Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijke cookies 24 cookies

Deze cookies zijn nodig om onze website correct te laten werken en worden daarom geplaatst zonder uw toestemming. We gebruiken ze bijvoorbeeld om onze website te beveiligen. Deze cookies laten u toe om te navigeren tussen de verschillende onderdelen van de website, om formulieren in te vullen. Indien u deze cookies blokkeert, is het mogelijk dat bepaalde onderdelen van de website niet optimaal werken. We verzamelen geen persoonsgegevens met deze cookies en geven de verzamelde informatie nooit door aan derde partijen. Naast onderstaande cookies, worden er ook cookies geplaatst door onze partner Vimeo wanneer u gebruik maakt van ons aanbod Training 24/7.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren cookies 2 cookies

Deze cookies vergemakkelijken het functioneren van onze websites en maken het aangenamer voor de bezoeker en ervoor zorgen dat u een meer gepersonaliseerde surfervaring krijgt. Het zijn bijvoorbeeld cookies die bijhouden of u reeds gevraagd werd om deel te nemen aan een enquête zodat we u niet telkens opnieuw dezelfde enquête voorleggen of een cookie die u een gepersonaliseerde opmaak aanbiedt naar aanleiding van een vorig bezoek.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Analytische cookies 5 cookies

We gebruiken analytische-cookies om informatie te verzamelen over het gebruik dat bezoekers maken van onze website met de bedoeling de inhoud van onze website te verbeteren, meer aan te passen aan de wensen van de bezoekers en om het gebruiksgemak van onze website te vergroten.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Marketing cookies 5 cookies

Deze cookies worden geplaatst voor marketingdoeleinden en worden gebruikt om je surfgedrag te volgen nadat je onze website hebt bezocht en/of om je gepersonaliseerde advertenties te tonen. Deze cookies kunnen door ons of door derden op onze website worden geplaatst. Je bepaalt zelf of je toestemming geeft voor het plaatsen van dergelijke marketing cookies.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Externe cookies 24 cookies

Sommige cookies worden met instemming van UBA geplaatst door derde partijen met het doel bepaalde producten en diensten onder uw aandacht te brengen of om u rechtstreeks toegang te geven tot social media. Voor de cookies die deze externe partijen plaatsen, de informatie die ze daarmee verzamelen en het doel waarvoor die informatie wordt gebruikt, verwijzen wij naar de privacy verklaringen van deze partijen op hun eigen websites. Deze verklaringen kunnen regelmatig wijzigen en UBA heeft daar geen enkele zeggenschap over.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

News & Resources > Diversity & Inclusion

  1. Salvatore Iannello Galler.png
      News

    Als chocolade rijmt met duurzaamheid

    • 17-10-24

    “Wat als een reep chocolade de wereld kan veranderen?”  Dat is de vraag die Salvatore Iannello, CEO van Galler beantwoordt op het evenement Orbit by PUB XP. De man beschrijft zichzelf als een adolescent. Dus toen hij gevraagd werd zijn ervaring te delen op een event met als thema 'Forever Young', liet het antwoord niet lang op zich wachten. Als voorproefje kan je alvast lezen wat Galler op het pad van duurzaamheid bracht.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Als chocolade rijmt met duurzaamheid"
  2. Joeri-Van-den-Bergh_photo.png
      News

    Hoe jongeren de regels van duurzame marketing veranderen

    • 07-10-24

    Veel jonge consumenten zijn zich bewust van de uitdagingen waar de planeet voor staat en willen de toekomst van communicatie vormgeven door prioriteit te geven aan duurzame ontwikkeling. Joeri Van den Bergh, een internationale expert in generatiemarketing, beheerst de dynamische wereld van Generatie Z en eco-kid-liefhebbende Alpha's. Hij zal spreken op de 7e editie van de conferentie Orbit by PUB XP op 20 november. We vroeg en hem of jongeren niet worden uitgesloten van het creëren en implementeren van duurzame marketing.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe jongeren de regels van duurzame marketing veranderen"
  3. iStock-1481142352.jpg
      News

    De belangrijke stem van jongeren in het bestuur

    • 29-09-24

    Hoe kan governance bijdragen aan het laten horen van de stem van jongeren op de plekken waar het telt, vanuit een intergenerationeel perspectief? Deze vraag zal Vincent Truyens beantwoorden tijdens de 7de editie van de conferentie 'Orbit by PUB XP', op 20 november aanstaande. Als partner van het evenement geeft UBA 50 gratis plaatsen weg aan haar leden.

      Brand Strategy
    Lees meer over "De belangrijke stem van jongeren in het bestuur"
  4. iStock-1455182857.jpg
      News

    De toekomst is vrouwelijk: van gelijkheid naar innovatie

    • 29-01-24

    In de dynamiek van onze snel evoluerende wereld, doordrenkt van innovatie en vooruitgang, doemt een cruciale noodzaak op: de feminisering van onze maatschappij. Vaak blijft het gesprek beperkt tot de loonkloof tussen mannen en vrouwen, maar de diepgewortelde kloof strekt zich uit tot essentiële domeinen zoals productontwerp, femtech en vrouwelijke gezondheidszorg.

      Content Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "De toekomst is vrouwelijk: van gelijkheid naar innovatie"
  5. Groep ouderen
      News Insight

    Houd je merk relevant voor nieuwe en toekomstige ouderen

    • 29-01-24

    Dit artikel belicht verschillende aspecten rond merkentrouw bij oudere generaties. Ontdek de sleutels tot succes.

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Houd je merk relevant voor nieuwe en toekomstige ouderen"
  6. Diversity and inclusion
      News

    Waarom een expliciete inclusieve campagne geen goed idee is

    • 14-09-23

    In een context waarin het begrip diversiteit snel evolueert, staan marketing en communicatie voor een grote uitdaging: authentieke inclusie. Het is geen modewoord, maar een middel om een steeds diverser publiek te bereiken. Meer weten? 

    Lees meer over "Waarom een expliciete inclusieve campagne geen goed idee is"
  7. DEI Workplace Marcom guide.jpg
      News Charter & Guideline

    De marcom sector stimuleert Diversity, Equity & Inclusie in hun bedrijven

    • 08-11-22

    UBA zet zich in om Diversity, Equity en Inclusion (DE&I) in de communicatiesector te bevorderen, in samenwerking met ACC, BAM, Creative Belgium en UMA. De 5 verenigingen bundelen hun krachten om de rol en het belang van DE&I in de hele sector te benadrukken en nodigen hun leden uit om deel uit te maken van dit engagement. Op die manier kunnen we samen een positieve impact creëren op de maatschappij.

      Brand Strategy
    Lees meer over "De marcom sector stimuleert Diversity, Equity & Inclusie in hun bedrijven"
  8. D&I in media.jpg
      News

    Is uw mediaplanning inclusief? (2/2)

    • 26-09-22

    Even belangrijk als de boodschappen die we uitzenden, is de drager waar ze te zien zijn. Media vormen bij inclusieve communicatie dus een belangrijke pijler. De keuzes die we maken bij het kopen van media spelen een belangrijke rol bij het ondersteunen van diversiteit en inclusie in ons medialandschap.

      Media
    Lees meer over "Is uw mediaplanning inclusief? (2/2)"
  9. D&I in media.jpg
      News

    Is uw mediaplanning inclusief? (1/2)

    • 16-09-22

    Even belangrijk als de boodschappen die we uitzenden, is de drager waar ze te zien zijn. Media vormen bij inclusieve communicatie dus een belangrijke pijler. De keuzes die we maken bij het kopen van media spelen een belangrijke rol bij het ondersteunen van diversiteit en inclusie in ons medialandschap.

      Media
    Lees meer over "Is uw mediaplanning inclusief? (1/2)"
  10. Gen Z sunglasses inclusion.jpg
      News

    Hoe kijkt generatie Z naar diversiteit?

    • 04-07-22

    Gen Z is de meest diverse generatie en dat beperkt zich niet tot etnische achtergrond. Post-millennials zijn niet bang om maatschappelijke thema's aan te snijden en met gendernormen nemen ze het niet te nauw. Belgisch sportjournalist Aster Nzeyimana zei onlangs nog in DS Weekblad dat "de macho's van hun voetstuk zijn gevallen". Hij verwees daarmee naar de opkomst van de 'antimacho', een meer non-binaire voorstelling van schoonheid die het hart van generatie Z heeft veroverd. Als geen ander uit generatie Z zich in in elkaar overvloeiende gendergrenzen, etnische diversiteit, niet-traditionele relaties, andersvaliden en ga zo maar door.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe kijkt generatie Z naar diversiteit?"
  11. community.jpg
      News

    Van customer-centric naar community-centric

    • 04-07-22

    Een inclusieve werkplek zorgt voor een beter consumenteninzicht en een betere consumentenreflectie en helpt merken zich als dusdanig beter positioneren. Duidelijk? Niet voor iedereen. PUB laat daarom het woord aan Havas, TBWA, Happiness en 20Something. En zij willen koste wat kost bewijzen dat merken en bureaus weldegelijk inspanningen leveren op dit gebied.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Van customer-centric naar community-centric"
  12. Diversity.jpg
      News

    Marktonderzoek met aandacht voor D&I leidt tot effectievere reclame

    • 28-06-22

    Merken wordt vaak verweten dat ze de realiteit van de samenleving niet voldoende zouden weerspiegelen. Inderdaad, het tonen van slanke, blanke mensen was lang de norm in reclamecampagnes. Intussen is er al heel wat aan het evolueren, maar niet alle merken staan voldoende stil bij het effect van hun communicatie op de individuele consument. In dit artikel bekijken we het thema vanuit de hoek van het marktonderzoek en geven we enkele “best practices” over hoe ook marktonderzoek kan bijdragen tot de effectiviteit van reclame.

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Marktonderzoek met aandacht voor D&I leidt tot effectievere reclame"
  13. Screenshot 2022-06-09 at 15.46.22.png
      News Member case

    Merken & Sustainabilty: Member case Matexi

    • 10-06-22

    In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Matexi aan Marie-Ann De Wilde, Marketing Manager

      Brand Strategy
    Lees meer over "Merken & Sustainabilty: Member case Matexi"
  14. Ikea_revivre.png
      News Member case

    Merken & Sustainability: Member case Ikea

    • 16-05-22

    In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Ikea aan Gregory Bauduin, Marketing Manager.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Merken & Sustainability: Member case Ikea"
  15. viessmann.png
      News Member case

    Merken & Sustainability: Member case Viessmann

    • 19-04-22

    Het hoeft geen betoog meer dat Sustainability hoog op de agenda staat bij UBA. In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Viessmann aan Niels Vermylen, Marcom Manager.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Merken & Sustainability: Member case Viessmann"
  16. Screenshot 2022-03-25 at 11.22.01.png
      News

    Diversity & Inclusion Guide: “Weg met de bingo-diversiteit”

    • 28-03-22

    De Diversity & Inclusion Guide van UBA, UMA, ACC en VIA telt 12 stappen  voor een diversiteits- en inclusiebeleid, van creatief proces en merkpositionering tot campagneresultaten. PUB gaat hierover in gesprek met Yasmien Naciri (LDV) en Catherine Castille (Bonka Circus)

    Lees meer over "Diversity & Inclusion Guide: “Weg met de bingo-diversiteit”"
  17. foto upgrade estate.PNG
      News Member case

    Merken & Sustainability: Member case Upgrade Estate

    • 25-03-22

    Het hoeft geen betoog meer dat Sustainability hoog op de agenda staat bij UBA. In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Upgrade Estate aan Nele Van Damme, co-CEO en founder. Nele ontving in februari de Award "Sustainability Professional 2022"

      Brand Strategy
    Lees meer over "Merken & Sustainability: Member case Upgrade Estate"
  18. Isabelle M_color.jpg
      News Charter & Guideline

    Verzamel relevante inzichten voor uw inclusieve strategie - de 3 tips van Kantar

    • 21-02-22

    In onze nieuwe guideline "Diversity & Inclusion Guide" doorlopen we de 12 stappen van het creatieve proces en de merkpostionering tot de campagneresultaten. Samen met ACC, UMA en PUB belichten we elke maand 1 van de 12 stappen. Stap 2: Strategic Insight & Data.

      Research & Insights
    Lees meer over "Verzamel relevante inzichten voor uw inclusieve strategie - de 3 tips van Kantar"
  19. Silvia Wiesner_Unilever_Landscape.jpg
      News Charter & Guideline

    Hoe pakt Unilever diversiteit en inclusie aan? Door te tonen, uit te leggen en te inspireren - interview Silvia Wiesner

    • 25-01-22

    In onze nieuwe guideline "Diversity & Inclusion Guide" doorlopen we de 12 stappen van het creatieve proces en de merkpostionering tot de campagneresultaten. Samen met ACC en PUB zullen we elke maand 1 van de 12 stappen belichten. Op die manier willen we het topic Diversity & Inclusion vooraan op de agenda zetten en concreet maken. Stap 1: de Business & Brand Challenge. 

      Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe pakt Unilever diversiteit en inclusie aan? Door te tonen, uit te leggen en te inspireren - interview Silvia Wiesner"
  20. 2021-special-olympics-belgium.jpg
      News

    Effie Case Special Olympics Belgium: The road to sustained success

    • 20-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "the road to sustained success" van Special Olympics Belgium. Naast een Gold was deze case goed voor een Grand Sustained Award, als gevolg van het langetermijnsucces dat dit merk op het Effie-podium boekt.

     

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "Effie Case Special Olympics Belgium: The road to sustained success"
  21. MiriRodriguez_quote.jpg
      News

    UBA Trends Day: Trends in Branding. Storytelling for Influence

    • 08-01-22

    U werkt voor een merk. U bent zelf ook een merk. Storytelling is een erg krachtige business tool in dit digitale tijdperk en levert een meerwaarde voor zowel uw brand als uw personal branding. 

      Content Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "UBA Trends Day: Trends in Branding. Storytelling for Influence"
  22. Diversity & Inclusion.png
      Insight Survey

    Diversity & Inclusion: waar staan we in de Belgische marketing sector?

    • 16-12-21

    In het land der blinden is eenoog koning
    De D&I Census peilt naar de status van diversiteit en inclusie binnen de marketing- en communicatiebranche. De Belgische resultaten werden recent bekend gemaakt. Het onderzoek brengt belangrijke uitdagingen aan het licht op het gebied van gezinssituatie, leeftijd en geslacht, maar ook geaardheid, etniciteit en handicap. Op veel vlakken is er nog altijd sprake van discriminatie en ongelijkheid in de wereld, ook in de Belgische marketingindustrie.

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Diversity & Inclusion: waar staan we in de Belgische marketing sector?"
  23. D&I_4_Diversity Pitch-1268719270.jpg
      News Charter & Guideline

    Nieuwe Guideline: Maak werk van diversiteit en inclusie in het creatieve proces

    • 16-12-21

    Diversiteit en Inclusiviteit: iedereen in de marketingwereld heeft er de mond van vol en beseft dat we er dringend werk van moeten maken. Weinigen weten hoe ze er concreet aan moeten beginnen. Met de “Diversity & Inclusion Guide willen UBA, ACC en UMA u hiermee graag helpen.

    Lees meer over "Nieuwe Guideline: Maak werk van diversiteit en inclusie in het creatieve proces"
  24. 32_GlobalDEICensus_V5.jpg
      News Survey Announcement

    Neem deel aan de allereerste wereldwijde meting van diversiteit en inclusie in de marcomsector

    • 21-06-21

    De drie sectorverenigingen UBA, ACC en UMA moedigen de marcomsector aan deel te nemen aan het wereldwijde onderzoek naar diversiteit en inclusie, op initiatief van de World Federation of Advertisers (WFA).

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Neem deel aan de allereerste wereldwijde meting van diversiteit en inclusie in de marcomsector"
  25. Diversity & inclusion.jpg
      News

    Automatisatie bedreigt inclusie, diversiteit & integratie

    • 10-08-20

    Automatisatie en het toenemend gebruik en belang van algoritmes, AI en machine learning houdt een risico in op vlak van inclusie, etnische en genderdiversiteit en sociale integratie in bedrijven en maatschappij. En dus ook een risico op imago- of merkschade. Een risico dat veel adverteerders misschien vaak niet correct inschatten.

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Automatisatie bedreigt inclusie, diversiteit & integratie"
  26. inclusion.png
      News

    WFA publiceert gids voor diversiteit en inclusie

    • 04-05-20

    Diversiteit en inclusie in marketing en communicatie zijn een prioriteit voor UBA en WFA. En dat is vooral nu het geval. Tijden zijn moeilijk voor iedereen, maar we zien dat ze voor minderheden nog moeilijker kunnen zijn.

    Lees meer over "WFA publiceert gids voor diversiteit en inclusie"
  27. UN_Women_Partner_UBA.png
      News Announcement

    UBA partner van UN Women 'Unstereotype Alliance'

    • 06-06-19

    New York, 5 juni 2019 -  Op de hoofdzetel van de United Nations in New York werd UBA officieel als partner aanvaard van de 'Unstereotype Alliance'.

    Lees meer over "UBA partner van UN Women 'Unstereotype Alliance'"
  28. Dalilla-Jozephie-TrendsDayUBA.jpg
      3 questions

    Dalilla Hermans en Jozefien Daelemans over unstereotype advertising

    • 29-04-19

    "Probeer zo breed mogelijk te denken en je eigen denkkaders uit te dagen. Dat is belangrijk. Word je ervan bewust dat je blinde vlekken hebt. Dan kun je er iets aan veranderen. Dat is de hele kern."

      Brand Strategy
    Lees meer over "Dalilla Hermans en Jozefien Daelemans over unstereotype advertising"
  29. Joelle Desterbecq_CSA.jpg
      Opinion

    Unstereotype Communication bij CSA: Gelijkheid, diversiteit en inclusie

    • 25-03-19

    Gelijkheid, diversiteit en inclusie vormen de rode draad in de dagelijkse activiteiten van de CSA. Het zijn drie kernwaarden op basis waarvan de diensten van audiovisuele media worden gecontroleerd of gereguleerd, maar die eveneens een rol spelen in de verschillende activiteiten in de nasleep van die controle. Zo komt het dat in de onderzoeken van de CSA zoveel aandacht wordt besteed aan gelijkheid, diversiteit en inclusie, die de drijvende kracht vormen achter haar politiek van internationale samenwerking, sensibilisering en dialoog met andere actoren in de sector. Een opinie door Joëlle Desterbecq.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Unstereotype Communication bij CSA: Gelijkheid, diversiteit en inclusie"
  30. Dorien aerts Microsoft.jpg
      Opinion

    Unstereotype Communication bij Microsoft: When everybody plays, we all win

    • 18-03-19

    « Empower every person and organisation on this planet to achieve more », is de missie van Microsoft. 

      Brand Strategy
    Lees meer over "Unstereotype Communication bij Microsoft: When everybody plays, we all win"