Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Digimeter 2020: corona doet schermtijd toenemen met 25%

Insights News B2B Marketing Technology Paid Media Research, Data & ROI Strategy & Branding
display.jpg

Imec publiceerde zopas de dertiende editie van zijn Digimeter. Die brengt zoals elk jaar de trends rond het bezit en gebruik van media en technologie in kaart; tegelijk schetst het onderzoek een beeld van de attitudes en verwachtingen tegenover nieuwe technologieën.

Uit het onderzoek dat van oktober tot december vorig jaar gevoerd werd bij 2981 respondenten van minstens 16 jaar, blijkt – zoals we konden verwachten – dat de coronacrisis een merkbare impact heeft gehad op de digitale gewoontes van de Vlamingen.
 
Zo nam de toch al aanzienlijke schermtijd van de respondenten toe met zo’n 25% tot 3u05 per dag (versus 2u28 vorig jaar). Dat had vooral te maken met een stijgend gebruik van sociale media: 84% van de respondenten geeft aan dagelijks sociale media en chat apps te gebruiken en de respondenten besteedden in 2020 gemiddeld 73 minuten per dag op de sociale media (ipv 49 minuten in 2019).
 
Ook de streamingconsumptie nam toe: 50% van de Vlamingen heeft vandaag toegang tot een betalende streamingdienst, en 9% schrijft de aankoop van die (extra) dienst ook expliciet toe aan de coronacrisis. Verrassend genoeg maakte live tv in 2020 een revival door: 56% van de bevolking (met uitzondering van de categorie van de 16-24-jarigen) keek in 2020 dagelijks live tv (een stijging van 9%);
 
Podcasts bevestigden hun doorbraak in 2020: 18% van de respondenten luisterde elke maand (+4%), hoofdzakelijk via Spotify (41%, een stijging met 14%).
 
Zoals eerdere studies al aangaven werd 2020 gekenmerkt door een uitzonderlijke nieuwshonger. Dat blijkt ook uit de resultaten van deze Digimeter: 91% van de respondenten consumeerde dagelijks nieuws. Net zoals eerder en ander onderzoek wordt deze consumptie gekenmerkt door de ondertussen bekende waarheidsparadox (de vlottere toegang tot digitaal nieuws versus de bezorgdheid over fake news).
 
Verder zorgde corona er ook voor dat Vlamingen technologie meer zijn gaan waarderen. Twee op drie omarmden het online shoppen, 1 op 2 deed hetzelfde met videobellen en contactloos betalen met de smartphone steeg naar 1 op 4 Vlamingen. Geen wonder dat 64% van de Vlamingen aangeeft dat ze het coronajaar aangenamer zijn doorgekomen dankzij technologie.
 
2020 kan dan ook beschouwd worden als een jaar van digitale versnelling, maar ook van een schrijnende digitale kloof: voor 1 op 5 Vlamingen blijft het ontbreken van een set digitale basisvaardigheden (online betalen, online de juiste informatie vinden, videobellen ...) nog steeds een probleem.

Ontdek meer details hier:

Documenten

Insights News B2B Marketing Technology Paid Media Research, Data & ROI Strategy & Branding