Resources > Charters & Guidelines

  1. Influencer-guideline.jpg
      News Charter & Guideline

    Nieuwe aanbevelingen inzake influencers voor meer transparantie

    • 25-04-22

    Influencers worden steeds belangrijker bij de promotie van merken. Daarom heeft het Communicatie Centrum in samenwerking met andere organisaties in de sector, waaronder UBA, nieuwe aanbevelingen opgesteld om commerciële communicatie beter te kunnen identificeren.

      Content
    Lees meer over "Nieuwe aanbevelingen inzake influencers voor meer transparantie"
  2. Isabelle M_color.jpg
      News Charter & Guideline

    Verzamel relevante inzichten voor uw inclusieve strategie - de 3 tips van Kantar

    • 21-02-22

    In onze nieuwe guideline "Diversity & Inclusion Guide" doorlopen we de 12 stappen van het creatieve proces en de merkpostionering tot de campagneresultaten. Samen met ACC, UMA en PUB belichten we elke maand 1 van de 12 stappen. Stap 2: Strategic Insight & Data.

      Research & Insights
    Lees meer over "Verzamel relevante inzichten voor uw inclusieve strategie - de 3 tips van Kantar"
  3. Silvia Wiesner_Unilever_Landscape.jpg
      News Charter & Guideline

    Hoe pakt Unilever diversiteit en inclusie aan? Door te tonen, uit te leggen en te inspireren - interview Silvia Wiesner

    • 25-01-22

    In onze nieuwe guideline "Diversity & Inclusion Guide" doorlopen we de 12 stappen van het creatieve proces en de merkpostionering tot de campagneresultaten. Samen met ACC en PUB zullen we elke maand 1 van de 12 stappen belichten. Op die manier willen we het topic Diversity & Inclusion vooraan op de agenda zetten en concreet maken. Stap 1: de Business & Brand Challenge. 

      Strategy
    Lees meer over "Hoe pakt Unilever diversiteit en inclusie aan? Door te tonen, uit te leggen en te inspireren - interview Silvia Wiesner"
  4. Remuneration_1153252986.jpg
      News Charter & Guideline

    Nieuwe guideline: Remunerating for success

    • 18-01-22

    Het juiste remuneratiemodel kan de samenwerking bureau-adverteerder ten goede komen.

    Lees meer over "Nieuwe guideline: Remunerating for success"
  5. D&I_4_Diversity Pitch-1268719270.jpg
      News Charter & Guideline

    Nieuwe Guideline: Maak werk van diversiteit en inclusie in het creatieve proces

    • 16-12-21

    Diversiteit en Inclusiviteit: iedereen in de marketingwereld heeft er de mond van vol en beseft dat we er dringend werk van moeten maken. Weinigen weten hoe ze er concreet aan moeten beginnen. Met de “Diversity & Inclusion Guide willen UBA, ACC en UMA u hiermee graag helpen.

    Lees meer over "Nieuwe Guideline: Maak werk van diversiteit en inclusie in het creatieve proces"
  6. iStock-1249627169.jpg
      News Charter & Guideline

    UBA lanceert guideline voor een boeiende online presentatie die bijblijft

    • 26-07-21

    Het geven van een online presentatie is vandaag de normale gang van zaken. Maar hoe maakt u een succesverhaal van uw virtuele presentatie?

    Lees meer over "UBA lanceert guideline voor een boeiende online presentatie die bijblijft"
  7. DNCM.jpg
      News Charter & Guideline

    Direct marketing per telefoon streng gereglementeerd

    • 26-04-21

    Elke Belgische telefoonabonnee, zowel consument als onderneming, kan te kennen geven dat hij niet per telefoon wil benaderd worden voor direct marketing acties. Organisaties zijn wettelijk verplicht om zich daaraan te houden. Bij eventuele inbreuk zijn er strenge sancties voorzien.

    Lees meer over "Direct marketing per telefoon streng gereglementeerd"
  8. BannerTD-Test.jpg
      News Charter & Guideline

    UBA lanceert guideline voor het organiseren van virtuele evenementen

    • 30-03-21

    Het organiseren van virtuele evenementen is vandaag de normale gang van zaken. Maar hoe maakt u een succesverhaal van uw virtueel evenement?

    Lees meer over "UBA lanceert guideline voor het organiseren van virtuele evenementen"
  9. succesfull-ad-5.png
      News Charter & Guideline Insight Video

    UBA en Kantar lanceren een nieuwe e-learning sessie: de bouwstenen voor succesvolle reclame

    • 29-03-21

    Deze video training heeft als doel marketeers de basics van succesvolle reclame bij te brengen. U leert via deze training de drie pijlers van effectieve reclame te integreren in een sterke merkcommunicatie en zo concurrentievoordeel te behalen. De video training bevat tevens een handige checklist.

      Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "UBA en Kantar lanceren een nieuwe e-learning sessie: de bouwstenen voor succesvolle reclame"
  10. 10commProgrammatic.jpg
      News Charter & Guideline

    UBA lanceert nieuwe publicatie: Guideline voor programmatic advertising

    • 18-01-21

    Vandaag zijn programmatic campagnes en briefings dagelijkse kost. Toch gebeurt het nog regelmatig dat er belangrijke informatie ontbreekt in de communicatieflow tussen adverteerder en bureau of trading desk/buying team.

      Media
    Lees meer over "UBA lanceert nieuwe publicatie: Guideline voor programmatic advertising"
  11. Resized_Close-up-of-businessmen-shaking-hands-610117816_3868x2578.jpg
      Charter & Guideline Announcement

    Draag samen met UBA uw steentje bij aan het “Agency Contract” voor creatieve bureaus en mediabureaus

    • 12-03-20

    In 2019, publiceerden we de eerste gezamenlijke gedragscode voor bureauselecties, samen met de drie representatieve beroepsverenigingen: UBA, ACC en UMA.

    Lees meer over "Draag samen met UBA uw steentje bij aan het “Agency Contract” voor creatieve bureaus en mediabureaus"
  12. Production Clap.jpg
      News Charter & Guideline

    ACC en de productiehuizen publiceren een handleiding voor de productie van reclamefilms

    • 09-07-19

    De productie van een reclamefilm, ongeacht op welk kanaal die verspreid zal worden, is een belangrijk en delicaat proces, zowel voor de adverteerder als voor zijn communicatiebureau en het door hem ingeschakelde productiehuis.

      Media
    Lees meer over "ACC en de productiehuizen publiceren een handleiding voor de productie van reclamefilms"
  13. Agency Selection Charter_shutterstock_1099306382.jpg
      News Charter & Guideline Insight

    UBA, ACC en UMA publiceren eerste gezamenlijke charter voor bureauselecties

    • 07-05-19

    De drie representatieve beroepsverenigingen – UBA, ACC en UMA – publiceren samen de eerste gedragscode voor de organisatie van competities voor de verschillende soorten bureaus (creatieve bureaus en mediabureaus).

      Media
    Lees meer over "UBA, ACC en UMA publiceren eerste gezamenlijke charter voor bureauselecties"
  14. Influencer.jpeg
      Charter & Guideline

    UBA en acc publiceren Briefing Guidelines voor PR & Influencer Relations

    • 04-02-19

    Een goede briefing is half gewonnen. Waaruit moet een goede briefing bestaan zodat uw campagne een succes wordt? UBA en acc publiceren een handige guideline. Gratis downloadbaar voor leden.

      Content
    Lees meer over "UBA en acc publiceren Briefing Guidelines voor PR & Influencer Relations"
  15. diversity.jpg
      News Position Paper Charter & Guideline Insight

    UBA publiceert charter "Unstereotype Communication"

    • 29-01-19

    UBA wil werk maken van diversiteit en inclusie in communicatie. De cijfers liegen er niet om. Eén Belg op vijf heeft een migratieachtergrond, het aandeel hoogopgeleide vrouwen overtreft stilaan het aantal hoogopgeleide mannen, en de ouderdomspiramide staat op z’n kop. De samenleving is de afgelopen decennia met andere woorden drastisch veranderd. Toch worden deze veranderingen vandaag nog te weinig weerspiegeld in reclameboodschappen.

      Research & Insights Strategy
    Lees meer over "UBA publiceert charter "Unstereotype Communication""
  16. sustainable-communication.jpg
      Position Paper Charter & Guideline

    UBA publiceert charter Maatschappelijk Verantwoord Communiceren

    • 25-10-18

    Duurzaamheid in communicatie is geen optie, het is een noodzaak. UBA neemt het initiatief om deze houding te stimuleren.

      Strategy
    Lees meer over "UBA publiceert charter Maatschappelijk Verantwoord Communiceren"
  17. influencers.jpg
      News Position Paper Charter & Guideline Insight

    Aanbevelingen voor online influencers

    • 09-10-18

    Influencers worden meer en meer gevraagd om producten en diensten van adverteerders te promoten en/of ze aan te bevelen bij hun volgers. 

      Content Media
    Lees meer over "Aanbevelingen voor online influencers"
  18. iStock-143919742.jpg
      Charter & Guideline Insight

    WFA lanceert richtlijnen om genderstereotypering in reclame een halt toe te roepen

    • 28-05-18

    “A Guide to Progressive Gender Portrayals in Advertising” is ontwikkeld om merken te helpen een progressiever beeld van beide seksen in reclame op te hangen. De gids wil senior marketeers inspireren om hun eigen marketingcampagnes in vraag te stellen.

      Strategy
    Lees meer over "WFA lanceert richtlijnen om genderstereotypering in reclame een halt toe te roepen"
  19. iStock-635759292.jpg
      Charter & Guideline Insight

    GDPR gids voor Marketers

    • 20-11-17

    WFA (World Federation of Advertisers) publiceerde en GDPR gids voor marketers. GDPR of de ‘General Data Protection Regulation’ is de Europese verordening die vanaf 25 mei 2018 van kracht zal zijn. Zij behandelt de problematiek en het wettelijk kader van de verzameling, opslag en gebruik van persoonlijke gegevens in de Europese Unie.

    Lees meer over "GDPR gids voor Marketers"
  20. Martine Ballegeer 2.png
      Charter & Guideline Insight

    10 gouden pitch-regels voor adverteerders

    • 27-10-17

    Er is voor alle betrokken partijen een wereld van verschil tussen een pitch die goed verloopt en een slechte. Uiteindelijk willen we op een zo efficiënt mogelijke manier het voor ons merk meest geschikte bureau selecteren. UBA en ACC hebben een aantal spelregels opgesteld om het pitchen in goede banen te leiden. Deze regels hebben te maken met het aantal bureaus dat u in de pitch betrekt, de doorlooptijd van het pitchproces en de betaling van de deelnemende bureaus.

    Lees meer over "10 gouden pitch-regels voor adverteerders"
  21. iStock-510310988.jpg
      Charter & Guideline

    UBA-ACC Event Client Briefing: Een praktische gids voor adverteerders

    • 23-06-17

    Zowel UBA als de ACC hebben als doel de samenwerking tussen opdrachtgevers en bureaus te professionaliseren teneinde een meer kwalitatieve output te bewerkstelligen. In deze context publiceren UBA en ACC de Event Client Briefing, een praktische gids voor het briefen van en efficiënt samenwerken met event marketing bureaus. 

    Lees meer over "UBA-ACC Event Client Briefing: Een praktische gids voor adverteerders"
  22. woman-reading-notes_4460x4460.jpg
      Charter & Guideline

    Content Marketing Briefing template

    • 10-05-17

    Content marketing is een specifieke discipline en een briefing aan een agentschap zit dan ook anders in elkaar dan een briefing voor een campagne of een event. Om content marketing bureaus optimaal te kunnen briefen en hun expertise optimaal te benutten, kunt u nu gebruik maken van deze ‘Content Marketing Briefing template’, een praktisch werkdocument.

      Content
    Lees meer over "Content Marketing Briefing template"
  23. Resized2_Businessman-addressing-multicultural-office-staff-meeting-469584763_5184x3456.jpg
      Charter & Guideline

    Briefing template The Client Brief

    • 19-04-17
    ACC/UBA

    Deze template vormt een nuttige handleiding voor het opmaken van een volledige en duidelijke briefing.

    Lees meer over "Briefing template The Client Brief"
  24. Resized_Close-up-of-businessmen-shaking-hands-610117816_3868x2578.jpg
      Charter & Guideline

    UBA en ACC contract voor alle disciplines

    • 06-04-17

    UBA en ACC lanceren futureproof contract voor alle disciplines.UBA en ACC Belgium stellen zich beiden tot doel om de samenwerking tussen opdrachtgevers en creatieve bureaus zo optimaal mogelijk te laten verlopen. En die samenwerking begint bij het maken van goede afspraken, samengebracht in een helder en moduleerbaar contract, afgestemd op de noden van beide partijen.

    Lees meer over "UBA en ACC contract voor alle disciplines"
  25. Resized_Business-ovation-516849012_4200x2800.jpg
      Charter & Guideline

    Evaluatiedocument van de prestaties van het Bureau en van de samenwerking tussen Adverteerder en Bureau

    • 31-03-17
    Een goede vertrouwensrelatie tussen adverteerder en agentschap is de hoeksteen van een geslaagde communicatiestrategie. Open communicatie en transparantie zijn daarbij belangrijke aspecten. Zowel de adverteerder als het communicatiebureau heeft er baat bij regelmatig de samenwerking te evalueren. Zo kunt u tijdig bijsturen waar nodig en processen actualiseren. De UBA heeft een aantal richtlijnen gebundeld voor een constructieve evaluatie.
    Lees meer over "Evaluatiedocument van de prestaties van het Bureau en van de samenwerking tussen Adverteerder en Bureau"
  26. Resized_Coworkers-work-modern-studio.Sales-manager-team-working-new-project-533699570_5659x3687.jpg
      Charter & Guideline

    Remuneratiegids

    • 28-03-17

    In deze gids vindt u een overzicht van de belangrijkste formules als onmisbaar uitgangspunt voor een geslaagd overleg tussen adverteerder en bureau.

    Lees meer over "Remuneratiegids"
  27. Pocketing-company-money.-483095403_4122x2743.jpeg
      Charter & Guideline

    Compendium of ad fraud knowledge for media investors

    • 20-10-16

    The intention of this compendium is to raise awareness of ad fraud among brand owners and to provide the knowledge and best practices to effectively counter it. This document seeks to encourage brand owners to adopt these best practices and to work with industry partners to make the changes necessary to reduce fraud substantially. 

      Media
    Lees meer over "Compendium of ad fraud knowledge for media investors"
  28. 41.jpg
      Charter & Guideline

    Richtlijnen regies omtrent Native Advertising

    • 14-10-16

    Tijdens de zomer 2016 publiceerden we het UBA Position Paper omtrent “Native Advertising”, waarin we een aantal aanbevelingen formuleerden. Hierbij riepen we de regies op om een technische fiche op te maken zodat we de richtlijnen op een transparante manier met onze leden kunnen delen.

      Content Media
    Lees meer over "Richtlijnen regies omtrent Native Advertising"
  29. wfa-logo.jpg
      Charter & Guideline

    WFA guide to Programmatic Media: What Every Advertiser Should Know about Media Markets

    • 26-11-15

    Programmatic trading is growing rapidly, and from a base in digital display, it is expected to touch all media as digitisation takes hold, and programmatic technologies unfold. 

      Media
    Lees meer over "WFA guide to Programmatic Media: What Every Advertiser Should Know about Media Markets"
  30. screen_shot_2015-08-06_at_14.58.40.png
      Charter & Guideline

    Alcoholconvenant

    • 08-10-15

    Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken

    Lees meer over "Alcoholconvenant"