Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Vijf tips om uw 'ZOOM-vermoeidheid' aan te pakken

News
Zoom fatigue_iStock-1183657530.jpg

Voelt het alsof videocalls alle leven uit u zuigen? Bent u al die videovergaderingen en virtuele gesprekken zo beu als koude pap? U bent niet alleen.

Andre Spicer is professor organisatiegedrag aan de Cass Business School van de City University of London. Hij geeft enkele tips om de zogenaamde 'ZOOM-vermoeidheid' te verminderen.

Emotioneel afmattend

Tijdens de lockdown slaan we massaal aan het videobellen. Hoewel er geen twijfel kan bestaan over het nut van platformen als Zoom, is het niet ondenkbaar dat videobellen ons met een gevoel van leegte en vermoeidheid opzadelt. Relaties voelen niet meer 'echt' aan. Dat is wat we 'zoom-vermoeidheid' noemen.

Wanneer we alleen via het scherm met iemand communiceren, moeten onze hersenen veel harder werken. We slaan geen acht op de vele details in ons perifere gezichtsveld, zodat onze hersenen harder moeten werken om zin te geven aan wat gebeurt.

Hoe meer moeite we moeten doen om zin te geven aan wat gebeurt, hoe meer mentale shortcuts we nemen. Dat kan leiden tot misvattingen of emotionele vermoeidheid. Een vertraging van één luttele seconde kan de indruk wekken dat de persoon aan de andere kant van de lijn niet zo aardig is.

Een andere eigenschap van videovergaderen is dat we in ons scherm onze eigen weerspiegeling zien. Dat kan storend werken en ons zelfvertrouwen naar beneden halen. Om dat te compenseren proberen we extra goed over te komen, maar ook dat levert de nodige stress op.

Eenvoudige oplossingen

Er zijn een aantal relatief eenvoudige dingen die u kunt doen om een videocall minder afmattend te maken.

  • Doe tijdens een videocall niet aan multitasking om uw cognitieve belasting te verminderen en alert te blijven.
  • Las een pauze tussen de gesprekken in en neem afstand van het scherm om na te denken en te recupereren.
  • Door tijdens een videocall uw beeltenis te verbergen, voelt u zich misschien minder geremd en kunt u zich beter concentreren op wat gezegd wordt.
  • Vergeet de andere communicatiemiddelen niet: sms'jes, e-mails en telefoongesprekken kunnen efficiënter blijken dan een videocall.
  • Er zijn ook momenten dat stilte de beste vorm van communicatie is. Soms is het best om die stilte te omarmen.

Bron: The conversation

Corporate & HR Skills