Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Wat we leren van het grootste ecosysteem in ons land?

News
Sparkle13_Silk.png

Dat ze weet dat Proximus vorig jaar een bommetje dropte. Dat ze begrijpt dat er nog altijd twijfels zijn. En dat ze ziet dat sommigen er lacherig over doen. Maar digital director Ilse Vandevyvere werkt elke dag met volle goesting in én aan SILK. ‘Deze coronacrisis bewijst dat onze positionering klopt en dat we dankzij onze aanpak in het ecosysteem concurrenten een stap voor kunnen zijn.’

Ter herinnering: midden vorig jaar pakte Proximus uit met een verrassing van formaat. Na een maandenlange pitch koos het voor een ecosysteem met maar liefst vier verschillende partners. FamousGrey trekt de kar, Prophets brengt de digitale expertise mee, Maxus de mediakennis en Altavia ACT moet onder andere de concepten vertalen op de winkelvloer. SILK is daarmee het enige en eerste ecosysteem van deze grootte in ons land.

Heb je de laatste maanden de échte sterkte van jullie ecosysteem gezien?

ILSE VANDEVYVERE ‘Wel, tijdens het pitchproces werd al snel duidelijk dat een ecosysteem een abolute meerwaarde kon bieden. De coronacontext is vooral een serieuze stresstest geweest en heeft die meerwaarde enkel bevestigd. We hebben die hele periode naar mijn gevoel ook heel agile aangepakt. De laatste maanden was het trouwens ongelofelijk motiverend om te zien hoe betekenisvol telecom als sector is. Meer dan ooit is het een basisbehoefte en accelerator in het dagelijks leven van mensen gebleken.’

Liep de productie van de campagnes sneller dan vroeger?

IV ‘Ja, want we waren met deze initiatieven binnen de 48 uur live. Maar dat is ook logisch: alles gaat veel sneller. In een klassieke manier van werken gebeurt alles sequentieel. Je hebt een groot aantal partners die je apart moet briefen. Daarna wacht je op de output en is er vaak ook nog rework. De doorlooptijd is dus veel langer. Met SILK zit iedereen van in het begin rond dezelfde briefing. Als adverteerder zijn we trouwens ook een essentieel onderdeel van het ecosysteem. We creëren mee. Op dat vlak hebben we met SILK een stap voor op andere adverteerders.’

Wat is voor jou de grootste meerwaarde van SILK?

IV ‘Voor mij zijn er eigenlijk drie grote voordelen. Ten eerste hebben we nu een holistische strategische aanpak: één duidelijk kader waarbinnen alle disciplines werken. Daardoor maken we betere keuzes dan vroeger, vind ik. Ten tweede vermijden we heel wat rework, omdat al het denkwerk aan het begin van de ketting komt. Voordien zou je eerst een campagne bedenken, en dan pas bekijken hoeveel GRP’s je er zou aanplakken. Of hoe je het concept zou toepassen op de winkelvloer. Nu brengen alle expertises vanaf het begin toegevoegde waarde. En ten derde: onze doorlooptijd is significant verbeterd en daar zijn we met z’n allen heel trots op.’

Lees het volledige interview van Jurgen Verbiest in ons Sparkle magazine nr 13

Sparkle is een initiatief van bpost in samenwerking met UBA en ACC en speciaal gericht op marketing- en communicatiespecialisten.

Documenten

Agency Management