Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

CIM RAM: you win some and you lose some

News Insights
on air.jpg

Het CIM publiceerde zopas de resultaten van de tiende golf van zijn CIM RAM studie. Die betreft de periode van juli tot oktober 2019 en is gebaseerd op 5375 ingevulde luisterdagboeken. Ze wordt, net als de vorige golf, door nogal wat spelers met enige reserve bekekene, omdat ze zowel het zomer- als najaarsrooster betreft en het te vroeg is om er conclusies over het najaarsprogrammarooster uit te trekken.

In Vlaanderen voert Radio 2 met een marktaandeel van 28,38% (komende van 29,8%) en een dalend absoluut dagelijks bereik van 1.292.710 miljoen (-8,7%) nog steeds de rangschikking aan.
 
Op twee vinden we opnieuw Qmusic dat zijn positie met een half procent verstevigt tot 13,84%. Ook in absolute cijfers evolueert de zender in de goede richting en klokt af op 848. 640 luisteraars (+2,82%).
 
De derde plaats in marktaandeel is deze keer voor StuBru dat in deze golf opnieuw de kaap van 10% rondt tot 10,39% en zijn luisterduur verlengt tot 195 minuten (de tweede langste van het land); in absolute cijfers moet de zender ondanks een stijging van 2,58% tot 559.440 luisteraars wel MNM en Radio1 laten voorgaan.
 
MNM moet deze keer 1% marktaandeel prijsgeven en sluit deze golf af met 10,10%. Ook in absolute cijfers verliest de VRT-zender 3,53% tot 637.720 luisteraars op een gemiddelde dag.
 
JOE vertegenwoordigt tijdens deze golf een stabiel marktaandeel van 9,03% (versus 9,12%) en een bereikstijging van 2,29% tot 501.330 luisteraars. Radio 1 van zijn kant verbetert zijn marktaandeel van 6,98% naar 7,50%, vooral dankzij een langere luisterduur van 134 minuten, want de zender verliest opnieuw licht in absoluut bereik: -1,92% tot 587.850 luisteraars op een gemiddelde dag.

Het marktaandeel van Nostalgie blijft stabiel met 5,8%: de luisterduur daalt van 161 naar 148’, maar de zender versterkt zijn absolute bereik met bijna 10% tot 414.060 luisteraars.
 
Klara klokt af op een status-quo in marktaandeel van 2,48 % (versus 2,3), maar verliest licht in absolute cijfers: -3,90% tot 154.300 luisteraars.
 
Radio Contact opnieuw nummer een
Aan Franstalige zijde wipt Radio Contact opnieuw over Nostalgie: eerstgenoemde bevestigt zijn marktaandeel van 15,92%, terwijl laatstgenoemde 1,35% marktaandeel moet prijsgeven en tijdens deze golf afklokt op 15,75%. Nummer drie inzake marktaandeel is VivaCité dat zijn marktaandeel verstevigt van 13 naar 14%.
 
Ook in absolute cijfers is Radio Contact opnieuw nummer een: de dolfijnradio bereikte tijdens deze golf 561.290 luisteraars (komende van 555.230). Nostalgie van zijn kant telde tijdens deze golf 530.770 luisteraars (-2,56%) en moet bijgevolg VivaCité laten voorafgaan: de RTBF-zender bereikte tijdens deze golf 557.810 luisteraars (+8.57%!).
 
Bel RTL behoudt de vierde plaats en verstevigt zijn marktaandeel van 11,8% tot 12,02%, ondanks een lichte daling van het aantal luisteraars tot 484.590 (-0,90%).
 
Daarna volgen Classic 21 en NRJ. Eerstgenoemde dankt zijn vijfde plaats inzake marktaandeel (8,27%) meer aan zijn luisterduur van 147 minuten dan aan zijn absolute aantal luisteraars dat met zomaar even -18,60% zakt tot 306.730. NRJ versterkt zijn marktaandeel met een half procent en eindigt met 5,86%: de zender boekt een mooie stijging in absolute cijfers: +6,36% tot 346.090. La Première eindigt met een marktaandeel van 5,78% en 274.520 luisteraars (+5,37%). Fun wipt over Pure en klokt af met een marktaandeel van 4,48% en 188.140 luisteraars (zomaar even +30,61%). Pure van zijn kant moet zowel marktaandeel als luisteraars prijsgeven: -2,24% en 144.540 luisteraars (-18,29%).
 
Musiq3 tot slot besluit het jaar in schoonheid met 1,43% en 66.090 (+14,82%).

CIM RAM studie.

Insight Paid Media Research, Data & ROI Research Data & ROI Digital media paid media