Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Effie 2020: Een editie zonder Gold

Insights
logo-effie.png

Een première in de geschiedenis van de Effie Awards. De editie 2020 eindigde zonder Gold. Uiteindelijk reikte de jury voorgezeten door Mira De Maeyer (Perrigo) vier Silver en negen Bronze uit (dus 13 van de 19 finalisten vielen in de prijzen). Er werden ook vijf Mentions of Excellence in Media Use toegekend.

De eerste Silver ging naar ‘WtFOCK’ van PHD Media en Oona (in samenwerking met Allyens, Sputnik Media en DataSynergy) voor SBS Belgium. Deze campagne behaalde ook het grootste aantal punten inzake touchpoint strategie, wat de toekenning van de Mention of Excellence in Media Use opleverde.
 
De andere Silver bekronen ‘Leadership Internet’ van Happiness en Vizeum voor VOO, de rebranding campagne van Wunderman Thompson Antwerp voor MediaMarkt en ‘How to turn your spare change into investment money’ van TBWA en Mindshare voor KBC.
 
TBWA won ook een Bronze voor ‘Back to Life’ van TBWA voor Delhaize. Bij de andere Bronze slaan BBDO en mortierbrigade ook een dubbelslag. Eerstgenoemde met ‘-60% Culture’ voor State of the Arts en ‘Van hard retailer naar smart retailer’ in samenwerking met Zigt voor Lidl, laatstgenoemde met ‘Pak je dromen uit’ van mortierbrigade voor Dreamland en de Brussel-campagne voor de MIVB.

De rest van de Bronze viel te beurt aan ‘The gift of caring’ van WeWantMore Design Studio (in samenwerking met BetoCee en Oona) voor Neuhaus, ‘Van sympathieke challenger naar geloofwaardige accelator’ van Havas Brussels en Maxus voor Luminus, ‘Built for Belgian Roads’ van LDV United voor Mitsubishi en tot slot ‘Instaverliefd’ van FamousGrey (in samenwerking met Eyeworks) voor Kom Op Tegen Kanker.
 
Meer details over de zilveren dossiers hier.

Insights