News & Resources > Data & Technology

  1. Sparkle16.png
      News

    David Hockney verenigt als geen ander Hard & Soft data - Sparkle 16

    • 18-01-22

    De ondertussen 84-jarige meester combineert zijn talent en drang naar kleur tegenwoordig met iPad-technologie. Hij heeft zich ook als geen ander in de kunstgeschiedenis verdiept om daar vervolgens eigenzinnig zijn eigen ding mee te doen.

      Data & Technology Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "David Hockney verenigt als geen ander Hard & Soft data - Sparkle 16"
  2. Metaverse-marketing.jpg
      What is

    Wat is Metaverse?

    • 14-01-22

    Als er één concept is waar de marketingmanagers niet omheen kunnen, is het wel het metaverse. Het vermogen om de fysieke en virtuele wereld in elkaar te laten overvloeien.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Metaverse?"
  3. CrystalWashington_quote.jpg
      News

    UBA Trends Day: Trends in Strategy. Shape the Workplace of the Future

    • 14-01-22

    Alsof we nog niet voldoende aan ons hoofd hadden met voortdurende technologische innovaties en disrupties, met Generatie Z die aan zet kwam, met een veranderende wereld en nog sneller veranderende consumenten…Verschijnt daar wel 2020 op de kalender, zeker – een jaar dat alles compleet op zijn kop zet. 

      Data & Technology Media Strategy
    Lees meer over "UBA Trends Day: Trends in Strategy. Shape the Workplace of the Future"
  4. 2021-torfs-nl.jpg
      News

    Effie Case Torfs: #SamenSterk

    • 13-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case #SamenSterk van Torfs.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Effie Case Torfs: #SamenSterk"
  5. plane earth.jpg
      Insight Survey

    Ipsos Global Predictions 2022: de Belgen maken zich ongerust over de economie en de toestand van de planeet

    • 13-01-22

    Zoals gebruikelijk bij het begin van het nieuwe jaar heeft Ipsos de resultaten gepubliceerd van een groot wereldwijd onderzoek dat op zijn Global Advisor-platform werd gevoerd bij meer dan 22.000 mensen in 33 landen, waaronder België (een duizendtal respondenten tussen 16 en 74 jaar in ons land). Het doel van de studie is het heersende maatschappelijke klimaat in kaart brengen. Uit de resultaten blijkt dat onze medeburgers niet erg optimistisch zijn over de economie en dat ook de toestand van de planeet een bron van ongerustheid is.

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "Ipsos Global Predictions 2022: de Belgen maken zich ongerust over de economie en de toestand van de planeet"
  6. Domain-Authority.jpg
      What is

    Wat is Domain Authority?

    • 06-01-22

    Domain Authority (DA) is een metric die door Moz werd ontwikkeld en die voorspelt hoe waarschijnlijk het is dat een domein in de resultaten van de zoekmachines zal verschijnen en hoe goed een website scoort vergeleken met andere websites.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Domain Authority?"
  7. Data-ethics.jpg
      News

    Het belang van ethiek in datastrategie

    • 06-01-22

    Werken met data is een echte kans. Sommigen gaan zelfs zover dat ze het de meest sexy job van de 21e eeuw noemen! En het is niet moeilijk te begrijpen waarom: data spelen een enorme rol van betekenis in wetenschap, geneeskunde, beveiliging, innovatie, het bedrijfsleven en tal van andere toepassingsgebieden. Maar die almacht brengt veel verantwoordelijkheden voor ons mee.

      Data & Technology Strategy
    Lees meer over "Het belang van ethiek in datastrategie"
  8. 2021-polestar.jpg
      News

    Effie Case Polestar: lancering van een automerk op de Belgische markt

    • 06-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "Lancering van een automerk op de Belgische markt" van Polestar.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Effie Case Polestar: lancering van een automerk op de Belgische markt"
  9. Location-Intelligence.jpg
      What is

    Wat is Location Intelligence?

    • 20-12-21

    'Location Intelligence' is een term die steeds meer aan belang wint in de marketing. Consumenten eisen immers pertinentere content en aanbiedingen. 

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Location Intelligence?"
  10. Mobile-Wallet-Marketing.jpg
      What is

    Wat is Mobile Wallet Marketing?

    • 03-12-21

    Mobile wallets zijn vrij recente betaalmiddelen. Ze bestaan nog maar zo'n tien jaar. Het zijn digitale applicaties zoals Google Pay en Apple Pay, die uw betaalgegevens op een mobiel apparaat bewaren. Ze slaan de kaartgegevens, coupons, tickets enz. van de gebruiker centraal op zodat die er overal makkelijk digitaal mee kan betalen.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Mobile Wallet Marketing?"
  11. PII.jpg
      What is

    Wat is PII?

    • 19-11-21

    PII staat voor 'Personally Identifiable Information' of 'Persoonlijk
    Identificeerbare Informatie' en verwijst naar alle gegevens die gebruikt
    kunnen worden om een specifieke persoon te identificeren.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is PII?"
  12. outil d’analyse.jpg
      What is

    Wat is Attribution modelling?

    • 16-11-21

    'Attribution modelling' is een analyse-instrument om de effectiviteit van de verschillende contactmomenten van de klant tijdens zijn customer journey te bepalen.

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "Wat is Attribution modelling?"
  13. nouvelle normalité.jpg
      Survey

    Het 'nieuwe normaal' in de voorspellingen van Forrester voor 2022

    • 28-10-21

    'Twee jaar van beroering hebben bedrijfsleiders gedwongen zich aan te passen aan een nieuwe realiteit die gekenmerkt wordt door onzekerheid. Het spookbeeld van grote omwentelingen doemde al op sinds het begin van het digitale tijdperk, maar in 2020 is het geëxplodeerd in zowel intensiteit als reikwijdte', aldus de auteurs van het nieuwe Europese trendrapport van Forrester in hun bevlogen voorwoord.

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "Het 'nieuwe normaal' in de voorspellingen van Forrester voor 2022"
  14. target-advertising-Europe.jpg
      News

    Reactie van de WFA op de oproep van Europa om targeted advertising te bannen

    • 24-10-21

    De WFA (World Federation of Advertisers) bevestigt dat de CEO's van een groot aantal grote adverteerders gisteren een brief van een groep Europese Parlementsleden ontvingen met de vraag om te stoppen met targeted advertising op basis van persoonsgegevens.

      Data & Technology Strategy
    Lees meer over "Reactie van de WFA op de oproep van Europa om targeted advertising te bannen"
  15. privacy-dashboard-uba.jpg
      What is

    Wat is Privacy Dashboard?

    • 15-10-21

    Het "Privacy Dashboard" biedt toegang tot de persoonsgegevens die gebruikers delen of die het platform over hen verzamelt.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Privacy Dashboard?"
  16. Performance-Marketing-UBA.jpg
      What is

    Wat is Performance Marketing?

    • 08-10-21

    Performance marketing is dus niet zozeer een marketingtechniek als wel een betaalstructuur op basis waarvan bepaalde marketeers hun facturen opmaken.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Performance Marketing?"
  17. Identity-Resolution-marketing.jpg
      What is

    Wat is Identity Resolution?

    • 01-10-21

    Het afgelopen decennium is het aantal touchpoints tussen klanten en bedrijven explosief gestegen. Een customer journey spreidt zich nu veelal over een aantal apparaten.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Identity Resolution?"
  18. Contextual-Ad-UBA.jpg
      News

    Contextuele reclame als opportuniteit in een wereld zonder third-party cookies

    • 24-09-21

    De aankondiging in 2020 door Google dat de third-party cookies tegen 2023 zouden verdwijnen, betekende een keerpunt voor marketingstrategieën en online reclame in het bijzonder.

      Data & Technology Content
    Lees meer over "Contextuele reclame als opportuniteit in een wereld zonder third-party cookies"
  19. effie-info-class.jpg
      News Survey

    Effie Awards 2021: 22 finalisten maken kans op prestigieuze Bronze, Silver of Gold Effie in Brusselse Event Lounge

    • 09-09-21

    De jury van de Effie Awards maakt bekend dat nog een mooie 22 cases kans maken op een felbegeerde Bronze, Silver of Gold Effie. Nooit eerder waren er zoveel finalisten. Met 34 cases kon de editie van 2021 ook op het vlak van inschrijvingen rekenen op een recordaantal. De winnaars worden bekendgemaakt op 30 september tijdens een Gala Dinner in de Brusselse Event Lounge.

      Data & Technology Content Media Research & Insights
    Lees meer over "Effie Awards 2021: 22 finalisten maken kans op prestigieuze Bronze, Silver of Gold Effie in Brusselse Event Lounge"
  20. Dashboarding.jpg
      What is

    Wat is Data Visualization?

    • 06-09-21

    Datavisualisatie is de voorstelling van data of informatie in een diagram, grafiek of andere visuele weergave. Afbeeldingen lichten de relatie tussen de data toe. Datavisualisatie maakt het makkelijker om trends en patronen te ontwaren.

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "Wat is Data Visualization?"
  21. puzzleContextualadv.jpg
      News

    Waarom contextueel adverteren belangrijk wordt

    • 30-08-21

    Naarmate online reclame zich heeft ontwikkeld, zijn ook de mechanismen voor het identificeren van geïnteresseerde doelgroepen veranderd. Zo zijn 3rd party cookies en ID's van abonnementen of aanmeldingen voor merken en uitgevers één van de populairste manieren geworden om een relevant publiek te identificeren en te bereiken.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Waarom contextueel adverteren belangrijk wordt"
  22. emailing-record-benelux.jpg
      News

    Benelux wereldkampioen in e-mail marketing

    • 30-08-21

    Marketingspecialisten uit de Benelux zijn de wereldkampioenen op het vlak van e-mail marketing. Dat blijkt uit een wereldwijde studie gevoerd door CM Group, specialist in e-mail marketing platformen.

      Data & Technology
    Lees meer over "Benelux wereldkampioen in e-mail marketing"
  23. quantum-marketing-UBA.jpg
      What is

    Wat is Quantum Marketing?

    • 23-08-21

    In zijn nieuwste boek definieert Raja Rajamannar, Chief Marketing Officer bij MasterCard, Quantum Marketing als de nieuwe geestestoestand die marketeers moeten ontwikkelen, willen ze bestand zijn tegen de uitdagingen die marketing met zich meebrengt.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Quantum Marketing?"
  24. Rich-Snippet-UBA.jpg
      What is

    Wat zijn Rich Snippets?

    • 09-08-21

    Rich Snippets zijn zoekresultaten met extra informatie erbij. Het zijn in feite uitgebreide zoekresultaten die bijkomende belangstelling wekken, meer informatie verschaffen en het gebruiksgemak vergroten.

      Data & Technology Content
    Lees meer over "Wat zijn Rich Snippets?"
  25. Third-party-data-UBA.jpg
      What is

    Wat zijn Third Party Data?

    • 28-06-21

    Third-Party Data zijn gegevens die u koopt van derde partijen die niet de oorspronkelijke verzamelaars zijn, in het bijzonder grote data-aggregators die ze halen van de platformen en websites waar ze gegenereerd werden. Zij betalen uitgevers en andere data-eigenaars voor hun First-Party Data.

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "Wat zijn Third Party Data?"
  26. UBA_Banking&insurances_WithoutLogo.jpg
      News Survey

    Trends 2021: banken & verzekeringen

    • 21-06-21

    In deze artikelreeks illustreert Joeri Van den Bergh, Future Consumer expert bij InSites Consulting voor een aantal sectoren welke trends zich sterk manifesteren. Deze week de laatste editie, de “banksector”.

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "Trends 2021: banken & verzekeringen"
  27. Second-party-data-ubajpg.jpg
      What is

    Wat zijn Second-Party Data?

    • 18-06-21

    Second-Party Data zijn in wezen de First-Party Data van andere bedrijven, die zij rechtstreeks bij hun publiek verzamelen. Ze kunnen u meer vertellen over hun activiteit op websites, apps en social media, hun in-store aankopen, hun antwoorden op vragenlijsten enz.

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "Wat zijn Second-Party Data?"
  28. 1st-Party-Data.jpg
      What is

    Wat zijn First-Party Data?

    • 14-06-21

    First-Party Data zijn gegevens die u rechtstreeks van uw publiek verzamelt.

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "Wat zijn First-Party Data?"
  29. What-is-zero-party-data.jpg
      What is

    Wat is Zero Party Data?

    • 07-06-21

    Zero-Party Data verschillen van de drie andere gegevenstypen (1ste, 2de en 3de) omdat ze verstrekt worden door de consument en dus niet afgeleid worden van zijn gedrag. 

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "Wat is Zero Party Data?"
  30. MicrosoftTeams-image.png
      News Video

    Herbekijk de UBA Discover it: Brain Computer Interface

    • 07-06-21

    'Brain Computer Interface'. Wat is het precies? Hoe werkt het? Hoe zal het het consumentengedrag en bijgevolg de strategieën van marketeers veranderen? Een antwoord op al die vragen krijgt u tijdens deze UBA Discover It van 7 juni 2021 met Damien D'Ostuni. Bekijk de opname hier.

      Data & Technology
    Lees meer over "Herbekijk de UBA Discover it: Brain Computer Interface"