Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

CIM RAM: Nostalgie breekt eigen records

News Insights
radio.jpg

Het CIM publiceerde zopas de resultaten uit de twaalfde golf van het CIM RAM Radio-onderzoek. Die betreft de periode van november 2019 en februari 2020 en zal gedurende enige tijd de laatste zijn. Vanwege de coronamaatregelen werd de field immers tot nader order onderbroken, zoals de regies reeds vermeldden in ons dossier over radio in tijden van crisis.

Radio 2 voert nog steeds de rangschikking aan, met een marktaandeel van 30,79% (versus 30,52). Het dagelijks absoluut bereik van de zender stijgt met 0,55% tot 1.370. 055.
 
Op twee vinden we ook in deze golf Qmusic met een weliswaar gedaald marktaandeel van 10,54% (komende van 12,38). In absolute cijfers bereikt de zender 841.230 luisteraars (-9,4%).
 
De derde plaats in marktaandeel is deze keer voor de MNM dat met een gestegen marktaandeel van 10,47% (komende van 9,01) aldus StuBru uit de top drie stoot. De VRT-jongerenzender bereikte in deze golf 699.740 luisteraars (dankzij een mooie stijging van +11,35%).
 
Op vier vinden we StuBru met een dalend marktaandeel van 9,48% (komende van 10,57), goed voor een absoluut bereik van 570.540 luisteraars (-4,56%). De VRT-zender moet in absolute aantallen wel Radio 1 laten voorafgaan. Die verstevigt zijn marktaandeel met een halve procent tot 8,64% en bereikt tijdens deze golf 633. 250 luisteraars (+7,42%).
 
Joe klokt af op een marktaandeel van 8,44% (versus 9,04%) en 475.510 luisteraars op een gemiddelde dag (-8,23%).
 
Nostalgie bereikt een historisch marktaandeel van 7,39% (komende van 6,34 tijdens de vorige golf, waar de zender ook al groeide). De zender bereikte tijdens deze golf 465.070 luisteraars (+7,22%). 
 
Klara ziet zijn marktaandeel opnieuw (licht) dalen tot 1,80 (komende van 1,92), maar in absolute cijfers groeit het aantal luisteraars met 10,65% tot 166.370 luisteraars.

Aan Franstalige zijde bevestigt Nostalgie zijn leiderspositie, met een marktaandeel van 16,7% voor Vivacité (14,2%), Contact (11,8%) en Bel RTL (11,6%).
 
Ten opzichte van de vorige golf boekt Nostalgie een vooruitgang van 3% in daily reach, goed voor 608.400 luisteraars en een stabiele luisterduur van 155'. Het is de enige Franstalige radiozender die meer dan een miljoen luisteraars per week bereikt.
 
De radio van NGroup profiteert ook van de daling bij zijn rechtstreekse rivalen: Vivacité verliest 7% in daily reach en eindigt met 543.481 luisteraars. De zender ziet wel zijn luisterduur stijgen (van 143' tot 148'). Contact zakt onder de kaap van een half miljoen luisteraars (478.030, een daling van 13%). De dolfijnzender ziet ook zijn luisterduur afnemen (van 142' tot 139'). Idem dito voor Bel RTL dat 3% verliest in daily reach (goed voor 485.600 luisteraars) en 3' in luisterduur (130').
 
Gezien over de periode maart 2019-februari 2020 staat Nostalgie ook op de eerste plaats op de doelgroep 12+, met een marktaandeel van 16,3%, voor Vivacité (14,1%), Contact (13,8%) en Bel RTL (11,6%).

Dossier

Insight Paid Media Strategy & Branding Data & ROI paid media