-
Sociale media in België
Sinds begin 2024 biedt het socialmedialandschap in België een brede waaier aan platformen, elk met een eigen uniek gebruikersbestand, potentieel voor adverteerders en brand building. Samen met jou duiken we in de cijfers van het Digital Report 2024 en geven we je een inkijk in wat er in België zoal beweegt op vlak van sociale media en hoe je deze inzichten kan gebruiken in effectieve brandingstrategieën.
-
De social media trends in 2024
In het onophoudelijk evoluerende landschap van sociale media vormt 2024 een kanteljaar waarin cultuur het voorplan opeist. Naarmate de maatschappij meer decentraliseert, worden merken geconfronteerd met nieuwe uitdagingen en kansen om hun doelpubliek aan te spreken. Een kort overzicht van de belangrijkste trends in het socialemedialandschap van vandaag (en morgen).
-
Hoe heeft het consumptiegedrag van de Belg zich ontwikkeld in 2023?
Na het post-covid compensatiegedrag hakten de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne behoorlijk in op het uitgavepatroon van de Belg. Gedurende een jaar volgde GroupM met de Recession Monitor het bestedingspatroon van de Belgen voor 42 categorieën. Tweewekelijks werden 1000 Belgen bevraagd en in totaal werden, in de periode februari 2023 tot en met december 2023, 23.000 interviews uitgevoerd bij een representatief staal van de Belgische bevolking tussen 18 en 79 jaar oud. Een hele boterham dus. Wat zijn nu de voornaamste conclusies na 1 jaar Recession Monitor?
-
De toekomst is vrouwelijk: van gelijkheid naar innovatie
In de dynamiek van onze snel evoluerende wereld, doordrenkt van innovatie en vooruitgang, doemt een cruciale noodzaak op: de feminisering van onze maatschappij. Vaak blijft het gesprek beperkt tot de loonkloof tussen mannen en vrouwen, maar de diepgewortelde kloof strekt zich uit tot essentiële domeinen zoals productontwerp, femtech en vrouwelijke gezondheidszorg.
-
Hoe begin je aan een content strategy?
Aan het woord, Michel Libens, Propaganda. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Wat is het belang van content marketing en hoe bouwt u een strategie uit?"
-
Dé trends in content marketing
Koen Denolf, contentstrateeg bij The Fat Lady, en Bart Lombaerts, Head of Content van SPYKE deden inspiratie op toen ze eind vorig jaar het congres Content Marketing World in Washington bijwoonden. Is dit het einde van de term content marketing? Hoe bereid je je voor op 2024?
-
Wat kan u van ons verwachten in 2024?
Ook in 2024 staat u wellicht voor een pak uitdagingen. UBA staat voor u klaar zodat u zich kan toeleggen op het uitbouwen van uw merk. U kan op ons rekenen voor inspiratie en ondersteuning.
-
Voorbij de hype: De toekomst van AI marketing in het post-ChatGPT tijdperk
Het is een feit dat de digitale marketeer van vandaag niet langer zweert bij koffie en creatieve brainstormsessies alleen. Nee, de nieuwe beste vriend van de content kunstenaar is een AI-assistent, en ChatGPT speelt daarin de hoofdrol.
Veel marketeers hebben de overstap naar AI gemaakt, maar sommigen blijven sceptisch en terughoudend. De vraag is niet of, maar wanneer zij de sprong wagen, want wie nu niet meedoet, loopt het risico dat concurrenten het voordeel van deze technologie wel zullen benutten. Na de initiële hype rond ChatGPT, is het nu tijd voor digitale marketeers om actie te ondernemen en gefocust te blijven. In deze snel veranderende wereld is stilstaan simpelweg geen optie. -
Hoe AI marktonderzoek transformeert
Sinds de introductie van ChatGPT in november 2022 verovert generatieve AI de wereld (van insights) met ongeziene snelheid. Het is het meest besproken onderwerp onder insights professionals, waarbij 93% van de onderzoekers het ziet als een kans voor de industrie. Van het ondersteunen van deskresearch tot het genereren van enquêtevragen, het modereren van insight communities en het analyseren van complexe gegevens - de use cases zijn eindeloos en worden door onze branche met veel enthousiasme omarmd. Maar wat brengt de toekomst? In dit artikel deelt Annelies Verhaeghe haar visie op de toekomst van AI in de marktonderzoeksindustrie.
-
Verbeter uw bedrijfsprocessen met AI
In een wereld waar de technologie niet stilstaat, verrees AI als een krachtige tool met het potentieel om onze manier van problemen oplossen en waarde creëren ingrijpend te veranderen. Maar hoe moeten we echt tegen AI aankijken? En hoe kunnen we de gimmick achter ons laten en AI inzetten om onze bedrijfsprocessen een meerwaarde te geven? In een "60 minutes" sessie deelde Tom Van Mierlo, strategy lead & partner bij iO, zijn ideeën en kennis ter zake en legde hij de mogelijkheden van AI bloot.
-
Wat is de rol van generatieve AI in reclame?
Naarmate generatieve AI een steeds grotere stempel drukt op het reclamelandschap, zal het jaar 2023 de geschiedenis ingaan als een kantelmoment met regulerende acties en openlijke bezorgdheden over de ethische kant van AI. Dat vraagt om een nader onderzoek van de impact die de technologie precies heeft.
-
Podcasts groeien uit tot een volwaardig advertentiemedium
Voor het tweede jaar op rij publiceert Mediafin de resultaten van de studie ‘The Power of Podcast’. Deze grootschalige studie, uitgevoerd door IPSOS, onderzoekt de adoptie, het gebruik en de attitude van de Belgen ten opzichte van podcasts. Nieuw in de editie van dit jaar zijn de kwantitatieve resultaten over de perceptie van podcasts als advertentiemedium. Ontdek de belangrijkste bevindingen.
-
Artificiële intelligentie en contentcreatie: menselijke expertise blijft onmisbaar
Hoe kan artificiële intelligentie het maken van content herdefiniëren? Dat was het onderwerp van de Expert Community Content op 12 oktober. Twee experten, Damien d'Ostuni van Wavemaker en Jef De Busser van Head Office, deelden hun visie en gaven zo meer inzicht in deze nieuwe vorm van contentcreatie.
-
Gaming steeds meer een opportuniteit voor merken
Met een indrukwekkende groei van 6,3% ten opzichte van het voorgaande jaar telt de wereldwijde gaminggemeenschap nu maar liefst 3,38 miljard enthousiaste spelers. Het meest opvallende is dat gaming geen grenzen kent. Of je nu onderweg bent met je mobiele apparaat, thuis speelt op je console of je skills aanscherpt op je pc, gaming is overal en elk van deze sectoren draagt bij aan deze spectaculaire groei van de hele industrie. Meer weten over de mogelijkheden en best practices voor merken? Neem deel aan de UBA Master Class Gaming & Esports op 10 november.
-
TikTok, een onmisbare tool in uw mediastrategie?
Tijdens de laatste UBA Expert Community Content, die plaatsvond op 14 juni, werd bijzondere aandacht besteed aan de evolutie van TikTok en de impact ervan op het sociale medialandschap.
-
De impact van influencers blijft erg belangrijk in België
Een kwart van de Belgen tussen 16 en 39 jaar die influencers, content creators of celebrities volgen op sociale media, kocht de voorbije drie maanden iets door hun toedoen. Influencers hebben niet enkel een belangrijke commerciële impact maar zorgen tegelijkertijd ook voor een gezondere levensstijl. Dat blijkt uit onderzoek van de Arteveldehogeschool en de handelsfederatie Comeos bij 5.663 Belgen tussen 16 en 39 jaar.
-
Hoe de inhoud van een pagina optimaliseren voor zoekmachines?
Aan het woord, Ariane Ledent van Emakina. Deze video maakt deel uit van de UBA Traning 24/7 video-opleiding "Hoe meer bezoekers lokken met SEO?"
-
Wat is Connected Commerce?
Connected commerce verwijst naar de naadloze integratie van online en in-store winkelervaringen waardoor klanten op hun voorwaarden kunnen winkelen, van productontdekking tot aankoop en levering.
-
Wat zijn de populairste sociale netwerken in België?
Zoals ieder jaar schetst het Digital Global Overview Report een beeld van de digitale wereld. Het baseert zich daarvoor op statistieken over verschillende aspecten zoals internetverbindingen, gebruik van sociale netwerken, apps, e-commerce en ga zo maar door.
-
De minder-economie: Wat zijn de 5 overlevingstrends voor marketeers?
Minder wordt in 2023 als mindset omarmd. We kiezen allemaal bewust voor minder omwille van de planeet, de maatschappij én ons welzijn.
Hoe kan je als marketeer de minder-mindset implementeren? Hoe kan je meebouwen aan een minder-economie zonder je eigenheid en bestaansrecht te verliezen? Wat kunnen we leren van nieuwe inzichten om het beter en anders te doen? -
Wat is Social Commerce?
Social commerce is het proces waarbij producten en diensten rechtstreeks via sociale media worden verkocht.
-
Hoe verandert Tik Tok het socialemedialandschap?
De transformatie binnen sociale media staat tijdens dit kanteljaar in de schijnwerpers. Gedaan met de vaste kanalen en strategieën op basis van advertenties. En ook de unidimensionele rol van influencers is definitief uitgespeeld.
-
Schuilt er werkelijk in elke crisis een kans? Ontdek de Sparkle
Laag consumentenvertrouwen en hoge indexeringen. Klimaatcrisis, oorlogen, supply chain-problemen, continue disruptie en toenemende polarisatie. Hoe blijt u als bedrijf of merk overeind in woelige tijden? Hoe gaat u als merkenbouwer en mens positief om met al deze uitdagingen?
-
Wat is 'AI generated content'?
Heeft u al gehoord van “ChatGPT” of “Bard”? De kans is erg groot want het topic ‘AI generated content’ is alomtegenwoordig.
-
UBA steunt "Hier Niet" initiatief om haat op sociale media tegen te gaan
Uit een onderzoek blijkt dat haatspraak de afgelopen jaren fors toenam. De Belgische social media managers trekken met “Hier Niet” aan de alarmbel.
-
Help, mijn bureau indexeert de tarieven!
Zullen adverteerders de huidige prijsstijgingen ook voelen in stijgende vergoedingen voor hun communicatiebureau’s? Is uw remuneratiemodel nog optimaal? Doe de gratis remuneratie quickscan dankzij UBA Care Line.
-
2023, het jaar van de omwenteling voor sociale netwerken?
Onze wonden van de coronacrisis zijn nog niet helemaal geheeld of daar is al een nieuwe crisis: een die de algemene levensduurte met een smak de hoogte injaagt. En we kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat de harde recessie een meer systemische verschuiving inluidt. Tel daarbij de minder snelle groei van big tech in het postcovidtijdperk en het wordt al snel duidelijk dat 2023 een uniek jaar wordt.
-
Van marketingstrategie naar businessstrategie
Het was op Content Marketing World zoeken naar trends. AI, social en podcasts gaan al enkele jaren mee. Tussen de lijnen kwam er wel een belangrijke switch bovendrijven: die om content marketing een businessfunctie toe te bedelen. Maar hoe zit dat juist?
-
Nieuwe(re) methoden om native advertising te meten
De meeste lokale reclame-aanbieders beantwoorden aan de vraag van adverteerders door in te zetten op native advertising. Via native ads kan een adverteerder boeiende en oplossingsgerichte verhalen overbrengen naar een groot lezerspubliek, binnen een kwalitatieve nieuwscontext.
-
GARM herinnert Twitter eraan zijn toezeggingen aan merken na te komen
Global Alliance for Responsible Media verzoekt Twitter om gemaakte beloften inzake brand safety na te komen en toekomstige samenwerking verder te ontwikkelen.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 8
- Volgende pagina