News & Resources > Content

  1. Podcast
      News

    Podcasts groeien uit tot een volwaardig advertentiemedium

    • 04-12-23

    Voor het tweede jaar op rij publiceert Mediafin de resultaten van de studie ‘The Power of Podcast’. Deze grootschalige studie, uitgevoerd door IPSOS, onderzoekt de adoptie, het gebruik en de attitude van de Belgen ten opzichte van podcasts. Nieuw in de editie van dit jaar zijn de kwantitatieve resultaten over de perceptie van podcasts als advertentiemedium. Ontdek de belangrijkste bevindingen.

      Content Media
    Lees meer over "Podcasts groeien uit tot een volwaardig advertentiemedium"
  2. Content Creation
      News

    Artificiële intelligentie en contentcreatie: menselijke expertise blijft onmisbaar

    • 19-10-23

    Hoe kan artificiële intelligentie het maken van content herdefiniëren? Dat was het onderwerp van de Expert Community Content op 12 oktober. Twee experten, Damien d'Ostuni van Wavemaker en Jef De Busser van Head Office, deelden hun visie en gaven zo meer inzicht in deze nieuwe vorm van contentcreatie.

      Content Brand Strategy
    Lees meer over "Artificiële intelligentie en contentcreatie: menselijke expertise blijft onmisbaar"
  3. Gaming
      News

    Gaming steeds meer een opportuniteit voor merken

    • 02-10-23

    Met een indrukwekkende groei van 6,3% ten opzichte van het voorgaande jaar telt de wereldwijde gaminggemeenschap nu maar liefst 3,38 miljard enthousiaste spelers. Het meest opvallende is dat gaming geen grenzen kent. Of je nu onderweg bent met je mobiele apparaat, thuis speelt op je console of je skills aanscherpt op je pc, gaming is overal en elk van deze sectoren draagt bij aan deze spectaculaire groei van de hele industrie. Meer weten over de mogelijkheden en best practices voor merken? Neem deel aan de UBA Master Class Gaming & Esports op 10 november.

      Content Media
    Lees meer over "Gaming steeds meer een opportuniteit voor merken"
  4. TikTok
      News

    TikTok, een onmisbare tool in uw mediastrategie?

    • 27-06-23

    Tijdens de laatste UBA Expert Community Content, die plaatsvond op 14 juni, werd bijzondere aandacht besteed aan de evolutie van TikTok en de impact ervan op het sociale medialandschap.

      Content Media Brand Strategy
    Lees meer over "TikTok, een onmisbare tool in uw mediastrategie?"
  5. influencer-market-study-belgium.jpg
      News Survey

    De impact van influencers blijft erg belangrijk in België

    • 08-06-23

    Een kwart van de Belgen tussen 16 en 39 jaar die influencers, content creators of celebrities volgen op sociale media, kocht de voorbije drie maanden iets door hun toedoen. Influencers hebben niet enkel een belangrijke commerciële impact maar zorgen tegelijkertijd ook voor een gezondere levensstijl. Dat blijkt uit onderzoek van de Arteveldehogeschool en de handelsfederatie Comeos bij 5.663 Belgen tussen 16 en 39 jaar.

      Content
    Lees meer over "De impact van influencers blijft erg belangrijk in België"
  6. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Hoe de inhoud van een pagina optimaliseren voor zoekmachines?

    • 12-04-23

    Aan het woord, Ariane Ledent van Emakina. Deze video maakt deel uit van de UBA Traning 24/7 video-opleiding "Hoe meer bezoekers lokken met SEO?"

     SEO 5 Play

      Content
    Lees meer over "Hoe de inhoud van een pagina optimaliseren voor zoekmachines?"
  7. connected-commerce.jpg
      News Vraag van de week

    Wat is Connected Commerce?

    • 06-03-23

    Connected commerce verwijst naar de naadloze integratie van online en in-store winkelervaringen waardoor klanten op hun voorwaarden kunnen winkelen, van productontdekking tot aankoop en levering.

      Content
    Lees meer over "Wat is Connected Commerce?"
  8. Social-Network-Belgium.jpg
      News

    Wat zijn de populairste sociale netwerken in België?

    • 02-03-23

    Zoals ieder jaar schetst het Digital Global Overview Report een beeld van de digitale wereld. Het baseert zich daarvoor op statistieken over verschillende aspecten zoals internetverbindingen, gebruik van sociale netwerken, apps, e-commerce en ga zo maar door.

      Content Media
    Lees meer over "Wat zijn de populairste sociale netwerken in België?"
  9. Minder-economie.png
      News

    De minder-economie: Wat zijn de 5 overlevingstrends voor marketeers?

    • 27-02-23

    Minder wordt in 2023 als mindset omarmd. We kiezen allemaal bewust voor minder omwille van de planeet, de maatschappij én ons welzijn. 
    Hoe kan je als marketeer de minder-mindset implementeren? Hoe kan je meebouwen aan een minder-economie zonder je eigenheid en bestaansrecht te verliezen? Wat kunnen we leren van nieuwe inzichten om het beter en anders te doen?

      Content Research & Insights
    Lees meer over "De minder-economie: Wat zijn de 5 overlevingstrends voor marketeers?"
  10. SocialCommerceUBA.jpg
      News

    Wat is Social Commerce?

    • 27-02-23

    Social commerce is het proces waarbij producten en diensten rechtstreeks via sociale media worden verkocht.

      Content Brand Strategy
    Lees meer over "Wat is Social Commerce?"
  11. iStock-1411654004.jpg
      News

    Hoe verandert Tik Tok het socialemedialandschap?

    • 17-02-23

    De transformatie binnen sociale media staat tijdens dit kanteljaar in de schijnwerpers. Gedaan met de vaste kanalen en strategieën op basis van advertenties. En ook de unidimensionele rol van influencers is definitief uitgespeeld.

      Content
    Lees meer over "Hoe verandert Tik Tok het socialemedialandschap?"
  12. Sparkle18.jpg
      News

    Schuilt er werkelijk in elke crisis een kans? Ontdek de Sparkle

    • 16-02-23

    Laag consumentenvertrouwen en hoge indexeringen. Klimaatcrisis, oorlogen, supply chain-problemen, continue disruptie en toenemende polarisatie. Hoe blijt u als bedrijf of merk overeind in woelige tijden? Hoe gaat u als merkenbouwer en mens positief om met al deze uitdagingen? 

      Data & Technology Content Media
    Lees meer over "Schuilt er werkelijk in elke crisis een kans? Ontdek de Sparkle"
  13. Artificial intelligence.jpg
      News Vraag van de week

    Wat is 'AI generated content'?

    • 14-02-23

    Heeft u al gehoord van “ChatGPT” of “Bard”? De kans is erg groot want het topic ‘AI generated content’ is alomtegenwoordig.

      Data & Technology Content
    Lees meer over "Wat is 'AI generated content'?"
  14. Hierniet_visual_NL_16-9.png
      News

    UBA steunt "Hier Niet" initiatief om haat op sociale media tegen te gaan

    • 23-01-23

    Uit een onderzoek blijkt dat haatspraak de afgelopen jaren fors toenam. De Belgische social media managers trekken met “Hier Niet” aan de alarmbel. 

      Content
    Lees meer over "UBA steunt "Hier Niet" initiatief om haat op sociale media tegen te gaan"
    • News

    Help, mijn bureau indexeert de tarieven!

    • 17-01-23

    Zullen adverteerders de huidige prijsstijgingen ook voelen in stijgende vergoedingen voor hun communicatiebureau’s? Is uw remuneratiemodel nog optimaal? Doe de gratis remuneratie quickscan dankzij UBA Care Line.

      Content Media
    Lees meer over "Help, mijn bureau indexeert de tarieven!"
  15. Social_media_trends.jpg
      News

    2023, het jaar van de omwenteling voor sociale netwerken?

    • 17-01-23

    Onze wonden van de coronacrisis zijn nog niet helemaal geheeld of daar is al een nieuwe crisis: een die de algemene levensduurte met een smak de hoogte injaagt. En we kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat de harde recessie een meer systemische verschuiving inluidt. Tel daarbij de minder snelle groei van big tech in het postcovidtijdperk en het wordt al snel duidelijk dat 2023 een uniek jaar wordt.

      Content Brand Strategy
    Lees meer over "2023, het jaar van de omwenteling voor sociale netwerken?"
  16. Content-marketing-business.jpg
      News

    Van marketingstrategie naar businessstrategie

    • 28-11-22

    Het was op Content Marketing World zoeken naar trends. AI, social en podcasts gaan al enkele jaren mee. Tussen de lijnen kwam er wel een belangrijke switch bovendrijven: die om content marketing een businessfunctie toe te bedelen. Maar hoe zit dat juist?

      Content
    Lees meer over "Van marketingstrategie naar businessstrategie"
  17. reading
      News

    Nieuwe(re) methoden om native advertising te meten

    • 23-11-22

    De meeste lokale reclame-aanbieders beantwoorden aan de vraag van adverteerders door in te zetten op native advertising. Via native ads kan een adverteerder boeiende en oplossingsgerichte verhalen overbrengen naar een groot lezerspubliek, binnen een kwalitatieve nieuwscontext.

      Content Media
    Lees meer over "Nieuwe(re) methoden om native advertising te meten"
  18. twitter-garm.jpg
      News

    GARM herinnert Twitter eraan zijn toezeggingen aan merken na te komen

    • 15-11-22

    Global Alliance for Responsible Media verzoekt Twitter om gemaakte beloften inzake brand safety na te komen en toekomstige samenwerking verder te ontwikkelen.

      Content Media
    Lees meer over "GARM herinnert Twitter eraan zijn toezeggingen aan merken na te komen"
  19. Podcast-tips-uba.jpg
      News Video

    Hoe impactvolle podcasts creëren voor B2B? (video)

    • 24-10-22

    Tom Michiels van Content Republic deelt zijn inzichten en geeft u de tools om de productie van podcasts aan te pakken, van theorie tot de uitwerking. De inzichten zijn gebaseerd op de Podcast studies van Mediafin, Ipsos en de Universiteit Antwerpen.

      Content Media
    Lees meer over "Hoe impactvolle podcasts creëren voor B2B? (video)"
  20. podcastsArtikel1.jpg
      News

    De kracht van podcasts

    • 10-10-22

    In het kader van de lancering van zijn podcastaanbod heeft Mediafin geïnvesteerd in een grondige studie van de Belgische markt. IPSOS onderzocht in het voorjaar van 2022 het gebruik, de consumptie, de houding en de voorkeuren van het publiek t.o.v. podcasts. Daarnaast onderzocht de Universiteit Antwerpen de perceptie van luisteraars van reclame in journalistieke podcasts. De combinatie van beide onderzoeken resulteerde in de eerste grootschalige Belgische podcast-enquête en een zeer interessante Expert Community op vrijdag 7 oktober. Dit zijn de belangrijkste bevindingen.

      Content Media
    Lees meer over "De kracht van podcasts"
  21. TikTokBrands.jpg
      News

    Hoe belangrijk zijn merken voor TikTok?

    • 03-10-22

    Na de strijd om de gebruikers begint voor TikTok de strijd om de mediabudgetten. Net als andere platformen zet het daarvoor advertentiemogelijkheden in. Maar hebben merken niet meer baat bij samenwerkingen of eigen content?

      Content
    Lees meer over "Hoe belangrijk zijn merken voor TikTok?"
  22. creativity legs.jpg
      News

    Creativiteit voor sterke merken: Cases Decathlon en Brussels Mobility

    • 03-09-22

    Onlangs werden de resultaten van de WFA-studie over de rol van creativiteit gepubliceerd, waarin het belang van creativiteit wordt onderstreept. De laatste jaren is er echter sprake van een afname van de creativiteit, en gaat er meer aandacht naar de korte termijn, waarbij weinig risico's worden genomen.

      Content Brand Strategy
    Lees meer over "Creativiteit voor sterke merken: Cases Decathlon en Brussels Mobility"
  23. creativity change sustainability.jpg
      News

    Creativiteit ten dienste van duurzaamheid

    • 23-08-22

    In geprek met Jens Mortier, President Creative Belgium, over de rol van creativiteit als motor van verandering naar duurzamer gedrag. 

      Content Brand Strategy
    Lees meer over "Creativiteit ten dienste van duurzaamheid"
  24. Adressable audience
      News

    Een addressable audience, the next step in journalistieke content marketing

    • 10-08-22

    Boven het maaiveld uitsteken wordt steeds uitdagender in contentmarketing. Een journalistieke aanpak kan hierbij helpen, meer bepaald om een addressable audience uit te bouwen. De ideale manier om niet steeds opnieuw je ‘publiek’ te moeten kopen via paid media? Chris Van Gils (ContentMoon) en Bart Lombaerts (SPYKE) hadden het erover tijdens een UBA-opleiding over content marketing en journalistiek.

      Content Media
    Lees meer over "Een addressable audience, the next step in journalistieke content marketing"
  25. transmedia storytelling.png
      News

    Digital Bootcamp: een opleiding om digitale marketing beter te beheersen

    • 01-07-22

    Het Digital Bootcamp is terug met twee nieuwe cycli die lopen van september tot december.

      Content Brand Strategy
    Lees meer over "Digital Bootcamp: een opleiding om digitale marketing beter te beheersen"
  26. Content-marketing-study.jpg
      News

    7 lessen die Belgische contentmarketeers kunnen leren van het Statista-onderzoek

    • 24-06-22

    Het Statista-onderzoek geeft ons een goed beeld van hoe contentmarketing evolueert. Althans op wereldschaal. 7 lessen voor Belgische contentmarketeers (bij uitstek in B2B).

      Content
    Lees meer over "7 lessen die Belgische contentmarketeers kunnen leren van het Statista-onderzoek"
  27. Influencer-infosession-Guideline.jpg
      News

    Nieuwe aanbevelingen inzake influencer marketing

    • 13-06-22

    Het Communicatie Centrum heeft, in samenwerking met andere organisaties uit de communicatiesector waaronder UBA, nieuwe aanbevelingen inzake influencer marketing opgesteld om commerciële boodschappen beter te identificeren. U kan de infosessie hierover volgen op 23 juni. 

      Content
    Lees meer over "Nieuwe aanbevelingen inzake influencer marketing"
  28. Care line woman.jpg
      News

    UBA Care: advies inbegrepen in uw lidmaatschap

    • 10-06-22

    Een vacature bekend maken of een freelancer recruteren, legaal advies inwinnen, een pitch organiseren, mediacijfers opvragen... UBA zet u graag op weg. Onze 'eerstelijns' diensten zijn er voor u. Ontdek snel UBA Care.

      Content Brand Strategy
    Lees meer over "UBA Care: advies inbegrepen in uw lidmaatschap"
  29. food label.jpg
      News

    Tijdelijke tolerantie voor vermelding van ingrediënten wegens tekort aan zonnebloemproducten

    • 30-05-22

    Het conflict in Oekraïne leidt tot een tekort aan bepaalde grondstoffen, met name zonnebloemproducten. Dit zorgt ervoor dat de samenstelling van levensmiddelen en dus ook de etikettering moet aangepast worden. Uiteraard is dit voor veel producenten geen evidentie. De FOD Economie heeft daarom een tijdelijke uitzonderingsprocedure voor voedingsmiddelen uitgewerkt.

      Content
    Lees meer over "Tijdelijke tolerantie voor vermelding van ingrediënten wegens tekort aan zonnebloemproducten"