-
Het belang van showmanship in reclame
Een marketingonderzoeker gefascineerd door het menselijk brein. Zo kunnen we Orlando Wood het best omschrijven. Met zijn focus op showmanship advertising was hij de top of the bill van de UBA Media Date. We spraken ‘m na zijn presentatie.
-
Hoe AI marketing en communicatie transformeert
UBA biedt een brede waaier aan hulpmiddelen om marketing- en communicatieprofessionals te ondersteunen bij de implementatie en het gebruik van artificiële intelligentie (AI) binnen teams en organisaties. Ontdek wat we voor jou in petto hebben.
-
Leer de kneepjes van value-based pricing
Stijgende materiaalprijzen en arbeidskosten, dalende koopkracht, hevige concurrentie en hoge promotionele druk: geen wonder dat veel bedrijven in de huidige economie worstelen met hun prijsstelling. Helaas bestaat er niet iets als een kant-en-klare formule om op terug te vallen. Inzicht in je merken, producten, markt en klanten is onontbeerlijk als je je prijzen precies juist wil zetten. Een prijsstrategie ontwikkelen zonder die kennis is als een huis bouwen op drijfzand. Een op inzicht gebaseerde methode zoals value-based pricing is niet de makkelijkste om te implementeren, maar is op langere termijn zeker de moeite waard. Hierdoor kun je je prijspotentieel maximaliseren, vooral als je een sterk merk hebt, met een lagere prijselasticiteit tot gevolg. Een succesvolle merk- en prijsstrategie op de lange termijn in 5 stappen? Ontdek hieronder hoe.
-
Olympische Spelen 2024: wat je als merk moet weten
Binnenkort is het weer zover: de Olympische Spelen zullen plaatsvinden van 26 juli tot en met 13 augustus 2024 in Parijs. Dit grootse evenement brengt mensen van over de hele wereld samen en biedt officiële sponsors een unieke kans om hun merk te promoten. In aanloop ervan is het nuttig om de regels even te herhalen die gerespecteerd moeten worden in commerciële campagnes.
-
Orlando Wood over creativiteit in reclame op UBA Media Date
Orlando Wood, toonaangevend expert in creativiteit in reclame, zal een van onze hoofdsprekers zijn op UBA Media Date op 27 augustus in Dolce La Hulpe. Zijn presentatie, "The learnings on creative effectiveness", zal onderzoeken hoe verschillende reclamebenaderingen de aandacht van het publiek trekken en zakelijke resultaten bevorderen.
-
Hoe integreer je artificiële intelligentie succesvol in jouw team en organisatie?
Op 12 juni 2024, tijdens de Exchange Community Data & Technology, deelden Iva Filipović, Senior Experience Consultant bij Emakina, en David Grunewald, AI Strategist en trainer in digitale strategie, hun inzichten over de integratie van AI in marketing- en communicatieteams en organisaties. Deze experts bespraken met adverteerders de beste praktijken om optimaal gebruik te maken van AI en hoe je de uitdagingen die inherent zijn aan de implementatie ervan kan overwinnen.
-
Nieuwe educatieve slogan van kracht in de alcoholsector
Vanaf 1 juli 2024 is de nieuwe educatieve boodschap " Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid" verplicht in commerciële communicatie voor dranken die alcohol bevatten. Dit initiatief is ontstaan uit een samenwerking tussen de alcoholsector, het Communicatie Centrum, UBA, Comeos, Horeca Brussel, Horeca Vlaanderen en Horeca Wallonië.
-
5 mediatrends voor winst bij sportevenementen
Nu het Europees Kampioenschap Voetbal 2024 is begonnen en de Olympische Spelen van Parijs voor de deur staan, presenteren Publicis Groupe en Dynata de eerste resultaten van het onderzoek 'Summer of Sports'. Een onderzoek uitgevoerd bij meer dan 3.000 Belgen, dat de verwachtingen op sportgebied voor deze zomer onderzoekt, de redenen voor deze verwachtingen en de manieren waarop de belangrijkste evenementen zullen worden gevolgd. Cruciale informatie voor merken om een succesvolle mediastrategie te ontwikkelen.
-
De Cannes Lions 2024: een jaar van overgang
Het is moeilijk om "Cannes" samen te vatten vanwege de diversiteit en de fragmentatie van de steeds toenemende prijzen. Het is ook onmogelijk om alle prijzen op te sommen en dat is sowieso niet erg interessant, maar de conferenties en sessies bieden boeiende inhoud met enkele rode draden die deze onderwerpen verbinden. Bruno Liesse, terug van de Croisette, geeft een overzicht van de meest opvallende thema’s.
-
Hoe kunnen duurzaamheidsvraagstukken leiden tot positieve veranderingen in reclame?
Tom Denford, een toonaangevende autoriteit op het gebied van mediatransformatie en reclame, is één van de sprekers op de UBA Media Date op dinsdag 27 augustus 2024. Het evenement vindt plaats in Dolce La Hulpe.
-
Hoe groeien FMCG-merken?
Ondanks een moeilijke omgeving met hoge inflatie en een consument die hiermee probeert om te gaan, waren veel FMCG-merken in staat om de afgelopen 12 maanden significant in volume te groeien. Nog geruststellender is dat nieuwe en jonge merken ook hun zoektocht naar groei in de FMCG-markt konden starten of voortzetten. Ontdek welke groeifactoren belangrijk zijn en welke geen verschil maken.
-
Hoe kan je als merk de duurzame transitie bevorderen?
Duurzaamheid staat steeds hoger op de agenda bij adverteerders, agencies en de media. De echte uitdaging is de consument te overtuigen om te kiezen voor duurzame producten en diensten. VIA onderzocht in samenwerking met Bubka 130 duurzame reclamecampagnes. De belangrijkste insights werden besproken tijdens een VIA-webinar met Wim Vermeulen (Bubka), Veerle Hellemans (VAR) en klimaatwetenschappers van de Universiteit van Oxford. Ontdek hoe je als merk consumentengedrag duuzamer kan maken en hoe je als bedrijf jouw eigen duurzame transitie kan versnellen.
-
Standaarden definiëren voor effectieve Retail Media in de BeNeLux
Op dinsdag 11 juni 2024 organiseert UBA, in samenwerking met BABM, een Exchange Community over Retail Media. Ontdek welke topics aan bod zullen komen en welke experten hun kennis komen delen.
-
Kiezen zonder verliezen
De klimaatverandering versnelt. Ook sommige overheden duwen de trappers in. Zo stemde Het Franse Lagerhuis eind maart in met een wet die het mogelijk maakt om fast fashion te belasten. Als ook de Senaat instemt, betalen de Fransen vanaf volgend jaar 5 tot 10 euro extra voor een fast fashion-kledingstuk. Die belasting mag evenwel niet hoger zijn dan de helft van de originele prijs. Met de opbrengst wil de Franse overheid de consumenten korting geven op verantwoord geproduceerde kledij.
-
Naar een totaal verbod op alcoholreclame?
Met de aanbeveling van de Hoge Gezondheidsraad (HGR) om alle alcoholreclame te verbieden, wordt de effectiviteit van zelfregulering door de JEP in twijfel getrokken. Zou dit kunnen leiden tot nog meer beperkingen op reclame ?
-
‘Belgisch zijn’ als business driver
In 1970 werd Quick opgericht binnen GB door François Vaxelaire van GB en zijn rechterhand, de legendarische Jacques Dopchie. Tegenwoordig bezit Burger Brands Belgium Quick en de Belgische Burger King restaurants.
Zeven jaar geleden sloten Quick en Happiness Anywhere een partnerschap met als doel Quick terug op de kaart te zetten als een Belgisch merk. Dit partnerschap heeft Quick en Happiness in 2023 een Gouden Effie opgeleverd. Tegenwoordig vertrouwt Burger Brands ook zijn budget voor Burger King toe aan Happiness.
-
Wat is de werkelijke kost van pitching?
Volgens ACC wordt 10% van de inkomsten van agentschappen besteed aan pitches. Hoewel adverteerders vaak denken dat pitches gratis zijn, hebben de kosten die hiermee gepaard gaan een indirect effect op de overheadkosten van het agentschap. Adverteerders kunnen deze kosten verlagen door te investeren in een duurzame relatie met hun bureau.
-
Hoe kan je jouw brand purpose vinden?
Aan het woord, Florent Diverchy. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe bouwt u een authentieke en doeltreffende communicatiestrategie?"
-
Wat gaming je leert over customer engagement
Op 25 april 2024 staat Jesùs Cochegrus, topspreker in Latijns-Amerika, op het podium van de UBA Trends Day in de ING Arena. Het topic van zijn keynote? Trends in Customer Engagement! Hoe kan je jouw bedrijfscultuur transformeren en uitgroeien tot een wendbare organisatie met leiders die weten hoe ze moeten winnen ? Hieronder alvast een voorsmaakje.
Interesse om Jesùs live aan het werk te zien? Schrijf je dan nu in voor de UBA Trends Day. Tot en met 15 maart geldt er een Early Bird korting.
-
Sociale media in België
Sinds begin 2024 biedt het socialmedialandschap in België een brede waaier aan platformen, elk met een eigen uniek gebruikersbestand, potentieel voor adverteerders en brand building. Samen met jou duiken we in de cijfers van het Digital Report 2024 en geven we je een inkijk in wat er in België zoal beweegt op vlak van sociale media en hoe je deze inzichten kan gebruiken in effectieve brandingstrategieën.
-
De alcoholsector lanceert een nieuwe educatieve boodschap
Het Communicatie Centrum lanceert, in samenwerking met UBA, de federaties van de Belgische Brouwers en Vinum Et Spiritus, Comeos, Horeca Vlaanderen, Horeca Wallonië en Horeca Brussel, een nieuwe educatieve boodschap die binnenkort moet verschijnen in commerciële communicatie voor alcoholhoudende dranken. Ontdek hoe UBA bijdraagt tot een versterking van zelfregulering voor verantwoorde alcoholconsumptie.
-
Taylormaking: een nieuw tijdperk voor moderne marketing
Op 25 april 2024 staat Ken Hughes opnieuw op het podium van de UBA Trends Day in de ING Arena. Hij veroverde vorig jaar onze harten en werd verkozen tot topspreker van de UBA Trends Day 2023. Het topic van zijn keynote van dit jaar? Trends in Branding! Hoe win je als merk de race naar relevantie en leg je een connectie met je consument? Hieronder alvast een voorsmaakje.
Interesse om hem live aan het werk te zien? Schrijf je dan nu in voor de UBA Trends Day. Tot en met 15 maart geldt er een Early Bird korting. -
Hoe heeft het consumptiegedrag van de Belg zich ontwikkeld in 2023?
Na het post-covid compensatiegedrag hakten de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne behoorlijk in op het uitgavepatroon van de Belg. Gedurende een jaar volgde GroupM met de Recession Monitor het bestedingspatroon van de Belgen voor 42 categorieën. Tweewekelijks werden 1000 Belgen bevraagd en in totaal werden, in de periode februari 2023 tot en met december 2023, 23.000 interviews uitgevoerd bij een representatief staal van de Belgische bevolking tussen 18 en 79 jaar oud. Een hele boterham dus. Wat zijn nu de voornaamste conclusies na 1 jaar Recession Monitor?
-
Het nieuwe Europese voorstel over greenwashing
Op 17 januari stemde het Europees Parlement over het voorstel voor een richtlijn om de daadkracht van de consument te vergroten in het kader van de overgang naar een groene economie (Empowering Consumers for the Green Transition), een belangrijk initiatief van de Europese Commissie tot herziening van de Europese richtlijn betreffende oneerlijke handelspraktijken (UCPD) in verband met greenwashing.
-
Hoe identificeer en bouw ik een sterk merk?
Aan het woord, Evert Van den Broeck. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe identificeer en bouw ik een sterk merk?"
-
De toekomst is vrouwelijk: van gelijkheid naar innovatie
In de dynamiek van onze snel evoluerende wereld, doordrenkt van innovatie en vooruitgang, doemt een cruciale noodzaak op: de feminisering van onze maatschappij. Vaak blijft het gesprek beperkt tot de loonkloof tussen mannen en vrouwen, maar de diepgewortelde kloof strekt zich uit tot essentiële domeinen zoals productontwerp, femtech en vrouwelijke gezondheidszorg.
-
Houd je merk relevant voor nieuwe en toekomstige ouderen
Dit artikel belicht verschillende aspecten rond merkentrouw bij oudere generaties. Ontdek de sleutels tot succes.
-
Nieuwe JEP-campagne zet zelfregulering in the spotlight
Het Communicatie Centrum lanceert deze week een ambitieuze campagne met als hoofddoel de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) bekender te maken bij het grote publiek.
-
Duurzaamheid is niet langer voldoende
Koffiemerk Ray & Jules roostert koffiebonen met zonne-energie, Ikea België verkoopt plantaardige hotdogs, of ‘plantdogs’ en Mic Mac Minuscule – die geboortelijsten samenstelt met hippe, tweedehands kinderspullen – ziet de aanvragen jaar na jaar stijgen. Duurzame, of ‘sustainable’ initiatieven zijn niet meer weg te denken en worden enthousiast omarmd door bedrijven en consumenten. Toch toont een recente studie door Human8 aan dat 75%* van de consumenten in Europa bezorgd is over de toekomst van onze wereld. Een focus op ‘duurzaamheid’ of ‘sustainability’ is niet langer voldoende om het welzijn van huidige en toekomstige generaties veilig te stellen. 70%* vindt dat we verder moeten gaan dan ‘sustaining’, of het 'behouden' van onze natuur en sociale omgeving en actief moeten overgaan tot het 'herstellen' van de aangerichte schade. Dit betekent dat we op een regeneratieve manier moeten gaan denken over de economische, sociale en ecologische aspecten van ons bestaan. Maar hoe bekomen we die positieve verandering?
-
Innovatievitaliteit: de moeite meer dan waard
Zwerft Bigfoot rond in de bergen? Wat houdt zich schuil onder het oppervlak van Loch Ness? Loopt 95% van alle innovaties spaak?
U hoeft geen kenner van legendes te zijn om al eens van bovenstaande verhalen te hebben gehoord – op de speelplaats, op een feestje, via de vriend van een vriend. Maar wie al een tijdje meedraait in de innovatiebusiness, kijkt misschien wel op van die vaak genoemde statistiek over innovaties in dat lijstje. Ondanks verwoede pogingen om die stelling te ontkrachten, blijft ze hardnekkig voorbestaan. En de sector lijkt ze voor waar aan te nemen. Dus: zijn de slaagkansen van innovatie écht zo dramatisch?
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 7
- Volgende pagina