Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Wat is een Walled Garden?

Walled-Garden.jpg

Een 'walled garden' is een gesloten ecosysteem waarin de operator van het platform alles zelf controleert. Voorbeelden uit de digitale wereld zijn Amazon, bol.com, Facebook, Google, enz…

Dergelijke platformen bieden in principe een goede gratis dienst en een goede gebruikservaring. Daardoor krijgen ze veel mensen in hun 'tuin' en maken veel mensen gebruik van de aangeboden diensten. Eenmaal ze voldoende gebruikers hebben, vragen zij aan adverteerders om te betalen.

Walled gardens bieden aan adverteerders meestal een goede targeting op hun doelgroepen. Zij hebben een lage instapdrempel en zijn flexibel in een communicatieplan in te zetten.
Walled gardens zorgen echter voor weinig transparantie en maken zowel de aanbieders als gebruikers volledig van hen afhankelijk. Het platform bepaalt de spelregels en blijft eigenaar van alle data. Het exporteren van gebruikersgegevens is niet toegestaan. Ook alle metrics worden door het platform zelf gegenereerd. In veel gevallen laten walled gardens geen externe audits toe op hun resultaten.

Marketing Technology What is