News & Resources > Data & Technology

  1. AI in Content
      News

    Wat zijn de wettelijke en ethische uitdagingen van AI in contentcreatie?

    • 11-05-24

    Artificiële Intelligentie (AI) vestigt zich als een ware hefboom voor verandering, met name op het gebied van contentcreatie. Het gebruik ervan brengt echter belangrijke juridische en ethische uitdagingen met zich mee voor contentcreators en marketingmanagers, zoals bijvoorbeeld auteursrechten of persoonlijkheidsrechten. Ontdek hieronder waarmee je rekening moet houden.

      Data & Technology Content
    Lees meer over "Wat zijn de wettelijke en ethische uitdagingen van AI in contentcreatie?"
  2. Online shopping
      News

    De sleutels tot succes voor webshopoptimalisatie

    • 10-05-24

    Jaarlijks voert Becom, de Belgische e-commerce federatie, een onderzoek bij ongeveer 1000 consumenten om hun intenties, attitudes en verwachtingen ten opzichte van online winkelen te begrijpen: The Belgian Online Shopper Survey. Deze data werden gecombineerd met de inzichten van Hybrid die de afgelopen jaren meer dan 200 brands en omnichannelretailers in depth auditeerden op hun digitale marketingaanpak. De outcome? Een krachtig recept voor een succesvolle webshop. Ontdek de ingrediënten van Becom & Hybrid voor een beter presterende webshop.

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "De sleutels tot succes voor webshopoptimalisatie"
  3. Vraag van de week
      News Vraag van de week Video

    Hoe kan je Machine Learning toepassen in jouw organisatie?

    • 09-04-24

    Aan het woord, Damien D'Ostuni van Wavemaker Belgium. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe werken artificiële intelligentie en Machine Learning?"

      Data & Technology
    Lees meer over "Hoe kan je Machine Learning toepassen in jouw organisatie?"
  4. AI Enews
      Charter & Guideline

    Guidelines on artificial intelligence & communication

    • 26-03-24

    UBA en ACC stelden met 'Guidelines on artificial intelligence & communication' een document op met 10 principes waarmee agentschappen en merken aan de slag kunnen voor een verantwoord gebruik van artificiële intelligentie in commerciële communicatie. De voorgestelde richtlijnen zijn eenvoudig in de praktijk te brengen en vergroten het vertrouwen van zowel de klant als de consument.

      Data & Technology
    Lees meer over "Guidelines on artificial intelligence & communication"
  5. help
      News

    Hoe UBA merken helpt met AI

    • 26-03-24

    Het toenemende gebruik van artificiële intelligentie in alle domeinen van marketing en communicatie zet zich onverminderd door. Daarom komt UBA via het initiatief 'AI for effective and trusted brands' met content en activiteiten om jou te helpen deze technologie correct te implementeren en te gebruiken voor de uitbouw van jouw merk.

      Data & Technology
    Lees meer over "Hoe UBA merken helpt met AI"
  6. Tim-Colman-Proximus-UBA-Content.jpg
      News

    Teams opleiden in AI is een prioriteit

    • 25-03-24

    Tim Colman, Head of Performance Campaigns & Innovation bij Proximus, werkte mee aan de ontwikkeling van AI-richtlijnen. In dit dubbelinterview met Louis Gheysens van StoryMe agency bespreekt hij de uitdagingen die verband houden met AI en het belang van het document 'Guidelines on artificial intelligence & communication'.

      Data & Technology
    Lees meer over "Teams opleiden in AI is een prioriteit"
  7. Pieter Abbeel_title.jpg
      News

    Wordt AI slimmer dan ons?

    • 25-03-24

    Op 25 april 2024 staat Pieter Abbeel , Professor UC Berkeley, op het podium van de UBA Trends Day in de ING Arena. Het topic van zijn keynote? Trends in Technology! Hoe kan AI iets positiefs betekenen voor elk van onsHieronder alvast een voorsmaakje. 

    Interesse om Pieter live aan het werk te zien? Schrijf je dan nu in voor de UBA Trends Day

      Data & Technology
    Lees meer over "Wordt AI slimmer dan ons?"
  8. DataDriventMarketingSucces.jpg
      News

    Hoe zet je in op data-driven marketingsucces?

    • 10-03-24

    Recent onderzoek van de WFA in samenwerking met dentsu bracht een onthutsende vaststelling aan het licht: hoewel veel van 's werelds toonaangevende adverteerders de juiste koers varen, kan amper 10% terugvallen op een allesomvattende datastrategie. In haar recentste rapport geeft de WFA advies over hoe bedrijven precies een succesvolle datamarketingstrategie kunnen nastreven, op maat van hun datamaturiteit.

      Data & Technology
    Lees meer over "Hoe zet je in op data-driven marketingsucces?"
  9. Newsletter_20240305_DMA_picture.jpg
      News

    De Digital Market Act (DMA) wordt deze week van kracht

    • 05-03-24

    Vanaf 6 maart voorkomt de nieuwe wet dat grote 'gatekeeper' platforms zoals Meta, Google of Amazon persoonlijke gegevens combineren tussen hun diensten of diensten van derden zonder toestemming van de gebruiker.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "De Digital Market Act (DMA) wordt deze week van kracht"
  10. trends-technology-UBA.jpg
      News

    Wat zijn de technologische trends in 2024?

    • 26-02-24

    Eind 2023 was het overduidelijk dat artificiële intelligentie (AI) en digitale innovatie niet 'gewoon' waren gegroeid: ze hadden een heuse revolutie ontketend in de manier waarop we omgaan met technologie en zakendoen. De invloed van AI is zo alomtegenwoordig dat het eenvoudigweg niet mogelijk was om één technologische trend afzonderlijk te bespreken. Ontdek in exclusiviteit de belangrijkste bevindingen uit het trendrapport 'The technology trends that will shape 2024' van Emakina, an EPAM company.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat zijn de technologische trends in 2024?"
  11. Data protection
      News

    De Data Protection Officer, een troef voor de relatie met uw consument

    • 13-02-24

    In het huidige digitale landschap zien bedrijven gegevensbescherming als een absolute prioriteit. De Data Protection Officer (DPO) vervult daarin een cruciale rol. Hij of zij waakt erover dat verordeningen die gegevensbescherming waarborgen zoals de GDPR worden nageleefd. Kom meer te weten over het belang van de DPO in een bedrijf. 

      Data & Technology
    Lees meer over "De Data Protection Officer, een troef voor de relatie met uw consument"
  12. Creating spaces for brands to grow.png
      News

    Wat kan u van ons verwachten in 2024?

    • 09-01-24

    Ook in 2024 staat u wellicht voor een pak uitdagingen. UBA staat voor u klaar zodat u zich kan toeleggen op het uitbouwen van uw merk. U kan op ons rekenen voor inspiratie en ondersteuning.

      Data & Technology Content Media Brand Strategy
    Lees meer over "Wat kan u van ons verwachten in 2024?"
  13. Toekomst
      News

    Voorbij de hype: De toekomst van AI marketing in het post-ChatGPT tijdperk

    • 18-12-23

    Het is een feit dat de digitale marketeer van vandaag niet langer zweert bij koffie en creatieve brainstormsessies alleen. Nee, de nieuwe beste vriend van de content kunstenaar is een AI-assistent, en ChatGPT speelt daarin de hoofdrol.
    Veel marketeers hebben de overstap naar AI gemaakt, maar sommigen blijven sceptisch en terughoudend. De vraag is niet of, maar wanneer zij de sprong wagen, want wie nu niet meedoet, loopt het risico dat concurrenten het voordeel van deze technologie wel zullen benutten. Na de initiële hype rond ChatGPT, is het nu tijd voor digitale marketeers om actie te ondernemen en gefocust te blijven. In deze snel veranderende wereld is stilstaan simpelweg geen optie.

      Data & Technology Content Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Voorbij de hype: De toekomst van AI marketing in het post-ChatGPT tijdperk"
  14. Europ-AI-Act-UBA.jpg
      News

    De nieuwe Europese AI Act

    • 13-12-23

    Nu verwacht wordt dat de Europse AI Act ergens in 2025 in werking zal treden, geven we hier in grote lijnen de opkomende regelgeving en de belangrijkste punten mee die u al kunt verwerken in uw communicatie- en marketingstrategieën in verband met het gebruik van AI.

      Data & Technology Brand Strategy
    Lees meer over "De nieuwe Europese AI Act"
  15. market research
      News

    Hoe AI marktonderzoek transformeert

    • 13-12-23

    Sinds de introductie van ChatGPT in november 2022 verovert generatieve AI de wereld (van insights) met ongeziene snelheid. Het is het meest besproken onderwerp onder insights professionals, waarbij 93% van de onderzoekers het ziet als een kans voor de industrie. Van het ondersteunen van deskresearch tot het genereren van enquêtevragen, het modereren van insight communities en het analyseren van complexe gegevens - de use cases zijn eindeloos en worden door onze branche met veel enthousiasme omarmd. Maar wat brengt de toekomst? In dit artikel deelt Annelies Verhaeghe haar visie op de toekomst van AI in de marktonderzoeksindustrie. 

      Data & Technology Content Research & Insights
    Lees meer over "Hoe AI marktonderzoek transformeert"
  16. TomVanMierlo.jpg
      News

    Verbeter uw bedrijfsprocessen met AI

    • 13-12-23

    In een wereld waar de technologie niet stilstaat, verrees AI als een krachtige tool met het potentieel om onze manier van problemen oplossen en waarde creëren ingrijpend te veranderen. Maar hoe moeten we echt tegen AI aankijken? En hoe kunnen we de gimmick achter ons laten en AI inzetten om onze bedrijfsprocessen een meerwaarde te geven? In een "60 minutes" sessie deelde Tom Van Mierlo, strategy lead & partner bij iO, zijn ideeën en kennis ter zake en legde hij de mogelijkheden van AI bloot.

      Data & Technology Content Brand Strategy
    Lees meer over "Verbeter uw bedrijfsprocessen met AI"
  17. RobotHumanFingerAI.jpg
      News

    Wat is de rol van generatieve AI in reclame?

    • 13-12-23

    Naarmate generatieve AI een steeds grotere stempel drukt op het reclamelandschap, zal het jaar 2023 de geschiedenis ingaan als een kantelmoment met regulerende acties en openlijke bezorgdheden over de ethische kant van AI. Dat vraagt om een nader onderzoek van de impact die de technologie precies heeft.

      Data & Technology Content Media Research & Insights
    Lees meer over "Wat is de rol van generatieve AI in reclame?"
  18. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Wat is de rol van ethiek in datamarketing?

    • 07-12-23

    Aan het woord, Florent Diverchy. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe kan ik data correct verzamelen, beheren en delen?"

    Data Strategy 3 - playbutton

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is de rol van ethiek in datamarketing?"
  19. Working together
      News

    Hoe vertegenwoordigt en verdedigt UBA merken?

    • 20-11-23

    De UBA lobbyt op het gebied van zelfregulering, gegevensbescherming en de CIM.

      Data & Technology Media Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe vertegenwoordigt en verdedigt UBA merken?"
  20. vincentdumon.jpg
      News

    Naar een positieve ontwikkeling van het gebruik en de bescherming van gegevens bij adverteerders

    • 03-11-23

    Ontdek de inzichten van Vincent Dumon, Information Broker bij Colruyt Group en voorzitter van de UBA Expert Community Data & Technology, over het belang van een goede first-party datastrategie en het opzetten van effectieve marketingcampagnes in overeenstemming met de regelgeving, waarbij de focus sterk ligt op ethiek en gegevensbeheer.

      Data & Technology
    Lees meer over "Naar een positieve ontwikkeling van het gebruik en de bescherming van gegevens bij adverteerders"
  21. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Hoe correct data delen?

    • 31-10-23

    Aan het woord, Isabel Baert, dataexpert, Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe kan ik data correct en duurzaam verzamelen, beheren en delen."

    Data Strategy 6 - playbutton

      Data & Technology
    Lees meer over "Hoe correct data delen?"
  22. MKF.jpg
      News

    Hebben de Belgische media een nieuwe stabiliteit gevonden?

    • 25-09-23

    De Media Key Facts zijn geüpdate en bevatten nu gegevens tot en met juni 2023. De coronapandemie verstoorde in 2020 duidelijk de evolutie van de Belgische bruto media-investeringen. Echter blijkt uit de cijfers dat 2023 al goed op pad is voor het derde jaar op rij om voor stabiliteit te zorgen.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Hebben de Belgische media een nieuwe stabiliteit gevonden?"
  23. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Wat zijn de belangrijkste platformen voor activatie?

    • 14-09-23

    Aan het woord, Jonathan Wuurman van Actito. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Data Activation".

    Data Activation 3 play

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat zijn de belangrijkste platformen voor activatie?"
  24. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Hoe komt een CRM-strategie de klantenrelatie ten goede?

    • 01-09-23

    Aan het woord, Florent Diverchy van Produpress. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe verbetert u met een CRM-strategie de relaties met uw consumenten?"

    CRM 4 playbutton

      Data & Technology
    Lees meer over "Hoe komt een CRM-strategie de klantenrelatie ten goede?"
  25. Enews _ Privacy
      News

    Het beschermen van consumentengegevens is essentieel voor uw merk

    • 06-07-23

    Consumentengegevens hebben een beslissende impact op de effectiviteit van uw marketing- en verkoopinspanningen. Als consumenten vertrouwen hebben in uw merk, zullen ze meer geneigd zijn om hun gegevens te delen. U zal sneller hun vertrouwen winnen als u op een transparante en respectvolle manier omgaat met hun gegevens.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Het beschermen van consumentengegevens is essentieel voor uw merk"
  26. Google-EU.jpg
      News

    Maakt Google misbruik van zijn dominante positie in de digitale reclamemarkt?

    • 21-06-23

    Volgens de Europese Commissie heeft Google mogelijks de diensten die het aanbiedt aan uitgevers en adverteerders om advertentieruimte op het web te kopen en verkopen, gebruikt om zijn eigen advertentie-uitwisselingsplatform "AdX" te promoten.

      Data & Technology
    Lees meer over "Maakt Google misbruik van zijn dominante positie in de digitale reclamemarkt?"
  27. Data-specialist-Marketing.jpg
      News Insight

    Hoe organiseert u een datagedreven marketingteam?

    • 15-06-23

    Ontdek drie belangrijke learnings die zijn voortgekomen uit de UBA Expert Community Data & Technology van 9 juni. Er werd gesproken over rollen, wendbaarheid in data governance en het gebruik van gegevens in marketingteams.

      Data & Technology
    Lees meer over "Hoe organiseert u een datagedreven marketingteam?"
  28. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Hoe creëert u waarde via data?

    • 02-06-23

    Aan het woord, Edwyn Gielen van Numberly. Deze video maakt deel uit van de UBA Traning 24/7 video-opleiding "Hoe kan ik data inzetten voor doeltreffende marketing?"

    Performance Marketing 3 Playbutton

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Hoe creëert u waarde via data?"
  29. Data Protection Guide - visual
      News Charter & Guideline

    De lancering van de UBA Data Protection Guide

    • 08-05-23

    De UBA Data Protection Guide is een leidraad die marketeers en merken helpt om het vertrouwen van hun klanten te versterken door middel van transparante en respectvolle gegevensbescherming. 

      Data & Technology
    Lees meer over "De lancering van de UBA Data Protection Guide"
  30. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week

    Hoe kan u data correct en duurzaam verzamelen, beheren en delen?

    • 02-05-23

    Aan het woord, Florent Diverchy van Produpress. Deze video maakt deel uit van de UBA Traning 24/7 video-opleiding "Hoe kan ik data correct en duurzaam verzamelen, beheren en delen?"

    Playbutton

      Data & Technology
    Lees meer over "Hoe kan u data correct en duurzaam verzamelen, beheren en delen?"