Training 24/7: Video opleidingen die altijd en overal beschikbaar zijn zodat u op uw eigen ritme kan bouwen aan uw kennis

Ontdek het aanbod

News & Resources > Media

  1. consumerChoice.jpg
      News

    Bent u nog op dezelfde golflengte als uw consument?

    • 04-07-22

    Enkele jaren geleden kreeg de marketingindustrie ontnuchterend nieuws. Uit een onderzoek dat destijds in opdracht van Thinkbox werd uitgevoerd, bleek dat er een aanzienlijke afstand is tussen de marketeers in onze sector en degenen met wie zij communiceren.

      Media
    Lees meer over "Bent u nog op dezelfde golflengte als uw consument?"
  2. AttentionInMedia.jpg
      News

    Meer dan 80% van reclame heeft geen impact op onze aandacht

    • 27-06-22

    Vijfentachtig procent van de advertenties haalt niet de 'aandachtsdrempel' die nodig is om een blijvende impact te hebben vanuit het oogpunt van merkopbouw, zo meldt WARC, dat de onderzoeksresultaten van Amplified Intelligence oppikte op het Festival of Creativity 2022 in Cannes.

      Media
    Lees meer over "Meer dan 80% van reclame heeft geen impact op onze aandacht"
  3. Sparkle17-UBA.png
      News Insight

    Hoe beter samenwerken op vlak van diversiteit, duurzaamheid en data?

    • 16-05-22

    Deze nieuwe editie van Sparkle behandelt essentiële kwesties voor adverteerders waar samenleven in een diverse en duurzame wereld het nieuwe paradigma lijkt te zijn.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Hoe beter samenwerken op vlak van diversiteit, duurzaamheid en data?"
  4. Inflatie _ Media
      News

    Algemene inflatie treft nu ook Belgische media

    • 16-05-22

    In de voorbije maanden kregen we te maken met een algemeen sterk stijgende inflatie. Consumptieprijzen zijn door het dak gegaan en mediaprijzen zijn hierbij niet gespaard gebleven. Eind vorig jaar kregen we een inzage in de voorspellingen die gemaakt werden door WFA, dankzij de input van talrijke media- en adviesbureaus. In een sterk gewijzigde economische context, werden deze voorspellingen nu herzien.

      Media
    Lees meer over "Algemene inflatie treft nu ook Belgische media"
  5. PPBenjaminDalle.jpg
      News

    Vlaamse mediasector bundelt krachten voor nieuw crossmediaal meetsysteem

    • 03-05-22

    De Vlaamse Regering investeert samen met de mediabedrijven in een nieuw crossmediaal meetsysteem dat beter zicht moet geven op het mediagebruik in Vlaanderen. Het nieuwe systeem zal bij dezelfde mediagebruiker de consumptie van audio, video, sites en socials meten op alle schermen. “Dit project is een echte gamechanger voor de Vlaamse mediagroepen", aldus Vlaams minister van media Benjamin Dalle.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Vlaamse mediasector bundelt krachten voor nieuw crossmediaal meetsysteem"
  6. Vergrootglas benchmark.jpg
      News

    Het volledige rapport van de Digital Benchmark 2021

    • 19-04-22

    Onlangs publiceerde UBA, in samenwerking met UMA, de Digital Benchmark. Deze biedt een uitgebreide kijk op de evolutie van het Belgische medialandschap en geeft ook aan hoeveel deze markt waard is. Vandaag is een uitgebreid rapport beschikbaar waarin enkele interessante sectoranalyses opgenomen zijn.

      Media
    Lees meer over "Het volledige rapport van de Digital Benchmark 2021"
  7. UMA-UBA survey.jpg
      News Insight

    Primeur: nieuwe UBA-UMA media benchmark onthult netto mediabestedingen in België

    • 22-03-22

    UBA brengt voor het eerst het aandeel van in-house en/of internationale digitale media-aankopen in kaart. Daarnaast bevat de studie nu ook netto offline bestedingen voor de Belgische markt, per medium. De deelnemende UBA-leden kunnen eerstdaags de netto digitale investeringen in hun sector verwachten, opgedeeld in social, SEA, display en video. 

      Media
    Lees meer over "Primeur: nieuwe UBA-UMA media benchmark onthult netto mediabestedingen in België"
  8. Frederic-martins-ing.jpg
      News Podcast

    UBA Podcast: Frédéric Martins, ING, een Game Changer

    • 14-03-22

    Frédéric Martins is Head of Media bij ING België. In deze podcast vertelt hij over de kracht en de uitdagingen van digital in de banksector. Frédéric vertelt hoe ING zijn rol als Game Changer waarmaakt door het aanbieden van nieuwe diensten en een geoptimaliseerde gebruikerservaring aan de twee miljoen digitale gebruikers. Hij spreekt ook over zijn engagement binnen ING global om het digitale niveau van de groep te verhogen en over de uitdaging van digitale media in het licht van het einde van de 3rd party cookies.

      Data & Technology Media Strategy
    Lees meer over "UBA Podcast: Frédéric Martins, ING, een Game Changer"
  9. brandSuitabilityStones.jpg
      News

    Wordt brand suitability het nieuwe brand safe ?

    • 07-03-22

    In een tijdperk waar digitale consumptie primeert en waar internationale platformen machtiger zijn dan lokale media, kunnen marketeers zich niet langer veroorloven om een "one-size-fits-all" aanpak te hanteren om brand safe te communiceren, zo meldt The Drum.

      Media
    Lees meer over "Wordt brand suitability het nieuwe brand safe ?"
  10. fernandez-uba-podcast.jpg
      News Podcast

    UBA Podcast: José Fernandez, D'Ieteren, een Game Changer

    • 21-02-22

    José Fernandez is Chief Customer Experience Officer bij D'Ieteren. Hij zal het hebben over de uitdagingen in de automobielsector op vlak van mobiliteit en de snelle technologische evoluties. De technologie heeft een impact op de consument, niet alleen wanneer hij de auto bestuurt maar ook bij het nemen van de beslissing van de aankoop van een wagen.

      Data & Technology Media Strategy
    Lees meer over "UBA Podcast: José Fernandez, D'Ieteren, een Game Changer"
  11. TCF-UBA.jpg
      News

    Hoe moet het nu verder met het IAB Transparency and Consent Framework (TCF)?

    • 07-02-22

    “De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) heeft geoordeeld dat het Transparency and Consent Framework (TCF), dat door IAB Europe is ontwikkeld, niet voldoet aan een aantal bepalingen van de AVG. Het TCF is een wijdverspreid mechanisme dat het beheer van gebruikersvoorkeuren voor online gepersonaliseerde advertenties vergemakkelijkt, en dat een sleutelrol speelt bij het zogenaamde Real Time Bidding (RTB).”

      Data & Technology Content Media Strategy
    Lees meer over "Hoe moet het nu verder met het IAB Transparency and Consent Framework (TCF)?"
  12. 2021-lunestil-nl.jpg
      News

    Effie Case Lunestil: Een droomcase voor de gedroomde nachtrust

    • 03-02-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "Een droomcase voor de gedroomde nachtrust" van Lunestil.

      Data & Technology Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Effie Case Lunestil: Een droomcase voor de gedroomde nachtrust"
  13. UBA care.jpg
      News Announcement

    Een vraag over merkenrecht of copyright? Onze dienst Legal Line helpt u op weg

    • 31-01-22

    In samenwerking met de advocatenassociatie AdaStone bieden wij onze leden-adverteerders gratis eerstelijns juridisch advies.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Een vraag over merkenrecht of copyright? Onze dienst Legal Line helpt u op weg"
  14. 2021-cornet.jpg
      News

    Effie Case Swinkels Family Brewers Belgium: Samen. Met Cornet.

    • 27-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "Samen. Met Cornet" van Swinkels Family Brewers Belgium.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Effie Case Swinkels Family Brewers Belgium: Samen. Met Cornet."
  15. FocusAttention.jpg
      News

    Hoe aandachtig zijn we voor reclame?

    • 27-01-22

    Enkele jaren geleden heeft een Harvard onderzoeker geconcludeerd dat aandacht het schaarse goed was waarvan de prijs het meest toenam in de laatste decennia. Een eenvoudige wet in economie leert ons dat wanneer de vraag naar een goed stijgt, de prijs ook stijgt. De "vraag naar aandacht" bij consumenten door adverteerders, is sinds de jaren '90 vernegenvoudigd. Het aanbod van aandacht, de consumenten, is in die tijd uiteraard niet met dezelfde proportie toegenomen. DPG Media voerde een lokaal onderzoek uit die de rol van aandacht bij display advertenties bestudeert.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Hoe aandachtig zijn we voor reclame?"
  16. MattBrittin_quote.jpg
      News

    UBA Trends Day: Trends in Data & Ethics. Private by Design

    • 20-01-22

    De weldaden van gepersonaliseerde online advertenties die de consument effectief meerwaarde bieden versus uw terecht gewaardeerde privacy. 

      Data & Technology Content Media Strategy
    Lees meer over "UBA Trends Day: Trends in Data & Ethics. Private by Design"
  17. 2021-special-olympics-belgium.jpg
      News

    Effie Case Special Olympics Belgium: The road to sustained success

    • 20-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "the road to sustained success" van Special Olympics Belgium. Naast een Gold was deze case goed voor een Grand Sustained Award, als gevolg van het langetermijnsucces dat dit merk op het Effie-podium boekt.

     

      Media Strategy
    Lees meer over "Effie Case Special Olympics Belgium: The road to sustained success"
  18. Sparkle16.png
      News

    David Hockney verenigt als geen ander Hard & Soft data - Sparkle 16

    • 18-01-22

    De ondertussen 84-jarige meester combineert zijn talent en drang naar kleur tegenwoordig met iPad-technologie. Hij heeft zich ook als geen ander in de kunstgeschiedenis verdiept om daar vervolgens eigenzinnig zijn eigen ding mee te doen.

      Data & Technology Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "David Hockney verenigt als geen ander Hard & Soft data - Sparkle 16"
  19. RitsonFinal5.jpg
      News

    Ritsons 10 marketing momenten van 2021 (deel 2/2)

    • 17-01-22

    Mark Ritson blikt terug op het jaar 2021 en pikt 10 momenten uit die we als adverteerders niet snel zullen vergeten. Dit is het tweede deel.

      Media
    Lees meer over "Ritsons 10 marketing momenten van 2021 (deel 2/2)"
  20. CrystalWashington_quote.jpg
      News

    UBA Trends Day: Trends in Strategy. Shape the Workplace of the Future

    • 14-01-22

    Alsof we nog niet voldoende aan ons hoofd hadden met voortdurende technologische innovaties en disrupties, met Generatie Z die aan zet kwam, met een veranderende wereld en nog sneller veranderende consumenten…Verschijnt daar wel 2020 op de kalender, zeker – een jaar dat alles compleet op zijn kop zet. 

      Data & Technology Media Strategy
    Lees meer over "UBA Trends Day: Trends in Strategy. Shape the Workplace of the Future"
  21. 2021-torfs-nl.jpg
      News

    Effie Case Torfs: #SamenSterk

    • 13-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case #SamenSterk van Torfs.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Effie Case Torfs: #SamenSterk"
  22. ZandloperRitson.jpg
      News

    Ritsons 10 marketing momenten van 2021 (deel 1/2)

    • 10-01-22

    Mark Ritson blikt terug op het jaar 2021 en pikt 10 momenten uit die we als adverteerders niet snel zullen vergeten. Dit zijn de eerste 5.

      Media
    Lees meer over "Ritsons 10 marketing momenten van 2021 (deel 1/2)"
  23. MiriRodriguez_quote.jpg
      News

    UBA Trends Day: Trends in Branding. Storytelling for Influence

    • 08-01-22

    U werkt voor een merk. U bent zelf ook een merk. Storytelling is een erg krachtige business tool in dit digitale tijdperk en levert een meerwaarde voor zowel uw brand als uw personal branding. 

      Content Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "UBA Trends Day: Trends in Branding. Storytelling for Influence"
  24. 2021-polestar.jpg
      News

    Effie Case Polestar: lancering van een automerk op de Belgische markt

    • 06-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "Lancering van een automerk op de Belgische markt" van Polestar.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Effie Case Polestar: lancering van een automerk op de Belgische markt"
  25. TransparencyIDComms.jpg
      News Survey

    Naar een helderder 2022

    • 05-01-22

    Transparantie in media blijft een prioriteit voor de meeste adverteerders, zo meldt ID Comms in hun Global Media Transparency Report 2021.  Dit onderzoek staaft eens te meer dat mediatransparantie nog hoog op de agenda staat omdat er ruimte voor verbetering is, zoals ook besproken in Media Gap #1 . 56 respondenten, verantwoordelijk voor een gezamenlijk globaal budget van meer dan 10 miljard dollar in media, marketing en procurement, hebben dit rapport vormgegeven. Met een toenemende shift die adverteerders maken naar digitale media, nemen in het bijzonder ook de zorgen rond transparantie toe.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Naar een helderder 2022"
  26. WFA Digitla benchmark.jpg
      News

    België bij Europese top inzake viewability

    • 03-01-22

    Sinds enkele jaren werkt WFA samen met de belangrijkste stakeholders in de media-industrie om, dankzij het combineren van talrijke datasets, een benchmark te publiceren voor digitale media. De Digital Media Benchmark is een geanonimiseerd rapport dat inzichten geeft op vlak van viewability, ad fraud en brand safety. De data zijn beschikbaar voor meer dan 60 markten en er zijn cijfers beschikbaar voor video, display en mobile apps. België doet het uitstekend.

      Media
    Lees meer over "België bij Europese top inzake viewability"
  27. Screenshot 2021-12-20 at 10.33.00.png
      News

    Reclame in 2022: drie digitale trends in het marketingvak, door Tom De Block (Google België)

    • 20-12-21

    Consumenten lopen vaak een stukje voor op marketeers, die hen wel steeds in het vizier houden. Alleen trok de consument vorig jaar ineens een sprint op digitaal vlak, met 60% meer internetgebruik direct na de pandemie. Als resultaat is de reclamewereld zichzelf opnieuw aan het uitvinden. Wat zijn de lessen uit 2021, wat beklijft en wat kunnen marketeers verwachten volgend jaar? De drie grootste ontwikkelingen in digitale marketing op een rij:

      Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Reclame in 2022: drie digitale trends in het marketingvak, door Tom De Block (Google België)"
  28. tv media trust.jpg
      Survey

    Traditionele media blijven populair bij de Belgische consument

    • 17-12-21

    Volgens de Nielsen Trust in Advertising 2021-studie van afgelopen september hebben twee op drie Belgische consumenten vertrouwen in reclameboodschappen die via zogenaamde "traditionele" kanalen worden uitgezonden. Dit is 20% meer in vergelijking met digitale kanalen en deze bevinding blijft dezelfde ongeacht de leeftijdscategorie.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Traditionele media blijven populair bij de Belgische consument"
  29. womanBillboardOOH.jpg
      News

    Vertrouwen is belangrijker dan ooit

    • 06-12-21

    Vertrouwen is vandaag de grootste prioriteit van elke marketeer. Slechts 34% van de consumenten zegt dat ze de merken die ze gebruiken wel degelijk vertrouwen, terwijl 81% zegt dat merkvertrouwen een beslissende factor is in hun aankoop. Zo melden JCDecaux en Clear Channel in een gezamenlijk onderzoek bij meer dan 1000 respondenten in het Verenigd Koninkrijk. Reclamemakers voelen hier intuïtief al een opportuniteit om de vertrouwenskloof te dichten in de nasleep van een pandemie dat het vertrouwen heeft beschadigd. 

      Media
    Lees meer over "Vertrouwen is belangrijker dan ooit"
  30. Affiliate-Marketing-uba.jpg
      News Insight

    Mythes en feiten over Affiliate Marketing

    • 03-12-21

    Affiliate Marketing is een marketing techniek waarbij de adverteerder een commissie betaalt wanneer promotieactiviteiten van een website, mailing of ander kanaal een vooraf bepaalde actie opwekken, zoals een verkoop, een lead of een klik.

      Content Media
    Lees meer over "Mythes en feiten over Affiliate Marketing"