JWT selecteert de trends van morgen

Survey
iStock-657442382.jpg

The Innovation Group, de denktank van J. Walter Thompson, onthulde de trends van 2018 in zijn jaarlijkse rapport ‘Future 100’. Het bepaalde 100 grote trends in cultuur, technologie en innovatie, reizen, merken & marketing, voeding, retail, luxe, gezondheid en lifestyle.

“De toekomst nadert sneller dan verwacht, dankzij alsmaar snellere technologische innovaties en de digitale cultuur die zich meer dan ooit in ons dagelijkse leven nestelt”, aldus Lucie Greene, Directeur van The Innovation Group. “Nieuwe verkoop- en distributiemodellen veroorzaken op alle fronten disruptie. Zowel in voeding als in beauty worden er zeer snel trends geboren dankzij de sociale media. Tegelijkertijd veranderen de nieuwe technologieën de manier waarop we interageren met distributie, marketing en het internet. Augmented reality, VR, AI, stemherkenning en 5G  gaan een diepe verandering teweegbrengen in onze levens- en werkwijze. Tot slot zijn de consumenten nog nooit zo veeleisend tegenover merken geweest op het vlak van welzijn, ervaringen en een persoonlijke verbetering van hun leven.”

Hierbij enkele opvallende culturele trends uit het rapport:

Het belang van het vrouwelijke geslacht: vrouwen trekken de aandacht. In films, media of via beelden. Vrouwen beïnvloeden de hele industrie.

Intersectionaliteit: ofwel de banden tussen de verschillende vormen van discriminatie en onderdrukking (seksisme, racisme, homofobie, evenals mogelijke andere vormen van onderdrukking) die gezamenlijk bestudeerd worden omdat anders niet alle oorzaken en gevolgen van een dergelijk gedrag verklaard kunnen worden.

De nieuwe carrière van Millennials: hun opvattingen over werk zijn helemaal verschillend ten opzichte van andere generaties. Ze verwerpen tradities die in het werkleven verankerd zijn en creëren carrières die 10 jaar geleden niet bestonden. Zelfpromotie en het aanbieden van persoonlijke diensten maken dit mogelijk.

De heropleving van religie: de snelle industrialisering en de maatschappelijke veranderingen hebben geleid tot een zoektocht naar een nieuwe identiteit en zingeving in sommige gemeenschappen. Voor de merken heeft dat als gevolg om voorzichtiger te zijn wat betreft sommige onderwerpen. In het echte leven is er een stijgende aversie tegenover virtual dating.

De streaming oorlogen: de techspelers revolutioneren de entertainmentindustrie en introduceren meer gepersonaliseerde diensten.

Interactieve storytelling: verhalen vertellen is een ding, maar ze laten beleven aan een publiek is nog beter.

Creativiteit meets artificial intelligence: terwijl de grens tussen man en machine steeds kleiner wordt, kiezen artiesten ervoor om samen te werken met wetenschappers in plaats van ze als een bedreiging te zien voor hun creaties.

Kids-influencers: kinderen van vandaag zijn geboren in een omgeving waarin objecten intelligent zijn, en waar de grens tussen digital en fysiek niet meer exact gedefinieerd is. De spelregels voor merken die opereren in een omgeving voor kinderen zullen grondig veranderen.

Documenten

Research, Data & ROI Trends