Resources > Charters & Guidelines

  1. Client-Agency contract2.png
      Charter & Guideline

    Nieuw Client-Agency contract met inbegrip van het gebruik van AI

    • 04-10-24

    Als speler in de marketing- en communicatiesector is het essentieel om sterke relaties tussen merken en bureaus op te bouwen. Om aan deze behoefte te voldoen, hebben UBA en ACC, in samenwerking met advocatenkantoor AdaStone, een nieuw modelcontract ontwikkeld dat een solide basis biedt voor alle samenwerkingen op het gebied van communicatie. Dit contract heeft als doel de wederzijdse verplichtingen te verduidelijken, de bescherming van intellectuele eigendomsrechten te garanderen en het verantwoord gebruik van artificiële intelligentie (AI) te bevorderen.

      Data & Technology Content Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Nieuw Client-Agency contract met inbegrip van het gebruik van AI"
  2. Public transport.jpg
      News Charter & Guideline

    Gebruik jouw marketingcommunicatie als hefboom voor duurzame verandering

    • 10-09-24

    Reclame, de spiegel van onze samenleving, beïnvloedt sterk hoe we denken en handelen. De boodschappen en levensstijlen die in advertenties worden getoond, vormen het beeld van de consument en beïnvloeden de cultuur. Na verloop van tijd worden deze beelden referentiepunten voor consumenten en helpen ze mee aan het vormen van normen en waarden. Ontdek hoe je duurzame levensstijlen in je reclamecampagnes kan integreren dankzij de nieuwe UBA-gids, ontwikkeld in samenwerking met Behaven.  

      Brand Strategy
    Lees meer over "Gebruik jouw marketingcommunicatie als hefboom voor duurzame verandering"
  3. Retail media.jpg
      News Position Paper Charter & Guideline

    Retail media: een transparant, efficiënt en veilig ecosysteem opzetten

    • 11-06-24

    Retail media wordt een belangrijke trend in marketing en reclame, met het potentieel om zich tot een massamedium te ontwikkelen. De samenwerking tussen UBA, bvA (de Nederlandse bond van adverteerders), en BABM vertegenwoordigt een belangrijke vooruitgang in het landschap van retail media. We streven ernaar een gelijk speelveld te creëren dat transparantie, efficiëntie en veiligheid garandeert voor merken die gebruik maken van retail media. Het resultaat? Een whitepaper over retail media met best pratices.

      Media
    Lees meer over "Retail media: een transparant, efficiënt en veilig ecosysteem opzetten"
  4. AI Enews
      Charter & Guideline

    Guidelines on artificial intelligence & communication

    • 26-03-24

    UBA en ACC stelden met 'Guidelines on artificial intelligence & communication' een document op met 10 principes waarmee agentschappen en merken aan de slag kunnen voor een verantwoord gebruik van artificiële intelligentie in commerciële communicatie. De voorgestelde richtlijnen zijn eenvoudig in de praktijk te brengen en vergroten het vertrouwen van zowel de klant als de consument.

      Data & Technology
    Lees meer over "Guidelines on artificial intelligence & communication"
  5. Mediacharter.jpg
      News Charter & Guideline

    UBA publiceert haar media charter voor 2024

    • 04-09-23

    UBA heeft 5 prioriteiten geïdentificeerd en samengevat in een media charter om haar leden te informeren en te ondersteunen op het gebied van media. Dit charter werd voorgesteld tijdens de UBA Media Date op 31 augustus.

      Media
    Lees meer over "UBA publiceert haar media charter voor 2024"
  6. Data Protection Guide - visual
      News Charter & Guideline

    De lancering van de UBA Data Protection Guide

    • 08-05-23

    De UBA Data Protection Guide is een leidraad die marketeers en merken helpt om het vertrouwen van hun klanten te versterken door middel van transparante en respectvolle gegevensbescherming. 

      Data & Technology
    Lees meer over "De lancering van de UBA Data Protection Guide"
  7. CSA-DMA-WFA-GUide.jpg
      Charter & Guideline

    Waarom zet de DSA- en DMA-regelgeving de digitale wereld op zijn kop?

    • 24-03-23

    In aanloop naar de invoering van de nieuwe Europese Digital Services Act (DSA) en Digital Markets Act (DMA) maakte de World Federation of Advertisers een gids waarin enkele onopgeloste vragen worden besproken.

      Media
    Lees meer over "Waarom zet de DSA- en DMA-regelgeving de digitale wereld op zijn kop?"
  8. DEI Workplace Marcom guide.jpg
      News Charter & Guideline

    De marcom sector stimuleert Diversity, Equity & Inclusie in hun bedrijven

    • 08-11-22

    UBA zet zich in om Diversity, Equity en Inclusion (DE&I) in de communicatiesector te bevorderen, in samenwerking met ACC, BAM, Creative Belgium en UMA. De 5 verenigingen bundelen hun krachten om de rol en het belang van DE&I in de hele sector te benadrukken en nodigen hun leden uit om deel uit te maken van dit engagement. Op die manier kunnen we samen een positieve impact creëren op de maatschappij.

      Brand Strategy
    Lees meer over "De marcom sector stimuleert Diversity, Equity & Inclusie in hun bedrijven"
  9. 6_principes_zero_greenwashing.png
      News Charter & Guideline

    Greenwashing vermijden? Ontdek de 6 principes

    • 12-09-22

    Consumenten zijn hoe langer hoe meer gevoelig voor de klimaatproblematiek. Hun aankoopbeslissingen worden beïnvloed door de wil om een positieve impact te hebben op het milieu, of althans om de schade te beperken. De toenemende belangstelling voor het klimaat zorgt voor een vloedgolf aan milieuclaims. Het is dan ook onze taak, als merk, als sector, om hen betrouwbare informatie te bezorgen zodat zij weloverwogen beslissingen kunnen nemen.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Greenwashing vermijden? Ontdek de 6 principes"
  10. CTZ logo.png
      News Charter & Guideline

    Naar zero greenwashing: UBA ondersteunt CommToZero

    • 12-09-22

    In de huidige klimaatcrisis moeten we met z'n allen onze verantwoordelijkheid nemen, ieder individueel en als sector. We stellen vandaag vast dat communicatie een fundamentele rol speelt in de ecologische transitie. UBA wil deel uitmaken van de oplossing en stimuleert daarom de noodzakelijke omslag naar duurzamer gedrag.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Naar zero greenwashing: UBA ondersteunt CommToZero"
  11. Influencer-guideline.jpg
      News Charter & Guideline

    Nieuwe aanbevelingen inzake influencers voor meer transparantie

    • 25-04-22

    Influencers worden steeds belangrijker bij de promotie van merken. Daarom heeft het Communicatie Centrum in samenwerking met andere organisaties in de sector, waaronder UBA, nieuwe aanbevelingen opgesteld om commerciële communicatie beter te kunnen identificeren.

      Content
    Lees meer over "Nieuwe aanbevelingen inzake influencers voor meer transparantie"
  12. Isabelle M_color.jpg
      News Charter & Guideline

    Verzamel relevante inzichten voor uw inclusieve strategie - de 3 tips van Kantar

    • 21-02-22

    In onze nieuwe guideline "Diversity & Inclusion Guide" doorlopen we de 12 stappen van het creatieve proces en de merkpostionering tot de campagneresultaten. Samen met ACC, UMA en PUB belichten we elke maand 1 van de 12 stappen. Stap 2: Strategic Insight & Data.

      Research & Insights
    Lees meer over "Verzamel relevante inzichten voor uw inclusieve strategie - de 3 tips van Kantar"
  13. Silvia Wiesner_Unilever_Landscape.jpg
      News Charter & Guideline

    Hoe pakt Unilever diversiteit en inclusie aan? Door te tonen, uit te leggen en te inspireren - interview Silvia Wiesner

    • 25-01-22

    In onze nieuwe guideline "Diversity & Inclusion Guide" doorlopen we de 12 stappen van het creatieve proces en de merkpostionering tot de campagneresultaten. Samen met ACC en PUB zullen we elke maand 1 van de 12 stappen belichten. Op die manier willen we het topic Diversity & Inclusion vooraan op de agenda zetten en concreet maken. Stap 1: de Business & Brand Challenge. 

      Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe pakt Unilever diversiteit en inclusie aan? Door te tonen, uit te leggen en te inspireren - interview Silvia Wiesner"
  14. Remuneration_1153252986.jpg
      News Charter & Guideline

    Nieuwe guideline: Remunerating for success

    • 18-01-22

    Het juiste remuneratiemodel kan de samenwerking bureau-adverteerder ten goede komen.

    Lees meer over "Nieuwe guideline: Remunerating for success"
  15. D&I_4_Diversity Pitch-1268719270.jpg
      News Charter & Guideline

    Nieuwe Guideline: Maak werk van diversiteit en inclusie in het creatieve proces

    • 16-12-21

    Diversiteit en Inclusiviteit: iedereen in de marketingwereld heeft er de mond van vol en beseft dat we er dringend werk van moeten maken. Weinigen weten hoe ze er concreet aan moeten beginnen. Met de “Diversity & Inclusion Guide willen UBA, ACC en UMA u hiermee graag helpen.

    Lees meer over "Nieuwe Guideline: Maak werk van diversiteit en inclusie in het creatieve proces"
  16. iStock-1249627169.jpg
      News Charter & Guideline

    UBA lanceert guideline voor een boeiende online presentatie die bijblijft

    • 26-07-21

    Het geven van een online presentatie is vandaag de normale gang van zaken. Maar hoe maakt u een succesverhaal van uw virtuele presentatie?

    Lees meer over "UBA lanceert guideline voor een boeiende online presentatie die bijblijft"
  17. DNCM.jpg
      News Charter & Guideline

    Direct marketing per telefoon streng gereglementeerd

    • 26-04-21

    Elke Belgische telefoonabonnee, zowel consument als onderneming, kan te kennen geven dat hij niet per telefoon wil benaderd worden voor direct marketing acties. Organisaties zijn wettelijk verplicht om zich daaraan te houden. Bij eventuele inbreuk zijn er strenge sancties voorzien.

    Lees meer over "Direct marketing per telefoon streng gereglementeerd"
  18. BannerTD-Test.jpg
      News Charter & Guideline

    UBA lanceert guideline voor het organiseren van virtuele evenementen

    • 30-03-21

    Het organiseren van virtuele evenementen is vandaag de normale gang van zaken. Maar hoe maakt u een succesverhaal van uw virtueel evenement?

    Lees meer over "UBA lanceert guideline voor het organiseren van virtuele evenementen"
  19. succesfull-ad-5.png
      News Charter & Guideline Insight Video

    UBA en Kantar lanceren een nieuwe e-learning sessie: de bouwstenen voor succesvolle reclame

    • 29-03-21

    Deze video training heeft als doel marketeers de basics van succesvolle reclame bij te brengen. U leert via deze training de drie pijlers van effectieve reclame te integreren in een sterke merkcommunicatie en zo concurrentievoordeel te behalen. De video training bevat tevens een handige checklist.

      Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "UBA en Kantar lanceren een nieuwe e-learning sessie: de bouwstenen voor succesvolle reclame"
  20. 10commProgrammatic.jpg
      News Charter & Guideline

    UBA lanceert nieuwe publicatie: Guideline voor programmatic advertising

    • 18-01-21

    Vandaag zijn programmatic campagnes en briefings dagelijkse kost. Toch gebeurt het nog regelmatig dat er belangrijke informatie ontbreekt in de communicatieflow tussen adverteerder en bureau of trading desk/buying team.

      Media
    Lees meer over "UBA lanceert nieuwe publicatie: Guideline voor programmatic advertising"
  21. Resized_Close-up-of-businessmen-shaking-hands-610117816_3868x2578.jpg
      Charter & Guideline Announcement

    Draag samen met UBA uw steentje bij aan het “Agency Contract” voor creatieve bureaus en mediabureaus

    • 12-03-20

    In 2019, publiceerden we de eerste gezamenlijke gedragscode voor bureauselecties, samen met de drie representatieve beroepsverenigingen: UBA, ACC en UMA.

    Lees meer over "Draag samen met UBA uw steentje bij aan het “Agency Contract” voor creatieve bureaus en mediabureaus"
  22. Production Clap.jpg
      News Charter & Guideline

    ACC en de productiehuizen publiceren een handleiding voor de productie van reclamefilms

    • 09-07-19

    De productie van een reclamefilm, ongeacht op welk kanaal die verspreid zal worden, is een belangrijk en delicaat proces, zowel voor de adverteerder als voor zijn communicatiebureau en het door hem ingeschakelde productiehuis.

      Media
    Lees meer over "ACC en de productiehuizen publiceren een handleiding voor de productie van reclamefilms"
  23. Agency Selection Charter_shutterstock_1099306382.jpg
      News Charter & Guideline Insight

    UBA, ACC en UMA publiceren eerste gezamenlijke charter voor bureauselecties

    • 07-05-19

    De drie representatieve beroepsverenigingen – UBA, ACC en UMA – publiceren samen de eerste gedragscode voor de organisatie van competities voor de verschillende soorten bureaus (creatieve bureaus en mediabureaus).

      Media
    Lees meer over "UBA, ACC en UMA publiceren eerste gezamenlijke charter voor bureauselecties"
  24. Influencer.jpeg
      Charter & Guideline

    UBA en acc publiceren Briefing Guidelines voor PR & Influencer Relations

    • 04-02-19

    Een goede briefing is half gewonnen. Waaruit moet een goede briefing bestaan zodat uw campagne een succes wordt? UBA en acc publiceren een handige guideline. Gratis downloadbaar voor leden.

      Content
    Lees meer over "UBA en acc publiceren Briefing Guidelines voor PR & Influencer Relations"
  25. diversity.jpg
      News Position Paper Charter & Guideline Insight

    UBA publiceert charter "Unstereotype Communication"

    • 29-01-19

    UBA wil werk maken van diversiteit en inclusie in communicatie. De cijfers liegen er niet om. Eén Belg op vijf heeft een migratieachtergrond, het aandeel hoogopgeleide vrouwen overtreft stilaan het aantal hoogopgeleide mannen, en de ouderdomspiramide staat op z’n kop. De samenleving is de afgelopen decennia met andere woorden drastisch veranderd. Toch worden deze veranderingen vandaag nog te weinig weerspiegeld in reclameboodschappen.

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "UBA publiceert charter "Unstereotype Communication""
  26. sustainable-communication.jpg
      Position Paper Charter & Guideline

    UBA publiceert charter Maatschappelijk Verantwoord Communiceren

    • 25-10-18

    Duurzaamheid in communicatie is geen optie, het is een noodzaak. UBA neemt het initiatief om deze houding te stimuleren.

      Brand Strategy
    Lees meer over "UBA publiceert charter Maatschappelijk Verantwoord Communiceren"
  27. influencers.jpg
      News Position Paper Charter & Guideline Insight

    Aanbevelingen voor online influencers

    • 09-10-18

    Influencers worden meer en meer gevraagd om producten en diensten van adverteerders te promoten en/of ze aan te bevelen bij hun volgers. 

      Content Media
    Lees meer over "Aanbevelingen voor online influencers"
  28. iStock-143919742.jpg
      Charter & Guideline Insight

    WFA lanceert richtlijnen om genderstereotypering in reclame een halt toe te roepen

    • 28-05-18

    “A Guide to Progressive Gender Portrayals in Advertising” is ontwikkeld om merken te helpen een progressiever beeld van beide seksen in reclame op te hangen. De gids wil senior marketeers inspireren om hun eigen marketingcampagnes in vraag te stellen.

      Brand Strategy
    Lees meer over "WFA lanceert richtlijnen om genderstereotypering in reclame een halt toe te roepen"
  29. iStock-635759292.jpg
      Charter & Guideline Insight

    GDPR gids voor Marketers

    • 20-11-17

    WFA (World Federation of Advertisers) publiceerde en GDPR gids voor marketers. GDPR of de ‘General Data Protection Regulation’ is de Europese verordening die vanaf 25 mei 2018 van kracht zal zijn. Zij behandelt de problematiek en het wettelijk kader van de verzameling, opslag en gebruik van persoonlijke gegevens in de Europese Unie.

    Lees meer over "GDPR gids voor Marketers"
  30. Martine Ballegeer 2.png
      Charter & Guideline Insight

    10 gouden pitch-regels voor adverteerders

    • 27-10-17

    Er is voor alle betrokken partijen een wereld van verschil tussen een pitch die goed verloopt en een slechte. Uiteindelijk willen we op een zo efficiënt mogelijke manier het voor ons merk meest geschikte bureau selecteren. UBA en ACC hebben een aantal spelregels opgesteld om het pitchen in goede banen te leiden. Deze regels hebben te maken met het aantal bureaus dat u in de pitch betrekt, de doorlooptijd van het pitchproces en de betaling van de deelnemende bureaus.

    Lees meer over "10 gouden pitch-regels voor adverteerders"