News & Resources > Agency

  1. Pitching
      News

    Wat is de werkelijke kost van pitching?

    • 12-03-24

    Volgens ACC wordt 10% van de inkomsten van agentschappen besteed aan pitches. Hoewel adverteerders vaak denken dat pitches gratis zijn, hebben de kosten die hiermee gepaard gaan een indirect effect op de overheadkosten van het agentschap. Adverteerders kunnen deze kosten verlagen door te investeren in een duurzame relatie met hun bureau.

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "Wat is de werkelijke kost van pitching?"
  2. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Kan reclame in de geschreven pers emoties opwekken?

    • 16-02-24

    Aan het woord, Bruno Liesse van Space. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Welke rol speelt geschreven pers in een strategisch communicatieplan?"

    Print 4 pplaybutton

      Media
    Lees meer over "Kan reclame in de geschreven pers emoties opwekken?"
  3. AaaS.jpg
      News

    Agency-as-a-Platform (AaaP) Model: een nieuwe aanpak of slechts een hype?

    • 11-12-23

    Recent verschijnen er nogal wat publicaties over het Agency-as-a-Platform (AaaP) model. Het wordt beschreven als een nieuwe manier van denken over reclame- en communicatiebureaus.

      Media
    Lees meer over "Agency-as-a-Platform (AaaP) Model: een nieuwe aanpak of slechts een hype?"
  4. Open space - working together
      News

    5 praktische tips om het beste uit uw agency te halen

    • 19-05-23

    De stijgende complexiteit van het marketing- en communicatielandschap gaat heel vaak samen met een stijging in het aantal agentschapspartners die bedrijven aanspreken voor het creëren en implementeren van hun plannen. Hoe haalt u het beste uit deze samenwerkingen? 5 praktische tips helpen u op weg.

    Lees meer over "5 praktische tips om het beste uit uw agency te halen"
  5. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Wat zet u best in het contract met uw bureau?

    • 21-04-23

    Aan het woord, Martine Ballegeer van Pitchpoint. Deze video maakt deel uit van de UBA Traning 24/7 video-opleiding "Hoe selecteer ik mijn bureau en organiseer ik een pitch?"

    Playbutton vid 6

    Lees meer over "Wat zet u best in het contract met uw bureau?"
    • News

    Help, mijn bureau indexeert de tarieven!

    • 17-01-23

    Zullen adverteerders de huidige prijsstijgingen ook voelen in stijgende vergoedingen voor hun communicatiebureau’s? Is uw remuneratiemodel nog optimaal? Doe de gratis remuneratie quickscan dankzij UBA Care Line.

      Content Media
    Lees meer over "Help, mijn bureau indexeert de tarieven!"
  6. filmproduction.jpg
      News

    CommToZero lanceert Production Carbon Calculator

    • 09-01-23

    In samenwerking met CommToZero kondigen wij de officiële lancering aan van de gratis Production Carbon Calculator en de voorlopige lancering van een bètaversie van de gratis Media Carbon Calculator. 

      Media
    Lees meer over "CommToZero lanceert Production Carbon Calculator"
  7. mediaremuneration.png
      News

    Remuneratie van uw agentschap: tips voor uw mediacontract

    • 22-11-22

    In de voorbije anderhalve maand hebben wij wekelijks een artikel gepubliceerd met betrekking tot het optimaliseren van uw mediacontracten. Vandaag volgt het laatste artikel en kan u de integrale WFA gids downloaden dat 10 beknopte hoofdstukken bevat,  waarvan 5 reeds aan bod kwamen in onze artikels.

      Media
    Lees meer over "Remuneratie van uw agentschap: tips voor uw mediacontract"
  8. good collaboration.jpg
      News

    Data management : tips voor uw mediacontract

    • 07-11-22

    Nu het einde van de third party cookie er aankomt zijn adverteerders steeds meer bezig met data om minder afhankelijk te zijn van derdepartij oplossingen zoals precies de cookie. 

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Data management : tips voor uw mediacontract"
  9. confusedMan.jpg
      News

    Inventory media: tips voor uw mediacontract

    • 25-10-22

    Aangezien digitale advertentieruimte onbeperkt is, zijn agentschappen op het idee gekomen om zelf digitale reclameruimte te kopen en die vervolgens aan hun klanten te verkopen. Welkom in de wereld van Inventory Media.

      Media
    Lees meer over "Inventory media: tips voor uw mediacontract"
  10. contractartikeL2.jpg
      News

    Modellen in programmatic aankoop: tips voor uw mediacontract

    • 10-10-22

    Mediabureaus die digitale reclameruimte aankopen via programmatic , bieden doorgaans 2 soorten modellen aan.

      Media
    Lees meer over "Modellen in programmatic aankoop: tips voor uw mediacontract"
  11. creativity change sustainability.jpg
      News

    Creativiteit ten dienste van duurzaamheid

    • 23-08-22

    In geprek met Jens Mortier, President Creative Belgium, over de rol van creativiteit als motor van verandering naar duurzamer gedrag. 

      Content Brand Strategy
    Lees meer over "Creativiteit ten dienste van duurzaamheid"
  12. community.jpg
      News

    Van customer-centric naar community-centric

    • 04-07-22

    Een inclusieve werkplek zorgt voor een beter consumenteninzicht en een betere consumentenreflectie en helpt merken zich als dusdanig beter positioneren. Duidelijk? Niet voor iedereen. PUB laat daarom het woord aan Havas, TBWA, Happiness en 20Something. En zij willen koste wat kost bewijzen dat merken en bureaus weldegelijk inspanningen leveren op dit gebied.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Van customer-centric naar community-centric"
  13. Diversity.jpg
      News

    Marktonderzoek met aandacht voor D&I leidt tot effectievere reclame

    • 28-06-22

    Merken wordt vaak verweten dat ze de realiteit van de samenleving niet voldoende zouden weerspiegelen. Inderdaad, het tonen van slanke, blanke mensen was lang de norm in reclamecampagnes. Intussen is er al heel wat aan het evolueren, maar niet alle merken staan voldoende stil bij het effect van hun communicatie op de individuele consument. In dit artikel bekijken we het thema vanuit de hoek van het marktonderzoek en geven we enkele “best practices” over hoe ook marktonderzoek kan bijdragen tot de effectiviteit van reclame.

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Marktonderzoek met aandacht voor D&I leidt tot effectievere reclame"
  14. diversity.png
      News

    Diversiteit & Inclusie: een selectiecriterium voor een communicatiebureau

    • 19-04-22

    De maatschappelijke discussie over discriminatie rond o.a. gender, huidskleur, leeftijd, religie en invaliditeit is al jaren aan de gang. In de reclamewereld zien we vandaag een echte wereldwijde doorbraak op dat vlak. Diversiteit en inclusie is meer dan ooit belangrijk in communicatiecampagnes. En uiteraard wordt dit ook gereflecteerd in de eigen bedrijfscultuur en organisatie van merken en communicatiebureaus.

      Content
    Lees meer over "Diversiteit & Inclusie: een selectiecriterium voor een communicatiebureau"
  15. Remuneration_1153252986.jpg
      News

    Betaal uw bureau niet te veel… maar ook niet te weinig!

    • 24-02-22

    Merken hebben een professionele communicatie nodig om te groeien. En dus ook partners van het hoogste niveau om hun daarin te begeleiden. Er is een duidelijke correlatie tussen de kwaliteit van de relatie met de bureaupartner en de kwaliteit van de output. Goede relaties leiden tot goed werk en to goede resultaten aan beide zijden van het partnerschap. Anderzijds leiden instabiele relaties tot ineffectieve output.Remuneratie maakt deel uit van de relatie met het bureau. Begrijpen hoe vergoedingsmodellen werken is essentieel.  Zij spelen een rol bij het stimuleren van efficiëntie, effectiviteit en creativiteit.

    Lees meer over "Betaal uw bureau niet te veel… maar ook niet te weinig!"
  16. Evaluation_iStock-1339694198.jpg
      News

    Feedback en evaluatie. Zuurstof voor een relatie.

    • 14-02-22

    In een relatie kan je niet zomaar op automatische piloot vliegen. Relaties evolueren in de tijd volgens een vast patroon, een beetje gelijkaardig aan een klassieke product levenscyclus.

    Lees meer over "Feedback en evaluatie. Zuurstof voor een relatie."
  17. UBA care.jpg
      News Announcement

    Een vraag over merkenrecht of copyright? Onze dienst Legal Line helpt u op weg

    • 31-01-22

    In samenwerking met de advocatenassociatie AdaStone bieden wij onze leden-adverteerders gratis eerstelijns juridisch advies.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Een vraag over merkenrecht of copyright? Onze dienst Legal Line helpt u op weg"
  18. 2021-cornet.jpg
      News

    Effie Case Swinkels Family Brewers Belgium: Samen. Met Cornet.

    • 27-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "Samen. Met Cornet" van Swinkels Family Brewers Belgium.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Effie Case Swinkels Family Brewers Belgium: Samen. Met Cornet."
  19. Remuneration_1153252986.jpg
      News Charter & Guideline

    Nieuwe guideline: Remunerating for success

    • 18-01-22

    Het juiste remuneratiemodel kan de samenwerking bureau-adverteerder ten goede komen.

    Lees meer over "Nieuwe guideline: Remunerating for success"
  20. Sparkle16.png
      News

    David Hockney verenigt als geen ander Hard & Soft data - Sparkle 16

    • 18-01-22

    De ondertussen 84-jarige meester combineert zijn talent en drang naar kleur tegenwoordig met iPad-technologie. Hij heeft zich ook als geen ander in de kunstgeschiedenis verdiept om daar vervolgens eigenzinnig zijn eigen ding mee te doen.

      Data & Technology Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "David Hockney verenigt als geen ander Hard & Soft data - Sparkle 16"
  21. 2021-torfs-nl.jpg
      News

    Effie Case Torfs: #SamenSterk

    • 13-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case #SamenSterk van Torfs.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Effie Case Torfs: #SamenSterk"
  22. 2021-polestar.jpg
      News

    Effie Case Polestar: lancering van een automerk op de Belgische markt

    • 06-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "Lancering van een automerk op de Belgische markt" van Polestar.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Effie Case Polestar: lancering van een automerk op de Belgische markt"
  23. e-commerce gap.jpg
      News

    Media gap #5: leidt e-commerce tot silo’s ?

    • 12-11-21

    Door de pandemie en de verschuiving van de consument naar e-commerce hebben veel merken en adverteerders behoefte aan (in-house) expertise op dit gebied. Volgens de Media Gap studie van WFA & Ebiquity blijkt dat geen enkele respondent tevreden was met de huidige e-commerce mogelijkheden.

      Media
    Lees meer over "Media gap #5: leidt e-commerce tot silo’s ?"
  24. pitfall mediagap4.jpg
      News

    Media gap #4 : de ROI valkuil

    • 02-11-21

    De vierde en voorlaatste media gap wordt gedefinieerd als een tekortkoming op vlak van "media metingen, attributie en marketing mix modellen". Het internet verwoordt marketingmixmodellering, meestal aangeduid met de afkorting MMM, als een complex proces van modellering van de effecten van marketinginvesteringen, om deze te sturen en te optimaliseren. Maar leiden de inzichten die zulke modellen bieden niet tot oppervlakkige marketingbeslissingen?

      Media
    Lees meer over "Media gap #4 : de ROI valkuil"
  25. inhousing-mediagrap
      News

    Media gap #3 : Telenet pakt inhousing op hybride wijze aan

    • 25-10-21

    Als één van de grootste adverteerders op de Belgische markt, kan Telenet rekenen op een intern marketingteam. Het optimaal beheren van de marketing investeringen staat bijgevolg steeds helemaal bovenaan de agenda.

      Media
    Lees meer over "Media gap #3 : Telenet pakt inhousing op hybride wijze aan"
  26. 2021-discover-the-winning-cases.jpg
      News

    Recordaantal Effie awards, waaronder 3 Gold

    • 01-10-21

    Met 3 Gold Effie Awards en in totaal 17 Effie Awards is de editie 2021 een groot succes. Bovendien is voor het eerst sinds 2011 een case goed voor een Grand Sustained Award.

      Research & Insights
    Lees meer over "Recordaantal Effie awards, waaronder 3 Gold"
  27. effie-info-class.jpg
      News Survey

    Effie Awards 2021: 22 finalisten maken kans op prestigieuze Bronze, Silver of Gold Effie in Brusselse Event Lounge

    • 09-09-21

    De jury van de Effie Awards maakt bekend dat nog een mooie 22 cases kans maken op een felbegeerde Bronze, Silver of Gold Effie. Nooit eerder waren er zoveel finalisten. Met 34 cases kon de editie van 2021 ook op het vlak van inschrijvingen rekenen op een recordaantal. De winnaars worden bekendgemaakt op 30 september tijdens een Gala Dinner in de Brusselse Event Lounge.

      Data & Technology Content Media Research & Insights
    Lees meer over "Effie Awards 2021: 22 finalisten maken kans op prestigieuze Bronze, Silver of Gold Effie in Brusselse Event Lounge"
  28. Sparkle 15.png
      News

    Sparkle 15. Stevenen we af op boring or roaring twenties?

    • 11-06-21

    Kritisch maar optimistisch analyseren we enkele van de vele uitdagingen die ons post-corona wachten. Uitdagingen die draaien rond People, Planet en Prosperity.

    Lees meer over "Sparkle 15. Stevenen we af op boring or roaring twenties?"
  29. Agency roster_iStock-625877808.jpg
      News Video

    Nieuwe e-learning: Create an effective agency ecosystem

    • 11-06-21

    Hoe zorgt u ervoor dat verschillende bureaus samenwerken in een efficiënt ecosysteem?

      Brand Strategy
    Lees meer over "Nieuwe e-learning: Create an effective agency ecosystem"