News & Resources > Sponsoring & Events

  1. Tokyo olympic games-1205478149.png
      News

    Olympische eigendommen en marketing: goed om te weten

    • 03-05-21

    Na één jaar uitstel zullen de Olympische Spelen deze zomer doorgaan in Tokyo van 23 juli tot en met 8 augustus, maar zonder buitenlandse toeschouwers. De beleving ervan zal noch voor de atleten, noch voor ons hetzelfde zijn als voordien. De regels die door adverteerders en creatieve agentschappen moeten worden gerespecteerd in het kader van hun commerciële communicatiecampagnes blijven echter ongewijzigd. Tijd dus voor een korte opfrissing.

      Content
    Lees meer over "Olympische eigendommen en marketing: goed om te weten"
  2. BannerTD-Test.jpg
      News Charter & Guideline

    UBA lanceert guideline voor het organiseren van virtuele evenementen

    • 30-03-21

    Het organiseren van virtuele evenementen is vandaag de normale gang van zaken. Maar hoe maakt u een succesverhaal van uw virtueel evenement?

    Lees meer over "UBA lanceert guideline voor het organiseren van virtuele evenementen"
  3. MartinLindstrom.jpg
      News

    Wat astronauten en kippen ons kunnen leren over creativiteit in het post-COVID-tijdperk, door Martin Lindstrom

    • 22-02-21

    Herinnert u zich nog die iconische televisiereclames waar we als kinderen zo dol op waren? Die campagnes waren zo creatief dat ze u deden dromen van een job in de reclame. Dat is wel al eventjes geleden, van toen de dieren nog spraken. Vermoedelijk hebt u al een hele poos geen écht goeie reclameboodschap meer gezien, op die glamoureuze Cannes-compilaties na dan.

      Data & Technology Content Media Research & Insights
    Lees meer over "Wat astronauten en kippen ons kunnen leren over creativiteit in het post-COVID-tijdperk, door Martin Lindstrom"
  4. sett-godin.jpg
      News Video

    Seth Godin, the number one thought leader in marketing

    • 08-02-21

    Seth Godin. Beter bekend als 'The Godfather of Modern Marketing'. Hij is de enige echte goeroe die iedere MarCom professional gezien moet hebben. En dat kan dit jaar op 18 maart tijdens de UBA Trends Day.

    Lees meer over "Seth Godin, the number one thought leader in marketing"
  5. iStock-1097297162.jpg
      News Video

    Herbekijk de UBA Webinar: KPI's & ROI's voor events

    • 25-01-21

    Om de ROI van een evenement te berekenen moet u starten met het vastleggen van duidelijke KPI's. Bent u ook benieuwd hoe u hiermee aan de slag kunt gaan? Luister dan zeker naar deze webinar van Christine Merckx, hoofd van het expertisecentrum Publieke Impact van Karel De Grote Hogeschool.

    Lees meer over "Herbekijk de UBA Webinar: KPI's & ROI's voor events"
  6. sport.jpg
      News

    De Prosumers van Havas delen een 'meaningful' visie over sport

    • 03-11-20

    Havas ondervraagt sinds 2005 op regelmatige basis de ‘Prosumers’ – die invloedrijke consumenten die tussen 20 en 30% van de bevolking op elke markt vertegenwoordigen.

    Lees meer over "De Prosumers van Havas delen een 'meaningful' visie over sport"
  7. covid security.jpg
      What is

    Wat is CERM?

    • 17-07-20

    CERM is de afkorting voor COVID Event Risk Model. Het CERM helpt organisatoren van evenementen en lokale besturen om het veiligheidsrisico van een evenement in kaart te brengen en te evalueren onder welke voorwaarden het evenement veilig kan doorgaan om besmetting te voorkomen.

    Lees meer over "Wat is CERM?"
  8. gaming-communication-channel.jpg
      News

    Videogames en e-sport als communicatiekanaal

    • 13-07-20

    Onderzoeksbureau Newzoo voorspelt tegen eind 2023 een omzet van meer dan 200 miljard dollar. 

      Data & Technology
    Lees meer over "Videogames en e-sport als communicatiekanaal"
  9. Ruinart vierkant-1.jpg
      News Opinion

    Opinie Laurent Lootens: Social TV of hoe als merk relevant blijven zonder te storen

    • 15-06-20

    De mens overleeft dankzij het principe van “the most adapted”. Terwijl zowat de volledige wereldbevolking strijdt om immuniteit te ontwikkelen voor COVID-19, is diezelfde bevolking al een tijdje immuun voor reclame. Merken zitten daarom met de handen in het haar. Vòòr de Coronacrisis hadden merken al moeite om hun commerciële boodschap over te brengen op mensen. Wegens niet relevant en vaak te fel ruikend naar egocentrisme en opportunisme.

      Content Media
    Lees meer over "Opinie Laurent Lootens: Social TV of hoe als merk relevant blijven zonder te storen"
  10. Event Risk Model.jpg
      News

    Veilige evenementen met het ‘Event Risk Model’

    • 02-06-20

    Nu we stilaan stappen zetten uit de lockdown, is iedereen op zoek naar richtlijnen en instrumenten om die exit te begeleiden. Dat is niet anders in de eventsector. Daarom heeft Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir de voorbije weken samen met de Alliantie van Belgische Eventfederaties, Toerisme Vlaanderen en EventFlanders aan een instrument gewerkt om de eventsector op een veilige manier weer op te starten. Ze werden daarin begeleid door het expertisecentrum Publieke Impact van de Karel De Grote hogeschool. Het opzet: ervoor zorgen dat organisatoren en lokale besturen een zo goed mogelijke inschatting kunnen maken of en onder welke voorwaarden events weer kunnen doorgaan.

    Lees meer over "Veilige evenementen met het ‘Event Risk Model’"
  11. event-covid19.jpg
      News

    UBA ondersteunt vraag van evenementen sector

    • 14-04-20

    De evenementensector werd ​als eerste hard getroffen​ door de veiligheidsmaatregelen in de context van het coronavirus. Alle evenementen moesten onmiddellijk stopgezet worden. Dit maakt dat 80.000 mensen onmiddellijk zonder werk vielen, en niemand weet op dit ogenblik hoe lang dat nog zal duren. De 'Corona Eventsector Taskforce' vraagt aan de overheid steunmaatregelen. UBA heeft haar steun toegezegd aan de alliantie.

    Lees meer over "UBA ondersteunt vraag van evenementen sector"
  12. Events.jpg
      News

    Eventsector vraagt acht concrete steunmaatregelen aan overheid

    • 19-03-20

    ACC Belgium, BECAS (de Belgian Event Catering Association), BESA (de Belgian Event Supplier Association) en Febelux (de vereniging van alle locaties en beurzen) vragen samen met 2600 freelancers die zich online in de groep ‘Event & Entertainment Freelancers SOS’ hebben verzameld, concrete steun aan de federale en regionale overheid.

    Lees meer over "Eventsector vraagt acht concrete steunmaatregelen aan overheid"
  13. Viessmann-stand.jpg
      News

    Hebben beurzen nog zin in het digitale tijdperk?

    • 13-03-20

    In de Expert Community Omnichannel & Sales van 5 maart j.l. namen we de rol van beurzen binnen de marketingcommunicatie-mix onder de loupe. Welke marketingobjectieven kunt u behalen middels een beursdeelname? Hoe meet u de ROI van beurzen? En welk budget verdienen beurzen binnen de totale marketingcommunicatiemix? Drie open vragen waarop enkele experts hun licht hebben laten schijnen.

    Lees meer over "Hebben beurzen nog zin in het digitale tijdperk?"
  14. David Mattin_cirkel.jpg
      News

    Volg de exclusieve hands-on workshop “Trendwatching” tijdens de UBA Trends Day

    • 18-02-20

    UBA Trends Day biedt dit jaar niet alleen inspirerende sessies op de Main Stage, maar ook een keuzemenu voor u in de namiddag. U kan bijvoorbeeld kiezen om deel te nemen aan de exclusieve hands-on workshop met David Mattin.

      Research & Insights
    Lees meer over "Volg de exclusieve hands-on workshop “Trendwatching” tijdens de UBA Trends Day"
  15. Niels_Vermylen_Viessmann-1.jpg
      News Announcement

    Ontmoet Niels Vermylen (Viessmann), de nieuwe vice-voorzitter van de Expert Community Omnichannel & Sales

    • 17-02-20

    Niels Vermylen is Marketing & Communications Manager bij Viessmann Belgium. Viessmann is een Duits familiebedrijf en wereldwijd het grootste merk in de productie en commercialisatie van verwarmingsoplossingen.

    Lees meer over "Ontmoet Niels Vermylen (Viessmann), de nieuwe vice-voorzitter van de Expert Community Omnichannel & Sales"
  16. EFFIE-0004a.jpg
      News

    Effie Awards Belgium openen de registraties

    • 22-01-20

    Na het verjaardagsjaar van de Effie Awards Belgium - de 30ste editie in 2019 - zijn de meest prestigieuze marketingawards van het land alvast klaar voor een nieuwe knaleditie. 

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Effie Awards Belgium openen de registraties"
  17. Marketer-week-UBA.jpg
      News

    De sleutels tot succes voor een geslaagd event

    • 25-10-19

    Tijdens de Expert Community Sponsoring & Events van 20 september 2019 kwamen een veertigtal adverteerders en vertegenwoordigers van bureau’s samen. Drie cases, waarin de basisingrediënten voor de organisatie van evenementen eenvoudig en duidelijk werden voorgesteld, kwamen aan bod.

    Lees meer over "De sleutels tot succes voor een geslaagd event"
  18. Conférence.jpg
      News

    Een voordracht organiseren... om te verkopen. De 4 basisbeginselen

    • 09-10-19

    De commerciële voordracht is een stijl apart. Ze heeft als doel een product, service, idee of persoon voor te stellen. Ze moet tegelijk informeren, amuseren, beïnvloeden en vooral... de kooplust aanwakkeren. Nochtans schieten de meeste voordrachten van dit type hun doel - business genereren - compleet voorbij.

    Lees meer over "Een voordracht organiseren... om te verkopen. De 4 basisbeginselen"
  19. 2019-09-25-Effie-0160.jpeg
      News Announcement

    Effie Gold Award voor Special Olympics en Telenet

    • 26-09-19

    Op de ceremonie van de prestigieuze Effie Awards – die dit jaar hun 30ste verjaardag vierden – vielen 14 cases in de prijzen. Daaronder maar liefst 4 Silver (voor Delhaize, De Standaard, Jupiler en Ketnet). Twee cases kregen een Gold: Special Olympics en Telenet.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Effie Gold Award voor Special Olympics en Telenet"
  20. HandyGolazo.jpg
      3 questions

    "We streven meer en meer naar content en een bepaalde persoonlijkheid van het merk"

    • 24-09-19

    Andy Hancock, Senior Consultant chez Golazo, geeft toelichting over het belang en de evolutie van Sponsoring.

    Lees meer over ""We streven meer en meer naar content en een bepaalde persoonlijkheid van het merk""
  21. entertainment & media.jpg
      Survey

    Entertainment & Media: wat voorspelt PwC de komende vijf jaar?

    • 30-08-19

    PwC publiceerde zijn jaarverslag over de groeiperspectieven van de media- en entertainmentsector voor de periode 2019-2023. Die zijn gebaseerd op de analyse van 14 segmenten in 53 landen.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Entertainment & Media: wat voorspelt PwC de komende vijf jaar?"
  22. Andy Hancock.jpg
      News

    Het sponsorcontract: nut en noodzaak - door Andy Hancock

    • 03-06-19

    Veel marketeers zien een sponsorcontract als een 'noodzakelijk kwaad'. Soms wordt een sponsorcontract ondertekend na de start of zelfs het einde van de gesponsorde activiteit – in bepaalde gevallen zelfs lang nadat het sponsorgeld is overgemaakt. Maar eigenlijk zou het contract beter gebruikt worden als een leidraad naar de deliverables.

    Lees meer over "Het sponsorcontract: nut en noodzaak - door Andy Hancock"
  23. UBATD_YJ_BELGA_018.jpg
      News Insight Announcement

    Record aantal deelnemers voor de UBA Trends Day 2019: bekijk hier het verslag en download de presentaties

    • 22-03-19

    Op de UBA Trends Day van donderdag 21 maart gaven 9 topsprekers hun visie op de trends van morgen binnen het brede domein van communicatie, consumer insights, merken en media. Hieronder kan u de voornaamste boodschappen lezen en de indrukken herbeleven via de presentaties van de sprekers, de foto's van het event en de artikels op sociale media. We telden een record aantal van 1.515 inschrijvingen. 

      Data & Technology Media Research & Insights
    Lees meer over "Record aantal deelnemers voor de UBA Trends Day 2019: bekijk hier het verslag en download de presentaties"
  24. uba.jpg
      News Insight

    UBA maakt zich klaar voor de toekomst en vernieuwt organisatie

    • 12-03-19

    UBA heeft haar ledenaantal de laatste jaren verdubbeld en is gegroeid tot een representatieve ledenvereniging voor merken met 332 lidbedrijven. Om de leden een optimale dienstverlening te kunnen bieden, werd sterk ingezet op het bouwen van een professioneel team. Intussen telt het UBA-team 10 medewerkers en een 11de teamlid wordt weldra aangeworven.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "UBA maakt zich klaar voor de toekomst en vernieuwt organisatie"
  25. trends.jpg
      News

    De ACC buigt zich over de trends van 2019

    • 08-02-19

    In 2019 bundelt de sector krachten, communiceren we op maat van de consument en zijn de ideeën creatief meetbaar.

      Data & Technology Content Media Research & Insights
    Lees meer over "De ACC buigt zich over de trends van 2019"
  26. sponsoring.jpg
      News

    Sponsoring groeit wereldwijd

    • 08-10-18

    Volgens het  ‘WARC Global Ad-Trends rapport’ van september 2018 investeren merken wereldwijd 66 miljard dollar. Dat is een stijging van 5% ten opzichte van vorig jaar.

    Lees meer over "Sponsoring groeit wereldwijd"
  27. Stefan-costeur-nmbs-sncb.jpg
      3 questions

    Influencers en bloggers op de festivaltrein van de NMBS

    • 11-09-18

    Stefan Costeur, Digital Sales & Marketing Manager bij de NMBS, over de "Festival"-actie en de impact op het imago van de NMBS.

      Content
    Lees meer over "Influencers en bloggers op de festivaltrein van de NMBS"
  28. Johan-web.jpg
      Opinion

    ACC vraagt respect bureauselectie-richtlijn in event-sector

    • 03-05-18

    ACC stelt vast dat de UBA/ACC richtlijn voor een gezonde competitie binnen de eventsector onvoldoende gerespecteerd wordt. Daardoor wordt het creatief talent onnodig onder druk gezet.

    Lees meer over "ACC vraagt respect bureauselectie-richtlijn in event-sector"
  29. TrendDayNews.jpg
      News

    UBA Trends Day: de consument beslist

    • 16-03-18

    Op de UBA Trends Day van 15 maart gaven 8 internationale sprekers hun visie op de trends van morgen binnen het brede domein van communicatie, consumer insights, merken en media. Hieronder kan u de voornaamste boodschappen nalezen en de indrukken herbeleven via de presentaties van de sprekers, de foto's van het event en de artikels op sociale media. Meer dan 1.350 aanwezigen woonden het event bij. Afspraak in 2019 op 21 maart.

      Data & Technology Content Research & Insights
    Lees meer over "UBA Trends Day: de consument beslist"
  30. iStock-626270228.jpg
      Insight Opinion

    Opinie: Experience marketing op "Holy Trinity Events"

    • 22-01-18

    Experiences of belevenissen: op events vinden we ze vandaag de dag in alle mogelijke kleuren en geuren. Een opinie van Peter Decuypere.

    Lees meer over "Opinie: Experience marketing op "Holy Trinity Events""