Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Vertrouwenskloof tussen traditionele en nieuwe media groeit

Survey
SocialMedia.jpg

De European Broadcasting Union publiceerde zopas een verslag over het vertrouwen in de media in 2019. Dat is gebaseerd op een halfjaarlijks onderzoek dat door TNS gevoerd wordt in 33 landen aan de hand van 1000 face-to-face interviews.

Daaruit blijkt dat radio en televisie de meest vertrouwde media blijven in Europa: ze genieten respectievelijk het hoogste vertrouwen van 59 en 50% van de Europeanen. Het internet daarentegen wordt vertrouwd door slechts 32% van de burgers en sociale media door amper 19% (in 2014 haalden deze media nog 36 en 21%).
 
Openbare omroepen blijken tot de meest vertrouwde nieuwsmerken te behoren in meer dan 80% van de markten; in meer dan 60% wordt de openbare omroep beschouwd als het betrouwbaarste nieuwsmerk.
 
Opmerkelijk en positief is dat het vertrouwen in de geschreven pers de afgelopen vijf jaar positief evolueerde in 75% van de Europese landen. De Net Trust Indexes liggen het hoogst in de Benelux en de Scandinavische landen.
 
Nog even vermelden dat in België 71% van de respondenten het meeste vertrouwen hebben in de radio. Voor tv bedraagt dat percentage 69%, wat meer is dan het Europese gemiddelde. De geschreven pers klokt af op 64%, het internet op 35% en de sociale netwerken op 20%.
 

Documenten

Paid Media Research, Data & ROI Social Media Digital Press Radio tv