CIM maakt de nieuwe luistercijfers voor radio bekend

Survey
CIM Radio.jpg

Het CIM maakte gisteren de resultaten van de RAM-studie voor de periode mei-augustus 2018 bekend.

Zoals de meeste operatoren benadrukken, moeten we deze resultaten omzichtig bekijken, aangezien deze periode zowel de programmaroosters van het seizoeneinde en de vaak specifieke zomerprogrammatie omvatten. Anderen wijzen dan weer op de schommelingen in de steekproef van de nieuwe studie. Stéphanie Piret (OMG), voorzitter van de TC CIM Radio, herhaalt overigens dat het “om een heel ander onderzoek dan in het verleden gaat, aangezien twee fundamentele elementen gewijzigd zijn: de rekruteringsmethode en het publicatieritme. Een methodologie veranderen is geen gemakkelijke zaak en het nieuwe proces zal gedurende de rest van het jaar nog verbeterd en aangepast worden om optimaal aan de doelstellingen te beantwoorden en de markt een kwalitatieve studie te leveren.”
 
Aan Nederlandstalige zijde zijn de cijfers en verhoudingen behoorlijk stabiel. Zo blijft de rangschikking op basis van de marktaandelen ongewijzigd. Radio 2 is nog steeds de populairste radio in Vlaanderen, met een marktaandeel van 30,76% (ipv 31,22). Q-Music behoudt zijn tweede plaats met een marktaandeel van 12,46% (ipv 12,60). Op de zenderdoelgroep 18- tot 44-jarigen verstevigt Qmusic zijn positie als marktleider nog en is nu ook marktleider geworden bij jonge mensen tussen 18 en 34 jaar, met 24,2% marktaandeel. Op drie staat de VRT-jongerenzender MNM met een marktaandeel van 10,43% (ipv 10,57). StuBru is goed voor een marktaandeel van 10,22 (ipv 10,33), gevolgd door Joe (8,59 ipv 9,27). Radio 1 (7,74 ipv 7,29), Nostalgie (6,80 ipv 6,11) en Klara (2,68 ipv 2,21) zien hun marktaandeel lichtjes toenemen.
 
Als we kijken naar de absolute luisteraantallen, vallen er evenmin grootse verschuivingen te melden, hoewel er toch enkele verschillen zijn. Het toptrio blijft ongewijzigd: Radio 2 zakt licht een bereikt dagelijks 1.303.790 luisteraars (-3%), gevolgd door Q-Music (822.510, -1%) en MNM (707.090, +1%). Daarna volgt Radio 1 dat 616.930 luisteraars bereikt op een gemiddelde dag (een stijging van 3%) en hiermee StuBru van de vierde plaats stoot; de zender bereikt nog 591.440 luisteraars (-6%).
 
Joe ziet zijn aantal luisteraars licht toenemen (524.410, +1%). Steve Van den Audenaerde – Business Development Manager Radio bij Medialaan: “De doelstelling om met Qmusic en Joe een complementair bereik te leveren én met beide radio’s de zomermaanden te kleuren, is ruimschoots behaald. De unieke uitzendingen vanuit het Q-Beach House, die twee maand lang plaats vonden in Oostende, en de focus-acties zoals Joe Vélo tekenden onze zomer. Het was duidelijk niet te warm om massaal naar de radio te luisteren. Het is uitstekend voor het medium en de adverteerders dat het doorlopende massieve bereik van radio in de zomer bewezen is.”
 
Nostalgie bereikt 489.970 luisteraars op een gemiddelde dag (zomaar even en stijging van 11%). Algemeen directeur Tom Klerkx: “Het is een zomer geweest met mooie temperaturen en mooie resultaten, waarmee we heel blij zijn. Na een succesvol Nostalgie Beach Festival, focussen we al sinds eind augustus op ‘Jouw Moment, Jouw Classic’ om door te bouwen op dit goede gevoel.”
 
Klara ziet zijn absolute aantal luisteraars zelfs stijgen tot 177.600 (+17%). “Deze golf geeft een sterk en stabiel resultaat voor de VRT. Ons gezamenlijk radio-marktaandeel blijft identiek aan de vorige golf: 63,1 procent. Ruim 3 miljoen Vlamingen luisterden dagelijks naar VRT-radio tijdens de zomer. Onze gevarieerde programmatie met een mix van muziek, festivals, sport en cultuur werd duidelijk gesmaakt. Alle netten scoren in lijn met de eerdere golven dit jaar. Dit zijn cijfers waar we uiteraard zeer tevreden mee zijn. Ze tonen nog maar eens aan dat Vlamingen van radio houden”, aldus de VRT.
 
Aan Franstalige zijde bevestigt Nostalgie zijn eerste plaats in marktaandeel (15,1%), met een gemiddelde luisterduur van 156’ (+6%) – enkel Classic 21 (160’) en Chérie (171’) doen het op dat punt beter – en een reach van 560.410 luisteraars (-3%). Nostalgie is ook marktleider in totaal bereik met 1,355 miljoen luisteraars. Als we de drie laatste golven van de CIM-studie samentellen, is de zender nummer een met een marktaandeel van 16,6% op zijn referentiedoelgroep (35-64 jaar).
 
Bel RTL stijgt weliswaar een plaats in marktaandeel (14,5%), maar verliest zijn leiderschap in daily reach. Dat bedraagt 559.870 luisteraars (-9%) vs. 578.590 voor VivaCité (mad: 13,6%). Contact staat hiermee op de vierde plaats met een marktaandeel van 13,3%, doordat zijn reach met 5% daalt tot 504.090 luisteraars; tegelijk stijgt de luisterduur wel met 3% tot 152’.
 
In marktaandeel volgen daarna Classic 21 (10%) en NRJ (6,6%). De radio met de panter steekt de openbare zender wel voorbij in daily reach, met 366.970 luisteraars (+4%) vs 361.000 voor Classic 21 (-7%). NGroup wijst erop dat NRJ ook leader is op zijn referentiedoelgroep (12-34), met 236.920 luisteraars op een gemiddelde dag.

Voor de bestudeerde periode bedraagt het marktaandeel van de RTBF-radio’s 33%, voor die van RTL 28% en NGroup is goed voor 22%.
Paid Media Research, Data & ROI Research Advertising Radio CIM