News & Resources > B2B

  1. 2021-discover-the-winning-cases.jpg
      News

    Recordaantal Effie awards, waaronder 3 Gold

    • 01-10-21

    Met 3 Gold Effie Awards en in totaal 17 Effie Awards is de editie 2021 een groot succes. Bovendien is voor het eerst sinds 2011 een case goed voor een Grand Sustained Award.

      Research & Insights
    Lees meer over "Recordaantal Effie awards, waaronder 3 Gold"
  2. Sparkle 15.png
      News

    Sparkle 15. Stevenen we af op boring or roaring twenties?

    • 11-06-21

    Kritisch maar optimistisch analyseren we enkele van de vele uitdagingen die ons post-corona wachten. Uitdagingen die draaien rond People, Planet en Prosperity.

    Lees meer over "Sparkle 15. Stevenen we af op boring or roaring twenties?"
  3. ZMOT_ZeroMomentOfTruth.jpg
      News What is

    Wat is ZMOT?

    • 31-05-21

    De term ZMOT werd bedacht door Google en staat voor het Zero Moment Of Truth. De term bestaat dus al enkele jaren maar is meer dan ooit relevant. ZMOT duidt immers een cruciale verandering aan in het digitale koopgedrag.

      Content Media
    Lees meer over "Wat is ZMOT?"
  4. Transition inhousing_iStock-1283488555.jpg
      News

    De transitie van de digitale marketing naar inhouse

    • 11-05-21

    De technologische ontwikkelingen binnen het marketingvakgebied volgen zich met rap tempo op. Robotisering en Artificial intelligence zijn keywords van het afgelopen jaar en betekenen eigenlijk dat er steeds minder menselijke factoren van invloed zijn op de marketing activiteiten. Dat betekent ook dat als u de kennis niet waarborgt binnen de eigen organisatie u uiteindelijk volledig afhankelijk wordt van externe partijen.

      Media
    Lees meer over "De transitie van de digitale marketing naar inhouse"
  5. display.jpg
      News

    Digimeter 2020: corona doet schermtijd toenemen met 25%

    • 22-04-21

    Imec publiceerde zopas de dertiende editie van zijn Digimeter. Die brengt zoals elk jaar de trends rond het bezit en gebruik van media en technologie in kaart; tegelijk schetst het onderzoek een beeld van de attitudes en verwachtingen tegenover nieuwe technologieën.

      Data & Technology Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Digimeter 2020: corona doet schermtijd toenemen met 25%"
  6. Programmatic inhousing-476283056.jpg
      News

    Verschuift programmatic advertising van bureau naar klantzijde?

    • 21-04-21

    Het inhouse organiseren van de digitale marketing operatie is een zeer actueel onderwerp binnen organisaties. Vorig jaar deed Inhousing.agency (voorheen Admanager) onderzoek in Nederland naar de trends en beweegredenen van inhousing (Inhousing Onderzoek 2020). Aansluitend op dit onderzoek werden de programmatic advertising activiteiten bij adverteerders in kaart gebracht.

      Media
    Lees meer over "Verschuift programmatic advertising van bureau naar klantzijde?"
  7. Magazines .jpg
      News

    Verspreiding Magazines 2020: een daling van 3,7%

    • 12-04-21

    Volgens de analyse van de Press Brand Reports van het CIM en op basis van de echtverklaarde cijfers voor 2019 en de verklaringen op eer voor 2020, zoals uitgevoerd door Space, stellen we vast dat de verspreiding van de magazines meer te lijden heeft gehad dan die van de dagbladen (print + digital).

      Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Verspreiding Magazines 2020: een daling van 3,7%"
  8. journaux.jpg
      News

    Verspreiding kranten in 2020: lichte stijging voor Franstalige dagbladen

    • 12-04-21

    Volgens de Press Brand Reports van het CIM en gebaseerd op een vergelijking tussen de geverifieerde cijfers voor 2019 en de verklaringen op eer voor 2020 uitgevoerd door Space, noteren de verspreidingscijfers (Print + PDF) voor de dagbladpers een daling van 1,2% tot 1,109 miljoen exemplaren. In Vlaanderen gaat het om een daling van 1,8% tot 799.462 exemplaren, terwijl de Franstalige kranten een lichte groei optekenen (0,4%) tot 310.028 exemplaren. 

      Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Verspreiding kranten in 2020: lichte stijging voor Franstalige dagbladen"
  9. Collab_Tango_117958822.jpg
      News

    Is de samenwerking met uw communicatiebureau optimaal?

    • 12-04-21

    Een goed partnership tussen merk en communicatiebureau leidt tot excellent werk. En excellent werk leidt tot prima business resultaten. Hier zijn we allen van overtuigd. Om een relatie sterk te maken en sterk te houden is een regelmatige formele feedback meer dan een aanrader, zegt Chris Van Roey (Founder, PitchPoint).

    Lees meer over "Is de samenwerking met uw communicatiebureau optimaal?"
  10. CLAES Johan_Stib_Mivb_Landscape.jpg
      News Podcast

    UBA Podcast: Johan Claes (Stib/Mivb), een Employer Brand Builder

    • 06-04-21

    Johan Claes, Employer Branding & Sourcing Manager @MIVB-STIB, deelt zijn ervaring en geeft een zeer concreet antwoord op de vragen van Références over het concept 'employer brand'. 

    Wat is employer branding? Wanneer en hoe is dit concept ontstaan? Hoe zag een communicatiecampagne er destijds uit? Hoe bepaalt en beheert u het budget? Hoe meet u de resultaten? Via welke kanalen is conversie mogelijk? Hoe laat u HR en Marketing samenwerken? Waarom zou men aan employer branding doen? Hoe leidt de MIVB zijn campagnes dagelijks in goede banen? Wat staat er op het spel voor de toekomst? ...

    Een interview van Alexandre Liégeois, Employer Branding Manager bij Références.

    Lees meer over "UBA Podcast: Johan Claes (Stib/Mivb), een Employer Brand Builder"
  11. Diversity_iStock-1152809217.jpg
      News

    Gids voor diversiteit en representatie in de creatieve funnel (WFA)

    • 02-04-21

    WFA lanceerde een gids over hoe moet worden omgegaan met diversiteits- en representatiethema's doorheen het hele creatieve proces, gaande van het bepalen van de zakelijke en merkuitdagingen tot de evaluatie en analyse.

    Lees meer over "Gids voor diversiteit en representatie in de creatieve funnel (WFA)"
  12. Défis Adv Agy_iStock-139701507.jpg
      News

    Nieuwe merkuitdagingen: hoe werkt u samen met uw reclamebureau voor nog meer creativiteit en betere prestaties?

    • 26-03-21

    COVID-19 is – sinds de komst van het internet – wellicht de grootste katalysator van verandering. Met welke nieuwe uitdagingen krijgen merken te maken? En reclamebureaus? En hoe kunnen we die uitdagingen samen aangaan?

    Lees meer over "Nieuwe merkuitdagingen: hoe werkt u samen met uw reclamebureau voor nog meer creativiteit en betere prestaties?"
  13. Three Kings-full funnel marketing.jpg
      News

    De koning is dood! Lang leve de koning!

    • 15-03-21

    Marketing: kunst én wetenschap. Maar wel met schizofrene trekjes. Die gespleten persoonlijkheid is het resultaat van evolutie. Gelukkig biedt veranderend consumentengedrag en maatschappelijke evolutie een oplossing voor die schizofrenie: een “full funnel”- marketingstrategie maakt het spanningsveld tussen de 2 belangrijkste stemmen volstrekt overbodig. Full funnel marketing, now is the time!

      Media Strategy
    Lees meer over "De koning is dood! Lang leve de koning!"
  14. Capsule vidéo Making off UBA video Love Story.png
      News Video

    Advertiser-Agency. A love story? De 9 afleveringen van de reeks staan online

    • 07-12-20

    Maak kennis met de helden in onze videoreeks over de relatie tussen merken en reclamebureaus.

    Lees meer over "Advertiser-Agency. A love story? De 9 afleveringen van de reeks staan online"
  15. Sparkle14.png
      News

    Sparkle 14. Mensen en merken in tijden van verandering

    • 04-12-20

    "Ik ga tegendraads doen. In deze Sparkle die focust op verandering, sta ik graag even stil bij dingen die constant blijven", zegt Olivier Sepulchre, Marketing Director bij bpost.

    Lees meer over "Sparkle 14. Mensen en merken in tijden van verandering"
  16. Rangarajan_Devarajan_2018_January.jpg
      News Survey

    Welke uitdagingen voor Sales Professionals na COVID-19? volgens Prof. Rangarajan

    • 05-10-20

    We leven in een ‘VUCA-wereld’ vol onzekerheid en verandering, waar ook de rol van Sales wordt uitgedaagd. De toenemende digitalisering, de beter geïnformeerde consument of koper, de opkomst van omnichannel, de noodzaak voor meer differentiatie, enz. maken het veel sales professionals niet makkelijk. Welke uitdagingen ziet Prof. Rangarajan voor de nabije toekomst? In het verleden werkte hij voor de Vlerick Business School, maar sinds enkele jaren is hij verbonden aan de Ball State University in de VS.

      Research & Insights
    Lees meer over "Welke uitdagingen voor Sales Professionals na COVID-19? volgens Prof. Rangarajan"
  17. Sparkle 13.png
      News

    Sparkle 13. We hadden kunnen weten dat dit geen gewoon nummer zou worden.

    • 15-06-20

    Op de eerste redactievergadering, ergens eind januari, klonk het nochtans allemaal nog als een heel strak plan: ‘We maken een editie waarin Teams en Teamwork centraal staan. En die valt in de bus op het moment dat onze Rode Duivels de rest van Europa voetballes aan het geven zijn. Tous ensemble!’.

    Lees meer over "Sparkle 13. We hadden kunnen weten dat dit geen gewoon nummer zou worden."
  18. Events.jpg
      News

    Eventsector vraagt acht concrete steunmaatregelen aan overheid

    • 19-03-20

    ACC Belgium, BECAS (de Belgian Event Catering Association), BESA (de Belgian Event Supplier Association) en Febelux (de vereniging van alle locaties en beurzen) vragen samen met 2600 freelancers die zich online in de groep ‘Event & Entertainment Freelancers SOS’ hebben verzameld, concrete steun aan de federale en regionale overheid.

    Lees meer over "Eventsector vraagt acht concrete steunmaatregelen aan overheid"
  19. Viessmann-stand.jpg
      News

    Hebben beurzen nog zin in het digitale tijdperk?

    • 13-03-20

    In de Expert Community Omnichannel & Sales van 5 maart j.l. namen we de rol van beurzen binnen de marketingcommunicatie-mix onder de loupe. Welke marketingobjectieven kunt u behalen middels een beursdeelname? Hoe meet u de ROI van beurzen? En welk budget verdienen beurzen binnen de totale marketingcommunicatiemix? Drie open vragen waarop enkele experts hun licht hebben laten schijnen.

    Lees meer over "Hebben beurzen nog zin in het digitale tijdperk?"
  20. uba.jpg
      News Insight

    UBA maakt zich klaar voor de toekomst en vernieuwt organisatie

    • 12-03-19

    UBA heeft haar ledenaantal de laatste jaren verdubbeld en is gegroeid tot een representatieve ledenvereniging voor merken met 332 lidbedrijven. Om de leden een optimale dienstverlening te kunnen bieden, werd sterk ingezet op het bouwen van een professioneel team. Intussen telt het UBA-team 10 medewerkers en een 11de teamlid wordt weldra aangeworven.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "UBA maakt zich klaar voor de toekomst en vernieuwt organisatie"
  21. MurielVandermeulen
      3 questions

    "Het grootste verschil tussen B2B en B2C Content Marketing is de context"

    • 14-01-19

    We stelden drie vragen aan Muriel Vandermeulen, Associate Director WearetheWords en spreker aan de UBA Academy, over het verschil tussen B2B en B2C Content Marketing.

      Content
    Lees meer over ""Het grootste verschil tussen B2B en B2C Content Marketing is de context""
  22. B2B-Image
      News

    Hoe een brug slaan tussen de verschillende fasen van de Customer's Journey?

    • 10-12-18

    Als marketeers en adverteerders worstelen we met de kloof tussen de fase vóór en ná de aankoop in het beslissingsproces van onze klanten. Hoe kunnen we die kloof overbruggen?

    Lees meer over "Hoe een brug slaan tussen de verschillende fasen van de Customer's Journey?"
  23. Clo Willaerts.jpg
      News

    De sleutel tot social selling is sociale interactie, niet verkopen! Volgens Clo Willaerts

    • 17-09-18

    Digitale marketing stelt u in staat om prospecten sneller, makkelijker en goedkoper te identificeren en aan te spreken. Vooral social media komt hierbij handig van pas. Deze tactiek wordt 'social selling' genoemd.

      Content
    Lees meer over "De sleutel tot social selling is sociale interactie, niet verkopen! Volgens Clo Willaerts"
  24. Screenshot 2018-07-30 11.13.23.png
      Insight

    Marketing gaat over emotie, niet over technologie

    • 27-07-18

    In deze negende editie van Sparkle* snijden we het thema technologie voor mens en merk aan. Ofwel: wat is de impact van technologie op marketing en communicatie? Hoe kunnen we innoveren en tegelijk de menselijke emotie en beleving behouden? 

      Data & Technology Content Research & Insights
    Lees meer over "Marketing gaat over emotie, niet over technologie"
  25. Jo Detavernier.jpg
      News Opinion

    De mythe van de korte blog post ontkracht, volgens Jo Detavernier

    • 22-05-18

    Sinds vele jaren heerst er een hardnekkige mythe en dat is de mythe dat lezers vooral korte, “snackable”, content willen consumeren. Blog posts houd je best zo kort mogelijk, luidt het motto: 650 woorden of als het even kan nog minder zou ideaal zijn. Lezerspublieken (B2C en zeker B2B) zouden heus geen tijd hebben om hun tanden te zetten in posts die 1000 woorden of langer zijn.

    Lees meer over "De mythe van de korte blog post ontkracht, volgens Jo Detavernier"
  26. Woman-in-plaid-shirt-and-a-red-manicure-pen-writing-508541368_4898x3265.jpeg
      News Announcement

    UBA Academy: programma 2018

    • 08-01-18

    Uw vakgebied is voortdurend in beweging. Als u resultaten wilt blijven boeken, is het onmisbaar om mee te zijn met de laatste trends en nieuwe tools in gebruik te nemen.

      Data & Technology Media Research & Insights
    Lees meer over "UBA Academy: programma 2018"
  27. iStock-531920138.jpg
      Insight

    Verplicht gebruik van de ‘Bel-me-niet-meer’ lijst

    • 17-08-17

    Sinds 31 mei 2014 verleent het Belgische Wetboek van Economisch Recht elke abonnee van telefoniediensten, zowel natuurlijke personen als rechtspersonen, de mogelijkheid om zich te verzetten tegen het gebruik van zijn of haar telefoonnummer(s) voor direct marketing. Daartoe volstaat het dat hij of zij zich inschrijft op de ‘Bel-me-niet-meer’ lijst.

    Wat betekent dat voor u als bedrijf?

    Bedrijven die aan telemarketing doen, mogen de nummers in de ‘Bel-me-niet-meer’ lijst niet opbellen. De lijst telt al meer dan een miljoen telefoonnummers en wordt nog elke dag langer.

    Doet u wel eens aan telemarketing? De kans is groot dat uw bestand met klanten en prospecten ook mensen bevat die zich op die lijst hebben ingeschreven. Neem niet het risico dat u hen opbelt. Recent kreeg een twintigtal bedrijven, waaronder ook kmo’s en zelfstandigen, forse boetes opgelegd omdat ze de ‘Bel-me-niet-meer’ lijst niet in acht namen. De huidige wetgeving bestraft een inbreuk met boetes tot 80.000 euro.

    Lees meer over "Verplicht gebruik van de ‘Bel-me-niet-meer’ lijst"
  28. Screen Shot 2017-08-17 at 14.15.29.png
      Survey

    Wereldwijd betalen merken miljarden voor online advertenties en video’s die geen consument ooit te zien krijgt

    • 16-08-17

    Online criminelen vangen geld voor impressies op sites die geen mens bezoekt. Ze laten bots en fraud farms waardeloze clicks en fictieve sitebezoeken genereren. De Association of National Advertisers (ANA) schat dat de fraude in de VS 7,2 miljard dollar bedroeg in 2016. En in België? Sparkle* trok naar het UBA-hoofdkwartier in Grimbergen voor tekst, uitleg en cijfermateriaal.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Wereldwijd betalen merken miljarden voor online advertenties en video’s die geen consument ooit te zien krijgt"
  29. sparkle-dec-2016.gif
      Insight

    Laat u inspireren over Insights en Content Marketing

    • 23-12-16

    Data zijn zilver, insights zijn goud

      Content
    Lees meer over "Laat u inspireren over Insights en Content Marketing"
  30. sparkle_5.png
      Insight Survey

    Laat u inspireren over customer engagement, persuasion design, rebranding, technology en creativity

    • 23-12-16

    Liever betrokken dan loyale klanten

      Content Media Research & Insights
    Lees meer over "Laat u inspireren over customer engagement, persuasion design, rebranding, technology en creativity"