-
Geloofwaardigheid als motor voor een succesvolle duurzame campagne
Tweehonderd reclamecampagnes over duurzaamheid. Zoveel werden er tot nu toe getest. Mooi verdeeld over TV, online video en radio. Ze komen van grote en kleine merken uit tien verschillende sectoren. Minder dan één op tien is geloofwaardig (9,7%). Het resultaat toont veel ruimte voor verbetering.
-
CommToZero lanceert Production Carbon Calculator
In samenwerking met CommToZero kondigen wij de officiële lancering aan van de gratis Production Carbon Calculator en de voorlopige lancering van een bètaversie van de gratis Media Carbon Calculator.
-
CommToZero lanceert de "In-house carbon Academy"
De missie van de CommToZero-coalitie is het ondersteunen van de communicatiesector bij de overgang naar duurzamere communicatie. CommToZero is pionier in de wereldwijde race naar net zero en moedigt best practices in de volledige marketing waardeketen aan.
Maar we kunnen het niet alleen. Daarom wordt CommToZero ondersteund door experten binnen dit domein. -
Greenwashing vermijden? Ontdek de 6 principes
Consumenten zijn hoe langer hoe meer gevoelig voor de klimaatproblematiek. Hun aankoopbeslissingen worden beïnvloed door de wil om een positieve impact te hebben op het milieu, of althans om de schade te beperken. De toenemende belangstelling voor het klimaat zorgt voor een vloedgolf aan milieuclaims. Het is dan ook onze taak, als merk, als sector, om hen betrouwbare informatie te bezorgen zodat zij weloverwogen beslissingen kunnen nemen.
-
Naar zero greenwashing: UBA ondersteunt CommToZero
In de huidige klimaatcrisis moeten we met z'n allen onze verantwoordelijkheid nemen, ieder individueel en als sector. We stellen vandaag vast dat communicatie een fundamentele rol speelt in de ecologische transitie. UBA wil deel uitmaken van de oplossing en stimuleert daarom de noodzakelijke omslag naar duurzamer gedrag.
-
De win-win-win van duurzame consumptie
Een vraag die mij vaak wordt gesteld, is: moet ik als merk mijn eigen duurzaamheidsinspanningen communiceren of moet ik consumenten aanmoedigen dat te doen? Mijn antwoord is altijd hetzelfde: het liefst allebei. Communiceer over tastbare en zinvolle vooruitgang, niet alleen over beloften of anekdotische activiteiten met betrekking tot uw milieuvoetafdruk. Zo toont u het goede voorbeeld.
-
Merken & Sustainabilty: Member case Matexi
In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Matexi aan Marie-Ann De Wilde, Marketing Manager
-
Merken & Sustainability: Member case Ikea
In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Ikea aan Gregory Bauduin, Marketing Manager.
-
Merken & Sustainability: Member case Viessmann
Het hoeft geen betoog meer dat Sustainability hoog op de agenda staat bij UBA. In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Viessmann aan Niels Vermylen, Marcom Manager.
-
Consumenten geloven geen woord van wat we zeggen over duurzaamheid en daar kunnen we iets aan doen
We weten dat alsmaar meer merken investeren in hun duurzame transitie. We weten ook dat veel consumenten daar met een kritisch oog naar kijken. Duurzame campagnes maken we zoals we ze ook voor gewone producten maken. En dat werkt niet zo goed. Minder dan tien procent (9,7%) van de 100 duurzame campagnes die we hebben getest, blijken geloofwaardig te zijn. De media-investering in de campagnes die consumenten niet geloven, is meer dan 44 miljoen Euro. De vraag hoe we wel geloofwaardig communiceren over duurzaamheid dringt zich op.
-
Merken & Sustainability: Member case Upgrade Estate
Het hoeft geen betoog meer dat Sustainability hoog op de agenda staat bij UBA. In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Upgrade Estate aan Nele Van Damme, co-CEO en founder. Nele ontving in februari de Award "Sustainability Professional 2022"
-
Merken en Sustainability: Member Case Colruyt Group
Het hoeft geen betoog meer dat Sustainability hoog op de agenda staat bij UBA. We starten vandaag met een reeks rond Environmental Sustainability waarbij we onze leden aan het woord laten. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We beginnen bij een bedrijf dat sustainability al jaren lang hoog in het vaandel draagt, namelijk de Colruyt Group. We stelden enkele vragen over de aanpak van Colruyt Group aan Geert Vyls, Sr. Brand marketeer.
-
UBA Trends Day : Trends in Sustainability. Becoming Net Positive?
Paul Paulman ziet dat de megatrends - de groene economie, meer diversiteit en inclusie… - opwindende nieuwe kansen bieden om de wereld te ‘genezen’. Dat je winst kunt maken door de problemen van de wereld op te lossen, toont hij aan met de belangrijkste lessen van Unilever en andere pionierende bedrijven.
-
Ipsos Global Predictions 2022: de Belgen maken zich ongerust over de economie en de toestand van de planeet
Zoals gebruikelijk bij het begin van het nieuwe jaar heeft Ipsos de resultaten gepubliceerd van een groot wereldwijd onderzoek dat op zijn Global Advisor-platform werd gevoerd bij meer dan 22.000 mensen in 33 landen, waaronder België (een duizendtal respondenten tussen 16 en 74 jaar in ons land). Het doel van de studie is het heersende maatschappelijke klimaat in kaart brengen. Uit de resultaten blijkt dat onze medeburgers niet erg optimistisch zijn over de economie en dat ook de toestand van de planeet een bron van ongerustheid is.
-
Kantar Sustainability Foundational: 5 sleutels voor een duurzame visie
De ‘Sustainability Foundational’ studie van Kantar, die in juli werd uitgevoerd bij iets meer dan 12.000 Europeanen (18+) uit 35 landen – onder wie duizend respondenten in België - haalt een aantal vooropgezette ideeën onderuit en biedt verschillende insights voor marketeers die hun merk willen engageren in een duurzame visie. Ook de relevantie van de merken komt aan bod. Op dat vlak verwachten Belgen, net zoals heel wat andere Europeanen, meer engagement van bedrijven. Corinne Mostaert, sustainability lead bij Kantar, legt uit.
-
Hoe duurzaam is duurzaamheid voor merken? Bookzine "Conscious Consumption"
Tijdens de klimaatconferentie in Glasgow eerder deze maand gebruikten heel wat wereldleiders straffe taal om hun bezorgdheid te uiten over de klimaatverandering.
-
Trends in fashion retail
De fashion markt beweegt als nooit tevoren. De lockdown heeft in 2020 gezorgd voor een e-commerce groei in België. Doordat de winkels moesten sluiten, gingen meer consumenten kleding online kopen. Grote buitenlandse webshops zagen hun verkopen stijgen. En wie nog geen webshop had, kwam in de verleiding een webwinkel op te starten.
-
UBA onderschrijft de WFA Planet Pledge, een plan om marketing deel van de oplossing te maken
In november 2021 komen de wereldleiders bijeen in Glasgow, VK, voor COP26. Dit is de belangrijkste klimaattop sinds 2015. Vandaag nemen tal van bedrijven in uiteenlopende sectoren actie om de Sustainable Development Goals (SDG's) van de VN te verwezenlijken.
-
Media gap #2 : duurzaam ondernemen
Als mediagroep die muzikale radiozenders verenigt is NGroup, met 1,4 miljoen luisteraars per week, ervan overtuigd dat zij een rol te spelen heeft in de evolutie van de wereld. Sinds hun stichting, kozen ze om dit op een positieve en geëngageerde manier te doen, op alle niveaus van het leven: maatschappelijk, ecologisch, economisch en sociaal.
-
UBA lanceert nieuwe dienst 'Sustainability Line'
93% van de Belgen zeggen niets te geloven van wat bedrijven vertellen over duurzaamheid. Wat kan u daaraan doen? Hoe communiceert u helder en eerlijk over de duurzaamheidsstrategie van uw merk? UBA-leden kunnen beroep doen op onze nieuwe dienst 'Sustainability Line'.
-
Sustainability is nog onvoldoende geïntegreerd in de merkstrategie
Duurzaamheid staat bij veel merken bovenaan de agenda. Om de standpunten en bevindingen van marketeers over duurzaamheid in kaart te brengen lanceerde UBA samen met de WFA een internationaal onderzoek. De studie werd dit jaar uitgevoerd in 34 landen, waaronder België en Nederland.
-
Sustainability: Hoe kunnen merken duurzaam gedrag creëren?
Gedragsverandering is essentieel voor een duurzamere wereld. En we staan niet alleen in deze opvatting. In Europa denkt meer dan 90% van de NGO's er net zo over. Volgens Xynteo maken CEO's er hun tweede prioriteit van. En regeringen treden eindelijk in de voetsporen van hun Angelsaksische tegenhangers door gedragswetenschappelijke inzichten in hun overheidsbeleid te integreren. Op mondiaal niveau is de bijdrage van gedragsinzichten gekwantificeerd, die afhankelijk van het scenario tussen 20 en 40% van de potentiële vermindering van de CO2-uitstoot vertegenwoordigt.
-
Indiville presenteert eerste duurzaamheidsbarometer
Op vraag van studiebureau Encon dat gespecialiseerd is in oplossingen die bedrijven duurzamer moeten maken, voerde onderzoeksbureau Indiville zijn eerste Duurzaamheidsbarometer die vanaf nu jaarlijks zou verschijnen.
-
Belgische consumenten hechten vandaag meer belang aan duurzaamheid dan vóór COVID-19
Bijna negen op de tien Belgen vinden duurzaamheid vandaag belangrijk in vergelijking met acht op tien Belgen twaalf maanden geleden, zijnde vóór COVID-19. Volgens de tweedelige studie die in juli 2019 en in augustus 2020 uitgevoerd werd door InSites Consulting, kan deze stijging over alle generaties heen worden vastgesteld, waarbij de grootste verandering in attitude genoteerd werd onder de Millennials (+13%).
-
Joeri Van den Berg bekijkt duurzaamheid kritisch
U kunt haast de deur niet uit, geen nieuwsbrief doorscrollen, geen magazine of krant openslaan… of u wordt als consument met iets ‘duurzaam’ om de oren geslagen. Duurzaamheid dreigt een hol begrip te worden omdat het als USP naar voor geschoven wordt, terwijl het dat niet is. Wat is duurzaamheid wel? Een aanjager van innovatie.
-
UBA publiceert charter Maatschappelijk Verantwoord Communiceren
Duurzaamheid in communicatie is geen optie, het is een noodzaak. UBA neemt het initiatief om deze houding te stimuleren.