Artificial Intelligence: op weg naar een personal assistant

Insights
AI-UBA.jpg

Tegenwoordig gaat het van alle technologische ontwikkelingen Artificial Intelligence het meest voor de wind. Maar wat houdt AI precies in? En wat is de impact ervan op marketing en adverteerders? Dit zijn de belangrijkste bevindingen na afloop van de eerste editie van Brussels.City.AI.

AI met stip op 1

Hoewel mobiele technologie sinds 2013 is uitgegroeid tot dé technologie van de toekomst die de gewoonten en het gedrag van consumenten verandert, zetten tegenwoordig ook heel wat ondernemingen, waaronder GAFA, in op Artificial Intelligence. Op een van zijn recentste conferenties kondigde Google trouwens aan dat AI prioriteit nummer één is.

Maar waarom komt die opmars van Artificial Intelligence er precies nu? Het antwoord ligt in de democratisering en de mogelijkheden van de huidige technologieën. De opslagcapaciteit, de rekensnelheid en de snelheid waarmee gegevens worden overgedragen, geven Artificial Intelligence de ruimte om verder te groeien. 

Van personal computer naar personal assistant

De overgang van personal computer naar personal assistant is een van de belangrijkste gevolgen van Artificial Intelligence.

De verschillende devices helpen ons in dialoog te treden met onze omgeving. De voice assistants van onder andere Amazon, Apple en Google zijn daar de bekendste voorbeelden van.

Bovendien maakt Google Assistant erg concrete interacties mogelijk, bijvoorbeeld om een afspraak te maken, een bericht te versturen of een reis te boeken op basis van vragen en beschikbare gegevens.

Een van de doelstellingen is om de interactie met merken naar een hoger niveau te tillen zoals dat al het geval is in andere landen. KLM en Zyrtec bijvoorbeeld gebruiken bots om te communiceren met klanten of prospecten.

Artificial (Intelligence)

Tegenwoordig valt in vrijwel elk gesprek over technologische ontwikkelingen de term Artificial Intelligence. Hoewel iedereen het erover eens is dat technologie ons werk kan verlichten door steeds sneller steeds meer gegevens te verwerken, zijn de intelligentie en creativiteit ervan eerder beperkt, om niet te zeggen onbestaand.

De intelligentie hangt momenteel af van krachtige algoritmen die nog niet bijster flexibel of vaardig zijn (machine learning).

AI in mijn activiteiten integreren?

"Is de tijd rijp om voluit in te zetten op Artificial Intelligence?". Het is iets wat iedere bedrijfsleider zich vroeg of laat afvraagt.

Op bepaalde platformen kan men al tools met Artificial Intelligence ontwikkelen, zoals bots. Volgens bepaalde onderzoeken zouden bots de dienstverlening van ondernemingen aanzienlijk kunnen verbeteren (met tot wel 30%).

Artificial Intelligence moet de efficiëntie van marketingcampagnes verhogen, onder andere door gebruik te maken van instrumenten voor contextualisering en erkenning. Dat alles met respect voor de privacy.

 Op de vraag of Artificial Intelligence vandaag al volledig in een onderneming geïntegreerd moet zijn, antwoorden de specialisten unaniem dat AI nog even een aparte entiteit kan blijven die haar waarde nog moet bewijzen. Het is vooral belangrijk dat u uzelf de juiste vragen stelt.

UBA houdt de vinger aan de pols over dit soort nieuwe technologieën en onderwerpen en ontwikkelt opleidingen, voorziet workshops en inspirerende artikels wanneer de tijd daarvoor rijp is.

Insight Marketing Technology Strategy & Branding