Hoe etnomarketing uw merk kenbaar kan maken in de allochtone gemeenschap?

Presentation
images.jpg

Tijdens het Expertise Center Panels stond dit keer etnomarketing in de kijker. De presentatie en het interessante debat werden geleid door Rachid Lamrabat & Fatima Llouh van het agentschap Tiqah. Rachid is gekend als één van de grootste Belgische specialisten op vlak van etnomarketing.

In de zomer van 2015 was Rachid al eens te gast bij UBA. Toen leerden we dat etnomarketing een verhaal is van Vertrouwen, Connecteren en Empathie. In deze sessie werd dieper ingegaan op de vraag wat voor shopper de allochtone consument is. Hoe treedt u in dialoog met deze doelgroep zonder voorbij te gaan aan het DNA van uw merk?

Rachid gaf enkele concrete insights:

  • De allochtone gemeenschap is een doelgroep die blijft groeien in ons land. 1 op 5 consumenten heeft een allochtone afkomst.
  • Om met deze doelgroep te kunnen connecteren is het allereerst belangrijk om vertrouwen op te bouwen.
  • Zaken die beter werken dan de klassieke media zijn shopper marketing, activatie en 1 op 1 contact. Sociale media zijn zeer belangrijk.
  • Halal is een lifestyle die verder gaat dan alleen Halal vlees. Rachid definieerde Halal als een overkoepeling van ecologie, duurzaamheid en fairtrade. Zo onderscheiden we Halal fashion, Halal finance, Halal cosmetics etc.
  • Ga vooral zoeken met welk product u naar de markt wilt gaan, begin niet met de hele range. Schuif het juiste product naar voren tijdens een relevante periode.
  • Etnomarketing is niet gelijk aan de Ramadan, maar de Ramadan kan wel een moment zijn waar iedereen relevant kan zijn met z’n merk. Een periode van bezinning, waarbij voedsel en sociale activiteiten zeer centraal staan. Aan het einde van de Ramadan worden veel cadeaus gekocht en gegeven.Tijdens de 30 dagen van de Ramadan is er 2x meer activiteit op de sociale media en 40% meer content upload, meer samenzijn met familie en vrienden, 80% meer activiteit in de keuken en 85% is op zoek naar inspiratie over eten. Hier kan u als adverteerder op inspelen. Het verhaal wat u gaat brengen moet aansluiten en mag niet opportunistisch zijn. Laat het verhaal verspreiden door Word of Mouth.

Tijdens de sessie werd de case van Spa Touch, gearomatiseerde waters, besproken. Spa Touch paste zijn communicatie aan, de lancering vond plaats op een beurs voor Moslims en de producten zijn te koop in etnische winkels. Sociale media speelde een belangrijke rol.

Documenten

Expert community Omnichannel & Sales Research Data & ROI