Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Waarom luxemerken blij moeten zijn met het succes van tweedehands platformen

News Insights
2nd hand.jpg

De Boston Consulting Group (BCG) en het platform Vestiaire Collective publiceerden een verslag over de tweedehandsmarkt. Dat is gebaseerd op een enquête bij 1.005 klanten van Vestiaire Collective en de insights uit ‘True-Luxury Global Consumer’, een onderzoek dat BCG en Altagamma voerden bij 12.000 consumenten uit tien landen.

Uit het verslag blijkt dat de tweedehandsmarkt die tegen 2021 36 miljard dollar waard zou zijn, een kans tot interactie vormt voor de luxemerken, vooral bij de jongeren. Los van de prijs hechten die veel belang aan het milieuaspect van tweedehands. “Verrijkt door digitale platformen (zoals Vestiaire Collective, Vide Dressing of Vinted, nvdr) die 25% van de globale verkoop van tweedehands luxegoederen genereren, zou gemiddeld met 12% per jaar toenemen, terwijl de luxemarkt in het algemeen gemiddeld 3% zou groeien. De tweedehandsmarkt vertegenwoordigt vandaag 9% van de totale luxemarkt”, aldus de studie.

Het verslag wijst op drie kansen voor de luxemerken op de tweedehandsmarkt. Om te beginnen kunnen ze er nieuwe klanten rekruteren, want tweedehands is een toegangspoort tot het eerstehands luxe-universum. 71% van de respondenten geeft aan merken te kopen die ze zich normaal niet kunnen veroorloven. 54% van de Gen Z en 48% van de millennials die luxe consumeren, kopen tweedehandsproducten versus 38% van de luxe consumenten uit Gen X en 35% van de Baby Boomers.

Nog volgens het onderzoek zijn de verkopers van tweedehands luxeproducten kopers van nieuwe producten die een deel van hun uitgaven willen recupereren om andere nieuwe dingen te kopen (32%).

Tot slot kan de luxe-industrie dankzij tweedehands de circulaire economie steunen, wat beschouwd wordt als een differentiërende factor. Ook de ecologische impact is een criterium dat een rol speel voor 70% van de respondenten.

Meer details hier.

Insight Research, Data & ROI Strategy & Branding Research