Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Media-aandacht voor esports: een niet te missen kans voor merken

News
esport-media.jpg

Esports is de wereld aan het veroveren. De competities rijzen als paddenstoelen uit de grond en de media besteden er steeds meer aandacht aan. Hoe wordt in de Belgische media over esports bericht? 

Niemand die er nog aan twijfelt dat esports tot een massamarkt zal uitgroeien. Niet verwonderlijk dus dat het fenomeen ook ter sprake kwam in een interview dat UBA had met Stéphanie Röckmann, Content & Media Director bij Proximus. "In 2017 waren naar schatting 1 miljoen Belgen fan van esports en dat cijfer zal voor 2020 nog verdubbelen. Zo wordt deze activiteit, deze sport, veel meer dan een undergroundactiviteit."

Auxipress publiceerde onlangs een onderzoek, 'Esports: the brands take the joysticks', dat dieper ingaat op de aanwezigheid van esports in het Belgische medialandschap. Dit zijn de belangrijkste bevindingen:

  • 2017 was een kantelpunt voor de aanwezigheid van esports in de Belgische media. Maar het is vooral sinds januari 2019 dat de media-aandacht voor esports exponentieel is toegenomen.
  • Tussen januari en april 2019 waren er gemiddeld 45 vermeldingen per dag gerelateerd aan esports.
  • Hoewel in de Waalse media meer aandacht besteed werd aan esports dan in de Vlaamse, zien we nu dat dit verschil kleiner en kleiner wordt. Bovendien hadden meer Waalse voetbalclubs een eigen evoetbaldivisie.
  • Wat competities betreft, zijn Fortnite en League of Legends de twee games die het meest in de media worden genoemd.
  • De begrippen 'fans' en 'community' worden op grote schaal geassocieerd met de esportwereld. Steeds meer toeschouwers zakken af naar de plaats waar het allemaal gebeurt.
  • De ePro League-competitie en de spelers die eraan deelnemen, krijgen de meeste media-aandacht.

Deze exponentieel gestegen aanwezigheid van esports in de media biedt ongetwijfeld kansen voor adverteerders en merken. Deze sector wordt een gouden toekomst voorspeld, wat de deur wagenwijd openzet voor vernieuwende communicatie-, marketing- en sponsorstrategieën.

Op de UBA Trends Day 2020 gaan esports experten dieper in op het fenomeen en op de kansen die het met zich meebrengt.

Het Auxipress-onderzoek is beschikbaar op hun website.

Agenda

Marketing Technology