Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Interbrand Best Brands 2019: Mastercard is snelst groeiende merk

News Insights
mastercard.jpg

Interbrand actualiseerde zijn Best Global Brands rapport met 's werelds 100 krachtigste merken. Daaruit blijkt een stijging van hun globale waarde met 5,7% ten opzichte van 2018; iets meer dan een merk op vier groeit met twee cijfers.

Tot de opvallendste evoluties in de 2àste editie van deze langverwachte studie met ISO 10668 label die peilt naar de financiële evaluatie van de merken, behoort om te beginnen de spectaculaire verdwijning van twee merken uit de top 20: Facebook en GE die respectievelijk 12 en 22% verliezen. Daardoor zakt het sociale netwerk van de negende naar de veertiende plaats en het Amerikaanse conglomeraat van de zestiende naar de negentiende plaats. 

Amazon daarentegen blijft het goed doen en bevestigt zijn derde plaats met een stijging van 24%, na - traditioneel - Apple (+9%) en Google (+8%), maar voor Microsoft (+17%). 

Deze vier AGAM zijn samen goed voor een geschatte waarde van zowat 636 miljard dollar, bijna evenveel als de zestien andere merken uit de top 20 samen.

In de top 20 vermelden we nog de double digit groei van Disney (+11%) en vooral Vuitton (+17%), alsook de relatief slechte prestaties van IBM (-6%) en Intel (-7%).  

Globaal boekt Mastercard de sterkste vooruitgang (+25%) in de top 100, voor Amazon en Salesforce (+24%), Gucci (+23%), Starbucks (+23%), Adobe (+20%) en Visa (+19%).

Nog even preciseren dat de top 100 drie nieuwkomers telt: Dell (63), Ube (87) en LinkedIn (98).    Wat de sectoren betreft, meldt Interbrand dat de snelste groei voor het tweede jaar op rij te danken is aan luxe en retail.

Best Global Brands rapport.

Insight Strategy & Branding Research Data & ROI