Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Native advertising blijft groeien

News
Native-Ad-UBA-News.jpg

Native advertising was hét centrale gespreksonderwerp tijdens de Native Summit conferentie die werd georganiseerd door Media Marketing en Outbrain. Tijd dus voor een korte bespreking van de laatste nieuwe trends en de positie van UBA daaromtrent.

Enkele cijfers

Het Outbrain-platform voorspelt dat het native format in 2025 het voorkeursformat zal zijn van adverteerders. Hoe dat komt? Volgens hun onderzoeken zou een native advertentie 18% performanter zijn dan een 'klassieke' advertentie als gekeken wordt naar het engagement. Native advertenties zijn minder indringend en gaan beter op in de redactionele inhoud. Bovendien wordt dit soort reclameformat ook gemakkelijker aanvaard door de gebruiker.

Tussen 2020 en 2025 zouden de uitgaven voor de ontwikkeling van native campagnes maar liefst kunnen verachtvoudigen.

De trends

Vier trends lijken native advertising te kenmerken. Trends die zich overigens ook in de rest van de marketingsector doorzetten.

  1. Programmatic native advertising. Native treedt in de voetsporen van programmatic, dat goed is voor nagenoeg 87% van alle digitale advertenties.
  2. Het native video format. De 'click to watch' lijkt de meest veelbelovende en uitnodigende call to action te zijn van native advertising.
  3. Native audio. Wie vandaag een reclamestrategie wil uitwerken, kan niet meer om de integratie van audio heen. Voor consultancybureau Ogilvy is 2019 een sleuteljaar waarin marketeers voor het eerst ook rekening moeten houden met audiokenmerken.
  4. Consumer centricity. De gebruiker voorop stellen om hem innoverende en creatieve ontdekkingen voor te schotelen via native advertenties.

Voor adverteerders en agentschappen is het gebruik van native advertising al lang geen kwestie meer van 'of'. Het format moet geïntegreerd worden in een optimale mediamix en aangepast zijn aan de activiteitensector. Zo zou native advertising in bepaalde sectoren, zoals reizen, toerisme en de automobielsector, efficiënter werken dan in andere. 

De positie van UBA

UBA publiceerde al de nodige informatie om adverteerders en hun partners te helpen om native advertising optimaal te laten renderen:

Content Marketing Paid Media