News & Resources > Media

  1. the-media-trust-guide-mockup-open-bg.png
      News

    Media Trust Guide geeft adverteerders meer inzicht in Digital Ad Trust

    • 05-12-22

    Sinds 2019 is Digital Ad Trust (DAT) als label voor betrouwbare, Belgische websites beschikbaar. Nu gaan initiatiefnemers UBA en WE MEDIA nog een stapje verder. Een Media Trust Guide gaat dieper in op de criteria en biedt adverteerders die nood hebben aan een vertrouwde digitale marktstandaard een stappenplan om de kwaliteit van hun digitale advertenties te verzekeren.

      Media
    Lees meer over "Media Trust Guide geeft adverteerders meer inzicht in Digital Ad Trust"
  2. reading
      News

    Nieuwe(re) methoden om native advertising te meten

    • 23-11-22

    De meeste lokale reclame-aanbieders beantwoorden aan de vraag van adverteerders door in te zetten op native advertising. Via native ads kan een adverteerder boeiende en oplossingsgerichte verhalen overbrengen naar een groot lezerspubliek, binnen een kwalitatieve nieuwscontext.

      Content Media
    Lees meer over "Nieuwe(re) methoden om native advertising te meten"
  3. mediaremuneration.png
      News

    Remuneratie van uw agentschap: tips voor uw mediacontract

    • 22-11-22

    In de voorbije anderhalve maand hebben wij wekelijks een artikel gepubliceerd met betrekking tot het optimaliseren van uw mediacontracten. Vandaag volgt het laatste artikel en kan u de integrale WFA gids downloaden dat 10 beknopte hoofdstukken bevat,  waarvan 5 reeds aan bod kwamen in onze artikels.

      Media
    Lees meer over "Remuneratie van uw agentschap: tips voor uw mediacontract"
  4. DSA_DMA_Internet Security.jpg
      News

    Nieuwe beschermingsmaatregelen op digitale platforms

    • 15-11-22

    Op 16/11/2022, treedt de wet op de digitale dienstverlening (DSA) in werking. De DSA heeft tot doel onlinegebruikers te beschermen tegen illegale, schadelijke en gevaarlijke inhoud.

      Media Strategy
    Lees meer over "Nieuwe beschermingsmaatregelen op digitale platforms"
  5. twitter-garm.jpg
      News

    GARM herinnert Twitter eraan zijn toezeggingen aan merken na te komen

    • 15-11-22

    Global Alliance for Responsible Media verzoekt Twitter om gemaakte beloften inzake brand safety na te komen en toekomstige samenwerking verder te ontwikkelen.

      Content Media
    Lees meer over "GARM herinnert Twitter eraan zijn toezeggingen aan merken na te komen"
  6. good collaboration.jpg
      News

    Data management : tips voor uw mediacontract

    • 07-11-22

    Nu het einde van de third party cookie er aankomt zijn adverteerders steeds meer bezig met data om minder afhankelijk te zijn van derdepartij oplossingen zoals precies de cookie. 

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Data management : tips voor uw mediacontract"
  7. confusedMan.jpg
      News

    Inventory media: tips voor uw mediacontract

    • 25-10-22

    Aangezien digitale advertentieruimte onbeperkt is, zijn agentschappen op het idee gekomen om zelf digitale reclameruimte te kopen en die vervolgens aan hun klanten te verkopen. Welkom in de wereld van Inventory Media.

      Media
    Lees meer over "Inventory media: tips voor uw mediacontract"
  8. cohort-advertising.jpg
      What is

    What is cohort?

    • 25-10-22

    Cohorten vormen een alternatief voor third-party cookies. 

      Data & Technology Media
    Lees meer over "What is cohort?"
  9. Podcast-tips-uba.jpg
      News Video

    Hoe impactvolle podcasts creëren voor B2B? (video)

    • 24-10-22

    Tom Michiels van Content Republic deelt zijn inzichten en geeft u de tools om de productie van podcasts aan te pakken, van theorie tot de uitwerking. De inzichten zijn gebaseerd op de Podcast studies van Mediafin, Ipsos en de Universiteit Antwerpen.

      Content Media
    Lees meer over "Hoe impactvolle podcasts creëren voor B2B? (video)"
  10. FocusedSurveyresults.jpg
      News Survey

    Resultaten UBA-bevraging : in welke staat verkeert de Belgische mediasector?

    • 17-10-22

    Het zijn uitdagende tijden voor onze sector. Omwille van de bijzondere economische omstandigheden waarin wij vandaag verkeren, heeft UBA eind september een korte bevraging uitgevoerd bij eigen leden rond de staat van media in België: wat zijn de budgetverwachtingen volgend jaar? Hoe is de waarde van media geëvolueerd?  Wat is het standpunt t.o.v. de fusies en marktconcentraties die in het voorbije anderhalf jaar plaatsvonden?

      Media
    Lees meer over "Resultaten UBA-bevraging : in welke staat verkeert de Belgische mediasector?"
  11. WorriedWomanTV.jpg
      News Opinion

    Adverteerders bezorgd over de waarde van tv-reclame

    • 17-10-22

    UBA pleit voor een kwaliteitsvolle en innovatieve lokale reclamemarkt.

    Onze sector staat onder druk. Analoog met de manier waarop de covid-19 pandemie de digitalisering van onze maatschappij heeft versneld, is het reclamemodel van veel adverteerders onder druk komen te staan wegens onder meer hyperinflatie en een heersende energiecrisis.

      Media
    Lees meer over "Adverteerders bezorgd over de waarde van tv-reclame"
  12. contractartikeL2.jpg
      News

    Modellen in programmatic aankoop: tips voor uw mediacontract

    • 10-10-22

    Mediabureaus die digitale reclameruimte aankopen via programmatic , bieden doorgaans 2 soorten modellen aan.

      Media
    Lees meer over "Modellen in programmatic aankoop: tips voor uw mediacontract"
  13. podcastsArtikel1.jpg
      News

    De kracht van podcasts

    • 10-10-22

    In het kader van de lancering van zijn podcastaanbod heeft Mediafin geïnvesteerd in een grondige studie van de Belgische markt. IPSOS onderzocht in het voorjaar van 2022 het gebruik, de consumptie, de houding en de voorkeuren van het publiek t.o.v. podcasts. Daarnaast onderzocht de Universiteit Antwerpen de perceptie van luisteraars van reclame in journalistieke podcasts. De combinatie van beide onderzoeken resulteerde in de eerste grootschalige Belgische podcast-enquête en een zeer interessante Expert Community op vrijdag 7 oktober. Dit zijn de belangrijkste bevindingen.

      Content Media
    Lees meer over "De kracht van podcasts"
  14. difficulty.jpg
      News

    De complexiteit van digitale media: tips voor uw mediacontract

    • 03-10-22

    4 op 10 adverteerders, ondervraagd door WFA & Ebiquity, geven aan geen weet te hebben of hun advertenties worden geplaatst in omgevingen die rekening houden met merkveiligheid (brand safety), advertentiefraude (ad fraud) en zichtbaarheid (viewability). Dat is zorgwekkend.

      Media
    Lees meer over "De complexiteit van digitale media: tips voor uw mediacontract"
  15. Jacqueline-Loch-bw-headshot.jpg
      News

    Magazinemerken ideaal om met publiek in interactie te treden

    • 27-09-22

    Jacqueline Loch, EVP Social & Emerging Platforms bij de Canadese uitgever SJC Media en spreekster op MAGnify op 29 september, ziet een ‘explosie aan mogelijkheden’ om met het publiek van magazinemerken in interactie te treden. “Publishing is een werkwoord, geen medium. Publishers hebben heel wat troeven om ook op andere media succesvol te zijn.”

      Media
    Lees meer over "Magazinemerken ideaal om met publiek in interactie te treden"
  16. D&I in media.jpg
      News

    Is uw mediaplanning inclusief? (2/2)

    • 26-09-22

    Even belangrijk als de boodschappen die we uitzenden, is de drager waar ze te zien zijn. Media vormen bij inclusieve communicatie dus een belangrijke pijler. De keuzes die we maken bij het kopen van media spelen een belangrijke rol bij het ondersteunen van diversiteit en inclusie in ons medialandschap.

      Media
    Lees meer over "Is uw mediaplanning inclusief? (2/2)"
  17. 3rd-party-cookies-advertisers.jpg
      News

    De cookieless transitie is nog niet rond

    • 23-09-22

    Het recentste State of Data verslag van het IAB is zopas verschenen. Daarmee beschikken we over een update betreffende de vorderingen van de industrie met betrekking tot de cookieloze wereld van morgen.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "De cookieless transitie is nog niet rond"
  18. D&I in media.jpg
      News

    Is uw mediaplanning inclusief? (1/2)

    • 16-09-22

    Even belangrijk als de boodschappen die we uitzenden, is de drager waar ze te zien zijn. Media vormen bij inclusieve communicatie dus een belangrijke pijler. De keuzes die we maken bij het kopen van media spelen een belangrijke rol bij het ondersteunen van diversiteit en inclusie in ons medialandschap.

      Media
    Lees meer over "Is uw mediaplanning inclusief? (1/2)"
  19. Lucio Mesquita.jpeg
      News

    "Dit is een fantastisch moment voor adverteerders"

    • 15-09-22

    Op 29 september kunnen we tijdens de vijfde editie van de jaarlijkse MAGnifyconferentie luisteren naar Lucio Mesquita, media expert bij Innovation Media in het Verenigd Koninkrijk. In een recent interview beantwoordde hij reeds enkele interessante vragen…

      Media
    Lees meer over ""Dit is een fantastisch moment voor adverteerders""
  20. MKF2022.jpg
      News

    De Media Key Facts nu beschikbaar in digitaal formaat

    • 05-09-22

    Ontdek de volledig gedigitaliseerde versie van de Media Key Facts, uitsluitend toegankelijk voor UBA-leden. Dit rapport beschrijft de bruto-investeringen per medium en per taalgebied (NL/FR). De gegevens hebben betrekking op de periode tot en met juni 2022.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "De Media Key Facts nu beschikbaar in digitaal formaat"
  21. creativecolorsbrushes.jpg
      News Insight

    Belgische CMO's zien creativiteit als motor van gedragsverandering

    • 29-08-22

    Wanneer we aan creativiteit denken, denken we te vaak aan de kwaliteit van reclame. Maar wat betekent goed werk eigenlijk? En gebruiken we creativiteit voor het stimuleren van duurzaam consumentengedrag?

      Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Belgische CMO's zien creativiteit als motor van gedragsverandering"
  22. Adressable audience
      News

    Een addressable audience, the next step in journalistieke content marketing

    • 10-08-22

    Boven het maaiveld uitsteken wordt steeds uitdagender in contentmarketing. Een journalistieke aanpak kan hierbij helpen, meer bepaald om een addressable audience uit te bouwen. De ideale manier om niet steeds opnieuw je ‘publiek’ te moeten kopen via paid media? Chris Van Gils (ContentMoon) en Bart Lombaerts (SPYKE) hadden het erover tijdens een UBA-opleiding over content marketing en journalistiek.

      Content Media
    Lees meer over "Een addressable audience, the next step in journalistieke content marketing"
  23. consumerChoice.jpg
      News

    Bent u nog op dezelfde golflengte als uw consument?

    • 04-07-22

    Enkele jaren geleden kreeg de marketingindustrie ontnuchterend nieuws. Uit een onderzoek dat destijds in opdracht van Thinkbox werd uitgevoerd, bleek dat er een aanzienlijke afstand is tussen de marketeers in onze sector en degenen met wie zij communiceren.

      Media
    Lees meer over "Bent u nog op dezelfde golflengte als uw consument?"
  24. AttentionInMedia.jpg
      News

    Meer dan 80% van reclame heeft geen impact op onze aandacht

    • 27-06-22

    Vijfentachtig procent van de advertenties haalt niet de 'aandachtsdrempel' die nodig is om een blijvende impact te hebben vanuit het oogpunt van merkopbouw, zo meldt WARC, dat de onderzoeksresultaten van Amplified Intelligence oppikte op het Festival of Creativity 2022 in Cannes.

      Media
    Lees meer over "Meer dan 80% van reclame heeft geen impact op onze aandacht"
  25. Sparkle17-UBA.png
      News Insight

    Hoe beter samenwerken op vlak van diversiteit, duurzaamheid en data?

    • 16-05-22

    Deze nieuwe editie van Sparkle behandelt essentiële kwesties voor adverteerders waar samenleven in een diverse en duurzame wereld het nieuwe paradigma lijkt te zijn.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Hoe beter samenwerken op vlak van diversiteit, duurzaamheid en data?"
  26. Inflatie _ Media
      News

    Algemene inflatie treft nu ook Belgische media

    • 16-05-22

    In de voorbije maanden kregen we te maken met een algemeen sterk stijgende inflatie. Consumptieprijzen zijn door het dak gegaan en mediaprijzen zijn hierbij niet gespaard gebleven. Eind vorig jaar kregen we een inzage in de voorspellingen die gemaakt werden door WFA, dankzij de input van talrijke media- en adviesbureaus. In een sterk gewijzigde economische context, werden deze voorspellingen nu herzien.

      Media
    Lees meer over "Algemene inflatie treft nu ook Belgische media"
  27. PPBenjaminDalle.jpg
      News

    Vlaamse mediasector bundelt krachten voor nieuw crossmediaal meetsysteem

    • 03-05-22

    De Vlaamse Regering investeert samen met de mediabedrijven in een nieuw crossmediaal meetsysteem dat beter zicht moet geven op het mediagebruik in Vlaanderen. Het nieuwe systeem zal bij dezelfde mediagebruiker de consumptie van audio, video, sites en socials meten op alle schermen. “Dit project is een echte gamechanger voor de Vlaamse mediagroepen", aldus Vlaams minister van media Benjamin Dalle.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Vlaamse mediasector bundelt krachten voor nieuw crossmediaal meetsysteem"
  28. Vergrootglas benchmark.jpg
      News

    Het volledige rapport van de Digital Benchmark 2021

    • 19-04-22

    Onlangs publiceerde UBA, in samenwerking met UMA, de Digital Benchmark. Deze biedt een uitgebreide kijk op de evolutie van het Belgische medialandschap en geeft ook aan hoeveel deze markt waard is. Vandaag is een uitgebreid rapport beschikbaar waarin enkele interessante sectoranalyses opgenomen zijn.

      Media
    Lees meer over "Het volledige rapport van de Digital Benchmark 2021"
  29. UMA-UBA survey.jpg
      News Insight

    Primeur: nieuwe UBA-UMA media benchmark onthult netto mediabestedingen in België

    • 22-03-22

    UBA brengt voor het eerst het aandeel van in-house en/of internationale digitale media-aankopen in kaart. Daarnaast bevat de studie nu ook netto offline bestedingen voor de Belgische markt, per medium. De deelnemende UBA-leden kunnen eerstdaags de netto digitale investeringen in hun sector verwachten, opgedeeld in social, SEA, display en video. 

      Media
    Lees meer over "Primeur: nieuwe UBA-UMA media benchmark onthult netto mediabestedingen in België"
  30. Frederic-martins-ing.jpg
      News Podcast

    UBA Podcast: Frédéric Martins, ING, een Game Changer

    • 14-03-22

    Frédéric Martins is Head of Media bij ING België. In deze podcast vertelt hij over de kracht en de uitdagingen van digital in de banksector. Frédéric vertelt hoe ING zijn rol als Game Changer waarmaakt door het aanbieden van nieuwe diensten en een geoptimaliseerde gebruikerservaring aan de twee miljoen digitale gebruikers. Hij spreekt ook over zijn engagement binnen ING global om het digitale niveau van de groep te verhogen en over de uitdaging van digitale media in het licht van het einde van de 3rd party cookies.

      Data & Technology Media Strategy
    Lees meer over "UBA Podcast: Frédéric Martins, ING, een Game Changer"