News & Resources > Research & Insights

  1. Denford_crop.png
      News Insight

    Hoe kunnen duurzaamheidsvraagstukken leiden tot positieve veranderingen in reclame?

    • 17-06-24

    Tom Denford, een toonaangevende autoriteit op het gebied van mediatransformatie en reclame, is één van de sprekers op de UBA Media Date op dinsdag 27 augustus 2024. Het evenement vindt plaats in Dolce La Hulpe.

      Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe kunnen duurzaamheidsvraagstukken leiden tot positieve veranderingen in reclame?"
  2. Shopping.jpg
      News Insight

    Hoe groeien FMCG-merken?

    • 17-06-24

    Ondanks een moeilijke omgeving met hoge inflatie en een consument die hiermee probeert om te gaan, waren veel FMCG-merken in staat om de afgelopen 12 maanden significant in volume te groeien. Nog geruststellender is dat nieuwe en jonge merken ook hun zoektocht naar groei in de FMCG-markt konden starten of voortzetten. Ontdek welke groeifactoren belangrijk zijn en welke geen verschil maken.

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe groeien FMCG-merken?"
  3. Pieter Markey_crop.png
      News

    Pieter Markey nieuwe co-voorzitter UBA Exchange Community CMI

    • 17-06-24

    Pieter Markey (Telenet) neemt de fakkel over van Eva Agten (Telenet) en wordt co-voorzitter van de UBA Exhange Community Consumer & Market Insights (CMI). Benieuwd wie Pieter is? Hij stelt zich met veel plezier zelf voor. 

      Research & Insights
    Lees meer over "Pieter Markey nieuwe co-voorzitter UBA Exchange Community CMI"
  4. Dashboard.jpg
      News

    De Media Key Facts 2023 zijn beschikbaar

    • 04-06-24

    De Media Key Facts bieden een essentieel overzicht van de evolutie van de media-investeringen in België en zijn het resultaat van een samenwerking tussen UBA en Nielsen. De gegevens voor het volledige jaar 2023 zijn bijgewerkt en kunnen nu worden geraadpleegd via een dashboard dat toegankelijk is voor UBA-leden.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "De Media Key Facts 2023 zijn beschikbaar"
  5. UMA costs pitching
      News Insight

    De kostprijs van mediapitches in 2023: 5,2 miljoen euro

    • 03-06-24

    UMA (United Media Agencies) heeft de kosten van mediapitches voor 2023 in kaart gebracht, waarbij de totale uitgave €5,2 miljoen bedroeg. Het onderzoek omvatte de negen grootste UMA-leden. UMA-voorzitter Hugues Rey benadrukte dat deze analyse mogelijk tot optimalisatie van middelen kan leiden, wat zowel agentschappen als adverteerders ten goede komt.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "De kostprijs van mediapitches in 2023: 5,2 miljoen euro"
  6. WFA_Outlook_2024_top_picture.jpg
      Insight Survey

    Belgische media-inflatie komt in lijn met Europees gemiddelde

    • 27-05-24

    De World Federation of Advertisers (WFA) publiceerde recentelijk haar Outlook-rapport dat de veranderende kosten van media in grote mediakanalen in 34 markten beschrijft. Dit rapport biedt een overzicht van en een inzicht in het wereldwijde medialandschap. In dit artikel kijken we terug op de evolutie van de media-inflatie in België en vergelijken we de cijfers van 2023 met de voorspellingen voor 2024 voor de Belgische markt en de belangrijkste omliggende markten.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Belgische media-inflatie komt in lijn met Europees gemiddelde"
  7. Retail Media.jpg
      News

    Standaarden definiëren voor effectieve Retail Media in de BeNeLux

    • 10-05-24

    Op dinsdag 11 juni 2024 organiseert UBA, in samenwerking met BABM, een Exchange Community over Retail Media. Ontdek welke topics aan bod zullen komen en welke experten hun kennis komen delen.

      Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Standaarden definiëren voor effectieve Retail Media in de BeNeLux"
  8. Online shopping
      News

    De sleutels tot succes voor webshopoptimalisatie

    • 10-05-24

    Jaarlijks voert Becom, de Belgische e-commerce federatie, een onderzoek bij ongeveer 1000 consumenten om hun intenties, attitudes en verwachtingen ten opzichte van online winkelen te begrijpen: The Belgian Online Shopper Survey. Deze data werden gecombineerd met de inzichten van Hybrid die de afgelopen jaren meer dan 200 brands en omnichannelretailers in depth auditeerden op hun digitale marketingaanpak. De outcome? Een krachtig recept voor een succesvolle webshop. Ontdek de ingrediënten van Becom & Hybrid voor een beter presterende webshop.

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "De sleutels tot succes voor webshopoptimalisatie"
  9. Newsletter_20240319_Digital_benchmark_2023_main.png
      News Insight Survey

    Digital Benchmark 2023: lokale online video wint aandeel in groeiende markt

    • 19-03-24

    Het rapport Digital Benchmark 2023, het resultaat van een samenwerking tussen UMA (United Media Agencies) en UBA (United Brands Association), brengt de netto mediabestedingen in België in kaart. Hoewel niemand verrast zal zijn door de groei van digitale media, is de sterke groei van video, vooral in de lokale media, opmerkelijk.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Digital Benchmark 2023: lokale online video wint aandeel in groeiende markt"
  10. Survey
      News Insight Survey

    Hoe staan Vlaamse consumenten tegenover reclame?

    • 18-02-24

    Kantar publiceerde onlangs de resultaten van hun onderzoek "Media Reactions 2023" over de perceptie van de media als reclamedragers. De studie is gebaseerd op interviews met marketingprofessionals enerzijds en anderzijds op de resultaten van een online enquête bij 500 Nederlandstalige, Belgische consumenten. Benieuwd? Ontdek de belangrijkste resultaten alsook het volledige rapport. 

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Hoe staan Vlaamse consumenten tegenover reclame?"
  11. Recession monitor
      News

    Hoe heeft het consumptiegedrag van de Belg zich ontwikkeld in 2023?

    • 05-02-24

    Na het post-covid compensatiegedrag hakten de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne behoorlijk in op het uitgavepatroon van de Belg. Gedurende een jaar volgde GroupM met de Recession Monitor het bestedingspatroon van de Belgen voor 42 categorieën. Tweewekelijks werden 1000 Belgen bevraagd en in totaal werden, in de periode februari 2023 tot en met december 2023, 23.000 interviews uitgevoerd bij een representatief staal van de Belgische bevolking tussen 18 en 79 jaar oud. Een hele boterham dus. Wat zijn nu de voornaamste conclusies na 1 jaar Recession Monitor? 

      Content Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe heeft het consumptiegedrag van de Belg zich ontwikkeld in 2023?"
  12. iStock-1455182857.jpg
      News

    De toekomst is vrouwelijk: van gelijkheid naar innovatie

    • 29-01-24

    In de dynamiek van onze snel evoluerende wereld, doordrenkt van innovatie en vooruitgang, doemt een cruciale noodzaak op: de feminisering van onze maatschappij. Vaak blijft het gesprek beperkt tot de loonkloof tussen mannen en vrouwen, maar de diepgewortelde kloof strekt zich uit tot essentiële domeinen zoals productontwerp, femtech en vrouwelijke gezondheidszorg.

      Content Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "De toekomst is vrouwelijk: van gelijkheid naar innovatie"
  13. Groep ouderen
      News Insight

    Houd je merk relevant voor nieuwe en toekomstige ouderen

    • 29-01-24

    Dit artikel belicht verschillende aspecten rond merkentrouw bij oudere generaties. Ontdek de sleutels tot succes.

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Houd je merk relevant voor nieuwe en toekomstige ouderen"
  14. Marketing effectiveness
      News

    Verfijn je mediastrategieën voor een verbeterde marketingeffectiviteit

    • 23-01-24

    Marketingeffectiviteit is het samenspel van diverse communicatie-inspanningen en hun impact op je bedrijfsresultaten. Deze vormen een o zo belangrijk deel van je communicatiesucces. In samenwerking met DPG Media brengt UBA een whitepaper die de belangrijkste facetten van marketingeffectiviteit in beeld brengt.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Verfijn je mediastrategieën voor een verbeterde marketingeffectiviteit"
  15. Trendrapport 2024
      News

    Duurzaamheid is niet langer voldoende

    • 16-01-24

    Koffiemerk Ray & Jules roostert koffiebonen met zonne-energie, Ikea België verkoopt plantaardige hotdogs, of ‘plantdogs’ en Mic Mac Minuscule – die geboortelijsten samenstelt met hippe, tweedehands kinderspullen – ziet de aanvragen jaar na jaar stijgen. Duurzame, of ‘sustainable’ initiatieven zijn niet meer weg te denken en worden enthousiast omarmd door bedrijven en consumenten. Toch toont een recente studie door Human8 aan dat 75%* van de consumenten in Europa bezorgd is over de toekomst van onze wereld. Een focus op ‘duurzaamheid’ of ‘sustainability’ is niet langer voldoende om het welzijn van huidige en toekomstige generaties veilig te stellen. 70%* vindt dat we verder moeten gaan dan ‘sustaining’, of het 'behouden' van onze natuur en sociale omgeving en actief moeten overgaan tot het 'herstellen' van de aangerichte schade. Dit betekent dat we op een regeneratieve manier moeten gaan denken over de economische, sociale en ecologische aspecten van ons bestaan. Maar hoe bekomen we die positieve verandering?

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Duurzaamheid is niet langer voldoende"
  16. Toekomst
      News

    Voorbij de hype: De toekomst van AI marketing in het post-ChatGPT tijdperk

    • 18-12-23

    Het is een feit dat de digitale marketeer van vandaag niet langer zweert bij koffie en creatieve brainstormsessies alleen. Nee, de nieuwe beste vriend van de content kunstenaar is een AI-assistent, en ChatGPT speelt daarin de hoofdrol.
    Veel marketeers hebben de overstap naar AI gemaakt, maar sommigen blijven sceptisch en terughoudend. De vraag is niet of, maar wanneer zij de sprong wagen, want wie nu niet meedoet, loopt het risico dat concurrenten het voordeel van deze technologie wel zullen benutten. Na de initiële hype rond ChatGPT, is het nu tijd voor digitale marketeers om actie te ondernemen en gefocust te blijven. In deze snel veranderende wereld is stilstaan simpelweg geen optie.

      Data & Technology Content Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Voorbij de hype: De toekomst van AI marketing in het post-ChatGPT tijdperk"
  17. market research
      News

    Hoe AI marktonderzoek transformeert

    • 13-12-23

    Sinds de introductie van ChatGPT in november 2022 verovert generatieve AI de wereld (van insights) met ongeziene snelheid. Het is het meest besproken onderwerp onder insights professionals, waarbij 93% van de onderzoekers het ziet als een kans voor de industrie. Van het ondersteunen van deskresearch tot het genereren van enquêtevragen, het modereren van insight communities en het analyseren van complexe gegevens - de use cases zijn eindeloos en worden door onze branche met veel enthousiasme omarmd. Maar wat brengt de toekomst? In dit artikel deelt Annelies Verhaeghe haar visie op de toekomst van AI in de marktonderzoeksindustrie. 

      Data & Technology Content Research & Insights
    Lees meer over "Hoe AI marktonderzoek transformeert"
  18. RobotHumanFingerAI.jpg
      News

    Wat is de rol van generatieve AI in reclame?

    • 13-12-23

    Naarmate generatieve AI een steeds grotere stempel drukt op het reclamelandschap, zal het jaar 2023 de geschiedenis ingaan als een kantelmoment met regulerende acties en openlijke bezorgdheden over de ethische kant van AI. Dat vraagt om een nader onderzoek van de impact die de technologie precies heeft.

      Data & Technology Content Media Research & Insights
    Lees meer over "Wat is de rol van generatieve AI in reclame?"
  19. Geld
      News Insight

    Hoe gaan consumenten wereldwijd om met de stijgende kosten van levensonderhoud?

    • 05-12-23

    Onderstaande inzichten zijn het resultaat van een bevraging door Toluna bij bijna 16.000 consumenten wereldwijd. De studie vond plaats begin september 2023 in 19 landen. In Europa werd het veldwerk uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Nederland. In het algemeen kan gesteld worden dat merkenbouwers de consumenten kunnen helpen om positieve en betaalbare keuzes te maken. Dit zal cruciaal zijn om tegengas te kunnen bieden aan de financiële coping mechanismes van de consumenten om met de stijgende kosten van levensonderhoud te kunnen omgaan.

      Research & Insights
    Lees meer over "Hoe gaan consumenten wereldwijd om met de stijgende kosten van levensonderhoud?"
  20. CIM
      News

    Hoort België binnenkort terug bij de wereldtop op vlak van mediameting?

    • 20-11-23

    Nu het Vlaamse Crossmediale Consortium (XMC) groen licht kreeg van de Europese Commissie voor de uitrol van een crossmediaal meetsysteem, komt het project met grote stappen dichterbij. Adverteerders zullen hun bereik-en frequentiecijfers niet-gedupliceerd kunnen meten over alle media heen, zowel online als offline. UBA ondersteunt het Centrum voor Informatie over de Media (CIM), dat  hierbij een centrale en cruciale rol zal spelen.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Hoort België binnenkort terug bij de wereldtop op vlak van mediameting?"
  21. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Hoe naar een “service dominant logic” evalueren?

    • 17-11-23

    Aan het woord, Madeleine Janssens van WHY5. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Wat drijft consumenten?"

    Consumer Insights 3 - playbutton

      Research & Insights
    Lees meer over "Hoe naar een “service dominant logic” evalueren?"
  22. Effectiveness Measurement
      News

    Multi-touch attributie, een roemrijke ondergang of slimme heropstanding?

    • 06-11-23

    Multi-touch attributie (MTA) geeft weer welke digitale kanalen verantwoordelijk zijn voor de bijdrage in de conversieparameter tot op platform-, campagne- en advertentieniveau. Deze aanpak wordt gekenmerkt door de hoge flexibiliteit en de bijna realtime tactische bijsturing. Daarom heeft MTA nood aan heel granulaire data om zijn beloofde rol te kunnen vervullen. De laatste jaren werd het gebruik van MTA gekortwiekt en alsmaar meer herleid tot optimalisaties binnen platformen en/of ‘laatste klik attributies’. De data driven attributiemodellen wijken niet veel af van de laatste klik en zorgen dus voor geen soelaas. MTA moest en zou heruitgevonden worden.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Multi-touch attributie, een roemrijke ondergang of slimme heropstanding?"
  23. Marketing Mix Modelling
      News

    Waarom Marketing Mix Modeling steeds belangrijker wordt in het marketinglandschap

    • 23-10-23

    Marketing Mix Modelling (MMM) is een methode om de impact na te gaan van alle factoren die uw salesresultaten kunnen beïnvloeden. MMM kijkt niet alleen naar marketinguitgaven of media inzet, maar ook naar andere variabelen zoals externe economische invloeden en veranderende marktomstandigheden. Het resultaat is een dieper inzicht in de effectiviteit van uw marketingstrategieën en de ROI van uw marketinginvesteringen.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Waarom Marketing Mix Modeling steeds belangrijker wordt in het marketinglandschap"
  24. video
      News

    Wat zijn de drijvende krachten achter een succesvolle videocampagne?

    • 16-10-23

    Jaarlijks investeren adverteerders bruto 3,8 miljard euro in media. 10% van alle campagnes die DPG Media Advertising de afgelopen jaren testte in haar impactmetingen zorgt voor geen enkele impact op het merk.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Wat zijn de drijvende krachten achter een succesvolle videocampagne?"
  25. Nielsen & GfK.jpg
      News

    We spenderen meer maar kopen minder

    • 13-10-23

    NielsenIQ (retailpanel) en GfK (consumerpanel) brachten in de Expert Community Panels van 27 september 2023 een up-to-date over de belangrijkste trends en ontwikkelingen in hun panel data sinds begin van het jaar. Ontdek hieronder de belangrijkste inzichten.

      Research & Insights
    Lees meer over "We spenderen meer maar kopen minder"
  26. Measurement.jpg
      News

    Nieuw CIM-onderzoek slaat de brug tussen offline en online ecosystemen

    • 09-10-23

    In 2022 werd er 3,8 miljard euro bruto gespendeerd aan media in België. Ongeveer 50% van dit bedrag ging naar digitale touchpoints. 

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Nieuw CIM-onderzoek slaat de brug tussen offline en online ecosystemen"
  27. E-commerce
      News

    Bent u mee met E-commerce?

    • 07-08-23

    E-commerce is niet meer weg te denken uit de verkoopstrategie van de meeste bedrijven. Ontdek de resultaten van enkele belangrijke studies en hoe u op vlak van E-commerce uw kennis verder kan aanscherpen.

      Research & Insights
    Lees meer over "Bent u mee met E-commerce?"
  28. Online shopping
      News

    9 op 10 Belgen koopt online en doet dit meestal bij dezelfde 3 webshops

    • 03-08-23

    9 op 10 Belgen tussen 18 en 70 kocht het afgelopen jaar minstens 1 keer iets online. 7 op 10 doet dit meestal bij dezelfde drie webshops voor een bepaald product en wil beloond worden voor de aanmaak van een account. Dit blijkt uit een bevraging van Ipsos, in opdracht van de handelsfederatie Comeos, bij 2000 Belgen. 

      Research & Insights
    Lees meer over "9 op 10 Belgen koopt online en doet dit meestal bij dezelfde 3 webshops"
  29. Target sustainability.jpg
      News

    De code voor duurzame reclame gekraakt?

    • 04-07-23

    Volgens een studie uitgevoerd door professor Gino Verleye (UGent, VUB) in samenwerking met reclamebureau Bubka zijn er 6 elementen die de geloofwaardigheid van groene reclame versterken en zo de motivatie vergroten om duurzame producten te verkiezen en het geadverteerde merk te overwegen.

      Research & Insights
    Lees meer over "De code voor duurzame reclame gekraakt?"
  30. E-commerce Barometer
      News

    Een extra kijk op de resultaten van de E-commerce Barometer

    • 27-06-23

    Uit de E-commerce barometer van BeCommerce & SafeShops blijkt dat E-commerce blijft doorgroeien. In 2022 waren de Belgische webshops goed voor een omzet van 13,8 miljard euro, een groei van 18% ten opzichte van 2021. We stelden enkele bijkomende vragen aan Greet Dekocker, Managing Director van BeCommerce & SafeShops.

      Research & Insights
    Lees meer over "Een extra kijk op de resultaten van de E-commerce Barometer"