Outsourcing: waarom schiet outsourcing haar doel voorbij en hoe zorgt u ervoor dat het toch werkt?

News
Agency-roster.jpg

De laatste Expert Community Agency Management stond volledig in het teken van de uitdagingen bij zowel insourcen als outsourcen. Wat zijn volgens Valérie Bracke de voordelen van beiden?

Op basis van haar ervaringen bij KBC legde Valérie Bracke - Head of Brand, Media & Communication - ons de voordelen van zowel insourcing als outsourcing uit:

  • Insourcing: onder direct toezicht, medewerkers die deel uitmaken van de organisatie, geen deelname van derden.
  • Outsourcing: ontwikkeling van de interne expertise, een grote talentpool waar u uit kunt vissen, een bredere waaier van expertise, continuïteit en risicobeheersing, kostenbesparing, nadruk op de basiscompetenties.

Outsourcing biedt talloze voordelen, maar is allerminst eenvoudig uitvoerbaar. Wat zijn de struikelblokken die u moet vermijden, volgens de Outsourcing Center Survey:

  1. Onduidelijke doelen
  2. Misalignering over tijd
  3. Slechte organisatie (governance)
  4. Slechte communicatie    
  5. Geen gezamenlijke doelen

Dit zijn Valérie Brackes 5 eenvoudige regels voor een efficiënte outsourcing, om zakenrelaties aan te knopen die voor alle partijen rendabel zijn:

  1. Een businessmodel invoeren dat gericht is op resultaten, eerder dan op transacties
  2. Focussen op het 'wat', eerder dan op het 'hoe'
  3. Duidelijke en meetbare verwachte resultaten definiëren
  4. Kiezen voor een prijsmodel met incentives die de activiteit van de onderneming verbeteren
  5. Een beheersstructuur invoeren waarin begrip centraal staat, eerder dan supervisie of controle (insight tegenover oversight)

Haar referentieboek over het onderwerp? “The Black Book of Outsourcing” van Douglas Brown en Scott Wilson.

Agenda

16 okt

Agency Management: Briefing & Debriefing

    Expert community,

We gaan in deze sessie dieper in op cruciale onderwerpen om zo tot een geslaagde communicatie te komen: de briefing en de creatieve debriefing. Hoe zorgt u ervoor dat de briefing correct vertaald wordt in een creatieve briefing? Hoe stuurt u het geleverde werk bij op een constructieve manier?

Meer informatie
Expert community Agency Management Corporate & HR