Digital News Report 2017: over fake news, paywalls en sociale media

News Survey
iStock-648158132.jpg

De 2017-editie van het Digital News Report, een studie van Reuters Institute en de University of Oxford onder 70.000 online nieuwsconsumenten uit 36 landen waaronder België, is gepubliceerd. 

De hoofdthema’s dit jaar waren fake news, veranderende businessmodellen en de rol van sociale mediaplatformen. Uit de studie blijkt dat 12% van de Belgen bereid is te betalen voor online nieuws. Een significante evolutie zagen de onderzoekers in de Verenigde Staten waar het percentage mensen dat bereid is te betalen voor online gegroeid is van 9% in 2016 tot 16% in 2017. De groei kwam vooral van -35 jarigen en mensen met een links gedachtegoed.

In het algemeen gebruikt 24% (23% in België) van het totale aantal respondenten ad blockers, vooral op desktop.  43% van diegene die ad blockers gebruikten, verklaarde dit jaar zijn ad blocker uitgeschakeld te hebben om te kunnen genieten van de content op bepaalde nieuwssites.

Gemiddeld gebruikten 54% van de respondenten op wekelijkse basis de sociale media als een nieuwsbron. De cijfers lopen wel sterk uiteen per land. In Chili is het 76%; in Japan en Duitsland is het slechts 29%. In ons land gebruikt 43% van de online nieuwsconsumenten sociale media als nieuwsbron. Tv, print en online (inclusief sociale media) als nieuwsbron worden in ons land door respectievelijk 74%, 42% en 82% van de online nieuwsconsumenten gebruikt.

Tot slot maakt de studie duidelijk dat de Belgische nieuwsmerken meer dan in andere landen vertrouwd worden. 48% stelt vertrouwen in nieuwsmedia; 53% in de nieuwsmedia die ze zelf consumeren. 34% vindt dat het nieuws vrij is van politieke of commerciële beïnvloeding. In de Verenigde Staten en het Verenigde Koninkrijk ligt het vertrouwen in de nieuwsmedia en de nieuwsmedia die respondenten zelf lezen op respectievelijk 20%/38% en 18%/41%.

Meer resultaten voor België, geanalyseerd door de VUB, vind je hier

Paid Media Research, Data & ROI Social Media Advertising Press Transparency