News & Resources > Sustainability

  1. Sustainable foundation.jpg
      Insight Survey

    Kantar Sustainability Foundational: 5 sleutels voor een duurzame visie

    • 22-11-21

    De ‘Sustainability Foundational’ studie van Kantar, die in juli werd uitgevoerd bij iets meer dan 12.000 Europeanen (18+) uit 35 landen – onder wie duizend respondenten in België - haalt een aantal vooropgezette ideeën onderuit en biedt verschillende insights voor marketeers die hun merk willen engageren in een duurzame visie. Ook de relevantie van de merken komt aan bod. Op dat vlak verwachten Belgen, net zoals heel wat andere Europeanen, meer engagement van bedrijven. Corinne Mostaert, sustainability lead bij Kantar, legt uit.

      Research & Insights
    Lees meer over "Kantar Sustainability Foundational: 5 sleutels voor een duurzame visie"
  2. Bookzine_ConsciousConsumption_3D_EU.png
      Survey

    Hoe duurzaam is duurzaamheid voor merken? Bookzine "Conscious Consumption"

    • 05-11-21

    Tijdens de klimaatconferentie in Glasgow eerder deze maand gebruikten heel wat wereldleiders straffe taal om hun bezorgdheid te uiten over de klimaatverandering.

      Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Hoe duurzaam is duurzaamheid voor merken? Bookzine "Conscious Consumption""
  3. Second Hands.jpg
      Survey

    Trends in fashion retail

    • 05-11-21

    De fashion markt beweegt als nooit tevoren. De lockdown heeft in 2020 gezorgd voor een e-commerce groei in België. Doordat de winkels moesten sluiten, gingen meer consumenten kleding online kopen. Grote buitenlandse webshops zagen hun verkopen stijgen. En wie nog geen webshop had, kwam in de verleiding een webwinkel op te starten.

      Research & Insights
    Lees meer over "Trends in fashion retail"
  4. WFA Pledge
      News

    UBA onderschrijft de WFA Planet Pledge, een plan om marketing deel van de oplossing te maken

    • 28-10-21

    In november 2021 komen de wereldleiders bijeen in Glasgow, VK, voor COP26. Dit is de belangrijkste klimaattop sinds 2015. Vandaag nemen tal van bedrijven in uiteenlopende sectoren actie om de Sustainable Development Goals (SDG's) van de VN te verwezenlijken.

      Strategy
    Lees meer over "UBA onderschrijft de WFA Planet Pledge, een plan om marketing deel van de oplossing te maken"
  5. MediaGapsSustainability.jpg
      News

    Media gap #2 : duurzaam ondernemen

    • 18-10-21

    Als mediagroep die muzikale radiozenders verenigt is NGroup, met 1,4 miljoen luisteraars per week, ervan overtuigd dat zij een rol te spelen heeft in de evolutie van de wereld. Sinds hun stichting, kozen ze om dit op een positieve en geëngageerde manier te doen, op alle niveaus van het leven: maatschappelijk, ecologisch, economisch en sociaal.

      Media
    Lees meer over "Media gap #2 : duurzaam ondernemen"
  6. Sustainability-line-UBA-Content.jpg
      News Announcement

    UBA lanceert nieuwe dienst 'Sustainability Line'

    • 01-10-21

    93% van de Belgen zeggen niets te geloven van wat bedrijven vertellen over duurzaamheid. Wat kan u daaraan doen? Hoe communiceert u helder en eerlijk over de duurzaamheidsstrategie van uw merk? UBA-leden kunnen beroep doen op onze nieuwe dienst 'Sustainability Line'.

    Lees meer over "UBA lanceert nieuwe dienst 'Sustainability Line'"
  7. Sustainability study.jpg
      Survey

    Sustainability is nog onvoldoende geïntegreerd in de merkstrategie

    • 13-09-21

    Duurzaamheid staat bij veel merken bovenaan de agenda. Om de standpunten en bevindingen van marketeers over duurzaamheid in kaart te brengen lanceerde UBA samen met de WFA een internationaal onderzoek. De studie werd dit jaar uitgevoerd in 34 landen, waaronder België en Nederland.

      Research & Insights
    Lees meer over "Sustainability is nog onvoldoende geïntegreerd in de merkstrategie"
  8. Sustainability.jpg
      News

    Sustainability: Hoe kunnen merken duurzaam gedrag creëren?

    • 06-09-21

    Gedragsverandering is essentieel voor een duurzamere wereld. En we staan niet alleen in deze opvatting. In Europa denkt meer dan 90% van de NGO's er net zo over. Volgens Xynteo maken CEO's er hun tweede prioriteit van. En regeringen treden eindelijk in de voetsporen van hun Angelsaksische tegenhangers door gedragswetenschappelijke inzichten in hun overheidsbeleid te integreren. Op mondiaal niveau is de bijdrage van gedragsinzichten gekwantificeerd, die afhankelijk van het scenario tussen 20 en 40% van de potentiële vermindering van de CO2-uitstoot vertegenwoordigt. 

    Lees meer over "Sustainability: Hoe kunnen merken duurzaam gedrag creëren?"
  9. barometer.jpg
      News

    Indiville presenteert eerste duurzaamheidsbarometer

    • 28-01-21

    Op vraag van studiebureau Encon dat gespecialiseerd is in oplossingen die bedrijven duurzamer moeten maken, voerde onderzoeksbureau Indiville zijn eerste Duurzaamheidsbarometer die vanaf nu jaarlijks zou verschijnen.

      Research & Insights
    Lees meer over "Indiville presenteert eerste duurzaamheidsbarometer"
  10. Joeri Van Den Bergh_cirkel.jpg
      Survey

    Belgische consumenten hechten vandaag meer belang aan duurzaamheid dan vóór COVID-19

    • 14-09-20

    Bijna negen op de tien Belgen vinden duurzaamheid vandaag belangrijk in vergelijking met acht op tien Belgen twaalf maanden geleden, zijnde vóór COVID-19. Volgens de tweedelige studie die in juli 2019 en in augustus 2020 uitgevoerd werd door InSites Consulting, kan deze stijging over alle generaties heen worden vastgesteld, waarbij de grootste verandering in attitude genoteerd werd onder de Millennials (+13%).

      Research & Insights
    Lees meer over "Belgische consumenten hechten vandaag meer belang aan duurzaamheid dan vóór COVID-19"
  11. Joeri Van Den Bergh_cirkel.jpg
      News

    Joeri Van den Berg bekijkt duurzaamheid kritisch

    • 10-03-20

    U kunt haast de deur niet uit, geen nieuwsbrief doorscrollen, geen magazine of krant openslaan… of u wordt als consument met iets ‘duurzaam’ om de oren geslagen. Duurzaamheid dreigt een hol begrip te worden omdat het als USP naar voor geschoven wordt, terwijl het dat niet is. Wat is duurzaamheid wel? Een aanjager van innovatie.

    Lees meer over "Joeri Van den Berg bekijkt duurzaamheid kritisch"
  12. sustainable-communication.jpg
      Position Paper Charter & Guideline

    UBA publiceert charter Maatschappelijk Verantwoord Communiceren

    • 25-10-18

    Duurzaamheid in communicatie is geen optie, het is een noodzaak. UBA neemt het initiatief om deze houding te stimuleren.

      Strategy
    Lees meer over "UBA publiceert charter Maatschappelijk Verantwoord Communiceren"