Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijke cookies 24 cookies

Deze cookies zijn nodig om onze website correct te laten werken en worden daarom geplaatst zonder uw toestemming. We gebruiken ze bijvoorbeeld om onze website te beveiligen. Deze cookies laten u toe om te navigeren tussen de verschillende onderdelen van de website, om formulieren in te vullen. Indien u deze cookies blokkeert, is het mogelijk dat bepaalde onderdelen van de website niet optimaal werken. We verzamelen geen persoonsgegevens met deze cookies en geven de verzamelde informatie nooit door aan derde partijen. Naast onderstaande cookies, worden er ook cookies geplaatst door onze partner Vimeo wanneer u gebruik maakt van ons aanbod Training 24/7.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren cookies 2 cookies

Deze cookies vergemakkelijken het functioneren van onze websites en maken het aangenamer voor de bezoeker en ervoor zorgen dat u een meer gepersonaliseerde surfervaring krijgt. Het zijn bijvoorbeeld cookies die bijhouden of u reeds gevraagd werd om deel te nemen aan een enquête zodat we u niet telkens opnieuw dezelfde enquête voorleggen of een cookie die u een gepersonaliseerde opmaak aanbiedt naar aanleiding van een vorig bezoek.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Analytische cookies 5 cookies

We gebruiken analytische-cookies om informatie te verzamelen over het gebruik dat bezoekers maken van onze website met de bedoeling de inhoud van onze website te verbeteren, meer aan te passen aan de wensen van de bezoekers en om het gebruiksgemak van onze website te vergroten.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Marketing cookies 5 cookies

Deze cookies worden geplaatst voor marketingdoeleinden en worden gebruikt om je surfgedrag te volgen nadat je onze website hebt bezocht en/of om je gepersonaliseerde advertenties te tonen. Deze cookies kunnen door ons of door derden op onze website worden geplaatst. Je bepaalt zelf of je toestemming geeft voor het plaatsen van dergelijke marketing cookies.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Externe cookies 24 cookies

Sommige cookies worden met instemming van UBA geplaatst door derde partijen met het doel bepaalde producten en diensten onder uw aandacht te brengen of om u rechtstreeks toegang te geven tot social media. Voor de cookies die deze externe partijen plaatsen, de informatie die ze daarmee verzamelen en het doel waarvoor die informatie wordt gebruikt, verwijzen wij naar de privacy verklaringen van deze partijen op hun eigen websites. Deze verklaringen kunnen regelmatig wijzigen en UBA heeft daar geen enkele zeggenschap over.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

News & Resources > Media

  1. Newsletter_20240604_Media_Key_Facts_iStock-2154164688.jpg
      News

    Media budgetten 2025: Trends, challenges en opportuniteiten

    • 06-12-24

    De World Federation of Advertisers (WFA) en Ebiquity hebben hun nieuwste Media Budgets Survey voor 2025 uitgebracht, waarin een gedetailleerd beeld wordt gegeven van hoe wereldwijde adverteerders omgaan met het veranderende medialandschap. Met inzichten van 134 wereldwijde merkenleiders, waaronder 7 van de 10 grootste adverteerders ter wereld, en een gecombineerd jaarlijks advertentiebudget van $66 miljard, werpt het onderzoek licht op de verschuivende prioriteiten en uitdagingen die mediaplannen voor het komende jaar vormgeven. Het volledige rapport is exclusief beschikbaar voor UBA-leden.

      Media
    Lees meer over "Media budgetten 2025: Trends, challenges en opportuniteiten"
  2. Kantar.png
      News

    Wat zijn de belangrijkste marketingtrends voor 2025?

    • 06-12-24

    De marketingwereld staat in 2025 voor een enorme verandering. Van het omarmen van generatieve AI tot het integreren van duurzaamheid in kernstrategieën, marketeers worden geconfronteerd met nieuwe kansen en uitdagingen. De opkomst van creator-economieën, veranderende medialandschappen en demografische verschuivingen vereisen een innovatieve manier van denken en aanpassingsvermogen. Dit artikel vat de belangrijkste trends samen die marketeers in de gaten moeten houden, zoals beschreven in Kantar’s Marketing Trends 2025-rapport.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Wat zijn de belangrijkste marketingtrends voor 2025?"
  3. Impactful media trends.jpg
      News

    Belangrijke trends die de toekomst van media bepalen

    • 29-11-24

    De media-industrie ondergaat een transformatie door technologische vooruitgang, veranderend consumentengedrag en wereldwijde concurrentie. Bart De Pauw (foto), Chief Business Intelligence Officer bij Group M, besprak belangrijke trends tijdens een UBA Exchange Community Media. Ontdek de belangrijkste uitdagingen en opportuniteiten hier.

      Data & Technology Media Brand Strategy
    Lees meer over "Belangrijke trends die de toekomst van media bepalen"
  4. Luc E.
      News

    De evolutie van crossmediale studies met het Halo-project

    • 29-11-24

    Vorige week vond de jaarlijkse "CIM-sessie" plaats, georganiseerd door CommPass. Deze sessie staat bekend als de niet te missen afspraak voor media- en reclameprofessionals en bood dit jaar een grondige update over de recente vooruitgangen op het gebied van mediabereikmetingen. Luc Eeckhout, media-expert bij UBA, gaf meer uitleg over het Halo-project van de World Federation of Advertisers (WFA) om de uitdagingen van cross-mediale metingen aan te gaan.

      Media
    Lees meer over "De evolutie van crossmediale studies met het Halo-project"
  5. TikTok_crop.png
      News

    Einde van alcoholreclame op TikTok en Snapchat

    • 26-11-24

    Met de opkomst van nieuwe marketingvormen en de invloed van sociale media op jongeren versterkt de Raad voor Reclame, samen met de alcoholsector, zijn engagement. De nieuwe conventie markeert enkele belangrijke mijlpalen: een verbod op alcoholreclame op TikTok en Snapchat, strengere beperkingen rond scholen, een nieuwe slogan en strengere regels voor influencers. Deze ambitieuze maatregelen gaan in op 1 januari 2025 en zijn gericht op de bescherming van jongeren en het reguleren van communicatie voor een verantwoord alcoholgebruik.

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "Einde van alcoholreclame op TikTok en Snapchat"
  6. Newsletter_20240319_Digital_benchmark_2023_main.png
      News

    De Digital Benchmark 2024 komt eraan

    • 22-11-24

    De countdown is begonnen. UBA lanceert binnenkort, samen met United Media Agencies (UMA), de jaarlijkse Digital Benchmark-enquête. Deze studie biedt een diepgaand inzicht in de netto digitale mediabestedingen in België. Net zoals voorgaande jaren zal UBA haar leden uitnodigen om bij te dragen aan deze enquête. Als beloning ontvangen alle deelnemers een exclusief rapport met belangrijke inzichten over de digitale mediamix binnen hun eigen sector.

      Media
    Lees meer over "De Digital Benchmark 2024 komt eraan"
  7. Joëlle Defossez - CIM.png
      News

    CIM breidt OOH-studie uit naar retail en innoveert met de integratie van wifi-data

    • 15-11-24

    Het CIM heeft de scope van zijn out-of-home-studie sinds dit najaar verbreed naar de retailsector. Naast de reclameborden op straat, in treinstations en in de metro, meet het voortaan ook digitale schermen in winkelcentra en verkooppunten. Met dank aan wifi-sensoren die het aantal voorbijgangers meten. Joëlle Defossez (foto), projectmanager bij het CIM, geeft uitleg.

      Data & Technology Media Research & Insights
    Lees meer over "CIM breidt OOH-studie uit naar retail en innoveert met de integratie van wifi-data"
  8. AI.jpg
      News

    Hoe kan AI digitale reclame ondersteunen in een wereld zonder third-party cookies?

    • 08-11-24

    Digitale reclame evolueert snel, vooral door strengere privacyregels en de afname van third-party cookies. AI speelt een cruciale rol bij het herdefiniëren van de connecties tussen merken en hun doelpubliek.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Hoe kan AI digitale reclame ondersteunen in een wereld zonder third-party cookies?"
  9. Newsletter_20241022_EC_Cookieless_Picture.jpg
      News

    Is jouw mediastrategie klaar voor een cookieloze wereld?

    • 21-10-24

    Afgelopen zomer kondigde Google een verrassend nieuwtje aan: third-party cookies zullen uiteindelijk niet worden afgeschaft. Zelfs als Google third-party cookies niet uitfaseert, doet dat niets af aan het feit dat de marketing- en communicatiesector op het gebied van privacy moet blijven nadenken over hoe gegevens veilig gebruikt kunnen worden om de juiste consumenten te bereiken. First-party data blijven een prioriteit. Tijdens de UBA Exchange Community van 16 oktober, deelden industrie-experts hun kennis en inzichten om samen met adverteerders een antwoord te formuleren op deze vraag: Hoe goed is jouw mediastrategie voorbereid op een wereld zonder cookies?

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Is jouw mediastrategie klaar voor een cookieloze wereld?"
  10. Stream big - VTM go.png
      News

    De strategie achter de Golden Effie van VTM GO

    • 15-10-24

    Proficiat aan VTM GO met het succes van hun "Stream BIG"-campagne, waarmee ze zich hebben herpositioneerd van een eenvoudige catch-updienst naar een volwaardige speler in de Vlaamse streamingmarkt. In een krimpende markt met sterke concurrentie wist VTM GO zich te onderscheiden door een gevarieerd en lokaal aanbod aan te bieden.

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "De strategie achter de Golden Effie van VTM GO"
  11. WFA price inflation.png
      News

    Mediakost in België: verwachte stijging van 5,1% in 2025

    • 15-10-24

    De tweede editie van het WFA Outlook 2024-rapport, dat de inflatieverwachtingen van mediaprijzen onderzoekt, toont een lichte stijging in de wereldwijde verwachtingen voor 2024, van 3,1% in april naar 3,3% nu. Deze stijging komt voornamelijk door prijsstijgingen in de Verenigde Staten en West-Europa, die de verwachte dalingen in China en Japan compenseren. Er wordt verwacht dat deze opwaartse trend zal aanhouden, met een voorspelde stijging van 5,1% in België voor 2025.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Mediakost in België: verwachte stijging van 5,1% in 2025"
  12. UMA benchmark.jpg
      News

    UMA Digital Benchmark: lokale video blijft groeien

    • 14-10-24

    In april publiceerde UBA de resultaten van de UMA-UBA Digital Benchmark 2023, een samenwerking tussen UMA (United Media Agencies) en UBA (United Brands Association). De belangrijkste bevindingen: de steeds grotere rol van digitaal in de mediamix van adverteerders (37,2%) en de sterke groei van video, aangewakkerd door lokale spelers. Hoe zit het zes maanden later? Het tussentijds rapport van UMA biedt een inzicht in de cijfers van het eerste semester van 2024.

      Data & Technology Media Research & Insights
    Lees meer over "UMA Digital Benchmark: lokale video blijft groeien"
  13. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Hoe kan je je brand engagement versterken?

    • 16-09-24

    Aan het woord, Liana Ganescu. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe succesvolle advertenties uitwerken?"

    Successful advertising 3 - playbutton

      Media
    Lees meer over "Hoe kan je je brand engagement versterken?"
  14. Isabel Massey.png
      News

    De dubbele impact van DEI in advertising

    • 03-09-24

    Adverteerders die diversiteit hoog in het vaandel dragen, leveren een bijdrage aan een betere samenleving én mogen rekenen op een hoger marketingrendement. Een hoopvolle boodschap van specialist ter zake Isabel Massey (Diageo), die pleit voor een positieve wisselwerking tussen merken en media.

      Media
    Lees meer over "De dubbele impact van DEI in advertising"
  15. Orlando Wood.jpg
      News

    Het belang van showmanship in reclame

    • 03-09-24

    Een marketingonderzoeker gefascineerd door het menselijk brein. Zo kunnen we Orlando Wood het best omschrijven. Met zijn focus op showmanship advertising was hij de top of the bill van de UBA Media Date. We spraken ‘m na zijn presentatie. 

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "Het belang van showmanship in reclame"
  16. Tom Denford.jpg
      News

    Marketeers bezitten de superkracht om hun collega’s te vertellen wat de consument wil

    • 02-09-24

    Tom Denford is CEO van ID Comms, een wereldwijd actieve consultancyspeler die zich toelegt op media en advertising. Over het onderwerp duurzaamheid dat hij als spreker op de UBA Media Date mocht aansnijden, had hij ook na zijn passage op het podium nog heel wat te vertellen. Een boeiend gesprek over de spiegelfunctie van marketing, de gouden regel en de handige correlatie tussen verspilde energie en verspild geld.

      Media
    Lees meer over "Marketeers bezitten de superkracht om hun collega’s te vertellen wat de consument wil"
  17. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Waarom worden belangrijke zaken nog steeds op papier verstuurd?

    • 30-08-24

    Aan het woord, Tatjana Raman van bpost. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe bereik ik mijn consument via zijn brievenbus?"

    Direct Mail 3 - playbutton

      Media
    Lees meer over "Waarom worden belangrijke zaken nog steeds op papier verstuurd?"
  18. Newsletter_20240819_Garm_picture.png
      News

    WFA kondigt het einde van GARM aan

    • 16-08-24

    De beslissing kwam kort nadat Elon Musk's X (voorheen Twitter) een antitrustzaak had aangespannen tegen GARM, waarbij het beschuldigd werd van het oneerlijk onder druk zetten van adverteerders om het platform te boycotten. Dit roept veel zorgen op in de industrie, omdat men vreest dat zonder GARM er minder waarborgen kunnen zijn om te voorkomen dat advertenties naast schadelijke inhoud verschijnen, wat zou kunnen leiden tot reputatierisico's voor merken.

      Media
    Lees meer over "WFA kondigt het einde van GARM aan"
  19. Newsletter_20240819_Cookieless_iStock-1202365757.jpg
      News

    Wat moet je weten over Google's nieuwe strategie met betrekking tot 3rd-party cookies?

    • 08-08-24

    Op 22 juli 2024 kondigde Google een verrassend nieuwtje aan, bijna vijf jaar na de introductie van de Privacy Sandbox: third-party cookies, die worden gebruikt om gebruikers op verschillende websites te volgen om gerichte advertenties te tonen, zullen uiteindelijk niet worden afgeschaft, en de prioriteit zal nu liggen op het 'versterken van de positie van gebruikers.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Wat moet je weten over Google's nieuwe strategie met betrekking tot 3rd-party cookies?"
  20. 20240409_cim_Stefan_Lameire.jpg
      News

    Het CIM wordt "customer centric"

    • 02-07-24

    Het jaar 2024 markeert een keerpunt voor het CIM, met een diepgaande transformatie. “Onze missie is herzien met als doel onze stakeholders - media, adverteerders en bureaus - te ondersteunen bij het realiseren van hun impact en groei, met als belangrijkste doel waarde toe te voegen aan het lokale ecosysteem”, legt Stefan Lameire, voorzitter van het CIM, uit.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Het CIM wordt "customer centric""
  21. Streaming.jpg
      News

    ToVA (CIM) ondersteunt het lokale ecosysteem met video

    • 02-07-24

    Eind 2022 introduceerde het CIM ToVA (Total Video Advertising), een strategische planner voor video. Het doel? Het integreren van TV en online video in één tool voor het plannen van reclamecampagnes.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "ToVA (CIM) ondersteunt het lokale ecosysteem met video"
  22. Measurement.jpg
      News

    CIM ONE: beter meten in vijf stappen

    • 01-07-24

    Tegen 2026 zal het CIM evolueren van afzonderlijke mediastudies naar één centrale crossmedia-studie: CIM ONE. Het doel is om een holistisch en geïntegreerd begrip van mediaconsumptie te bieden. Het CIM volgt hiervoor de filosofie van het “Northstar”-project van de World Federation of Advertisers (WFA), waaraan het actief deelneemt via UBA.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "CIM ONE: beter meten in vijf stappen"
  23. CIM
      News

    Het CIM, scheidsrechter van het bereik van de media in België

    • 28-06-24

    Sinds de oprichting in 1971 heeft het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) als doelstelling betrouwbare en onpartijdige bereikgegevens te verstrekken voor verschillende media: de pers, radio, televisie, internet, out-of-home en digitaal. Binnenkort zal ook de bioscoop zich weer bij deze lijst voegen. Deze essentiële taak voor de sector wordt ondersteund door de 150 leden van het CIM, afkomstig uit drie groepen: adverteerders, media en media agentschappen.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Het CIM, scheidsrechter van het bereik van de media in België"
  24. Orlando_Wood_EDIT 6B MIX LOUDER.00_00_28_20.Still005.jpg
      News

    Orlando Wood over creativiteit in reclame op UBA Media Date

    • 25-06-24

    Orlando Wood, toonaangevend expert in creativiteit in reclame, zal een van onze hoofdsprekers zijn op UBA Media Date op 27 augustus in Dolce La Hulpe. Zijn presentatie, "The learnings on creative effectiveness", zal onderzoeken hoe verschillende reclamebenaderingen de aandacht van het publiek trekken en zakelijke resultaten bevorderen.

      Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Orlando Wood over creativiteit in reclame op UBA Media Date"
  25. sport-media-2024.jpg
      News

    5 mediatrends voor winst bij sportevenementen

    • 24-06-24

    Nu het Europees Kampioenschap Voetbal 2024 is begonnen en de Olympische Spelen van Parijs voor de deur staan, presenteren Publicis Groupe en Dynata de eerste resultaten van het onderzoek 'Summer of Sports'. Een onderzoek uitgevoerd bij meer dan 3.000 Belgen, dat de verwachtingen op sportgebied voor deze zomer onderzoekt, de redenen voor deze verwachtingen en de manieren waarop de belangrijkste evenementen zullen worden gevolgd. Cruciale informatie voor merken om een succesvolle mediastrategie te ontwikkelen.

      Content Media Brand Strategy
    Lees meer over "5 mediatrends voor winst bij sportevenementen"
  26. Bruno_Liesse.jpg
      News

    De Cannes Lions 2024: een jaar van overgang

    • 21-06-24

    Het is moeilijk om "Cannes" samen te vatten vanwege de diversiteit en de fragmentatie van de steeds toenemende prijzen. Het is ook onmogelijk om alle prijzen op te sommen en dat is sowieso niet erg interessant, maar de conferenties en sessies bieden boeiende inhoud met enkele rode draden die deze onderwerpen verbinden. Bruno Liesse, terug van de Croisette, geeft een overzicht van de meest opvallende thema’s.

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "De Cannes Lions 2024: een jaar van overgang"
  27. Denford_crop.png
      News

    Hoe kunnen duurzaamheidsvraagstukken leiden tot positieve veranderingen in reclame?

    • 17-06-24

    Tom Denford, een toonaangevende autoriteit op het gebied van mediatransformatie en reclame, is één van de sprekers op de UBA Media Date op dinsdag 27 augustus 2024. Het evenement vindt plaats in Dolce La Hulpe.

      Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe kunnen duurzaamheidsvraagstukken leiden tot positieve veranderingen in reclame?"
  28. Community_marketing_brand.jpg
      News

    Community marketing voor meer engagement met jouw merk

    • 17-06-24

    Zich richten tot groepen individuen die zijn verzameld rond een merk, een product of een gemeenschappelijk belang is een troef om loyaliteit aan het merk te bevorderen, maar ook om de communities te activeren in media campagnes om een groter publiek te bereiken.

      Content Media
    Lees meer over "Community marketing voor meer engagement met jouw merk"
  29. Retail media.jpg
      News Charter & Guideline

    Retail media: een transparant, efficiënt en veilig ecosysteem opzetten

    • 11-06-24

    Retail media wordt een belangrijke trend in marketing en reclame, met het potentieel om zich tot een massamedium te ontwikkelen. De samenwerking tussen UBA, bvA (de Nederlandse bond van adverteerders), en BABM vertegenwoordigt een belangrijke vooruitgang in het landschap van retail media. We streven ernaar een gelijk speelveld te creëren dat transparantie, efficiëntie en veiligheid garandeert voor merken die gebruik maken van retail media. Het resultaat? Een whitepaper over retail media met best pratices.

      Media
    Lees meer over "Retail media: een transparant, efficiënt en veilig ecosysteem opzetten"
  30. Samenwerking team.jpg
      News

    8 tips voor een succesvolle evaluatie van de relatie met jouw agentschap

    • 10-06-24

    ACC publiceerde onlangs haar Pitch Charter, waarin de hoge kosten van het pitchen door bureaus worden belicht. Volgens een studie van ACC wordt ongeveer 10% van de inkomsten van bureaus aan pitches besteed.

      Media
    Lees meer over "8 tips voor een succesvolle evaluatie van de relatie met jouw agentschap"