34% van de Belgische CEO's maakt zich zorgen over de beschikbaarheid van digitaal talent

Publication Survey
iStock-513393420.jpg

Volgens de CEO Survey van PwC die gevoerd werd bij ongeveer 1.300 CEO’s wereldwijd, is een recordaantal bedrijfsleiders optimistisch over de internationale economische omgeving, tenminste toch op korte termijn.

57% van hen denkt dat de economische groei de komende twaalf maanden wereldwijd zal verbeteren. Dat is bijna twee keer zoveel als vorig jaar en de belangrijkste toename sinds 2012. In België denkt zelfs 63% (vs 44% vorig jaar) dat de wereldwijde economie de komende twaalf maanden zal groeien en een op twee zegt gerust te zijn wat betreft de omzetgroei van het volgende jaar.
 
Bij ons zullen de voornaamste groeistrategieën berusten op organische groei (82%) en besparingen (76%). Een Belgische CEO op twee citeert ook fusies en overnames (versus 35% vorig jaar) en bijna een op twee strategische allianties (47% vs 32%).
 
47% is van plan zijn teams te versterken, maar de Belgische bedrijfsleiders maken zich wel meer zorgen dan gemiddeld over de beschikbaarheid van digitaal talent (34% vs 22% op internationaal niveau). 76% maakt zich ook zorgen over de snelheid van de technologische evolutie en 92% geeft aan nieuwe, flexibele methodes in te voeren om deze digitale talenten aan te trekken: investeringen in moderne werkomgevingen, leerprogramma’s en partnerships met andere leveranciers zijn de voornaamste strategieën die moeten helpen om het vereiste digitale talent aan te trekken. Ook bevestigen de bedrijfsleiders dat het belangrijker wordt om werknemers te helpen zich bij of om te scholen en te zorgen voor meer transparantie over de mogelijke impact van automatisering en AI op de werkgelegenheid.
 
Bij de maatschappelijke dreigingen die de CEO’s zorgen baren, staat geopolitieke onzekerheid op kop (87%), gevolgd door overreglementering (84%), populisme (82%), de klimaatverandering en milieuschade (82%).
 
Meer details hier.

Documenten

Corporate & HR Marketing Technology Research, Data & ROI Strategy & Branding Data & ROI Digital Artificial Intelligence HR Marketing Automation Trends