Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Welkom in het privacy-tijdperk

News
Cover_image-1880x1000.jpg

Big data is de drijvende motor achter slimme technologieën. Het objectief is voornamelijk om consumenten persoonlijker en op een meer relevante manier aan te spreken. Maar diezelfde 'big data' zijn stilaan de oorzaak van een lawine aan cybersecurity bedreigingen, privacyschandalen en de controversiële praktijken van de Silicon Valley reuzen. 

Big data is de basis voor een nieuwe ethische paradox en een plaag voor consumenten, wetgevers en merken. Dit heeft verreikende gevolgen voor alles, van de populaire cultuur tot de volksgezondheid, de politiek en het beleid, en zelfs voor de strijd tegen de klimaatverandering. Dat is althans de conclusie van de 71 pagina's tellende studie 'The Privacy Era' van Wunderman Thompson Intelligence.

Welkom in het tijdperk van de privacy, waar het aanpakken van de gevolgen van een vrije informatievoorziening voor iedereen een dringende prioriteit is. Het rapport citeert een aantal voorbeelden:

  • China en de VS leveren een politieke strijd rond apps en informatie;
  • apps ontworpen om COVID-19 te beteugelen leiden tot privacy discussies;
  • gezichtsherkenning-technologie opent een debat over de vooroordelen van algoritmen.

Ook consumenten voelen zich er steeds minder goed bij:  71% is vandaag van mening dat zij meer controle moeten hebben over de veiligheid en de privacy van hun persoonsgegevens. En 55% van de consument voelen zich er zeer slecht bij wanneer zij op de hoogte worden gebracht van een veiligheidskwestie in verband met hun data.

Het opslaan van al die gegevens geeft ook ecologische problemen. Toen Huawei in 2015 voor het eerst naar deze kwestie keek, voorspelde het bedrijf dat de opslag van gegevens tegen 2030 ongeveer 8% van het wereldwijde elektriciteitsverbruik zou kunnen uitmaken. Twee jaar later werden deze cijfers drastisch herzien naar 20% van het elektriciteitsverbruik tegen 2025.

Het rapport concludeert dat de huidige dataregelgeving mogelijk ontoereikend is en dat merken een aanvullende rol moeten spelen naar consumenten. Enerzijds moeten mensen in staat zijn hun persoonsgegevens beter te controleren. Daarnaast is een transparante waarde-uitwisseling, die consumenten op een of ander manier waardeert voor de data, een mogelijke denkpiste.

Het volledige rapport is te koop bij Wunderman Thompson Intelligence voor de ronde prijs van 1000 US$. U kan zich natuurlijk verder informeren over dit onderwerp op de UBA Trends Day 2020, waar het topic van gepersonaliseerd adverteren aangekaart wordt en deel uitmaakt van het programma van de dag

Public Affairs & Regulation