA-leden hebben exclusief toegang tot de uitgebreide versie van de Media Key Facts met details voor Noord/Zuid, per regie en een ranking van de adverteerders per medium. De korte versie is gratis beschikbaar voor iedereen. 

      Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "UBA Media Key Facts: de media investeringen in een handig overzicht"
  26. succesfull-ad-5.png
      News Charter & Guideline Insight Video

    UBA en Kantar lanceren een nieuwe e-learning sessie: de bouwstenen voor succesvolle reclame

    • 29-03-21

    Deze video training heeft als doel marketeers de basics van succesvolle reclame bij te brengen. U leert via deze training de drie pijlers van effectieve reclame te integreren in een sterke merkcommunicatie en zo concurrentievoordeel te behalen. De video training bevat tevens een handige checklist.

      Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "UBA en Kantar lanceren een nieuwe e-learning sessie: de bouwstenen voor succesvolle reclame"
  27. Bpost
      Survey

    Paper Reach Survey, een nieuwe referentiemeting voor en door de Belgische reclamemarkt

    • 22-02-21

    De Paper Reach Survey is een initiatief dat voortkwam uit de behoefte om voor de Belgische markt (agentschappen en adverteerders) solide, actuele en objectieve gegevens te verzamelen over het gedrag van de consument ten opzichte van zijn brievenbus en in het bijzonder ten opzichte van geadresseerde reclamepost (Direct Mail of ook wel Paper Mail genoemd). Deze gegevens zullen adverteerders toelaten beter beredeneerde en impactvollere campagnes op te zetten.

      Content Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Paper Reach Survey, een nieuwe referentiemeting voor en door de Belgische reclamemarkt"
  28. poids.jpg
      News Survey

    UMA Benchmark Digital: 28% in 2020

    • 19-02-21

    De Digital Media Investments Benchmark van de UMA pakt uit met een nieuwe levering. Deze keer gaan de gegevens over het hele jaar 2020. Volgens het onderzoek van de mediabureaus vertegenwoordigt digital 28,1% van de reclamebestedingen.  

      Media Strategy
    Lees meer over "UMA Benchmark Digital: 28% in 2020"
  29. Content-Marketing-Young.jpg
      News Survey

    Belgische bedrijven vinden zich nog jong in content marketing

    • 08-02-21

    Om te weten hoe content marketing evolueert, kijken we met z’n allen naar het Content Marketing Institute. Maar de situatie is in de States natuurlijk helemaal anders dan die in ons eigen landje. 

      Content
    Lees meer over "Belgische bedrijven vinden zich nog jong in content marketing"
  30. EFFIE-0004a.jpg
      Survey

    DPG Media weet hoe u zorgt voor een winnende Effie-case

    • 05-02-21

    Op basis van maar liefst 157 Belgische Effie-cases ontdekten DPG Media en Tilburg University 7 drivers die de doeltreffendheid van uw marketinginspanningen verhogen (en dus ook de kans op een Effie Award). Wij blikken terug met Tim Van Doorslaer, Head of Research bij de regie.

      Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "DPG Media weet hoe u zorgt voor een winnende Effie-case"