De drie v’s van de startup-pitch

Pitch-web.jpg

We nodigen u graag uit voor de jury om de pitches te beoordelen” liet UBA-lid FEBIAC me onlangs weten. En neen het ging niet over golf, muziek of baseball. Wel over het evenement #WeAreMobility van 18 januari 2018 in Brussels Expo. Daar zullen een aantal start-ups uit de wereld van mobiliteit hun innovatief project komen voorstellen. En ja hoor we willen daar graag als UBA gaan jureren. Maar we leggen de lat hoog en daarom geven we wat voorafgaand advies.

De kunst van het pitchen is om in een relatief korte tijdspanne uw project duidelijk te presenteren, en vooral om uw toehoorders te overtuigen en te beïnvloeden. Goede presentatie- en communicatie-vaardigheden zijn uiteraard noodzakelijk. En daarvoor zijn er tal van technische tips te geven over dictie, houding, stemgebruik, handgebaren, templates, enzovoort. Voor de technische vaardigheden bestaan er verschillende publicaties en opleidingen (waaronder de excellente Master Class ‘Presentation Skills’ bij UBA Academy). Daar gaan we het dus even niet over hebben.

Naast de technische skills is er de creatie van het verhaal, de ‘content’. En daar gaat deze bijdrage over. Hoe verkoopt u uw idee aan uw publiek? Hoe creëert u een impactvolle inhoud? Hoe overtuigt u investeerders om uw project te financieren? Een goede start-up pitch heeft drie eigenschappen. Ik noem ze mnemotechnisch de drie v’s: vereenvoudigen, verbinden en verrassen.

Vereenvoudigen is makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker bij technische projecten en ingewikkelde concepten. Een presentatie wordt snel een aaneenschakeling van jargon met veel detail waar de toehoorder niet vrolijker van wordt. Het vereenvoudigen van het verhaal is een moeilijke maar creatieve oefening en moet leiden tot dat ene meeslepende idee, tot de ziel van uw presentatie. ‘Less is more’ is ook hier van toepassing, omdat eenvoudige ideeën gewoonweg meer impact hebben. Zorg uiteraard ook voor een duidelijke structuur in de presentatie waardoor uw toehoorders het verhaal goed kunnen volgen.

Verbinden met uw publiek is de tweede uitdaging. Uw toehoorders zijn niet echt geïnteresseerd om gewoon te luisteren naar wat u zegt. Ze zijn op zoek naar wat uw boodschap voor hen concreet betekent. Zeg niet op een belerende manier wat ze moeten denken. Sleep ze mee in uw verhaal en engageer ze. Daarvoor moet u natuurlijk weten wie het publiek is. Probeer dus op voorhand zo goed mogelijk in te schatten welk type publiek u gaat toespreken en wat voor hun belangrijk is. Om hen te engageren gebruikt u rationele maar vooral ook emotionele elementen. Een persoonlijk verhaal kan daarbij altijd helpen.

Verrassen in inhoud, vorm en stijl is uiteindelijk wat u moet onderscheiden van de concurrenten. Denk er goed over na wat u wil dat finaal bij uw publiek moet blijven hangen. Welke woorden en beelden moeten overtuigen. Alleen door op een verrassende manier uit de hoek te komen zal u het verschil kunnen maken. Originaliteit en creativiteit zijn de geheimen van succesvolle ondernemers.

Bent u één van die start-ups op #WeAreMobility wiens pitch ik binnenkort zal moeten beoordelen? Dan weet u nu mijn beoordelingscriteria. Dat maakt het toch al iets makkelijker. Is uw verhaal eenvoudig te begrijpen? Ben u in staat om het publiek te engageren? Kom u verrassend uit de hoek? Driemaal ja en de investeerders zullen in lange rijen aanschuiven om uw dromen waar te maken.

Het European Automotive Forum (welcomed by #WeAreMobility) gaat door op 18/01 van 8.00 tot 17.00 in Auditorium 2000 op de Heizel. Inschrijven kan via http://eaf2018.eu/welcome.

Insight Agency Management Skills