Resources > Surveys & Insights

  1. Livia Fioretti_title.jpg
      News Insight

    Drie paradoxen die het consumentengedrag beïnvloeden

    • 11-03-24

    Op 25 april 2024 staat Livia Fioretti, Director of Trend Methodology at TrendWatching, op het podium van de UBA Trends Day in de ING Arena. Het topic van haar keynote? Trends in Consumer Habits! Hoe zullen de consumer trends 2024 en de toekomst vormgevenHieronder alvast een voorsmaakje. 

    Interesse om Livia live aan het werk te zien? Schrijf je dan nu in voor de UBA Trends Day. Tot en met 15 maart geldt er een Early Bird korting. Mis deze kans niet.

    Lees meer over "Drie paradoxen die het consumentengedrag beïnvloeden"
  2. Jesús Cochegrus_title.jpg
      News Insight

    Wat gaming je leert over customer engagement

    • 05-03-24

    Op 25 april 2024 staat Jesùs Cochegrus, topspreker in Latijns-Amerika, op het podium van de UBA Trends Day in de ING Arena. Het topic van zijn keynote? Trends in Customer Engagement! Hoe kan je jouw bedrijfscultuur transformeren en uitgroeien tot een wendbare organisatie met leiders die weten hoe ze moeten winnen ? Hieronder alvast een voorsmaakje. 

    Interesse om Jesùs live aan het werk te zien? Schrijf je dan nu in voor de UBA Trends Day. Tot en met 15 maart geldt er een Early Bird korting.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Wat gaming je leert over customer engagement"
  3. Erin Meyer
      News Insight

    Het geheim van Netflix en innovatie

    • 26-02-24

    Op 25 april 2024 staat Erin Meyer, INSEAD-professor, op het podium van de UBA Trends Day in de ING Arena. Het topic van haar keynote? Trends in Leadership! Hoe kan je aan de hand van je bedrijfscultuur innovatie stimuleren? Hieronder alvast een voorsmaakje. 

    Interesse om Erin live aan het werk te zien? Schrijf je dan nu in voor de UBA Trends Day. Tot en met 15 maart geldt er een Early Bird korting.

    Lees meer over "Het geheim van Netflix en innovatie"
  4. Survey
      News Insight Survey

    Hoe staan Vlaamse consumenten tegenover reclame?

    • 18-02-24

    Kantar publiceerde onlangs de resultaten van hun onderzoek "Media Reactions 2023" over de perceptie van de media als reclamedragers. De studie is gebaseerd op interviews met marketingprofessionals enerzijds en anderzijds op de resultaten van een online enquête bij 500 Nederlandstalige, Belgische consumenten. Benieuwd? Ontdek de belangrijkste resultaten alsook het volledige rapport. 

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Hoe staan Vlaamse consumenten tegenover reclame?"
  5. Groep ouderen
      News Insight

    Houd je merk relevant voor nieuwe en toekomstige ouderen

    • 29-01-24

    Dit artikel belicht verschillende aspecten rond merkentrouw bij oudere generaties. Ontdek de sleutels tot succes.

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Houd je merk relevant voor nieuwe en toekomstige ouderen"
  6. Geld
      News Insight

    Hoe gaan consumenten wereldwijd om met de stijgende kosten van levensonderhoud?

    • 05-12-23

    Onderstaande inzichten zijn het resultaat van een bevraging door Toluna bij bijna 16.000 consumenten wereldwijd. De studie vond plaats begin september 2023 in 19 landen. In Europa werd het veldwerk uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Nederland. In het algemeen kan gesteld worden dat merkenbouwers de consumenten kunnen helpen om positieve en betaalbare keuzes te maken. Dit zal cruciaal zijn om tegengas te kunnen bieden aan de financiële coping mechanismes van de consumenten om met de stijgende kosten van levensonderhoud te kunnen omgaan.

      Research & Insights
    Lees meer over "Hoe gaan consumenten wereldwijd om met de stijgende kosten van levensonderhoud?"
  7. Klantgericht - Steven
      News Insight

    3 tips om uw bedrijf klantgerichter te maken

    • 17-11-23

    Klanten centraal zetten wordt steeds belangrijker. Steven Van Belleghem deelt met u een eenvoudige, maar toch uiterst doeltreffende tips om de klantervaring naar een hoger niveau te tillen. 

      Brand Strategy
    Lees meer over "3 tips om uw bedrijf klantgerichter te maken"
  8. Ledenstudie
      News Insight

    Hoe het Ritz-Carlton hotel de klant voorop stelt

    • 10-10-23

    Eén van de mooiste voorbeelden van bedrijven die hun personeel het initiatief geven om snel beslissingen in het voordeel van hun klanten te nemen, is de fenomenale '2000 dollar'-regel van het Ritz-Carlton: iedere medewerker mag klanten compenseren en verrassen voor een bedrag tot 2.000 USD.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe het Ritz-Carlton hotel de klant voorop stelt"
  9. FOA23.jpg
      Insight

    The Future of Advertising : the Belgian case

    • 01-09-23

    UBA en Deloitte bundelden hun krachten om een nieuwe editie van de Future of Advertising te publiceren. Deze studie, die werd voorgesteld tijdens de UBA Media Date, bouwt voort op Deloitte’s wereldwijde onderzoek naar de toekomst van reclame en heeft een aantal belangrijke trends aan het licht gebracht die de evolutie van onze sector vormgeven. Het rapport van de studie kan onderaan dit artikel gedownload worden.

      Media
    Lees meer over "The Future of Advertising : the Belgian case"
  10. Data-specialist-Marketing.jpg
      News Insight

    Hoe organiseert u een datagedreven marketingteam?

    • 15-06-23

    Ontdek drie belangrijke learnings die zijn voortgekomen uit de UBA Expert Community Data & Technology van 9 juni. Er werd gesproken over rollen, wendbaarheid in data governance en het gebruik van gegevens in marketingteams.

      Data & Technology
    Lees meer over "Hoe organiseert u een datagedreven marketingteam?"
  11. UBAEC7Juni In-housing.jpg
      News Survey

    Talent aantrekken is de grootste barrière voor in-housing

    • 12-06-23

    Als adverteerder moet u een keuze maken; uw marketingactiviteiten in-house organiseren of kiezen voor outsourcing. Beide opties hebben zowel voor- als nadelen. Maar wat zijn de huidige trends in de markt? Hoe kan u als adverteerder uw slaagkansen vergroten? Ontdek de resultaten van een UBA-fma onderzoek en de interessante inzichten van de UBA Expert Community van 7 juni.

      Media
    Lees meer over "Talent aantrekken is de grootste barrière voor in-housing"
  12. influencer-market-study-belgium.jpg
      News Survey

    De impact van influencers blijft erg belangrijk in België

    • 08-06-23

    Een kwart van de Belgen tussen 16 en 39 jaar die influencers, content creators of celebrities volgen op sociale media, kocht de voorbije drie maanden iets door hun toedoen. Influencers hebben niet enkel een belangrijke commerciële impact maar zorgen tegelijkertijd ook voor een gezondere levensstijl. Dat blijkt uit onderzoek van de Arteveldehogeschool en de handelsfederatie Comeos bij 5.663 Belgen tussen 16 en 39 jaar.

      Content
    Lees meer over "De impact van influencers blijft erg belangrijk in België"
  13. Data-Clean-Room-UBA.jpg
      News Insight

    Data Clean Rooms om targeting en samenwerking te vergemakkelijken

    • 24-04-23

    Tijdens de Expert Community Data & Technology op 31 maart 2023 benadrukten adverteerders en experts het belang van  Data Clean Rooms in een tijdperk zonder third party cookies.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Data Clean Rooms om targeting en samenwerking te vergemakkelijken"
  14. Loupe.jpg
      News Survey

    Het volledige rapport van de Digital Benchmark 2022

    • 17-04-23

    Vorige maand publiceerde UBA, in samenwerking met UMA, de eerste resultaten van de Digital Benchmark 2022. Deze biedt een uitgebreide kijk op de evolutie van het Belgische medialandschap en geeft ook aan hoeveel deze markt waard is. Vandaag is een gedetailleerder rapport beschikbaar.

      Media
    Lees meer over "Het volledige rapport van de Digital Benchmark 2022"
  15. DigitalBenchmark23.jpg
      News Insight

    UBA-UMA media benchmark onthult opnieuw de netto mediabestedingen in België

    • 14-03-23

    Net als vorig jaar sloegen UMA en UBA de handen in elkaar om een benchmark op te stellen van de netto digitale mediabestedingen in België.

      Media
    Lees meer over "UBA-UMA media benchmark onthult opnieuw de netto mediabestedingen in België"
  16. Detergents Detic code.jpg
      News Insight

    Europese primeur: een specifieke reclamecode voor de detergentensector

    • 07-03-23

    In België beschikt de detergentensector al over een specifieke code voor reclame en commerciële communicatie. Het doel van deze sector is het vrijwillig reguleren van de beweringen over detergenten en huishoudelijke schoonmaakproducten om de kwaliteit van de markt te verbeteren en greenwashing te bestrijden. Deze code is ontwikkeld door Detic in samenwerking met het Communicatie Centrum. Hij dient als referentie voor de Jury voor Reclame-Ethiek (JEP) en is bedoeld als leidraad voor bedrijven.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Europese primeur: een specifieke reclamecode voor de detergentensector"
  17. aude.png
      News Insight Announcement

    7 vragen aan Aude Mayence, nieuwe Effie-juryvoorzitster

    • 14-02-23

    Dit jaar geeft Bénédicte Lobelle de fakkel van Effie-juryvoorzitster door aan Aude Mayence. Ze is Vice-President Marketing en Digital bij Delhaize, de retailer die zich de voorbije jaren ontpopt heeft tot een serial winner op de Effie Awards. Kom meer te weten over haar visie op het voorzitterschap en de Effies.

      Media
    Lees meer over "7 vragen aan Aude Mayence, nieuwe Effie-juryvoorzitster"
  18. DATTrust.jpg
      News Survey

    Merkveiligheid en zichtbaarheid bij digitale advertenties

    • 13-02-23

    Adverteerders en agentschappen hechten in groeiende mate belang aan kwaliteitslabels die na een onafhankelijke audit garanties bieden op verschillende kwaliteitscriteria voor een effectieve mediacampagne. Uit een studie van IAB Europe blijkt dat vooral de kwalitatieve omgeving van de publiciteit en de zichtbaarheid van de advertenties het belangrijkst zijn. 

      Media
    Lees meer over "Merkveiligheid en zichtbaarheid bij digitale advertenties"
  19. Screenshot 2023-02-10 at 11.47.11.png
      News Insight Announcement

    Zoektocht kandidaturen Belgian Marketing Awards gestart

    • 10-02-23

    Brussel, 13 februari 2023. De Belgian Marketing Awards van 2023 zijn afgetrapt. De organisatoren, ACC, BAM, BABM, BMMA, CUBE, UBA en UMA, zijn op zoek naar bedrijven en marketingpersoonlijkheden die dit afgelopen jaar een verdienstelijke bijdrage leverden aan het marketingvak. Zij kunnen zich zelf aanmelden of door anderen aangemeld worden.

    Nominaties welkom tot 30 april.

    Lees meer over "Zoektocht kandidaturen Belgian Marketing Awards gestart"
  20. shopperinflation.png
      News Insight

    Hoe gedragen consumenten zich in deze tijd van inflatie?

    • 22-11-22

    GfK en Nielsen presenteerden vorige week hun bevindingen tijdens de UBA Expert Community Consumer Panels. 

      Research & Insights
    Lees meer over "Hoe gedragen consumenten zich in deze tijd van inflatie?"
  21. Data-ethics-wfa.jpg
      News Survey

    Data Ethics is een prioriteit voor negen van de tien CMO's

    • 18-10-22

    Nieuw onderzoek van de WFA bracht aan het licht dat CMO's zich wel willen toeleggen op de vragen die de consument zich stelt rond de wettelijkheid van datagestuurde marketing, maar dat de data en het digitale ecosysteem zo ingewikkeld zijn dat ze het moeilijk vinden om de juiste praktische maatregelen daaromtrent te treffen.

      Data & Technology
    Lees meer over "Data Ethics is een prioriteit voor negen van de tien CMO's"
  22. FocusedSurveyresults.jpg
      News Survey

    Resultaten UBA-bevraging : in welke staat verkeert de Belgische mediasector?

    • 17-10-22

    Het zijn uitdagende tijden voor onze sector. Omwille van de bijzondere economische omstandigheden waarin wij vandaag verkeren, heeft UBA eind september een korte bevraging uitgevoerd bij eigen leden rond de staat van media in België: wat zijn de budgetverwachtingen volgend jaar? Hoe is de waarde van media geëvolueerd?  Wat is het standpunt t.o.v. de fusies en marktconcentraties die in het voorbije anderhalf jaar plaatsvonden?

      Media
    Lees meer over "Resultaten UBA-bevraging : in welke staat verkeert de Belgische mediasector?"
  23. Effie.jpg
      News Survey

    Een blik achter de schermen van de Effie-jury

    • 26-09-22

    Na afloop van de Effie-jurydag op 9 september peilden we naar de ervaringen van twee adverteerders: Mira De Maeyer, CMO, VP Marketing & Digital Europe bij Perrigo en Voorzitter van UBA, én Mieke Debeerst, Chief Customer Experience & Marketing Communications Officer bij Belfius. De ene is Effie-juryvoorzitter, ondervoorzitter en jurylid geweest en zet haar schouders nu onder een nieuw alumniconcept binnen Effie; de tweede debuteerde dit jaar in de jury van de belangrijkste competitie voor adverteerders.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Een blik achter de schermen van de Effie-jury"
  24. Screenshot 2022-09-15 at 10.17.03.png
      News Insight Survey

    Effie Awards 2022: 26 finalisten maken kans op prestigieuze Bronze, Silver of Gold Effie

    • 15-09-22

    Brussel, 14 september 2022 - Effie Belgium maakt bekend dat nog 26 cases kans maken op een felbegeerde Bronze, Silver of Gold Effie. Dit jaar noteerden de organisatoren 40 inschrijvingen. Dit resulteerde uiteindelijk in 33 ingediende dossiers.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Effie Awards 2022: 26 finalisten maken kans op prestigieuze Bronze, Silver of Gold Effie"
  25. creativecolorsbrushes.jpg
      News Insight

    Belgische CMO's zien creativiteit als motor van gedragsverandering

    • 29-08-22

    Wanneer we aan creativiteit denken, denken we te vaak aan de kwaliteit van reclame. Maar wat betekent goed werk eigenlijk? En gebruiken we creativiteit voor het stimuleren van duurzaam consumentengedrag?

      Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Belgische CMO's zien creativiteit als motor van gedragsverandering"
  26. Gen Z mental health.jpg
      News Insight

    Gen Z en mentaal welzijn

    • 28-06-22

    U hebt vast al gehoord van post-millennials, de i-generatie, Zoomers of Gen(eratie) Z ... Welke naam u er ook op plakt: deze generatie is te groot om ze over het hoofd te zien. Vandaag is Gen Z de grootste generatiegroep ter wereld. Ze is goed voor een derde van de wereldbevolking en beschikt over het snelst groeiende besteedbaar inkomen, dat naar verwachting 33 biljoen dollar zal bedragen over tien jaar.

      Research & Insights
    Lees meer over "Gen Z en mentaal welzijn"
  27. Screenshot 2022-06-17 at 10.47.52.png
      News Insight Announcement

    3de editie van de Belgian Marketing Awards kondigt zich aan als een succes

    • 24-06-22

    Awards maken ook jury bekend.
    Brussel, 15 juni 2022. Met 183 bedrijven en marketeers die genomineerd werden voor de Belgian Marketing Awards tekent de derde editie een eerste record op. Tegelijkertijd is ook de voltallige jury bekend. Let the games begin…

    Lees meer over "3de editie van de Belgian Marketing Awards kondigt zich aan als een succes"
  28. Sparkle17-UBA.png
      News Insight

    Hoe beter samenwerken op vlak van diversiteit, duurzaamheid en data?

    • 16-05-22

    Deze nieuwe editie van Sparkle behandelt essentiële kwesties voor adverteerders waar samenleven in een diverse en duurzame wereld het nieuwe paradigma lijkt te zijn.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe beter samenwerken op vlak van diversiteit, duurzaamheid en data?"
  29. BMA.jpeg
      News Insight Announcement

    Belgian Marketing Awards starten zoektocht naar kandidaten

    • 09-05-22

    De editie 2022 van de Belgian Marketing Awards is op gang geschoten. De organisatoren (de 7 toonaangevende marketingvakverenigingen van ons land) zijn op zoek naar bedrijven en marketingpersoonlijkheden. Zij kunnen zich zelf aanmelden of door anderen aangemeld worden.

    Lees meer over "Belgian Marketing Awards starten zoektocht naar kandidaten"
  30. Trends in finance
      News Insight

    Financiële trends voor 2022

    • 06-05-22

    De businessmodellen van de bankensector stonden al onder zware druk voor COVID-19 de wereldwijde economie een halt toeriep. Maar door de vele lockdownmaatregelen die ervoor zorgden dat mensen een online-first mentaliteit aannamen, zagen banken en financiële instellingen zich genoodzaakt hun dienstenaanbod te herzien om beter te kunnen inspelen op de nieuwe consumentengedragingen en -verwachtingen.

    Deze blogpost maakt deel uit van een driedelige reeks over ons 2022 Consumer Trends report en focust op drie trends waarvan we denken dat ze de financiële sector het komende jaar zullen kenmerken.

      Content Research & Insights
    Lees meer over "Financiële trends voor 2022"