Aan een relatie moet je werken. 7 tips voor de relatie met uw bureau

agency-relation-uba.jpg

Het geheim van een hechte relatie zit hem doorgaans in het vertrouwen dat partners elkaar schenken. De beste voedingsbodem om een relatie op de klippen te laten lopen is achterdocht. Veel marketeers kunnen het uitstekend vinden met de mensen van het reclamebureau. Dat komt omdat ze erin slagen een vertrouwensband te smeden.

Zo een vertrouwensband is natuurlijk iets waaraan u moet werken. Hij komt er niet vanzelf. Vertrouwen creëer je door dialoog en transparantie. Wie open en eerlijk met zijn reclamebureau communiceert, krijgt daar heel wat voor in de plaats. Het bureau zal in dergelijke sfeer zijn expertise volledig in dienst stellen van zijn opdrachtgever. Het evolueert naar een vertrouwensadviseur die al zijn kennis en ervaring inzet. Het bureau brengt je tot nieuwe inzichten en doet er tegelijk alles aan om die nieuwe inzichten om te zetten in creatieve ontwerpen.

Adverteerders die erin slagen een goede verstandhouding met hun bureau aan te knopen, ervaren dit doorgaans als een win-win relatie. Om tot een succesvolle relatie te komen bestaat er geen toverformule. Maar onderstaande suggesties en tips kunnen wellicht helpen:

Streef naar een partnerschap

Reclamebureaus houden er niet van als ondergeschikten te worden behandeld. Dat zijn ze overigens ook niet, aangezien ze een pak expertise aanbrengen waarover je zelf niet beschikt. Toon dat je respect hebt voor de expertise van het bureau. Vermijd intimiderend gedrag en geef het bureau niet het gevoel dat u om het minst de deur achter u dicht zult trekken. In een dergelijke sfeer kan creativiteit slecht gedijen. 

 Zoek naar een win-winsituatie

Zorg ervoor dat wat het bureau presteert ook rendeert. Betaal een correcte prijs. Uiteindelijk brengt goede reclame je veel geld op. Het is dankzij de creativiteit van het reclamebureau dat dit gebeurt. Men zegt wel eens dat creativiteit onbetaalbaar is ... Maar zover hoef je nu ook weer niet te gaan.

Geef duidelijk aan waar u mee bezig bent

Bepaal de richting die je uit wilt met je merk, dienst of product. Geef het bureau hierover alle informatie. Laat het zich volledig onderdompelen in je bedrijfscultuur. Maak werk van je briefings. Hoe meer de medewerkers van het reclamebureau weten, hoe betere reclame ze creëren. Briefings worden door veel adverteerders wel eens onderschat. Soms wordt bewust informatie achtergehouden ‘omdat ze dat zelf wel kunnen weten’. Bij een eerste presentatie blijkt dan dat de kennis van het bureau toch ontoereikend was.

Geef uw reclamebureau ademruimte

U wenst reclame die eruit springt? Terecht. Maar zulke reclame komt niet tot stand in een omgeving waar telkens opnieuw op de rem getrapt wordt. Investeer in experimenten. Hou rekening met een eventuele mislukking.

Evalueer het bureau met open vizier

Evalueren is belangrijk. Wacht er niet mee tot het slecht begint te gaan, maar doe het proactief. Wees daarom open en direct. Hebt u kritiek, wees dan specifiek. Geef het bureau ook de kans om feedback te geven over de samenwerking. Dan is het plaatje compleet.

Stel zelf een bekwaam communicatieteam samen

Talent stuwt talent omhoog. Wanneer uw eigen medewerkers hun deel van het werk excellent uitvoeren, dan motiveert dit het team van het reclamebureau. Op die manier komen de beste campagnes tot stand. 

Los van de opgesomde suggesties staat deze: werk procesmatig! Teken processen uit en ontwikkel tools die toelaten om op een consistente en efficiënte manier samen te werken. Organiseer bijvoorbeeld wekelijkse validatie-meetings. Voor sommige bureaus ligt dat moeilijk. Creatieve mensen staan huiverachtig tegenover alles wat naar systematiek neigt. Probeer desondanks met het bureau toch tot afspraken te komen waarin de procesmatige aanpak kan werken, zonder de creativiteit te fnuiken.

Insight Agency Management